Permalänk

Cykelbatteri 36v till 12v?

Skulle vilja göra om ett begagnat cykelbatteri 36v till 12v, vad är enklast?
Måste väl finnas någon 'step-down' eller liknande från ALI.

Tanken är att driva ekolod i båten.

Och 36v ~10Ah borde ju ge ~30Ah 12v?

Kan löda (när jag fick reda på att använda tallkåda och IPA)

Men är i övrigt lite osäker på el o.s.v.

Behöver ju bara få ut plus och minuspol och för laddporten och laddare har jag ju redan.
Alternativt plocka ut batteripacket och löda på laddport och de 2 polerna.

Har även en enkel kopplingsplint i båten redan, skulle kunna gå via den, och helt enkelt låta startbatteriet enbart sköta startmotorn.
Förbrukare på plinten skulle i så fall vara 2 ekolod Max 4A (cirka), varvräknare, voltmätardisplay, och LED-lanternor..

Tips är välkomna!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Ja de är väl bara använda valfri step-down som klarar effekten.
Men snälla löd inte på direkt på batteripolerna, finns en anledning till att man har batteriklämmor på polerna.
Anledningen är att vätgas produceras när batteriet laddas vilket ger explosionsrisk.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är kanske att bara använda cellerna "löst" (det lär vara 18650 celler i batteripacken) och så kopplar man om dem så det blir 4 i serie vilket motsvarar maxspänningen som en laddare ger så om prylarna är designade för "bilbatterier" så lär inte 14,4V vara nått problem.
Möjligen fungerar prylarna också om du har 3 celler i serie men då motsvarar det ett ganska uttömt bilbatteri.

Och det går även att använda en buckconverter men de ger mer förluster och ska man ha kinesium så bör man inte överbelasta dem och även bygga in dem i nån bra kapsling och se till att de inte blir heta. det skulle kanske funka med 1 eller ännu hellre 2 (så du inte är i närheten av maxstöm) såna här https://www.amazon.se/Buck-omvandlare-DC-DC-sp%C3%A4nningsreg...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är kanske att bara använda cellerna "löst" (det lär vara 18650 celler i batteripacken) och så kopplar man om dem så det blir 4 i serie vilket motsvarar maxspänningen som en laddare ger så om prylarna är designade för "bilbatterier" så lär inte 14,4V vara nått problem.
Möjligen fungerar prylarna också om du har 3 celler i serie men då motsvarar det ett ganska uttömt bilbatteri.

Och det går även att använda en buckconverter men de ger mer förluster och ska man ha kinesium så bör man inte överbelasta dem och även bygga in dem i nån bra kapsling och se till att de inte blir heta. det skulle kanske funka med 1 eller ännu hellre 2 (så du inte är i närheten av maxstöm) såna här https://www.amazon.se/Buck-omvandlare-DC-DC-sp%C3%A4nningsreg...

Ja, jag förstår, ja det är väl 10s4p nu, vilket ger runt 10Ah med 2500-celler. Det omvända är vad som skulle passa mig 4s 10p.
Men jag saknar punktsvets, nickel och sådana prylar, därav frågan om att 'step-down'!
Jag utgår från att batteripacket är krympplastat i cykelbatteriet, så jag tänkte bara ha det så, med lösa kopplingar för poler och laddning. Självklart med krympslang och eltejp så att det är isolerat nog.

Själva idén är ju att få 30Ah på bara ~2kg. En enkel nätkorg a la badrum kan hålla batteriet under min styrkonsol, vilket också är relativt torrt. Enkelt att ta hem och ladda mellan fisket.

Jag glömde helt av att laddaren inte funkar, laddaren är ju för 36v, hjärnsläpp. Får nog köpa någon sådan på ALI med, gjord för 12v Lithium

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Ja de är väl bara använda valfri step-down som klarar effekten.
Men snälla löd inte på direkt på batteripolerna, finns en anledning till att man har batteriklämmor på polerna.
Anledningen är att vätgas produceras när batteriet laddas vilket ger explosionsrisk.

Jag tänkte löda på de kablar som redan sitter på batteripacket, osäker på vad du menade.
Ja polerna tänkte jag ordna med någon slags koppling, som "xt60" o.s.v. som finns på Kinasidan.
Batteriet ska ju tas hem för laddning efter fisket, skillnaden i vikt/form mot billiga startbatterier o.s.v.

Att jag nämnde lödningen är för att med flux klarar vilken jeppe som helst det, det går helt enkelt inte att misslyckas.
Pratar om kabel-kabellödning, inte micro och kretskort...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Dock så är ju fulladdade 18650 celler 4.2v styck så 16.8V vilket kan var ett problem för en del prylar

Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är kanske att bara använda cellerna "löst" (det lär vara 18650 celler i batteripacken) och så kopplar man om dem så det blir 4 i serie vilket motsvarar maxspänningen som en laddare ger så om prylarna är designade för "bilbatterier" så lär inte 14,4V vara nått problem.
Möjligen fungerar prylarna också om du har 3 celler i serie men då motsvarar det ett ganska uttömt bilbatteri.

Och det går även att använda en buckconverter men de ger mer förluster och ska man ha kinesium så bör man inte överbelasta dem och även bygga in dem i nån bra kapsling och se till att de inte blir heta. det skulle kanske funka med 1 eller ännu hellre 2 (så du inte är i närheten av maxstöm) såna här https://www.amazon.se/Buck-omvandlare-DC-DC-sp%C3%A4nningsreg...

Permalänk
Skrivet av fax110:

Dock så är ju fulladdade 18650 celler 4.2v styck så 16.8V vilket kan var ett problem för en del prylar

Men om man sätter en 'buck-converter' emellan, så ska den väl inte släppa igenom mer än det man ställer in den på?
Till och med mitt vanliga UNI-T instrument kan väl mäta outputen till +/- 0,1v
Även om man kör 4 x 18650 vilket ger 16,8v.
'Förlusterna' i convertern måste väl vara försumbara om man sänker från ~16,8 - 12,6v?
På tal om converter: är 'potentiometern' den lilla blåa plinten med en liten skruv på?

#Edit: läste på ekolodets hemsida, Garmin, 9-18v matning är OK.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Tänk på att step-down konvertern ofta inte har något som stoppar den från att ta ström från cykelbatteriet trots det är urladdat.
Om det inte finns en kontroller i cykelbatteriet som bryter strömmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Men om man sätter en 'buck-converter' emellan, så ska den väl inte släppa igenom mer än det man ställer in den på?
Till och med mitt vanliga UNI-T instrument kan väl mäta outputen till +/- 0,1v
Även om man kör 4 x 18650 vilket ger 16,8v.
'Förlusterna' i convertern måste väl vara försumbara om man sänker från ~16,8 - 12,6v?
På tal om converter: är 'potentiometern' den lilla blåa plinten med en liten skruv på?

#Edit: läste på ekolodets hemsida, Garmin, 9-18v matning är OK.

Det är endera fasta utspänningar eller så finns det nått reglage för att styra den, när du inte länkar specifik modell är det svårt att veta exakt vad du avser

Skrivet av Sions:

Tänk på att step-down konvertern ofta inte har något som stoppar den från att ta ström från cykelbatteriet trots det är urladdat.
Om det inte finns en kontroller i cykelbatteriet som bryter strömmen.

Ja man kan skaffa en spänningsvakt av nån sort och operera in i kretsen.
https://www.amazon.com/Battery-Protection-Undervoltage-Automa...
Sedan kanske man behöver nått som helt frikopplar batteriet om mbåren förvaras längre tider för då räcker batterivaktens förbrukning för att tömma batteriet, det är som med moderna bilar, de tömmer ganska fort batteriet om de bara är parkerade så nån typ av mekanisk avskiljning kan behövas om man ska kunna lämna batteriet i båten för det lär ladda ur på en vecka. Batterivakten jag länkade ovan drar "under 1,5W" men det är i sammanhanget enormt mycket om den är inkopplad konstant på ett tömt batteri.
Endera kopplar man bort batteriet eller så kopplar man en hållkrets som helt bryter bort batteriet när spänningen blir för låg, det går ju att göra en krets som kräver att man manövrerar en strömbrytare för att aktivera a kretsen men som automatiskt kan bryta den.
Eller så lämnar man aldrig batteriet i båten nån längre tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte ha 3d printat en adapter som alltid sitter i båten med 12v elektroniken? Sedan tar man bara ur batteriet och laddar som vanligt med 36v hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Skulle vilja göra om ett begagnat cykelbatteri 36v till 12v, vad är enklast?
Måste väl finnas någon 'step-down' eller liknande från ALI.

Tanken är att driva ekolod i båten.

Och 36v ~10Ah borde ju ge ~30Ah 12v?

Kan löda (när jag fick reda på att använda tallkåda och IPA)

Men är i övrigt lite osäker på el o.s.v.

Behöver ju bara få ut plus och minuspol och för laddporten och laddare har jag ju redan.
Alternativt plocka ut batteripacket och löda på laddport och de 2 polerna.

Har även en enkel kopplingsplint i båten redan, skulle kunna gå via den, och helt enkelt låta startbatteriet enbart sköta startmotorn.
Förbrukare på plinten skulle i så fall vara 2 ekolod Max 4A (cirka), varvräknare, voltmätardisplay, och LED-lanternor..

Tips är välkomna!

Ja en konverter för 4-6A (om jag fattar rätt) är ju inte precis något extremt kraftfullt. Vill du göra det lätt för dig hade jag:

  • Inte modifiera batteriet, utan montera en konverter på utgången. Då kan ladda batteriet med vad den redan använder, dvs ladda och använd det som ett 36V pack som råkar ha en konverter som enda last. Kommer även gå att återställa det om du vill i framtiden

  • Skaffa ett underspänningsskydd som fimpar matningen vid underspänning. Sitter det en enklare BMS (Battery managmenet system) i batteriet kan det redan ha det. BMSen borde vara ett litet kretskort med lite prylar på. Googla vad som står tryckt på den krets med flest ben och se om den verkar ha undervoltage skydd. Se även efter om det verkar vara använt, det borde synas genom en transistor på + eller - polen

  • Köp en sådan här: https://www.electrokit.com/produkt/dcdc-omvandlare-8-36v-12v-... och löd fast på batteriets utterminaler, använd den utgång som det nya "batteriet". 84 - 94% verkningsgrad vid 36V. Observera dock att maxspänningen är 38V, kan batteriet gå över det så behöver du en annan regulator.

  • Kom ihåg en säkring på batteriets utgång ifall konvertern dör. De tenderar att dö genom att få kortis rätt igenom

Behöver du mer ström kan du nog hitta en annan konverter som ser ungefär likadan ut. Conrad har bra utbud av den typen av prylar om du vill köpa från en Europeisk återförsäljare. Gör dig själv en tjänst och köp en som har tätt/kylt hus out of the box. En tillverkare kommer kunna göra huset mycket bättre anpassat än vad du kan i garaget

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Skulle man inte ha 3d printat en adapter som alltid sitter i båten med 12v elektroniken? Sedan tar man bara ur batteriet och laddar som vanligt med 36v hemma?

Jag tänker som du, ha alla delar fast i båten (Kontakt - Dc/Dc - kopplingsplint med säkringar - Ekolod) och sedan ha batteriet löst med kontakter.
Kontakterna jag tänkte på är sådana där gula, 'XT60', oavsett storlek, som används ofta med batterier.
Om det finns bättre kontakter, tipsa gärna!
Har själv aldrig lödit på sådana men de verkar ju seriösa och stadiga.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Ja en konverter för 4-6A (om jag fattar rätt) är ju inte precis något extremt kraftfullt. Vill du göra det lätt för dig hade jag:

  • Inte modifiera batteriet, utan montera en konverter på utgången. Då kan ladda batteriet med vad den redan använder, dvs ladda och använd det som ett 36V pack som råkar ha en konverter som enda last. Kommer även gå att återställa det om du vill i framtiden

  • Skaffa ett underspänningsskydd som fimpar matningen vid underspänning. Sitter det en enklare BMS (Battery managmenet system) i batteriet kan det redan ha det. BMSen borde vara ett litet kretskort med lite prylar på. Googla vad som står tryckt på den krets med flest ben och se om den verkar ha undervoltage skydd. Se även efter om det verkar vara använt, det borde synas genom en transistor på + eller - polen

  • Köp en sådan här: https://www.electrokit.com/produkt/dcdc-omvandlare-8-36v-12v-... och löd fast på batteriets utterminaler, använd den utgång som det nya "batteriet". 84 - 94% verkningsgrad vid 36V. Observera dock att maxspänningen är 38V, kan batteriet gå över det så behöver du en annan regulator.

  • Kom ihåg en säkring på batteriets utgång ifall konvertern dör. De tenderar att dö genom att få kortis rätt igenom

Behöver du mer ström kan du nog hitta en annan konverter som ser ungefär likadan ut. Conrad har bra utbud av den typen av prylar om du vill köpa från en Europeisk återförsäljare. Gör dig själv en tjänst och köp en som har tätt/kylt hus out of the box. En tillverkare kommer kunna göra huset mycket bättre anpassat än vad du kan i garaget

Och jag vill istället ha kontakter på 'utgången', för att sätta 'konvertern' på båtens sida av kontakterna, d.v.s. konvertern blir kvar i båten.

Batteripacket jag har är från en Ecoride Cykel, svensk design fullkomligt måste ju ha ett bra/godkänt BMS redan.
Och ja, det enklaste vore ju att löda på laddport som passar på laddaren för 36v. Det är ju en sådan rund kontakt, jag har sett dem på 'Electrokit', vet inte storlek dock!

Jag vill ta hem batteriet varje fisketur, koppla bort det helt och ha all annan hårdvara kvar i båten. I båten sitter redan
en kopplingsplint från Biltema, där en säkring skapar 'kretsen' (vilket borde vara positivt för ekolodet) Och även strömkabeln
på ekolodet har en hållare för ett flatstiftssäkring, så det borde vara dubbelt skyddad. (Här är jag osäker på el, men om jag sätter
2 stycken 7A säkringar, vilket den ena är den som följer med lodet, så brinner de om det skulle komma 36v på dem?)

Bra svar, det klarnar för mig!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Dylanator

Jag hade nog valt en vattentåligare kontakt än XT60, t ex MC4 som används för solceller. De är IP68 och går att köpa på Kjell t ex.
Valfri Kina-buck från Kjell/Amazon löser dina krav för stepdown. Fördel att klämma dit en säkring så att grejerna inte brinner upp.
Tror största hindret oftast är att se till att batteriet kan spotta ut kräm. Ofta någon form av handskakning med kontroller i cykeldatorn som gör det besvärligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Dylanator

Jag hade nog valt en vattentåligare kontakt än XT60, t ex MC4 som används för solceller. De är IP68 och går att köpa på Kjell t ex.
Valfri Kina-buck från Kjell/Amazon löser dina krav för stepdown. Fördel att klämma dit en säkring så att grejerna inte brinner upp.
Tror största hindret oftast är att se till att batteriet kan spotta ut kräm. Ofta någon form av handskakning med kontroller i cykeldatorn som gör det besvärligt.

Ja du har förstås rätt om batterier från elcykel, klart att de har någon slags begränsning i kretskortet. Jag tror till och med att
försäljaren nämnde det när jag köpte cykeln. Batteriet och datorn 'gifter' sig. Ekolodet hamnar bakom dubbla bladsäkringar, som jag skrev i ett tidigare svar. Biltemas kopplingsplint kräver säkring, plus att ekolodet har säkring på ena polkabeln.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Och jag vill istället ha kontakter på 'utgången', för att sätta 'konvertern' på båtens sida av kontakterna, d.v.s. konvertern blir kvar i båten.

Batteripacket jag har är från en Ecoride Cykel, svensk design fullkomligt måste ju ha ett bra/godkänt BMS redan.
Och ja, det enklaste vore ju att löda på laddport som passar på laddaren för 36v. Det är ju en sådan rund kontakt, jag har sett dem på 'Electrokit', vet inte storlek dock!

Jag vill ta hem batteriet varje fisketur, koppla bort det helt och ha all annan hårdvara kvar i båten. I båten sitter redan
en kopplingsplint från Biltema, där en säkring skapar 'kretsen' (vilket borde vara positivt för ekolodet) Och även strömkabeln
på ekolodet har en hållare för ett flatstiftssäkring, så det borde vara dubbelt skyddad. (Här är jag osäker på el, men om jag sätter
2 stycken 7A säkringar, vilket den ena är den som följer med lodet, så brinner de om det skulle komma 36v på dem?)

Bra svar, det klarnar för mig!

Ja tar du med batteriet hem är det ju enklast att bara koppla in 36V på en kontakt som sitter i båten, med konvertern fastmonterad.

Ang säkringarna och 36V så kan man som regel säga att en säkring inte kommer skydda mot överspänning (går dock att göra med rätt grejer i elektroniken). Kopplar du in 36V kommer säkert något att gå sönder. Det är troligt att säkringarna brinner med, men det tar med stor sannolikhet längre tid än vad som krävs för att skada något.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Ja tar du med batteriet hem är det ju enklast att bara koppla in 36V på en kontakt som sitter i båten, med konvertern fastmonterad.

Ang säkringarna och 36V så kan man som regel säga att en säkring inte kommer skydda mot överspänning (går dock att göra med rätt grejer i elektroniken). Kopplar du in 36V kommer säkert något att gå sönder. Det är troligt att säkringarna brinner med, men det tar med stor sannolikhet längre tid än vad som krävs för att skada något.

Ja, det låter logiskt.
Men så om man monterar typ en BMS, så är den ju anpassad för 36v, och kan således inte skydda 12v utrustning.
Förstår varför någon i tråden nämnde 2 stycken konverters...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

@cheben Den här på tradera: https://www.tradera.com/item/171011/585562911/dc-dc-voltregul...

Inström till 40v, och 5A konstant (8A Max)

Kanske om man köper 2, och steppar ned till 16v på första, och steppar ned till 12 på andra, tänker jag rätt?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

@cheben Den här på tradera: https://www.tradera.com/item/171011/585562911/dc-dc-voltregul...

Inström till 40v, och 5A konstant (8A Max)

Kanske om man köper 2, och steppar ned till 16v på första, och steppar ned till 12 på andra, tänker jag rätt?

Det är troligen ingen fördel med 2 steg.
Den du länkade bör nog moddas lite för den har en vanlig pot för justeringen och det är inget jag hade litat på i en båt utan den bör nog helst ersättas med fasta resistorer (eller en trimpot) för den är antagligen alldeles för lätt att ändra oavsiktligt med tanke på att den ska användas i en båt, du vill inte att spänningen ändras pga vibrationer eller att nån oavsiktligt kommer åt ratten/axeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.