Permalänk
Medlem

Bygga egna högtalare?

Har ganska länge funderat på att bygga mig ett par egna högtalare.. Har då tänkt att använda en färdig byggsats.. Frågan är bara vad man ska välja?

Vad tror ni om detta?
Någon som har det själv?
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Såg att det var MGR-element, och de håller, vad jag vet, kanske inte världens högsta kvalitet.. men dom kanske duger?

Jag vill såklart ha ett par högtalare som låter bra
Har en Yamaha RX-V620 som hemmabioreceiver...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Välj ett par andra högtalare om du vill att det ska låta cleant och bra.

Men om du vill ha så många baselement du kan få för pengarna, så är det här ett givet val:)

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem

Hmm okej... Kan du rekommendera nåt annat paket?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Måste du bygga själv?

Ljudet i hemmabyggen blir aldrig så bra som i fabriksgjorda.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Måste du bygga själv?

Ljudet i hemmabyggen blir aldrig så bra som i fabriksgjorda.

Det beror på vad man köper för kitt. Finns kitt som låter mycket bättre än färdiga högtalare i samma prisklass.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem

oftast när det gäller byggsatser så får man lite kraftigare/fler element än om man köper färdiga högtalare, skruva isär vilken färdig högtalare som helst i den undre prisklassen och låt dig förvånas över hur pluttigt allt är

skillnaden är att när en högtalartillverkere bygger en högtalare så har den (oftast) testats fram med olika element, kombinationer och lådkonstruktioner innan den gått till serieproduktion för att få ett så bra ljud som möjligt med så små medel som möjligt

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
skillnaden är att när en högtalartillverkere bygger en högtalare så har den (oftast) testats fram med olika element, kombinationer och lådkonstruktioner innan den gått till serieproduktion för att få ett så bra ljud som möjligt med så små medel som möjligt

Precis. Högtalartilverkarna anpassar ju lådan efter elementen, vilket gör att man får maximalt bra ljud från högtalarna.
Allt det här missar du om du bygger själv.

I sådana där billiga byggsatter har de oftast bara dratt ihop en massa element som legat på lager för länge. Det ser maffigt ut med en massa basar, men det låter inte lika kul.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem

De här ska tydligen vara rätt bra och inte speciellt dyra.
http://www.valutronic.se/vh1.html

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Okej.. Jag har iofs ett 5.1 högtalarsystem.. men anledningen till att jag vill bygga ett par är för att jag tycker det är kul ... Vill se hur resultatet blir.. Dock vill jag ju inte bygga med värsta skräpet.. vill ha någorlunda bra resultat... Någon som har en en bra byggsats att rekommendera?

@Haffe: Verkar intressant, ska titta lite närmare på det Frågan är bara var man kan köpa det? Det kanske står i texten.. ska ge mig in och läsa

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=40

Denna kanske? Dom där baselementen låter riktigt bra för det priset, och hifikit har hållit på väldigt länge som dom borde ju kunna sätta ihop vettiga byggsatser. Finns en variant med 2 basar också.

Permalänk
Medlem

Kolla på MDS.
Du verkar ju vara inne på bonnbas så.....

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox

Du verkar ju vara inne på bonnbas så.....

Nej det är jag inte. Jag vill har rent och klart ljud.
Dock är det ett hobbyprojekt, så jag vill inte lägga för mycket pengar.. Jag har redan ett 5.1 system.. Hade bara tänkt att sätta in ett par högtalare i ett annat rum också..

Gör detta för att det är skoj att bygga högtalare...
Dock vill jag ha något som faktiskt låter hyffsat.. inge jäkla bonnbas.. vill ha rent och klart ljud.. basen är inte högsta prioritet direkt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

www.hififorum.nu har en fin DIY-del, kanske du hittar något där?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Kolla på MDS.
Du verkar ju vara inne på bonnbas så.....

Just det, MDS är ju så otroligt skitdåligt

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Just det, MDS är ju så otroligt skitdåligt

MDS är kanske inte så otroligt bra heller, lite bonnbas är det över det hela. Men om det är bastryck man är ute efter så visst, men riktigt välljud är det väl inte.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Har också tänkt att köpa högtalare till mitt rum väldigt snart.
Jag tänkte mig det här:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Nån som kan svara på om det är bra eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Okej.. Jag har iofs ett 5.1 högtalarsystem.. men anledningen till att jag vill bygga ett par är för att jag tycker det är kul ... Vill se hur resultatet blir.. Dock vill jag ju inte bygga med värsta skräpet.. vill ha någorlunda bra resultat... Någon som har en en bra byggsats att rekommendera?

@Haffe: Verkar intressant, ska titta lite närmare på det Frågan är bara var man kan köpa det? Det kanske står i texten.. ska ge mig in och läsa

Elementet kan du köpa på samma sida. Lådorna kan du gå till brädgården och få utsågade.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
Har också tänkt att köpa högtalare till mitt rum väldigt snart.
Jag tänkte mig det här:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Nån som kan svara på om det är bra eller inte?

Jag har modellen äldre med gula element. Spelar rätt ok tycker jag för den lilla summan de kostade. Rätt dovt ljud i dom dock så jag har skruvat upp diskanten på högsta på stereon för att kompensera.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
De här ska tydligen vara rätt bra och inte speciellt dyra.
http://www.valutronic.se/vh1.html

Rättbyggda voighthorn låter mycket bra och ger en tung bas. Fast mina har utblåshålet på sidan istället för fram...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Jo, jag funderade på att slänga in ett par tangisar i några horn. Tyvärr verkar det inte som någon har prövat det.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Ljudet i hemmabyggen blir aldrig så bra som i fabriksgjorda.

Skitsnack! (Ursäkta min hårda ordalek)
Ta detta som ett exempel: Ett par HFLS-1:or kostar kring 4000kr sammanlagt att bygga. Ett par Amphion Argon II kostar över 12000kr. Dessa två duellerade och utfallet blev att segern var delad. De båda högtalarna hade positiva och negativa ljudegenskaper i olika specifika områden. Dock var testet högst subjektivt, men är inte all lyssning det?

Läs mer här: http://hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15461

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

Köpte mina nuvarnade högtalre hos ljudia. Låter faktiskt riktigt bra. dock kan man ju diskutera hur mycket bättre det skulle ha låtit om man inte skruvat ihop allt på typ en och samma dag. Fick lite panik. Var ett specialarbete och jag var väl ute i sista stund. hade man haft tid kunde man ju ha exprimenterat lite med volymstorleken på baslådnas volym. Hann dock inte det och glömde fylla ett fack med sant......

har i alla fall konstaterat att de låter bra med två undtantag. Har ett glapp i det övre registret. När farsan spelar en viss låt från Celine Dione hänger inte diskanten med utan det rasslar som fan. iofs gör det de i de flesta högtalare jag har testat den låten i.

Det andra är att basen fick en aldeles för stor volym att spela i. Låter lite tamt. Däremot kan den spela nå ruggigt lågt ner i frekvensområdet.

Har ett par:

Morel DT S-1? Fan. Inte säker. runt 500lappen styck.
Peerless CSX 145H som mellaregister. Låter faktiskt bra i en ca 6 liters låda.
Peerless CSX217H har jag som bas. Funderar starkt på att byta till en 10:a från Peerless. Vilken modell låter vi vara osagt.

Även delningsfiltren kommer från ljudia. Deras QLM filter. Det som delar vid 400/3500.

Funderar även där....Snarare funderade...på att bygga eget. Tror jag kan få ut lite till av högtalarelementen då.

Lägger man sen till 2 MDF-skivor och lite tid. Ja då har de kostat en del. Måste nog erkänna att man kan få minst lika välljudande för den summan som jag lagt ned på dessa högtalare. Dock finns det en hel del som är sämre med.

Ett tips är i alla fall att inte bygga en tråkig fyrkantig låda. Måga trevlig hörn ska det vara. Först och främst slipper.....minskar i alla fall ned...de stående vågorna. Sen blir lådan snyggare. stående vågor i rummet slipper man ju dock inte ifrån...

Edit: Vafan. har ju inte tid att skriva detta. Ska ju på T3 kl 21:15. Ska ju duscha först och sen har vi ju 2 mils bilfärd....Ah....Tur att det finns reklam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Skitsnack! (Ursäkta min hårda ordalek)
Ta detta som ett exempel: Ett par HFLS-1:or kostar kring 4000kr sammanlagt att bygga. Ett par Amphion Argon II kostar över 12000kr. Dessa två duellerade och utfallet blev att segern var delad. De båda högtalarna hade positiva och negativa ljudegenskaper i olika specifika områden. Dock var testet högst subjektivt, men är inte all lyssning det?

Läs mer här: http://hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15461

Det kan ju bero lite på vem som bygger också. Om ett proffs bygger högtalarna så blir de ju Lika bra som fabriksgjorda.....
Men jag har förstått vad du menar, och har blivit lite klokare.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att spendera några extra hundringar på filtret, gör sån otrolig skillnad på ljudet. Med välgjorda filter kan man få fint ljud i billiga element, gärna med en konjugatlänk för att räta ut frekvenskurvan och fasgången på elemenetet.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

vill du lyxa lite, googla efter ProAc clone

"kopia " på en kommersiell högtalare i 40kkr klassen, kan byggas för ca 5-8 Ksek. finns en hel del om den på hififorum också.

lite djupare bas än HFLS-1 och dyrare element, men HFLS-1 är en mycket bra högtalare.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att jag nog kommer bygga ett par stativhögtalare.. Frågan är bara vilka element och sånt som är bra där för en ganska så billig penning?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

glöm inte att använda vettiga kablar inuti lådan också, mao: använd inte gamla 220v kablar i lådan om du hade tänkt att använda vettigare högtalarkabel utanpå.
sen om man tror på att kabel kan göra skillnad eller inte är en annan fråga.
Jag har inte byggt särskilt avancerat med speciella hemhögtalarelement, men har lyssnat på lite bilkit som folk byggt in i lådor och använt hemma, och dom har låtit riktigt hyggligt.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag har kommit fram till att jag nog kommer bygga ett par stativhögtalare.. Frågan är bara vilka element och sånt som är bra där för en ganska så billig penning?

Tang-band. Det finns få som slår dem i fråga om prisvärdhet iallafall.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Ska du ha rediga högtalare som du ska bygga själv, satsa då på högtalare från Ino Audio. Slå dom en pling på 08-732 77 25.

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

om jag vill köpa färdiga högtalare för 2-3 000 ca... nån som har ett tips om vilka?

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu