Var fjärde svensk vill byta telefon varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hade en Moto Z eller om det var Z2 som hade det där. Ganska cool idé. Jag fick med en högtalar-baksida från JBL som funkade bra, gick från en extremt tunn telefon till världens tjockaste när man satte på den förstås, men ibland var det ju värt det. Vi hyrde en stuga utan fast uppkoppling sommaren när jag hade bytt ut den, och då fick den agera "köksradio" med Google Assistent och så och samtidigt mobil-router-accesspunkt så vi fick internet till allt annat exempelvis. Jag spanade efter erbjudanden på både projektorn och Hasselblad-kameran men de kom aldrig riktigt ner i pris tillräckligt. Typ 2500 för en kamera som inte var så mycket bättre än den inbyggda, eller 3500 för en rätt medioker projektor, som var låst till en telefon som antingen inte fick uppdateringar längre eller strax skulle sluta få dem kändes väl sådär.

Det bästa med denna funktion var dock de baksidor som bara var dekorativa. Jag fick med en baksida men köpte ett par till, en i valnöt bland annat. Utan något där funkade ju telefonen ändå men den blev rätt kantig liksom, och väl tunn.

De lyckades också hålla formfaktorn i i alla fall ett par generationer så i teorin kunde man ju fortsätta i samma system och byta telefon men behålla tillbehören, men det blev ju ingen hit direkt så de la ju ner det ganska snabbt ändå.

Ptjae. Tanken är god. Men i praktiken är det ändå betydligt smidigare och bättre med en riktig bluetoothhögtalare som blir en billigare, bättre och mer framtidssäker lösning.

Ex jbl clip eller jbl flip eller större högtalare.

Detsamma gäller projektorerna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Tanken är god. Men i praktiken är det ändå betydligt smidigare och bättre med en riktig bluetoothhögtalare som blir en billigare, bättre och mer framtidssäker lösning.

Ex jbl clip eller jbl flip eller större högtalare.

Detsamma gäller projektorerna

Jo precis. Men om en tillverkare, gärna lite större eller mer seriös, hade verkligen comittat sig till något sånt över flera generationer, eller varför inte några tillverkare, så hade de kanske kunnat få till något intressant.

Till exempel en spelkontroll som fästs med magneter och pogo-pins istället för dagens janky lösningar med fjäderupphängda kläm-grejer och USB-kontakter som ska passas in. Batteripaket var ju också en ganska populär grej med dessa vad jag minns, det blir ju mer som förr i tiden när man köpte ett fetare batteri med en medföljande baksida som gjorde telefonen tjockare. Man kan förstås ha en powerbank istället men det är inte lika smidigt. Att uppgradera kameran separat från telefonen är också en idé som tilltalar mig någonstans, men för att det ska vara någon poäng så bör man ju veta att man kan köpa en ny telefon om ett par år som kan köra samma kamera. Och det krävs ju att denna modul är billigare än att köpa en separat kompaktkamera, annars köper man väl hellre det liksom. Men det borde inte vara så svårt då den ju kan nyttja telefonens komponenter och slipper ha egen skärm, processor och sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Men om en tillverkare, gärna lite större eller mer seriös, hade verkligen comittat sig till något sånt över flera generationer, eller varför inte några tillverkare, så hade de kanske kunnat få till något intressant.

Till exempel en spelkontroll som fästs med magneter och pogo-pins istället för dagens janky lösningar med fjäderupphängda kläm-grejer och USB-kontakter som ska passas in. Batteripaket var ju också en ganska populär grej med dessa vad jag minns, det blir ju mer som förr i tiden när man köpte ett fetare batteri med en medföljande baksida som gjorde telefonen tjockare. Man kan förstås ha en powerbank istället men det är inte lika smidigt. Att uppgradera kameran separat från telefonen är också en idé som tilltalar mig någonstans, men för att det ska vara någon poäng så bör man ju veta att man kan köpa en ny telefon om ett par år som kan köra samma kamera. Och det krävs ju att denna modul är billigare än att köpa en separat kompaktkamera, annars köper man väl hellre det liksom. Men det borde inte vara så svårt då den ju kan nyttja telefonens komponenter och slipper ha egen skärm, processor och sådär.

Ett kul tankeexperiment men som gång på gång visat sig opraktiskt/olönsamt/ej efterfrågat i praktiken.

Permalänk
Medlem

Byter lur när Bank Id etc inte kan köras på Android versionen. Har för närvarande en Sony Experia med Android 8.1 Skall nämnas att en lur för mig är i huvudsak telefon och SMS/MMS apparat. Annat körs på "Padda" och PC. Har tre PC,Två bärbara och två "Paddor

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Inaktiv

"Vill byta" händer sällan men när den går sönder eller blir för trög så byter jag ut den. Historiskt har det handlat om allt mellan en månad till ett par år.

Nu ska jag dock försöka hålla fast i min Iphone 13 mini eftersom det knappast kommer några fler telefoner i liknande storlek. Vem vet, kanske jag till och med sänder den på reparation den dagen jag tappar den.

Permalänk
Medlem

Har börjat köpa allt mer begagnat, och jag är verkligen inte besiken över mitt val. Använder just nu en Sony Xperia X Compact 490 kr på Blocket. Har haft den i ett år nu. Den är dock lite seg i mellanåt, och rätt dåligt batteri. Annars är den i nyskick typ. Har köpt en Samsung S10e (begagnad för 1400 kr) som jag kan ersätta min Sony med, närsomhelst.

Nu ska det sägas att jag mestadels använder mina datorer istället. Men på jobb och utanför hemmet använder jag ju telefonen. Mest för surfing, sociala medier och bank/swish/krypto och några spel.

Permalänk
Medlem

Note 10 plus , ca 4,5år , samma batteri sen ny . Funkar bra fortfarande, kanske en minskning av kapaciteten, men knappt märkbar .
Jobb iphone 12 , man märker av en försämring av batteriet. Den är runt 2år nu. Ibland tror jag det finns inbyggda mekanismer som medvetet gör elektronik sämre med tiden för att vi ska köpa nytt.

Visa signatur

glaset är halvfullt