Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag är för övrigt lite nyfiken på Fjällräven men ska inte fråga dig om det då det är rätt offtopic ja. Så blir till att Googla lite på det, samt kolla med min flickvän som jobbat som produktutvecklare för Blåkläder o som såvitt jag vet ska tillverka grejer i samma fabriker som Fjällräven.

Kan nog bli svårt att googla.
Jag har inget emot Fjällrävens kvalitet eller hur de producerar sina varor. Jag är emot att en tillverkare har nära monopol på fysiska outdoorbutiker i Skandinavien. Naturkompaniet, Friluftsland och Partioaitta. Man säljer inte sina märken i eget namn utan framstår som att den mest väletablerade kedjan valt ut de varumärkena. Men här är inte Naturkompaniet ensamma. Finns många fler exempel i andra branscher. Är det värre att göra en extremt dyr kabel och säga:
” cables use solid 100% Perfect-Surface Silver conductors, which completely eliminate strand interaction, one of the biggest sources of distortion in cables, for clearer, more dynamic and involving sound.”
Jag är inte tillräckligt kunnig men det stämmer alltså inte att strand interaction är en av de största källlorna till distorsion i en kabel?

Jämför man ex Audioquest med hur Supra marknadsför sina kablar tycker jag nog Supra är mer aggressiva

”Som ägare av Supra Cables ska du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!
Teknisk förankring, som ska ge mätbara kundfördelar samt en design som ska vara innovativ”

Jag märker iaf ingen skillnad i varken ljud eller bild med Supras kablar. De är välbyggda och prisvärda.

Så jag undrar verkligen om detta inte har mer med priset att göra än att ”Audioquest ljuger” 🤔

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Hävdar du att signalen i en högtalarkabel är digital?

Nope, utan att det är minsan skilnnad på signalen när det kommer till analoga kablar 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

och hur imponerade är resten av världen av deras "svindyra kablar", tror du att de köpte dem pga det?
Folk köper en lyxbil eller klocka för att skryta men de lägger inte pengar på kablar av den anledningen.
Jag vet inte heller varför de har köpt dem, men jag har åtminstone träffat tusentals människor som inte alls betett sig så som de påstås bete sig, är inte det konstigt?
Tur vi har datorentusiaster de skulle ju aldrig köpa något dyrt som de sen lovordar på forum, eller av rent estetiska skäl.

Oroa dig inte jag är lika mot HDMI kablar och "fps givande" bs när det kommer till data världen. Om du köper dyra grejer för estetiska skäl så bryr jag mig inte ett skit, men det är heller inte vad som diskuterats i denna tråd är det?

Permalänk
Medlem

Man blir så jävla less, Audioquest har ju galet fina DACar och så ska de smutsa ner sitt namn med sån här bedragarskit. Det borde (förhoppningsvis) minska försäljningen av Dragonfly-serien, men antagligen inte vilket gör att de kommer att fortsätta med detta. Men ja, drar det in pengar är det ju helt enkelt så här det går till...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Iofs så är väl alla signaler i kablar egentligen analoga, är ju volt i allihopa av dom (förutom optiska då som skickar ljus istället). Sen dom vi kallar för digitala skickar signaler som är mer fyrkantiga än vågformade o som också kan störas av dålig SNR osv, dock brukar det krävas ganska mycket störningar för att ettorna o nollorna inte ska uppfattas som rätt ettor o nollor.

Jo man kan väl säga att alla signaler är analoga, dock är det väldigt stor skillnad på hur dom hanteras av avsändare och mottagare. Om du skickar en digital signal över t.ex. ett nätverk så kommer nätverksprotokollen hålla koll på att allt blir rätt och att ettor och nollor "hamnar där dom ska". Någonting som är digitalt och överförs via nätverk blir alltså en exakt kopia, om det inte skulle bli det så fungerar det inte. Om du däremot skickar en analog signal mellan t.ex. en förstärkare och en högtalare så finns inget som kollar att det är samma sak som skickas som kommer fram högtalaren gör bara ljudet "som kommer via kabeln" om något ändrar på signalen i kabeln så kan man få ett missljud (det som jag har hört själv är att det har varit radio, typ P1, i väldigt tyst i bakgrunden när jag spelade musik för länge sen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Är det syrefri koppar i kablarna och är det ett måste att koppla in dem i rätt riktning?

Syrefritt är medelmåttigt. De ska tillverkas med OCC-metoden (Ohno Continuous Casting) så kopparen går från 99.999% renhet till 99.9999% och har mycket större kristaller med mer enhetlig riktning. Samma metod går att använda för silver också.

Man kan ju inte betala dyra pengar för lågteknologisk materialkonstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kan nog bli svårt att googla.
Jag har inget emot Fjällrävens kvalitet eller hur de producerar sina varor. Jag är emot att en tillverkare har nära monopol på fysiska outdoorbutiker i Skandinavien. Naturkompaniet, Friluftsland och Partioaitta. Man säljer inte sina märken i eget namn utan framstår som att den mest väletablerade kedjan valt ut de varumärkena. Men här är inte Naturkompaniet ensamma. Finns många fler exempel i andra branscher. Är det värre att göra en extremt dyr kabel och säga:
” cables use solid 100% Perfect-Surface Silver conductors, which completely eliminate strand interaction, one of the biggest sources of distortion in cables, for clearer, more dynamic and involving sound.”
Jag är inte tillräckligt kunnig men det stämmer alltså inte att strand interaction är en av de största källlorna till distorsion i en kabel?

Jämför man ex Audioquest med hur Supra marknadsför sina kablar tycker jag nog Supra är mer aggressiva

”Som ägare av Supra Cables ska du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!
Teknisk förankring, som ska ge mätbara kundfördelar samt en design som ska vara innovativ”

Jag märker iaf ingen skillnad i varken ljud eller bild med Supras kablar. De är välbyggda och prisvärda.

Så jag undrar verkligen om detta inte har mer med priset att göra än att ”Audioquest ljuger” 🤔

Det som gör att jag blir irriterad på just produktbeskrivningen på just denna kabel är "for clearer, more dynamic and involving sound.” en nätverkskabel kan inte ändra ljudet eftersom protokollen håller koll på att allt kommer fram som en exakt kopia av originalet, så antingen kommer det fram eller så gör det det inte. Det kan alltså inte bli klarare eller bättre ljud av en dyrare nätverkskabel. Så jo jag skulle hävda att audioquest ljuger och inte få marknadsföra sina produkter på det här sättet, dock är det väldigt många företag (även inom andra områden) som gör likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kan nog bli svårt att googla.
Jag har inget emot Fjällrävens kvalitet eller hur de producerar sina varor. Jag är emot att en tillverkare har nära monopol på fysiska outdoorbutiker i Skandinavien. Naturkompaniet, Friluftsland och Partioaitta. Man säljer inte sina märken i eget namn utan framstår som att den mest väletablerade kedjan valt ut de varumärkena. Men här är inte Naturkompaniet ensamma. Finns många fler exempel i andra branscher. Är det värre att göra en extremt dyr kabel och säga:
” cables use solid 100% Perfect-Surface Silver conductors, which completely eliminate strand interaction, one of the biggest sources of distortion in cables, for clearer, more dynamic and involving sound.”
Jag är inte tillräckligt kunnig men det stämmer alltså inte att strand interaction är en av de största källlorna till distorsion i en kabel?

Jämför man ex Audioquest med hur Supra marknadsför sina kablar tycker jag nog Supra är mer aggressiva

”Som ägare av Supra Cables ska du uppleva en betydande skillnad i ljud och bildkvalitet!
Teknisk förankring, som ska ge mätbara kundfördelar samt en design som ska vara innovativ”

Jag märker iaf ingen skillnad i varken ljud eller bild med Supras kablar. De är välbyggda och prisvärda.

Så jag undrar verkligen om detta inte har mer med priset att göra än att ”Audioquest ljuger” 🤔

Ja jag ogillar starkt monopol jag också, men är som sagt det där med vilka battles man väljer att ta. Jag hatar ju Apples o Googles monopol också men har bara aktivt valt bort Apple, medans Google har jag lärt mig att leva med (även fast jag åtminstone valt bort Google som sökmotor) då Android rent funktionsmässigt gör saker mycket bättre för mig än vad Apple gör, samt att Apples priser gör dom ännu lättare för mig att välja bort.
Vad exakt i en kabel som orsakar mest dist vet jag inte eftersom jag inte bemödat mig ta reda på det, men det jag vet är att en kabel som är helt transparent är oerhört enkelt o billigt att göra, så att såna där påståenden upplevs som helt överdrivna, onödiga o vilseledande.

Sen om det är Supra, Audioquest, Nordost eller nåt annat företag som gör det värst vet jag inte heller, utan jag vet att oavsett vilka ord dom använder så är deras prylar oerhört dyra jämfört med vad man får. Så ja, det är priset som är största problemet, men sen när dom försöker rättfärdiga priset med fluffiga vilseledande ord så blir det ännu värre.
Men att kablar o liknande kan kosta lite mer genom att se lite bättre ut o hålla bättre har jag inga problem med, men kan ju tycka att det finns en gräns där också. O för mig del så är alla mina billiga Clas Ohlson-kablar gömda bakom allt ändå, o dom flesta av dom har hängt med i många år utan att ha gått sönder. Enda kabeln jag lagt lite pengar på för att se bättre ut är USB-kabeln till hubben jag har liggande framme. Tror jag gav kanske 30kr på ebay för den. O då är jag medveten om att ebay-köp inte heller är helt vettigt heller. Lite dubbelmoral har vi alla i oss

Skrivet av Nr42:

Jo man kan väl säga att alla signaler är analoga, dock är det väldigt stor skillnad på hur dom hanteras av avsändare och mottagare. Om du skickar en digital signal över t.ex. ett nätverk så kommer nätverksprotokollen hålla koll på att allt blir rätt och att ettor och nollor "hamnar där dom ska". Någonting som är digitalt och överförs via nätverk blir alltså en exakt kopia, om det inte skulle bli det så fungerar det inte. Om du däremot skickar en analog signal mellan t.ex. en förstärkare och en högtalare så finns inget som kollar att det är samma sak som skickas som kommer fram högtalaren gör bara ljudet "som kommer via kabeln" om något ändrar på signalen i kabeln så kan man få ett missljud (det som jag har hört själv är att det har varit radio, typ P1, i väldigt tyst i bakgrunden när jag spelade musik för länge sen).

Jo men precis. En signalkabel som går till högtalare eller in i RCA-ingångarna på en stärkare läser kontinuerligt av exakt volt o är därför mycket känsligare för störningar (även om det dock fortfarande inte nåt stort problem alls), medans USB, HDMI eller whatever läser bara av kablarna o tolkar allting som är över ett visst tröskelvärde vid exakta intervaller som en etta o nånting under ett annat som en nolla o är därför inte alls lika känsliga (möjligt att jag översimplifierar lite dock). Minns inte alls exakta värdet, men dom kräver bara en SNR på bara några få dB för att fungera som dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Oroa dig inte jag är lika mot HDMI kablar och "fps givande" bs när det kommer till data världen. Om du köper dyra grejer för estetiska skäl så bryr jag mig inte ett skit, men det är heller inte vad som diskuterats i denna tråd är det?

Just när det gäller HDMI så finns det ju olika standarder och om du har grafikkort och skärm som stöder hdmi 2.1 och 120fps men har en hdmi 1.0 kabel så kanske du bara kan få 60fps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Just när det gäller HDMI så finns det ju olika standarder och om du har grafikkort och skärm som stöder hdmi 2.1 och 120fps men har en hdmi 1.0 kabel så kanske du bara kan få 60fps.

Yes, och som Linus techtips har testat så klarar många HDMI kablar inte standarden de ska uppnå.

Därför så har jag Supras HDMI 2.1 sladd. Den fungerar, och den var inte heller speciellt dyr.
__
Sen när det kommer till analoga kablar så fungerar ett par skosnören från CD-spelaren till förstärkaren utan problem

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ljudsignaler uppstår när specifika datastrukturer i ett minne på kretskortet i en DAC tolkas av en ljudprocessor. Allt som händer innan det steget är irrelevant, det kan inte ens teoretiskt påverka ljudkvaliten. Även om man inte är nätverkstekniker borde man ändå inse att om olika kablar gav olika resultat i en dataöverföring så hade internet inte fungerat.

Det är i min värld okej att sälja överprisade lyxprodukter men det är osmakligt att lura folk. Man kan sälja lyx utan att ljuga. Hermes påstår inte att deras halsdukar värmer nacken bättre än någon annan men de säljer ändå.

Det hade räckt med en slogan som t ex "you won't hear it, but you'll know it" så hade jag tyckt att Audioquest haft sitt på det torra. Har man en ljudanläggning som hobby kanske man vill ha superpåkostade snygga silverkablar bara för sakens skull, det är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo men precis. En signalkabel som går till högtalare eller in i RCA-ingångarna på en stärkare läser kontinuerligt av exakt volt o är därför mycket känsligare för störningar (även om det dock fortfarande inte nåt stort problem alls), medans USB, HDMI eller whatever läser bara av kablarna o tolkar allting som är över ett visst tröskelvärde vid exakta intervaller som en etta o nånting under ett annat som en nolla o är därför inte alls lika känsliga (möjligt att jag översimplifierar lite dock). Minns inte alls exakta värdet, men dom kräver bara en SNR på bara några få dB för att fungera som dom ska.

Den riktigt stora skillnaden på analog och digital är att digitala signaler skickas och tas emot via vissa protokoll och i dessa protokoll pratas det väldigt mycket mellan sändare och mottagare om vad som skickas så mottagaren vet att den har fått det den skulle få. Om mottagaren får något som inte stämmer säger den till sändaren att det där får du allt skicka om, om det mot förmodan skulle bli fel kommer det att låta blipp eller inte gå att spela musiken, det som däremot inte händer är att ljudet blir sämre på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast det är väl just det dom gör, dom påstår att nätverkskablarna förbättrar ljudet trots att det finns noll vetenskapliga belägg för det. Hade varit kul om alla dessa dyra ljudföretag o deras produkter skulle prövas i rätten.

Vad gäller vetenskapliga belägg går det garanterat att hitta mätbara skillnader mot någon annan kabel, huruvida det påverkar ljudet är en annan femma. Det är sannolikt juridiskt hållbart att hävda hörbara skillnader på det sätt som görs med tanke på antalet publikationer runt om i världen som i test efter test hävdar just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Yes, och som Linus techtips har testat så klarar många HDMI kablar inte standarden de ska uppnå.

Därför så har jag Supras HDMI 2.1 sladd. Den fungerar, och den var inte heller speciellt dyr.
__
Sen när det kommer till analoga kablar så fungerar ett par skosnören från CD-spelaren till förstärkaren utan problem
https://youtu.be/bHw_Te6IbUI

Absolut är det så att många kablar inte uppnår den standard de hävdar, detta är lika illa som dyra kablar som hävdar att de låter bättre trots att det är omöjligt. Jobbigt för gemene man att veta var gränsen går dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad gäller vetenskapliga belägg går det garanterat att hitta mätbara skillnader mot någon annan kabel, huruvida det påverkar ljudet är en annan femma. Det är sannolikt juridiskt hållbart att hävda hörbara skillnader på det sätt som görs med tanke på antalet publikationer runt om i världen som i test efter test hävdar just det.

Hur kan man hitta mätbara skillnader på två exakt likadana strängar av ettor och nollor? Det man möjligen skulle kunna hävda är att med deras kabel så behöver man inte skicka så många paket igen för inget påverkar signalen. Detta påverkar dock inte kvalitén på ljudet bara hur snabbt det går att överföra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad gäller vetenskapliga belägg går det garanterat att hitta mätbara skillnader mot någon annan kabel, huruvida det påverkar ljudet är en annan femma. Det är sannolikt juridiskt hållbart att höra hörbarts skillnader på det sätt som görs med tanke på antalet publikationer runt om i världen som i test efter test hävdar just det.

Jo mätbara skillnader kan såklart finnas på den analoga sidan, men dom brukar ligga på nere säg -130dB vilket inga vetenskapliga studier har kunnat påvisa att vi skulle kunna höra, o när det då gäller kablar som skickar digitala strömmar så spelar det som sagt NOLL roll.

Fast det finns iofs kablar som gör faktiskt mätbar o hörbar skillnad, alltså vissa audiofilsignalkablar där dom har en liten "mystisk" klump i ena änden av kabeln där dom klämt in kanske nån resistor o kondensator som agerar lågpassfilter vilket tar bort lite av diskanten o ger ett sk "varmare" ljud. Dock kostar såna komponenter inte många kronor alls, så att sälja dom för dom priserna dom gör är inte alls rättfärdigat imo. Dessutom kan man göra samma skillnad genom att köpa sagt resistor o kondensator o koppla in för egen hand, alternativt ratta in ett lågpassfilter i sin EQ eller DSP, nåt som varje kunnig ljudbög bör ha i sin ljudkedja.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Ja jag ogillar starkt monopol jag också, men är som sagt det där med vilka battles man väljer att ta. Jag hatar ju Apples o Googles monopol också men har bara aktivt valt bort Apple, medans Google har jag lärt mig att leva med (även fast jag åtminstone valt bort Google som sökmotor) då Android rent funktionsmässigt gör saker mycket bättre för mig än vad Apple gör, samt att Apples priser gör dom ännu lättare för mig att välja bort.
Vad exakt i en kabel som orsakar mest dist vet jag inte eftersom jag inte bemödat mig ta reda på det, men det jag vet är att en kabel som är helt transparent är oerhört enkelt o billigt att göra, så att såna där påståenden upplevs som helt överdrivna, onödiga o vilseledande.

Sen om det är Supra, Audioquest, Nordost eller nåt annat företag som gör det värst vet jag inte heller, utan jag vet att oavsett vilka ord dom använder så är deras prylar oerhört dyra jämfört med vad man får. Så ja, det är priset som är största problemet, men sen när dom försöker rättfärdiga priset med fluffiga vilseledande ord så blir det ännu värre.
Men att kablar o liknande kan kosta lite mer genom att se lite bättre ut o hålla bättre har jag inga problem med, men kan ju tycka att det finns en gräns där också. O för mig del så är alla mina billiga Clas Ohlson-kablar gömda bakom allt ändå, o dom flesta av dom har hängt med i många år utan att ha gått sönder. Enda kabeln jag lagt lite pengar på för att se bättre ut är USB-kabeln till hubben jag har liggande framme. Tror jag gav kanske 30kr på ebay för den. O då är jag medveten om att ebay-köp inte heller är helt vettigt heller. Lite dubbelmoral har vi alla i oss

Jo men precis. En signalkabel som går till högtalare eller in i RCA-ingångarna på en stärkare läser kontinuerligt av exakt volt o är därför mycket känsligare för störningar (även om det dock fortfarande inte nåt stort problem alls), medans USB, HDMI eller whatever läser bara av kablarna o tolkar allting som är över ett visst tröskelvärde vid exakta intervaller som en etta o nånting under ett annat som en nolla o är därför inte alls lika känsliga (möjligt att jag översimplifierar lite dock). Minns inte alls exakta värdet, men dom kräver bara en SNR på bara några få dB för att fungera som dom ska.

Min fråga är då har du ens provat en dyrare kabel.
Många som vanligt säger det ena eller det andra. En bättre kabel kostar egentligen inte så mycket. Om du lägger ihop kostnaden för hur ofta du använder produkten så är det egentligen relativt billigt. Själv är jag inget fan utav Supra hur mycket de ån skriver vi är bäst utav alla på marknaden. Då köper jag hellre Audioquest det enda jag har emot där är Hifiklubben som är okunniga på att bemöta kunder och faktisk kunskap om vad en kund är ute efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Absolut är det så att många kablar inte uppnår den standard de hävdar, detta är lika illa som dyra kablar som hävdar att de låter bättre trots att det är omöjligt. Jobbigt för gemene man att veta var gränsen går dock.

Kan lägga till att både Inets 2.1 HDMI kabel fungerar bra och även nördics. Billigare än Supras.

Vad gäller t.ex. högtalarkablar så kan tjockleken avgöra mer än mycket annat.

Vad jag gillar med Supras högtalarkablar (har den billigaste, eller bland de billigare) är ett de är förtennade och därmed så oxiderar de inte.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det som gör att jag blir irriterad på just produktbeskrivningen på just denna kabel är "for clearer, more dynamic and involving sound.” en nätverkskabel kan inte ändra ljudet eftersom protokollen håller koll på att allt kommer fram som en exakt kopia av originalet, så antingen kommer det fram eller så gör det det inte. Det kan alltså inte bli klarare eller bättre ljud av en dyrare nätverkskabel. Så jo jag skulle hävda att audioquest ljuger och inte få marknadsföra sina produkter på det här sättet, dock är det väldigt många företag (även inom andra områden) som gör likadant.

Ja men grejen är att det är ju så här all marknadsföring fungerar. Du kan ju applicera det här på det mesta. Ta random tvätt- diskmedelsreklam osv. Inte blir det 8 sidor forumtråd om det? Detta handlar snarare om att priset är skyhögt vilket retar folk.

Skrivet av 0cool:

Det är i min värld okej att sälja överprisade lyxprodukter men det är osmakligt att lura folk. Man kan sälja lyx utan att ljuga. Hermes påstår inte att deras halsdukar värmer nacken bättre än någon annan men de säljer ändå.

Det finns ju olika sätt att ”ljuga” på. Lyxvarumärken säljer en illusion, ett ideal.
Hermes är väl okej sett till att du betalar för imagen och material + hantverk. Men sen har du ett företag som Luxottica. Hur många har koll på att sina dyra Ray-Bans (som e övrigt såldes på bensinmackar innan uppköpet) görs av Luxottica likt 80-90 % av marknaden för glasögon? Det är ju också en form av lögn om än mer förfinad

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men grejen är att det är ju så här all marknadsföring fungerar. Du kan ju applicera det här på det mesta. Ta random tvätt- diskmedelsreklam osv. Inte blir det 8 sidor forumtråd om det? Detta handlar snarare om att priset är skyhögt vilket retar folk.

Jag blir förbannad på att dom ljuger att priset är skyhögt ökar bara graden av ilska jag känner. Om dom inte hade ljugit och bara sagt "snygga nätverkskablar för 16000" hade jag inte brytt mig. Om dom faktiskt hade en produkt som gjorde något och det faktiskt fanns skäl att ta 16 papp för den så hade jag inte heller brytt mig. Nej det är inte så all marknadsföring fungerar, särskilt inte i Sverige där vi faktiskt har konsumentskyddslagar, visst är det mycket prat om att produkter är bra i marknadsföringen men oftast ljugs det inte och gör det det så kan dom få problem. Att det blir 8 sidor diskussion om en 16000kr nätverkskabel men inte diskmedel på sweclockers är kanske inte konstigt, dock finns det säkert någonstans på internet där marknadsföringen för ett diskmedel har orsakat otaliga sidor med diskussioner.

Permalänk

Har de gjort mätningar på dessa superkablar jämfört med andra kablar, där dessa "Låter bättre" (hur avgör man ens det?)? I annat fall är det väl vilseledande marknadsföring vilket är föbjudet.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Jag blir förbannad på att dom ljuger att priset är skyhögt ökar bara graden av ilska jag känner. Om dom inte hade ljugit och bara sagt "snygga nätverkskablar för 16000" hade jag inte brytt mig. Om dom faktiskt hade en produkt som gjorde något och det faktiskt fanns skäl att ta 16 papp för den så hade jag inte heller brytt mig. Nej det är inte så all marknadsföring fungerar, särskilt inte i Sverige där vi faktiskt har konsumentskyddslagar, visst är det mycket prat om att produkter är bra i marknadsföringen men oftast ljugs det inte och gör det det så kan dom få problem. Att det blir 8 sidor diskussion om en 16000kr nätverkskabel men inte diskmedel på sweclockers är kanske inte konstigt, dock finns det säkert någonstans på internet där marknadsföringen för ett diskmedel har orsakat otaliga sidor med diskussioner.

Så alla som köper Audioquest kablar blir lurade? Men företaget fortsätter komma undan med det? Jag har aldrig sett ett företag som överlever en längre tid genom att lura kunderna.
Att kablarna inte har någon ljudmässig fördel kan vi nog vara överens om, men jag tror dessa riktar sig till rätt välbeställda personer som mer än gärna köper en dyr kabel för att de kan. Tror inte de känner sig lurade. De som verkar bli mest upprörda är de som aldrig skulle köpa hi-fi till att börja med

Edit: Jag antar att jag har lite svårt att köpa att konsumenter är extremt prismedvetna idag, men de har ingen koll på funktion och blir därför lurade att punga ut med 16k.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så alla som köper Audioquest kablar blir lurade? Men företaget fortsätter komma undan med det? Jag har aldrig sett ett företag som överlever en längre tid genom att lura kunderna.
Att kablarna inte har någon ljudmässig fördel kan vi nog vara överens om, men jag tror dessa riktar sig till rätt välbeställda personer som mer än gärna köper en dyr kabel för att de kan. Tror inte de känner sig lurade. De som verkar bli mest upprörda är de som aldrig skulle köpa hi-fi till att börja med

Edit: Jag antar att jag har lite svårt att köpa att konsumenter är extremt prismedvetna idag, men de har ingen koll på funktion och blir därför lurade att punga ut med 16k.

Japp. Om du har digital sändare och digital mottagare så är ljudkaliteten obefintlig i skillnad.
De är öppet scammers, och deras förre CTO har sagt så själv, där de säljer till "pathetic audiophile fools"

Talar du analogt ljud så är det en helt annan sak.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Japp. Om du har digital sändare och digital mottagare så är ljudkaliteten obefintlig i skillnad.
De är öppet scammers, och deras förre CTO har sagt så själv, där de säljer till "pathetic audiophile fools"

Talar du analogt ljud så är det en helt annan sak.

Läs mitt inlägg igen.

Intressant citat, källa?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Så alla som köper Audioquest kablar blir lurade? Men företaget fortsätter komma undan med det? Jag har aldrig sett ett företag som överlever en längre tid genom att lura kunderna.
Att kablarna inte har någon ljudmässig fördel kan vi nog vara överens om, men jag tror dessa riktar sig till rätt välbeställda personer som mer än gärna köper en dyr kabel för att de kan. Tror inte de känner sig lurade. De som verkar bli mest upprörda är de som aldrig skulle köpa hi-fi till att börja med

Edit: Jag antar att jag har lite svårt att köpa att konsumenter är extremt prismedvetna idag, men de har ingen koll på funktion och blir därför lurade att punga ut med 16k.

Religion. Massa företag som säljer av den varan som inte egentligen ger något alls för kunden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Religion. Massa företag som säljer av den varan som inte egentligen ger något alls för kunden.

Religion ger en massa för de som är troende. Samma kan sägas om all försäljning av ex underhållning. Hollywood, Netflix osv. Vad som ger något är upp till var och en att bedöma.
Här gäller samma princip som för Audioquest, om underhållningen inte tilltalar sett till priset så går försäljningen ner.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Religion ger en massa för de som är troende. Samma kan sägas om all försäljning av ex underhållning. Hollywood, Netflix osv. Vad som ger något är upp till var och en att bedöma.
Här gäller samma princip som för Audioquest, om underhållningen inte tilltalar sett till priset så går försäljningen ner.

Ger den? Hat mot halva mänskligheten är inbyggd i nästan alla religioner. Miljoner med offer, och om den är sann så väntar en helvetesplåga även efter livet.
Världens sämsta uppfinning, skapare av enorm misär där folk har dödsångest om de har gjort den stora diktatorn glad.

Det finns massa pengar i att lura folk, och makt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ger den? Hat mot halva mänskligheten är inbyggd i nästan alla religioner. Miljoner med offer, och om den är sann så väntar en helvetesplåga även efter livet.
Världens sämsta uppfinning, skapare av enorm misär där folk har dödsångest om de har gjort den stora diktatorn glad.

Det finns massa pengar i att lura folk, och makt.

Jag har inte sagt att religion är bra. Sexköp är inte heller bra men jag antar att det ger något för köparna eftersom det existerat sen begynnelsen.
Huruvida religion är bra eller inte är en diskussion för en annan tråd (eller forum)

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Min fråga är då har du ens provat en dyrare kabel.
Många som vanligt säger det ena eller det andra. En bättre kabel kostar egentligen inte så mycket. Om du lägger ihop kostnaden för hur ofta du använder produkten så är det egentligen relativt billigt. Själv är jag inget fan utav Supra hur mycket de ån skriver vi är bäst utav alla på marknaden. Då köper jag hellre Audioquest det enda jag har emot där är Hifiklubben som är okunniga på att bemöta kunder och faktisk kunskap om vad en kund är ute efter.

Nä varför skulle jag? När en klädhängare mäter så pass bra att dom allra flesta inte skulle märka nån skillnad på den o en Nordost-kabel för 100 lax så ser jag ingen anledning att testa nåt annat än mina random Classe-kablar som garanterat mäter bättre än klädhängarn. När det kommer till digitala kablar så är det nästan ännu enklare, bara se till att den har längden, kontakterna o bandbredden man behöver, ger den sen bild utan dropouts i bilden eller tydligt digitalt brus så finns det ingen anledning att ens fundera på nåt dyrare.

O btw, "ameh har du testat nåt dyrare eller??" är en klassisk audiofil-line som tyvärr inte håller pga många anledningar. Div vetenskap o psykologi är nåt som kan vara bra att ha koll på när man snackar hifi

Skrivet av eFoppa:

Ja men grejen är att det är ju så här all marknadsföring fungerar. Du kan ju applicera det här på det mesta. Ta random tvätt- diskmedelsreklam osv. Inte blir det 8 sidor forumtråd om det? Detta handlar snarare om att priset är skyhögt vilket retar folk.

Det finns ju olika sätt att ”ljuga” på. Lyxvarumärken säljer en illusion, ett ideal.
Hermes är väl okej sett till att du betalar för imagen och material + hantverk. Men sen har du ett företag som Luxottica. Hur många har koll på att sina dyra Ray-Bans (som e övrigt såldes på bensinmackar innan uppköpet) görs av Luxottica likt 80-90 % av marknaden för glasögon? Det är ju också en form av lögn om än mer förfinad

Ja det är väl priset väg mot vad dom utlovar o levererar. Att tvättmedelreklamer utlovar guld o gröna skogar trots att det inte stämmer är också jävligt fult, men dom tjänar åtminstone inte storkovan på det utan dom flesta köper bara det billigaste tvättmedlet som har finast etikett.
Men ja jag klagar gärna på reklam runt klädmärken, märkesklockor, lyxyacther eller bara kapitalism osv i allmänhet också, men det finns garanterat trådar på andra forum som snackar om det, på teknikforum däremot klagar vi däremot mest på teknik o inte tvättmedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så alla som köper Audioquest kablar blir lurade? Men företaget fortsätter komma undan med det? Jag har aldrig sett ett företag som överlever en längre tid genom att lura kunderna.
Att kablarna inte har någon ljudmässig fördel kan vi nog vara överens om, men jag tror dessa riktar sig till rätt välbeställda personer som mer än gärna köper en dyr kabel för att de kan. Tror inte de känner sig lurade. De som verkar bli mest upprörda är de som aldrig skulle köpa hi-fi till att börja med

Edit: Jag antar att jag har lite svårt att köpa att konsumenter är extremt prismedvetna idag, men de har ingen koll på funktion och blir därför lurade att punga ut med 16k.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga? Först ifrågasätter du om folk blir lurade men tvärvänder du och håller med om att kablarna inte har någon ljudmässig fördel. Att det riktar sig till folk som har pengar är ju klart men det spelar väl ingen roll? Samt att de antagligen har liknande produkter som riktar sig till folk som inte har lika mycket pengar.
En sak som jag tycker att det är viktigt att komma ihåg är att det inte är fel att bli lurad, man kan inte kunna allt. Däremot är det jäkligt illa att lura folk på pengar bara för att man kan.