Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Lång ping-tid på bredbandet

Har en fiber med +500/500 Mbps och har under senaste tiden haft problem med lång ping-tid mot ping.sunet.se som återkommer ungefär samma tid varje kväll. Efter kontakt med supporten har det blivit mycket bättre, men det kvarstår fortfarande en period med högre ping-tider varje kväll (inringat). Och det blir samma om jag pingar mot default gateway så problemet finns redan i första routing-hoppet så att säga.

Jag tycker det här känns som ett problem som inte borde finnas, men har inte jobbat med större nät så undrar om någon vet om det finns en rimlig förklaring till vad som händer.

Bifogar bild med ping-tiderna senaste två veckorna.

Permalänk
Medlem

Har du samma bekymmer mot t.ex. 1.1.1.1 ?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Vad är det för program du använder för att tracka ping/latensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Har du samma bekymmer mot t.ex. 1.1.1.1 ?

Har mest kört mot ping.sunet.se men även mot första enheten som dyker upp om man skriver traceroute ping.sunet.se och får hög latency även mot den, så spelar nog ingen roll vart man ping:ar i övrigt.

Skrivet av Särimner:

Vad är det för program du använder för att tracka ping/latensen?

Home assistant på en NUC och även ett Python-program på en Windows-dator. Har också kört Home assistant på en PC som kopplades direkt mot fiberomvandlaren med samma problem.

Men min fundering var egentligen vad det är som händer. Känns som ett konstigt/onödigt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Men min fundering var egentligen vad det är som händer. Känns som ett konstigt/onödigt problem.

Nätet används som mest på kvällar konstigare förklaring än så tror jag inte att det är. Ping/ICMP trafik är ofta det första som prioriteras ned när nätet belastats.

Permalänk
Medlem

Vilken operatör och ev. stadsnät det handlar om är ganska relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Har mest kört mot ping.sunet.se men även mot första enheten som dyker upp om man skriver traceroute ping.sunet.se och får hög latency även mot den, så spelar nog ingen roll vart man ping:ar i övrigt.

Första hopp torde vara router om du använder sådan. Så börja felsökningen i den änden, starta om routern (om du har sådan).

Trådat eller trådlöst spelar in också.

Permalänk
Medlem

Testar du över wifi eller kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Ping kör över ett speciellt protokoll (ICMP) som normal trafik inte använder. Det är relevant eftersom att pinga något inte ger någon pålitlig bild av hur "riktig" trafik kommer behandlas. Du kan t.ex. tappa 50% (Eller 100%) av alla ping mot en destination utan att det betyder någonting alls för riktig trafik.

Men att tappa paket eller att ICMP får högre svarstider exakt vid högtrafiktider har i praktiken en enda anledning - att nätet har såpass hög belastning att det måste göras trafikprioritering. ICMP är då det första som prioriteras ned, eftersom det inte är 'riktig' trafik. Det betyder inte att något är fel, men om du samtidigt upplever ett praktiskt problem (t.ex. lagg i onlinespel) så är det en bra indikation på att det måste göras för mycket prioritering.

Vad 'första hoppet' är i ditt fall, och om det alls är den riktiga källan till problemet, är svårt att säga ens om du skulle vilja dela med dig av adressen. Det kan finnas en hel rad med anonyma nätverksenheter (som t.ex. switchar) mellan dig och den ip-adressen. Men (beroende på vad det är för ip du hittat) så ligger felet troligtvis någonstans i ditt hus, ditt kvarter eller din stad. Inte längre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Testar du över wifi eller kabel?

Både och. Graferna är mätta med kabel hela vägen.

Skrivet av Kamouflage:

Ping kör över ett speciellt protokoll (ICMP) som normal trafik inte använder. Det är relevant eftersom att pinga något inte ger någon pålitlig bild av hur "riktig" trafik kommer behandlas. Du kan t.ex. tappa 50% (Eller 100%) av alla ping mot en destination utan att det betyder någonting alls för riktig trafik.

Men att tappa paket eller att ICMP får högre svarstider exakt vid högtrafiktider har i praktiken en enda anledning - att nätet har såpass hög belastning att det måste göras trafikprioritering. ICMP är då det första som prioriteras ned, eftersom det inte är 'riktig' trafik. Det betyder inte att något är fel, men om du samtidigt upplever ett praktiskt problem (t.ex. lagg i onlinespel) så är det en bra indikation på att det måste göras för mycket prioritering.

Vad 'första hoppet' är i ditt fall, och om det alls är den riktiga källan till problemet, är svårt att säga ens om du skulle vilja dela med dig av adressen. Det kan finnas en hel rad med anonyma nätverksenheter (som t.ex. switchar) mellan dig och den ip-adressen. Men (beroende på vad det är för ip du hittat) så ligger felet troligtvis någonstans i ditt hus, ditt kvarter eller din stad. Inte längre bort.

Enheten som jag ser som "första hopp" heter gw2856-no600.tbcn.telia.com och ping-tiderna blir inte väsentligt längre om jag pingar längre bort än så. Telia svarade att de "löst ett tekniskt problem i systemet" och det blev mycket bättre efter det, men inte helt bra. (Se bilden i första inlägget, det laggade en hel del i spel på kvällarna under de där skurarna.)

Bifogar en bild som det såg ut alldeles nyss där man kan se att max-tiden inte skiljer speciellt mycket mellan sunet och gatewayen. Den där stapeln tycks återkomma en gång per dygn så inte hela världen men tycker ändå inte att det skall behöva vara så där.

Men men, kanske skall dra det ett varv till med Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Den där stapeln tycks återkomma en gång per dygn så inte hela världen men tycker ändå inte att det skall behöva vara så där.

Klockslaget är ganska perfekt men det är lite för kort tid för att egentligen se ut som överbelastning.

Men du borde inte läsa in för mycket i en ping mot din gateway, den säger som sagt inte så mycket om du inte också upplever några praktiska problem. Man kan ställa in hur hårt ICMP ska nedprioriteras så det Telia skulle kunna göra är att prioritera ICMP lika (eller högre..) än riktig trafik så skulle dina siffror se perfekta ut men du skulle istället uppleva mer problem i verkligheten.

En ping mot ett riktigt mål (exempelvis 1.1.1.1 eller egentligen vilken server på internet som helst) ger en bättre bild, om än fortfarande inte helt hundra p.g.a att det fortfarande bara är ICMP.
Din faktiska upplevelse i t.ex. spel är det viktiga, inte att du har snygga mätvärden.

Permalänk

Jag tänkte precis fråga det, upplever du några faktiska problem med annan trafik när svarstiderna är högre?

Du kan också testa att köra mtr (om du har tillgång till ett Linuxskal) eller WinMTR när det sker och se om du ser samma höga värden samtidigt över alla hopp mot målet. Mtr är en kombination av traceroute och ping.

För att ge ett annat exempel här hemifrån som förvisso inte behöver vara jämförbart med ditt bekymmer:

Mitt första hopp vilket är Ownits utrustning (luras lite med customer i namnet) har en rätt dålig genomsnitt svarstid och det spikar ganska högt till och från - något som händer oavsett tid på dygnet. Men det påverkar inga andra hopp och ingen annan trafik (vad jag märkt av under dessa år) så det känns mer som ett kosmetiskt problem. Skulle jag se att svarstiden ökar märkligt högt vid ett visst hopp och hoppen därefter stiger därifrån så är det nog mer ett tecken på en dålig länk eller dålig routing.

Permalänk
Medlem

Jag började att mäta för att sonen klagade när han spelade så det påverkade även annan trafik än ping. Men som sagt, nu är det mycket bättre efter att Telia justerat någonting så jag släpper det nog tills han klagar igen. 🙂