Helgsnack: Ljud i datorhörnan

Permalänk
Medlem

Kör med en ifi zen dac och ett par Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm anslutna till den och är nöjd just nu när jag sitter vid skrivbordet. Sedan när jag sitter någon annan stans i huset på den bärbara så blir det jabra elite 75t active till den med bluetooth.

Permalänk
Medlem

Riktigt pinsamt men jag har ett par Genelec 8030b på golvet bakom mig I min mancave på original stativ som VAR kopplade till min Steinberg UR12...förra sommaren... Hade min mancave tillfixat rätt bra tills det blev påtok för varmt i rummet så jag va tvungen att ta ut allt från rackskåpet, sätta datorerna på golvet ta bort det mesta från skrivbordet och i samma veva satte jag högtalarna på golvet... Använt monitor ljud sen dess (lg38 wide). O här kommer det mest minsamma... Jag jobbar med ljud (offline) som tur tar protools nissarna hand om det så att det låter bra...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Kör en minidsp 2x4HD och ett par Iloud Micromonitors. Minidspn är där för att agera DAC och ta bort en rätt jobbig bas peak vid 100hz. Har även en gammal baslåda som är inkopplad ifall det ska bli lite mer drag. Behövs sällan dock för att högtalarna spelar galet bra för att vara så små. Tyvärr är nätaggen till minidspn och högtalarna rätt sådär så det är rätt mycket surr i systemet.

Permalänk
Medlem

Jag återfann nyligen min o2/odac, det gjorde mig glad. Kopplade in i en USB-switch så jag enkelt växlar mellan datorer på skrivbordet hemma, sjukt smidigt. Kör ett par Sennheiser hd650 med detta.

För jobbet har jag ett par rätt dyra jabra-lurar. Oanvändbara för musik, men bra batteritid och funkar bra för möten. Skönt att ta av sig och byta till andra lurar, bryter av på något sätt.

Sen har jag även ett par ath50x för promenader och musik på jobbet. Helt ok.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

för mig som alltid flyger eller kör andra fordon i bfv är Audeze Mobius klart det bästa jag använt,
kört många lurar som hävdar att dom ger samma effekt tex, asus rog 7.1 , sennheiser osv men mobius är sjukt bra för att båda höra när någon kommer bakifrån och flyger man är det klockrent för att veta var planen som jagar en är då det ofta snabbt byts riktning och med detta kan man följa planet enkelt genom att röra huvudet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör med Beyerdynamic Amiron Home, gode damn det är bra ljud i dem. Högtalare har jag ett 2.1-system från Edifier, minns inte vad det heter, men tror det står i min signatur :-).

Högtalarna är helt ok, men lurarna lyfter ljudet flera steg.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd

Pensionerade nyligen min stereoförstärkare och mina golvhögtalare jag hade vid skrivbordet. Tjejen tyckte de tog upp för mycket plats och jag gick med på det då jag inte har nyttjat dem så mycket på senare tid. Förstärkaren började också att gå sönder lite så den hade behövt reparationer. Nu har jag ett par Logitech MX Sound istället, inte så bra ljud i jämförelse men dugligt. Lurar används en del dock, X2HR är riktigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Audeze LCD-2C förändrade min värld. När jag satte på de kändes det som om jag hade bott under en sten i hela mitt liv.
Jag har haft bland annat ett par AKG K550, Sennheiser Game One, Astro A40 och dessa känns som tonfisk i burk jämfört med Audeze.
I vardagsrummet är det Combon Rega/Dynaudio som gäller.

Ja vet exakt vad du menar, jag hade egentligen tänkt köpa ett har sennheiser HD-660.
Men tog och samlade ihop ett par referens hörlurar på hifi-klubben utöver mina Trogna ATH-m50 (som jag använt i över 10 år)
Testade LDC-2 och var helt golvad. Lät helt magiskt. Så efter det testade jag även LDC-X som var ännu bättre. Så det fanns inget alternativ förutom att öppna plånboken.

Permalänk
Medlem

Jag har använt samma Edifier s530d sedan 2010. De är ruskigt bra och är garanterat några som jag kommer att behålla tills de pajar. 13 år and still counting.

Headset har jag ett par AKG K242 HD. De används sällan men ger väldigt bra ljud.

Permalänk
Medlem

Har använt samma saker i snart 10 år nu, den enda ändringen är att jag bytte ut min ModMic förra året.

Högtalare (aktiva): Adam A5X
Hörlurar: Sennheiser HD650
DAC/Hörlursförstärkare: Cambridge Audio DacMagic Plus
Mikrofon: Røde NT-USB Mini

Permalänk
Medlem

Använder i princip bara trådlösa hörlurar vid datorn, EOS GSP370 för tillfället, ihop med en HyperX Quadcast S.
Finns en Bluesound Mini 2i i närheten också, men någon mer i familjen är oftast hemma så används sällan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte dessa för en herrans massa år sedan Logitech Z-2300 2.1, och de funkar kalas bra för mina ändamål än idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har deaktiverat interna ljudkretsarna. Använder min stereo (som USB-DAC), samt att jag har en mic också (också USB).
Använder jag lurar kopplar jag de till stereon, men det är extremt sällan då jag ogillar hörlurar. Fungerar finemang, bästa setup för att lyssna på bakgrundsmusik som är det mest vanliga. Men funkar även fint till Teams-möten.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ljud är en rätt viktig del av både spel, film och annan media tycker jag.
Kör själv med Klipsch R41-PM, Fosi Audio Q4 DAC och Philips Fidelio X2HR. Mic så kör jag med en FiFine K669.
Väldigt nöjd med allt

https://i.imgur.com/n7Otb4w.jpg

Kan rekommendera dig att höja dina högtalare till öronhöjd, diskanten då. Du kommer uppleva en helt ny nivå av klarhet och stereo-separation. Går du steget extra och placerar högtalarna så ditt huvud och högtalarna bildar en liksidig triangel så kommer du uppleva att "högtalarna försvinner". Snygg setup annars.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Kan rekommendera dig att höja dina högtalare till öronhöjd, diskanten då. Du kommer uppleva en helt ny nivå av klarhet och stereo-separation. Går du steget extra och placerar högtalarna så ditt huvud och högtalarna bildar en liksidig triangel så kommer du uppleva att "högtalarna försvinner". Snygg setup annars.

Tack för tipset! Inte tänkt så långt faktiskt!
Får nog fasen bli att testa, kan ju göra en tillfällig lösning med någon låda eller liknande så man kan få höra skillnaden.
Alla förbättringar är välkomna

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT770 Pro - 250 Ohm ihop med en Røde Ai-1.

Gillar att koppla bort precis allt annat ljud runt om, så denna kombon känns mer eller mindre perfekt.

Permalänk
Avstängd

Hade förut ett 5.1-system men kör numera lite enklare.
Edifier S2000 Pro högtalare, HyperX headset och Sony WH-1000XM4 via en Creative BT Audio W2.

Permalänk

Har alltid kört med lite roligare hörlurar till datorn. Men efter att ha provat massor olika kombinationer av lurar och förstärkare så blev det trådlöst headset. Med tanke på att datortiden har minskat efter att man blivit med avkomma så är smidighet viktigare än det "perfekta" ljudet.

Landade i ett JBL quantum 810, bäst ljud av de trådlösa jag har provat och bäst av allt är att dom har väldigt lågt bakgrundsbrus.

Har även införskaffat ett creative soundworks digital så jag och pojken kan ha ljud när vi spelar farm simulator

Permalänk
Medlem

Alltid varit ljudintresserad men tack och lov ingen audiofil. Vid datorn används Logitech z5500 i stereo. Men när jag spelar på projektorn används istället en något mer påkostad anläggning. Ett par Klipsch rp600m som drivs av en Rega Elicit samt ett par subbar som kan få hela huset att skaka om man vill. Signalen tas digitalt från datorn till en Rega DAC. Aldrig varit speciellt förtjust i hörlurar men har Logitech pro x om det skulle behövas. Används i princip enbart tillsammans med VR headset

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Världens bästa bas-hörlurar, JVC HA-SZ2000, parat med en rejäl hörlursförstärkare (jag kör med Schiit Modi + Magni, maxeffekt på hela 5.6W) och en rejält uppskruvad EQ, blir en helt annan grej att spela när man verkligen får rejält tryck i botten, ljudet kommer verkligen till liv när explosioner osv känns in i kraniet!

Permalänk
Medlem

Brukade köra med ett par Yamaha HS5:or till datorn men de har fått vara till TVn på senare år. Till datorn kör jag skärmens inbyggda högtalare och de är okej, inte ofta jag använder de, kör mest med lurarna som är Beyerdynamics DT1990 PRO. Tycker dock inte de är värda priset jämfört med DT990 som jag har haft förr.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har ett par Seenheiser 599HD lurar från många år tillbaka som funkar helt perfekt för mig.
Tittat länge på högtalare men aldrig blivit färdig att köpa några, men jag hade tur och fick ett par Bose Companion 2 av sambons bror som spelar riktigt bra ljud för sånna små och billiga högtalare.

Har båda inkopplade i en Supreme HAP-4 som köptes vid samma tid som lurarna.
Eftersom det är en arbets/studier hörna så har jag inget behov av något sjukt ljud.

Permalänk

Sitter oftast med mina Logitech G Pro Wireless, använder sällan min Elgato wave 1 som sitter på en low arm av dom med.
Hörlurar som finns förutom Logitecharna är:
Bang & Olufsen Beoplay Portal,
Astro A50,
HyperX Flight
samt några äldre trådade Plantronics GameCom Commander.
Så man har ju lite att välja på om man vill, men dom brukar få husera hos dom andra setupsen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Medlem

Trådlösa Logitech-lurar som gick på typ en tusenlapp. Lyssnar inte på musik vid datorn förutom lite bakgrundsljud ibland, och i de flesta spel jag spelar framför datorn prioriterar jag att höra fotsteg and your whatnot framför "bra" ljud. Dessa lurar briljerar på fotstegsfronten. Har kompisar med tre gånger så dyra headset som inte hör ett skit. Med det sagt så är jag ändå sugen på att uppgradera, främst för musikens skull, men det är inte jätteviktigt i dagsläget. Musik lyssnar jag helst på i soffan med golvhögtalare.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

För det mesta ASUS skärmens integrerade 2x 2W, men så har jag ett par HyperX Cloud ifall det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hur har du löst det, och hur viktigt tycker du att det är?

Jag har inte ljud till datorn, jag har datorn till ljudet. Två hörlursförstärkare (dubblar som försteg), sju par lurar, ett par högtalare.

Högtalarna, Argon 7350a, är aktiva och spelar bra med rörförstärkaren som försteg. Ljudnivån jag föredrar att lyssna på är så pass låg att strömsparfunktionen stänger av högtalarna, dock. Utan rör är jag inte helt kär i deras ljud alls. Med den andra hörlursförstärkaren (Schiit Magni 3+) som försteg är de "bright city".

Hörlurarna är

* Philips Fidelio X2HR (dåliga på allt förutom röst)
* Philips Fidelio X3 (bra på allt förutom röst)
* DT880 (600 ohm, bäst teknisk representation och mest naturtroget ljud)
* Sennheiser PC360 (headset, dugliga)
* Sennheiser Amperior (bäst tonalitet och dugliga tekniskt)
* Sennheiser HD650 (basen är otajt och läcker in i lägre mellanregistret, diskanten är underrepresenterad, tekniskt dåliga - men på rör är låtar med kvinnliga sångare nästan en religiös upplevelse)

Dold text
Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Oof, det är lite pinsamt, men har gett upp med högtalare till datorn. tar för mycket plats, helt enkelt. Kör alltid headset om jag inte spelar upp ljud från skärmen.

Permalänk
Medlem

Sim riggen - oftast hörlurar för att inte störa familjen och förstår dom.
Annars ljudlöst men är jag själv hemma då dras primär ljudanläggning igång på skiftande nivå.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag har mina 15 år gamla Harman Kardon Soundsticks, funderar ibland på att man borde köpa nytt bara för att, men sen tittar jag på dem och blir glad och släpper den tanken.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Ljud är viktigt. Är det krig i datorn skall det vara krig i rummet

Högtalar-setuppen för mig är:
2x Genelec 8030C
3x Genelec 8020B
1x SVS PC-2000 Pro

Hörlurar:
Beyerdynamic DT 990 Edition (250 Ohms)
Littledot MKIII
Littledoc Dac 1
Antlion Modmic wireless

Driver detta med ett Creative Sound BlasterX AE-5 Plus.

Funkar väl rätt ok. Hade länge problem med coil-whine som fortplantade sig i Genelec-kanalerna, e så sjukt känsligt för störningar i den icke-balanserade delen av settupen. Har fått till det bra nu.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]