Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De står ju klart och tydligt i sista meningen du citerar att de inte får störa. Det står inget om uppsåt eller inte.

Nej, tvärt om så står det att man får störa så länge det inte är nämnvärt :). Och då det inte verkar finnas några rättsfall som pekar på motsatsen och en stor del av befolkningen vistas i skog och mark året runt så verkar inte t.ex. vanlig svamp- och bärplockning (av enskild privatperson) räknas som nämnvärt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Nej, tvärt om så står det att man får störa så länge det inte är nämnvärt :). Och då det inte verkar finnas några rättsfall som pekar på motsatsen och en stor del av befolkningen vistas i skog och mark året runt så verkar inte t.ex. vanlig svamp- och bärplockning (av enskild privatperson) räknas som nämnvärt störande.

Det var en märklig tolkning.
Vi vet ju att det förekommer både att svamp och bärplockare lämnat området på uppmaning av jägare och att vissa blivit avvisade av polis.
Så oavsett rättsfall har har de ju räknats som nämnvärt störande, de har ju inte drivit något rättsfall på sin rätt att vara i skogen heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var en märklig tolkning.
Vi vet ju att det förekommer både att svamp och bärplockare lämnat området på uppmaning av jägare och att vissa blivit avvisade av polis.
Så oavsett rättsfall har har de ju räknats som nämnvärt störande, de har ju inte drivit något rättsfall på sin rätt att vara i skogen heller.

Ja självklart så tar man väl en annan väg efter dialog med jägare, som sagt tidigare i tråden är det nog oftast inget problem. Är man normalt funtad vill man ju varken störa eller utsätta sig själv för fara.
Problem och konflikt blir det väl när markägare eller jakträttsinnehavare tror att de har rätt att stänga ute allmänheten.
I 2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”.
Detta gällde ju från början:

Skrivet av stigw:

Jag var i skogen för att plocka svamp och träffade älgjägare som skällde och gormade. Jag visade legitimation och bad han vända sig till polisen. Sedan var det klart. Polisen hörde aldrig av sig för allemansrätten gäller ju trotts att det är älgjakt. Sedan kan man ju tycka det är olämpligt att ränna i skogen just då.

Att enskild privatperson (åter igen inga aktivister eller kommersiell bärplockning) har blivit avhyst av polis vid svamp- eller bärplockning är jag inte säker på att vi "vet". Om du hänvisar till din tidigare länkade artikel (där polisen för övrigt hade svårt att hitta fog för att stoppa organiserad jaktstörning) så ges det i stort sätt ingen information alls om det var 200 thailändare eller Maj-Britt 72år som handfängslades och släpades ur skogen ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Ja självklart så tar man väl en annan väg efter dialog med jägare, som sagt tidigare i tråden är det nog oftast inget problem. Är man normalt funtad vill man ju varken störa eller utsätta sig själv för fara.
Problem och konflikt blir det väl när markägare eller jakträttsinnehavare tror att de har rätt att stänga ute allmänheten.
I 2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”.
Detta gällde ju från början:
Att enskild privatperson (åter igen inga aktivister eller kommersiell bärplockning) har blivit avhyst av polis vid svamp- eller bärplockning är jag inte säker på att vi "vet". Om du hänvisar till din tidigare länkade artikel (där polisen för övrigt hade svårt att hitta fog för att stoppa organiserad jaktstörning) så ges det i stort sätt ingen information alls om det var 200 thailändare eller Maj-Britt 72år som handfängslades och släpades ur skogen ;).

Här är en jurist som inte verkar ha anknytning till jägareförbundet eller liknande som tolkar det:

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan...

Poängen är att oavsett om det är en enskild bär/svampplockare så får den inte lalla runt i området som den tycker.
Sen stämmer det såklart också att markägare/jakträttsinnehavare inte får förbjuda folk från att vara i området i allmänhet.
Då är det ju den sidan som felar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Här är en jurist som inte verkar ha anknytning till jägareförbundet eller liknande som tolkar det:

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan...

Poängen är att oavsett om det är en enskild bär/svampplockare så får den inte lalla runt i området som den tycker.
Sen stämmer det såklart också att markägare/jakträttsinnehavare inte får förbjuda folk från att vara i området i allmänhet.
Då är det ju den sidan som felar.

Intressant! "Familjens jurist" tycks göra en snävare tolkning än Jägareförbundets egna jurister, som de alltså länkar till.

Mycket av detta faller nog tillbaka på vad som utgör "jaktområdet". Att en enskild inte får röra sig precis som de vill där det pågår jakt säger ju sig självt. Om jaktområdet är exakt där dreven går (om drevjakt) eller en rimlig radie runt jägaren (om smygjakt) så blir det såklart omöjligt att vistas där utan att störa jakten.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Fick en ny dator idag hos en kund, skiten har Win11 och jag är redan redo att knäcka datorfan på mitten.

Permalänk
Avstängd

Fick en ny dator hos kund idag, den kör Win11 och jag är redan redo att knäcka den på mitten.

Permalänk
Snusfri

DHL.

Jädra slapptaskar och analaber de är, beställde förra fredagen en ryggsäck som skickades i måndags, i tisdags så blev den sorterad i Gävle samt ute för transport, därefter radio silence, det tar inte 4 jävla dagar att skicka ett paket mindre än 10 mil DHL.

Jag måste ha den senast imorgon med då jag åker bort på lördag och den skall då användas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fick en ny dator idag hos en kund, skiten har Win11 och jag är redan redo att knäcka datorfan på mitten.

För att? Fungerar ganska likt Windows 10 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Skrivet av stgr:

Fick en ny dator hos kund idag, den kör Win11 och jag är redan redo att knäcka den på mitten.

Skrivet av Hyllbert:

OT: Den dubbelpostar på swec, det ser du ju!

OnT: Nu är jag f-n trött på vintern, när är sommaren här?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

H*lvete vad j*vla trött jag är på MTR / SL. Försöker vara miljövänlig och samtidigt spara pengar genom att åka pendeltåg till/från jobbet. Men det går ju fan snart inte. Skönt när fem avgångar på raden är inställda och sedan kommer det ett kort tåg dessutom. Blir typ slagsmål om att ens komma på tåget och sedan ska man stå i 20 minuter ihopklämd och lukta på nån annans andedräkt. Har varit helt galet denna vecka och ska tydligen fortsätta nästa vecka. Aja, då tar jag väl bilen och sitter i bilkö och surar då istället.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är så trött på Postnord som envisas med att hänga mina leveranser på dörren eller lägga dom framför dörren!
Alltid när jag beställer så väljer jag postombud, nu senast va det nära att en av mina leveranser blev stulna! Tur att min granne va hemma och såg 3 killar som skulle ta paketet från dörren.
Skärpning Postnord!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Allt är skit i den.
Cp-startmeny, cp layout i allt.
Fick ta ner Explorer patcher eller vad den hette. Och patcha tillbaka sin 10:s start meny samt en massa andra inställningar MS har fuxkat upp som tex tvingar gruppering av samma fönster utan text (combine taskbar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Varför är det fel? Precis allt är fiktion. Är det någon som klagade när Abraham Lincoln blev vampyrjägare?

"Abraham Lincoln, the 16th President of the United States, discovers vampires are planning to take over the United States. He makes it his mission to eliminate them."

Filmen kom ut 2012, för mig en fånig idé men filmen kanske är också underhållande. Men då fanns det inte en massa kulturkrigare som ska vara åt det ena eller andra hållet.

Och hur är det i Bill and Teds äventyr där de kidnappar folk från historian för en skoluppgift? Ve och fasa! Finns det några efterlevande som kan stämma produktionen så här i efterhand? De kan knappast vara nära originalen.

För egen del så har jag sett Shakeaspeares Hamlet från en annan synvinkel i filmen Ophelia. Är det också fel? Skulle Shakespeare vara förfasad över att man skriver verk baserade på hans verk?

Du räknar upp tidigare verk som inte var påverkade pga "kulturkrigare". Då hade filmskaparna fria händer. Är det jag irriterar mig på att många inte har det idag utan måste vara alla till lags för att inte boykottas osv. Förr kunde filmer vara kontroversiella och ingen tog illa upp, de var tokiga osv. Men idag är allt ett ställningstagande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzir:

Du räknar upp tidigare verk som inte var påverkade pga "kulturkrigare". Då hade filmskaparna fria händer. Är det jag irriterar mig på att många inte har det idag utan måste vara alla till lags för att inte boykottas osv. Förr kunde filmer vara kontroversiella och ingen tog illa upp, de var tokiga osv. Men idag är allt ett ställningstagande.

Det är roligt att du klagar på att folk tar illa upp när det just är du som tar illa upp för att några skapar filmer som du inte tycker är... korrekta. Butthurt much?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

Nuförtiden så hamnar alla kontroversiella filmer på någon obskyr filmfestival.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är roligt att du klagar på att folk tar illa upp när det just är du som tar illa upp för att några skapar filmer som du inte tycker är... korrekta. Butthurt much?

Ja, jätteont i rumpan. Kul. Jag klagar inte på att folk tar illa upp. Jag är besvärad över att filmskapare känner sig behövda att skapa/ändra filmer pga av påtryck från andra som får så ont i rumpan.

Permalänk
Inaktiv

Apple har släppt sitt "nya" (det är i själva verket flera år gammalt redan) system för kartor i Sverige nu i dagarna.

Men hur är det med satellitvyn i 3D...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Apple har släppt sitt "nya" (det är i själva verket flera år gammalt redan) system för kartor i Sverige nu i dagarna.

Men hur är det med satellitvyn i 3D...?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Man behöver inte titta på 3D för att se att Apple har flera år äldre bildata än Google, om man tittar på något där man har lite en aning om utvecklingen, även om det där blev lite extra pikant. Dock ska väl sägas att det varierar hur mycket det skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Allt är skit i den.
Fick ta ner Explorer patcher eller vad den hette. Och patcha tillbaka sin 10:s start meny samt en massa andra inställningar MS har fuxkat upp som tex tvingar gruppering av samma fönster utan text (combine taskbar)

Vissa saker är sig likt

Windows cp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

H*lvete vad j*vla trött jag är på MTR / SL. Försöker vara miljövänlig och samtidigt spara pengar genom att åka pendeltåg till/från jobbet. Men det går ju fan snart inte. Skönt när fem avgångar på raden är inställda och sedan kommer det ett kort tåg dessutom. Blir typ slagsmål om att ens komma på tåget och sedan ska man stå i 20 minuter ihopklämd och lukta på nån annans andedräkt. Har varit helt galet denna vecka och ska tydligen fortsätta nästa vecka. Aja, då tar jag väl bilen och sitter i bilkö och surar då istället.

Du får ju en gratis taxi upp till 800 kr om din resa blir försenad 20 min eller mer pga deras strul.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Du får ju en gratis taxi upp till 800 kr om din resa blir försenad 20 min eller mer pga deras strul.....

Det är inte helt enkelt att få tag i en taxi från ytterförort tidiga mornar. Särskilt inte när 200 andra personer har samma idé. Så det är inte ett hållbart alternativ.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Gnäll1: UPS...Får ett meddelande att min försändelse ska levereras med frågan om jag vill ha det hem eller till utlämningsställe. Jag väljer utlämningsställe för jag tycker hemleveranser är krångligt. Missar du de får du typ hämta paketet på någon sorteringscentral i en annan stad. Jag får ett meddelande att paketet lämnats och masar mig till utlämningsstället som ligger en bra bit utanför min vanliga rutt. De letar och letar men kan inte hitta paketet. frustration infinner sig och stämningen blir tråkig när jag visar personalen min telefon där det står att UPS faktiskt har levererat det dit. De ber mig ringa UPS. Skulle precis ringa när jag får en känsla att jag ska höra av mig till frugan som råkade vara hemma då..och mycket riktigt hade de levererat paketet hem.
Att ge någon ett val och sen göra precis tvärtom är värre än att inte ge valet från början. Har väldigt lågt förtroende för UPS just nu.

Gnäll2: Paketet i fråga. Jag tycker inte att denna låda har rimlig storlek för att skicka några ESD-påsar i. Det tyckte tydligen någon på Conrad. påsarna låg under en extra bottenplatta, så när jag öppnade lådan var det till synes bara en stor tom låda.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzir:

Ja, jätteont i rumpan. Kul. Jag klagar inte på att folk tar illa upp. Jag är besvärad över att filmskapare känner sig behövda att skapa/ändra filmer pga av påtryck från andra som får så ont i rumpan.

Vad vet du om det? Tidigare har filmskapare bevisligen fått ändra sina filmer många gånger för att de fick inte ha med för många färgade personer, eller för att kvinnor hade för framstående roller, eller bara för att ämnet inte passade det konservativa narrativet.

Permalänk

Alla dessa lim. De har olika namn super, duper etc. De påstår sig limma ihop allt möjligt, man försöker och limmet är bokstavligen totalt värdelös för det man ska ha den till. Man har lagt ut flera hundra kronor på lim i onödan.
Och när man har försökt limma så har man spilt lim på det ena och andra och då jävlar fungerar limmet otroligt bra. Jag sitter nu med 2st fingrar som jag precis lyckades få isär.

Nå jag vet om att rätt lim och det ska appliceras är en liten vetenskap och felet är mig. Men det blir typ alltid som ovanför när jag försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Allt är skit i den.

Tycker att du är oförskämd mot dem som lider av cerebral pares.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Är så trött på Postnord som envisas med att hänga mina leveranser på dörren eller lägga dom framför dörren!
Alltid när jag beställer så väljer jag postombud, nu senast va det nära att en av mina leveranser blev stulna! Tur att min granne va hemma och såg 3 killar som skulle ta paketet från dörren.
Skärpning Postnord!!!!

Ja, jag har bråkat med dom om det, men det är helt lönlöst. Dom påstår sig ha rätt att göra så och tycker därför inte att dom gör nåt fel. Själv håller jag med dig helt och hållet. Det borde inte vara tillåtet att bara lämna försändelser utan se till att någon är hemma och tar emot det. Jag frågade till och med om dom ersätter produkter som t.ex. blir stulna, men det hade dom inget rakt svar på, troligen så gör dom inte det tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ska man skriva en tidningsartikel så bör man kolla upp fakta först.
Citerat från en lokaltidnings webbsida där jag bor. Flera gånger skriver skribenten att IPTV är olagligt.

Citat:

Polisen har lagt ett stort fokus på att få fast personer som tillhandahåller olaglig tv-streaming, så kallad IPTV, till kunder. IPTV är en modern motsvarighet till illegala "piratkort" som gäckade tv-rättighetsinnehavare i början av 2000-talet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Ska man skriva en tidningsartikel så bör man kolla upp fakta först.
Citerat från en lokaltidnings webbsida där jag bor. Flera gånger skriver skribenten att IPTV är olagligt.

Hela vår förening har köpt IPTV från telia, kommer kriminalvården ta över huset nu och låsa in oss?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hela vår förening har köpt IPTV från telia, kommer kriminalvården ta över huset nu och låsa in oss?

Självklart, IP står ju för Illegal Pr0n, era snuskpellar! Polisens sedlighetsrotel är redan på väg.