Bahnhof vill driva datahall med minikärnkraftverk

Permalänk
Medlem

Ett år senare:

Skämt åsido, vad ska man göra i dessa tider med elbrist?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Det är idioti snacka om ny kärnkraft i dagens läge. Det tar 28 år planera och bygga en vindkraftverk i Sverige. Försök minska den tiden. För att inte snacka om bygga om Slussen med massa överklaganden kors och tvärs eller för den delen en bit väg bara tar väl 30 år minst

Så min poäng är, även om man skulle vilja, är alla här kommer vara döda innan det byggs nåt kärnkraftverk nånstans i Sverige eller ännu hellre i innerstaden

Vind/Sol är mycket billigare och vinden blåser alltid nånstans, (solen skiner alltid nånstans men bygga ledningar åt öster-väster kanske är jobbigare) det finns batterier/vätgas osv osv. Allt det fortsätter bli billigare, så det är idioti snacka om ny fissionskraft i Sverige och känns för mig mer som man babblar om det som en distraktion från riktiga lösningar.

Det må vara ett problem med tidsaspekten, men många av oss kanske tänker på våra barn eller kanske tänker rent allmänt på att framtiden ska vara ljusare för dem som lever då…

Permalänk
Medlem

Fanns ju en reaktor på KTH i Stockholm.
Nerlagd nu men lokalen finns ju kvar.

Permalänk
Medlem

Lycka till med juridiken för att få till det, Bahnhof, och grattis på reklamen för uttalandet

Permalänk
Medlem

Kört ändå dom måste ändra miljöbalken i så fall:

”Enligt Miljöbalken kan man få tillstånd att bygga, men upp till ett maximalt antal av tio reaktorer, och bara där det redan finns kärnkraftverk”

Permalänk
Avstängd

Tja, för mig känns det som om tilltron på att SMR ska lösa våra problem bygger på förhoppningar snarare än faktisk potential. Det löser absolut några problem, om man på sikt får till någon form av masstillverkning, men det skapar också andra problem med mycket större mängder radioaktivt avfall per energienhet och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dessa små reaktorer (SMR) ska inte förväxlas med de stora gamla kärnkraftverken vi har idag. I och med att reaktorerna är mindre så utvecklas inte lika mycket värme, och det i kombination med nya och moderna säkerhetsfunktioner för kylning och avstängning gör att risken för härdsmälta är så gott som eliminerad.

Fast namnet SMR är väldigt förvillande. Vi talar ändå om reaktorer storleksmässigt med de reaktorer som fanns i Barsebäck, dvs 300-600 MW.

Skrivet av gashemi:

Kört ändå dom måste ändra miljöbalken i så fall:

Nu har ju regeringen gått ut med att de ska avskaffa dessa begränsningar.

Permalänk
Medlem

Nice!
Kan vi köra en i källaren här i BRFen också för att slippa nuvarande elpriser i södra sverige?
Kärnkraft åt folket!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast namnet SMR är väldigt förvillande. Vi talar ändå om reaktorer storleksmässigt med de reaktorer som fanns i Barsebäck, dvs 300-600 MW.

Nu har ju regeringen gått ut med att de ska avskaffa dessa begränsningar.

Ja 1 mars 2024 om det går som regeringen planerat

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsseri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Låter galet att bygga kärnkraftverk centralt i städer. Visst, tekniken är säkrare än vad många tror, men ändå...

Det dör runt 7600 personer i förtid varje år i Sverige som en direkt konsekvens av fossildriven trafik (och kostar 56 miljarder varje år)...

Det hade inte varit konstigt att fortsätta driva gasverk eller andra fossildrivna elproducenter mitt i stan, men det är läskigt för det är kärnkraftverk (även om SMR är markant annorlunda mot våra äldre större kärnkraftverk).

Det finns inga alternativ längre. Efter att ha förstört vår basplatta i flera år så sitter man nu i skiten då folk ska ha elbilar och fossilfritt stål, men det finns inte kraft nog att driva allt (...för att man lägger ner stabil kärnkraft och ersätter med volatil vindkraft bland annat)

Skrivet av snajk:

Tja, för mig känns det som om tilltron på att SMR ska lösa våra problem bygger på förhoppningar snarare än faktisk potential. Det löser absolut några problem, om man på sikt får till någon form av masstillverkning, men det skapar också andra problem med mycket större mängder radioaktivt avfall per energienhet och så.

Med moderna gen 4 kärnkraftverk har du möjligheten att lasta uttjänt kärnbränsle för att minska högradioaktivt avfall.
Oklo kommer att bygga en prototyp som körs enbart på uttjänt bränsle
https://news.mit.edu/2020/oklo-nuclear-energy-1113

Det är en lösning påväg till fusion. Det är allt det handlar om, det finns inga andra alternativ i nuläget

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Det är idioti snacka om ny kärnkraft i dagens läge. Det tar 28 år planera och bygga en vindkraftverk i Sverige. Försök minska den tiden. För att inte snacka om bygga om Slussen med massa överklaganden kors och tvärs eller för den delen en bit väg bara tar väl 30 år minst

Så min poäng är, även om man skulle vilja, är alla här kommer vara döda innan det byggs nåt kärnkraftverk nånstans i Sverige eller ännu hellre i innerstaden

Vind/Sol är mycket billigare och vinden blåser alltid nånstans, (solen skiner alltid nånstans men bygga ledningar åt öster-väster kanske är jobbigare) det finns batterier/vätgas osv osv. Allt det fortsätter bli billigare, så det är idioti snacka om ny fissionskraft i Sverige och känns för mig mer som man babblar om det som en distraktion från riktiga lösningar.

Du är ju helt ute och cyklar, och nej,.. el är inte två hål i väggen. Riktiga lösningar är fissionskraft, tills vi får fusion. Det tar 7-8 år att bygga ett nytt kkv om man låter sydkoreanerna som kan det här göra det. Det här handlar om nationell säkerhet så det har redan utretts en gång tidigare i de ställen som det finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nice!
Kan vi köra en i källaren här i BRFen också för att slippa nuvarande elpriser i södra sverige?
Kärnkraft åt folket!

Jag hade gladeligen haft ett SMR i Vällingby istället för att de ska bygga ett nytt fjärrvärmeverk och bränna sopor. Säg 200MW. Det räcker för hela västerort och sen kör man fjärrvärme på det samtidigt. Win-Win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Men det går att provocera fram en härdsmälta fortfarande? Det är inte bara olyckor som räknas med i säkerhetsaspekten när det utvärderas får man hoppas.

Risker går aldrig att bli av med. Vattenkraftverk kan brista och orsaka flodvågor, vindkraftverk kan välta, solpaneler kan falla ner från tak och fasader osv. Den informationen jag har tagit del av om SMR har i stort sett påstått att härdsmälta är omöjligt i dessa reaktorer. Detta är dock inget jag med handen på hjärtat kan påstå då jag inte är insatt på forskarnivå. Däremot är jag tillräckligt insatt för att förstå att de säkerhetsfunktioner som finns och hur reaktorerna fungerar gör det så gott som felsäkert, men jag utesluter inte att en olycka av något slag kan uppstå, men en sådan olycka skulle inte få förödande konsekvenser för allmänheten, till skillnad från äldre reaktorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ett år senare:
https://www.pcgamesn.com/wp-content/uploads/2017/10/Fallout-4-desolate-glowing-sea.jpg
Skämt åsido, vad ska man göra i dessa tider med elbrist?

Elbristen har vi ju orsakat själva, eller rättare sagt. Effektbristen. Det finns massor med el, men inte när vi behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Kört ändå dom måste ändra miljöbalken i så fall:

”Enligt Miljöbalken kan man få tillstånd att bygga, men upp till ett maximalt antal av tio reaktorer, och bara där det redan finns kärnkraftverk”

Den bestämmelsen är som kanske är bekant uppe för diskussion och kan komma att ändras. Att den finns är ett resultat av en tidigare energiöverenskommelse där det alls blev tillåtet att bygga, för innan dess var det totalförbud mot nya reaktorer.

Så här ser den ut idag:

"6 a § Regeringen får tillåta en ny kärnkraftsreaktor endast om den nya reaktorn är avsedd att
1. ersätta en kärnkraftsreaktor som efter den 31 maj 2005 har varit i drift för att utvinna kärnenergi och som kommer att vara permanent avstängd när den nya reaktorn tas i kommersiell drift, och
2. uppföras på en plats där en kärnkraftsreaktor efter den 31 maj 2005 har varit i drift för att utvinna kärnenergi.

Med en permanent avstängd kärnkraftsreaktor avses detsamma som i 2 § 4 lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet.
Lag (2010:945)."

(Datumet är satt så att Barsebäck inte kan ersättas.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Smr har väl nästan ingen restprodukt? Om jag inte missminner mig.

Du blandar ihop teknologin lite, det är generation 4 som ska ge begränsat med avfall.
SMR kräver inte generation 4.
Det blir ungefär 2x mer avfall från små reaktorer jämfört med stora (baserade på samma teknologi). Det är helt enkelt mindre effektivt med mindre reaktorer.
Så om de byggs med generation 3 så blir det en ansenlig mängd långlivat avfall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Det dör runt 7600 personer i förtid varje år i Sverige som en direkt konsekvens av fossildriven trafik (och kostar 56 miljarder varje år)...

Det hade inte varit konstigt att fortsätta driva gasverk eller andra fossildrivna elproducenter mitt i stan, men det är läskigt för det är kärnkraftverk (även om SMR är markant annorlunda mot våra äldre större kärnkraftverk).

Det finns inga alternativ längre. Efter att ha förstört vår basplatta i flera år så sitter man nu i skiten då folk ska ha elbilar och fossilfritt stål, men det finns inte kraft nog att driva allt (...för att man lägger ner stabil kärnkraft och ersätter med volatil vindkraft bland annat)

Nu hoppas jag att jag inte seglar iväg för mycket från ämnet och glider in på politiken, men vi har kraft nog att driva allt vi har idag även om alla bilar skulle bli elbilar och så. Fossilfritt stål är en annan sak för om det går som de hoppas så ökar det ju vår förbrukning något extremt, men jag har svårt att se det som något jätteproblem. Idag importerar vi fossila bränslen för denna produktion, att behöva importera en del el samtidigt som vi bygger ut produktionen för att hantera detta stegrande behov är väl den naturliga vägen liksom. Behöver detta bolag öka elförbrukningen i landet med säg 50% så kommer det förstås att behöva investeras i produktion hur man än gör. Samtidigt är det ju produktion med vätgas så man kan ju anpassa produktionen av vätgas efter kapaciteten, blåser det mycket kan man producera mycket som man sen kan använda när det inte blåser så mycket och så.

Edit efter edit:

Skrivet av SuperSverker:

Med moderna gen 4 kärnkraftverk har du möjligheten att lasta uttjänt kärnbränsle för att minska högradioaktivt avfall.
Oklo kommer att bygga en prototyp som körs enbart på uttjänt bränsle
https://news.mit.edu/2020/oklo-nuclear-energy-1113

Det är en lösning påväg till fusion. Det är allt det handlar om, det finns inga andra alternativ i nuläget

Det finns alla alternativ. Kärnkraft är dyrt och tar väldigt lång tid att bygga, och om vi tittar tillbaka över året som gått så är det inte tillförlitligt heller. Andra typer av energiproduktion ser mycket mer utveckling och det ligger också mycket närmare i tiden. Exempelvis finns det turbiner till vattenkraft som både ger mer effekt för samma tryck men också låter fiskar (och ålar) simma igenom turbinen. Dessa kan skalas ner och ge meningsfull produktion i mycket mindre vattendrag än vad som varit rimligt hittills. Eller vågkraft av olika slag, nya solpaneltekniker som bland annat kan kombineras med jordbruk, nya tekniker för geotermisk energi som möjliggör nyttjande av denna på väldigt många fler platser än idag.

Gen IV kanske löser en del problem, beroende på vilka tekniker man syftar på, men det är än så länge rätt teoretiskt. De flesta är överens om att en kommersiellt gångbar gen IV-reaktor kanske kan vara på plats till 2040-2050, men än så länge så finns det inga reaktorer i drift (i februari i alla fall).

Permalänk
Medlem

Bästa jag hört på länge! Hoppas man även tittar på att ta tillvara spillvärmen från både reaktorn och servrarna, den kan gott tryckas ut i fjärrvärmenätet istället för att ventileras bort.

Permalänk
Medlem

Intressant med nya optimistiska synen på kärnkraft. Det var lösningen på allt - sedan har vi haft ett par olyckor. Och SMR är inte 100% säkert.

Som några har varit inne på: det kommer inte bli någon ny kärnkraft på många år. Och jag tror inte det kommer ske alls. Det har inte funnits ekonomi i att bygga nytt och ingen, med kapital, har väl verkligen visat sig intresserad? (Även med uppluckrade regler)

(Dom som vill investera i energimarknaden kommer sätta investera i förnyelsebart, mer skalbara och kortsiktiga investeringar)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu hoppas jag att jag inte seglar iväg för mycket från ämnet och glider in på politiken, men vi har kraft nog att driva allt vi har idag även om alla bilar skulle bli elbilar och så.

Nja, vi har tillräckligt idag men inte där vi behöver det. Därav krävs det producenter även i södra Sverige.
Bara SSAB kräver 15 tWh. Detär 10% av det vi producerar idag och det har vi definitivt inte tillräckligt för.

Skrivet av snajk:

Fossilfritt stål är en annan sak för om det går som de hoppas så ökar det ju vår förbrukning något extremt, men jag har svårt att se det som något jätteproblem. Idag importerar vi fossila bränslen för denna produktion, att behöva importera en del el samtidigt som vi bygger ut produktionen för att hantera detta stegrande behov är väl den naturliga vägen liksom. Behöver detta bolag öka elförbrukningen i landet med säg 50% så kommer det förstås att behöva investeras i produktion hur man än gör. Samtidigt är det ju produktion med vätgas så man kan ju anpassa produktionen av vätgas efter kapaciteten, blåser det mycket kan man producera mycket som man sen kan använda när det inte blåser så mycket och så.

Jag håller med, men grunden till problemet är detta:

Du måste ha en viss del av kraften hela tiden - idag är det enbart vatten, kärnkraft och gas/oljeverk som klarar det. Om du har bort något som kan leverera 20MW 99.995% av tiden med något som kan leverera 20MW som max 20% av tiden, så får du problem. Detta är anledningen till varför det är en dålig ide att ersätta kärnkraft (stabil) med vindkraft (volatil).
Slutar det blåsa har du inget att falla tillbaka på, och idag finns det inga andra alternativ för vi kan inte bygga ut vattenkraften mer.
Det krävs producenter till basplattan i södra Sverige och där är det enbart kärnkraft som är ett visserligen dyrt, men gångbart alternativ. Tyvärr är det så enkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi har redan haft kärnkraft i Stockholm (Ågesta) så det är inte första gången isåfall.

Det fanns en på KTH ännu mer centralt innan Ågesta.

Reaktor R1 - KTH

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast namnet SMR är väldigt förvillande. Vi talar ändå om reaktorer storleksmässigt med de reaktorer som fanns i Barsebäck, dvs 300-600 MW.

Ja det är ju inget man stoppar i garderoben precis, men en SMR reaktor är mer effektiv och kompakt, så även om nettoeffekten är densamma som Barsebäck så är det en stor skillnad i volym för anläggningarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Med tanke på hur snabbt det går att ändra lagar i Sverige (utreda in i absurdum) så kan det här bli verklighet tidigast 2040. Då talar jag bara om tillstånd. Så, 2055? Jag stödjer idén dock!

Med tanke på hur lätt det verkar gå att skita i lagrådet apropå lagen om terrorfinansiering så ska det nog gå att få igenom nån servettskissad halvmesyr till lag gällande kärnkraft också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Intressant med nya optimistiska synen på kärnkraft. Det var lösningen på allt - sedan har vi haft ett par olyckor. Och SMR är inte 100% säkert.

Som några har varit inne på: det kommer inte bli någon ny kärnkraft på många år. Och jag tror inte det kommer ske alls. Det har inte funnits ekonomi i att bygga nytt och ingen, med kapital, har väl verkligen visat sig intresserad? (Även med uppluckrade regler)

(Dom som vill investera i energimarknaden kommer sätta investera i förnyelsebart, mer skalbara och kortsiktiga investeringar)

Om det är nåt som inte är skalbart så är det Vind/Sol. Du ser redan idag att folk inte vill ha fler vindkraftverk på land. Men vem bryr sig om Barsebäck skulle få 2 eller 4 reaktorer? Som elnätet är uppbyggt idag så är inte tänkt att man ska ha tusentals inmatningspunkter, utan tanken är att man har ett gäng kraftverk som producerar, gärna med stora turbiner så vi får svängmassa och reaktiveffekt så att elnätet blir mer stabilt. Marknaden vill ju inte ha låga priser på el. Det fattar ju vem som helst och då får man fundera på om man ska låta marknaden lösa brist på el. Vem som helst förstår ju att mjölkbonden vill hellre ha 5 kr / l mjölk istället för 40 öre/l.

Vill man lösa det elbristen på riktigt så blir det ägardirektiv. Låta SvK bilda ett dotterbolag som använder anslutningsavgifterna för att bygga ett kkv. Gärna i Barsebäck och sen överlåta förvaltningen till Vattenfall. Möjligheterna är stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja det är ju inget man stoppar i garderoben precis, men en SMR reaktor är mer effektiv och kompakt, så även om nettoeffekten är densamma som Barsebäck så är det en stor skillnad i volym för anläggningarna.

Hela iden är att ha produktion nära förbrukning. Det är också anledningen att man inte placerade alla 4 kkv i Kiruna och sen dra ledningar till söder. Med SMR tar man ett steg längre. Där man ska ha hybrit så är det utmärkt att bygga ett litet SMR i närheten av järnverket. Då långa överföringsvägar leder till förluster. För de som har kollat på ice-road-truckers så skulle ett SMR i norra Kanada lösa elbristen då man kör dieselaggregat för att producera el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mitt i storstäder kanske är fel ställe för kärnkraftverk. Speciellt om Homer sitter bakom spakarna.

Skrivet av Casimir2323:

Låter galet att bygga kärnkraftverk centralt i städer. Visst, tekniken är säkrare än vad många tror, men ändå...

Skrivet av hakro807:

Fast namnet SMR är väldigt förvillande. Vi talar ändå om reaktorer storleksmässigt med de reaktorer som fanns i Barsebäck, dvs 300-600 MW.

En reaktor stor som en container som levererar 5 MWe: https://www.westinghousenuclear.com/energy-systems/evinci-mic...

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dessa små reaktorer (SMR) ska inte förväxlas med de stora gamla kärnkraftverken vi har idag. I och med att reaktorerna är mindre så utvecklas inte lika mycket värme, och det i kombination med nya och moderna säkerhetsfunktioner för kylning och avstängning gör att risken för härdsmälta är så gott som eliminerad.

I samband med OBH är detsamma fallet för de stora i Sverige

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Låter mycket trevligt. Det är dessutom i Sthlm så om det blir härdsmälta gör det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof går från klarhet till klarhet som vanligt ❤️ klart det går ha kärnkraft med den nya tekniken mitt i stan. När utvecklingen är färdig så kommer det ju vara väldigt säkra reaktorer med relativt liten effekt så det är lugnt.

Kommer alltid finnas folk som är skeptiska men i det här fallet så finns ju inget fog för skepticismen. De tror väl att tekniken är samma som för 50 år sedan men så är det ju absolut inte.

Tekniken är inte detsamma på våra reaktorer i Sverige heller. Vi har byggt till och byggt ut massor med nya säkerhetsfunktioner. Förstärkt oberoendet mellan systemet osv. Lite som att vi har en amazon vi bytt det mesta på förutom skalet

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Det blåser inte alltid någonstans. Speciellt inte när det är riktigt kallt. Vi saknar idag överföringskapacitet norr till söder för vi har inte nog med frekvenstabilisering(Kärnkraft....).

Man bör försöka. Kärnkraft som grund i ett välfungerande elsystem är en god tanke och utifrån det vi vet idag, det bästa alternativet. På sikt kan man göra sig fri från det men där är vi inte idag. Och att gå och vänta blir inte bättre.

Se OU3 - Världens dyraste bygge med en planerad ROI på vad, 6 år?

Jo, det blåser alltid nånstans. Wanna bet? Om det är "riktigt kallt" på vintern nånstans är det för det är ett högtryck där. Då finns det ett lågtryck nånannanstans. Guess what, vinden kommer blåsa runt kanterna på det Så, OK, det kanske inte blåser i Stockholm idag, en det är rätt OK vind i Rom, eller Aleppo eller Dublin (kanske bättre placera vindkraftverk på Irlands västkust dock...)

Gissar din "ROI" på 6 år beror på dagens priser? Har jag rätt? Har du räknat med dagens räntor då också eller med att man har allt i "cash" så att säga. Alltså om man räknar med en ränta på 0% och med elpriset över senaste året kan jag tro på det. Men ROI går vääääldigt snabbt upp om man tar in saker som att en ränta på några % och ett halverat elpris skulle jag misstänka. Om man sen börjar räkna saker som försäkringar (om kärnkraft verkligen ska betala det) osv osv går nog ROI väldigt snabbt mot "oändligheten". (Matte är roligt speciellt ränta på ränta. Om man räknar med dagens befolkningstillväxt så kommer alla atomer i det synliga universum finnas i människor om 6-7000 år. Kolla själv i Excel)

Kärnkraft som grund i välfungerande elsystem verkar inte funka med dagens reaktorer iaf där nån kokar den torr och så får man pausa för reparationer i ett halvår under vintern eller nån hotar bomba den eller det blir en olycka nånstans i landet och man får pausa alla kärnkraftverk i ett år eller två (Fukushima) osv osv.

Kanske med fantasireaktorerna (SMR) som är mindre blir det bättre iaf första fallet då de inte är så stora så om nån råkar trycka på fel knapp nånstans blir det mindre bortfall, men säg man har 30 st i Sverige, 300st i Europa, alla av samma modell och man råkar hitta ett fel som påverkar alla. Ooopsie! Nån hacker lyckats hitta en generellt hål osv osv. Välfungerande/driftsäkert nja, kanske i fantasin där inget kan gå fel.

Jag har varit med om några "vändor" nu.

Fas 1) Kärnkraft är jättebra. Bygg mera
Fas 2) Olycka a) Harrisburg b) Chernobyl c) Fukushima
Fas 3) PANIK! Stoppa all utbyggnad/drift, kärnkraft är jättedåligt
Fas 4) Tiden går, folk glömmer repetera från fas 1)

Tror som sagt inte det kommer byggas några nya kärnkraftverk i Sverige men annars kan det bli
d) Bahnhof

ovan

Tror på nåt annat innan, nån "SMR" experimentreaktor (världens modernaste osänkbara osmältbara skepp reaktor går "poff" och alla byggen får pausas i 6 år eller så.