Bahnhof vill driva datahall med minikärnkraftverk

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof vill driva datahall med minikärnkraftverk

För att säkra framtida elbehov till datahallar ser Bahnhofs VD positivt på möjlighet att anlägga en minireaktor i centrala Stockholm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt i storstäder kanske är fel ställe för kärnkraftverk. Speciellt om Homer sitter bakom spakarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Låter galet att bygga kärnkraftverk centralt i städer. Visst, tekniken är säkrare än vad många tror, men ändå...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Mitt i storstäder kanske är fel ställe för kärnkraftverk. Speciellt om Homer sitter bakom spakarna.

Jag, för en, välkomnar våra nya atomkraftsförstärkta internet-utskänkare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mitt i storstäder kanske är fel ställe för kärnkraftverk. Speciellt om Homer sitter bakom spakarna.

Skrivet av Casimir2323:

Låter galet att bygga kärnkraftverk centralt i städer. Visst, tekniken är säkrare än vad många tror, men ändå...

Ni får läsa på om SMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Låter galet att bygga kärnkraftverk centralt i städer. Visst, tekniken är säkrare än vad många tror, men ändå...

Låter än galnare att bygga fossilkraft mitt i staden, men det är helt normaliserat. Värtaverket som exempel brände kol mitt i Stockholm fram tills alldeles nyligen. För att inte tala om alla tusentals förbränningsmotorer som åker kors och tvärs där folk vistas.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är väl ett sånt där typiskt PR-uttalande från dem.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Oj det dök upp ett bra förslag.

Hur är det möjligt i landet med lock för ögon,öron och mun 🥳

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Låter än galnare att bygga fossilkraft mitt i staden, men det är helt normaliserat. Värtaverket som exempel brände kol mitt i Stockholm fram tills alldeles nyligen. För att inte tala om alla tusentals förbränningsmotorer som åker kors och tvärs där folk vistas.

Men nu eldar det bara biobränsle så det är ju miljövänligt! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mitt i storstäder kanske är fel ställe för kärnkraftverk. Speciellt om Homer sitter bakom spakarna.

Dessa små reaktorer (SMR) ska inte förväxlas med de stora gamla kärnkraftverken vi har idag. I och med att reaktorerna är mindre så utvecklas inte lika mycket värme, och det i kombination med nya och moderna säkerhetsfunktioner för kylning och avstängning gör att risken för härdsmälta är så gott som eliminerad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bahnhof går från klarhet till klarhet som vanligt ❤️ klart det går ha kärnkraft med den nya tekniken mitt i stan. När utvecklingen är färdig så kommer det ju vara väldigt säkra reaktorer med relativt liten effekt så det är lugnt.

Kommer alltid finnas folk som är skeptiska men i det här fallet så finns ju inget fog för skepticismen. De tror väl att tekniken är samma som för 50 år sedan men så är det ju absolut inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sysadmins och deras ständiga jakt på 100% uptime alltså...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Musikälskare

Låter bra, har inget emot att det byggs lite var stans, vi behöver säkerheten och stabiliteten, bara bygg så mycket det går imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur snabbt det går att ändra lagar i Sverige (utreda in i absurdum) så kan det här bli verklighet tidigast 2040. Då talar jag bara om tillstånd. Så, 2055? Jag stödjer idén dock!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhof går från klarhet till klarhet som vanligt ❤️ klart det går ha kärnkraft med den nya tekniken mitt i stan. När utvecklingen är färdig så kommer det ju vara väldigt säkra reaktorer med relativt liten effekt så det är lugnt.

Kommer alltid finnas folk som är skeptiska men i det här fallet så finns ju inget fog för skepticismen. De tror väl att tekniken är samma som för 50 år sedan men så är det ju absolut inte.

Hehehe, kan vi bygga atombomber mitt i stan på 50-talet så borde en liten kärnreaktor 2030 vara "peace of cake".

Håller med dig fullständigt Ozzed.

https://www.nyteknik.se/historia-karnvapen/den-svenska-atombo...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Men nu eldar det bara biobränsle så det är ju miljövänligt! /s

Klimatneutralt på pappret i alla fall, men knappast hälsosamt att andas röken.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är personligen varken helt emot eller helt för kärnkraft, men det bör ju vara klokt att säkra energitillgången i närhet till större städer och i denna formen bör det ju vara ganska säkert. Hellre SMR reaktorer än att elda sopor, olja eller kol m.m.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vi har redan haft kärnkraft i Stockholm (Ågesta) så det är inte första gången isåfall.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ni får läsa på om SMR.

.old

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Han måste ha läst om andra SMRs än dem jag har läst om. De här måste vara mycket billigare

Permalänk
Medlem

Stora fördelen med en reaktor nära storstäderna är att effektiviteten går upp enormt, den värme som vanligen dumpas i havet eller en flod kan enkelt användas till fjärrvärme och värma halva staden (ungefär)

Fantastiskt att sådan föreslås, denna typ av idéer kommer göra samhället mycket bättre på sikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dessa små reaktorer (SMR) ska inte förväxlas med de stora gamla kärnkraftverken vi har idag. I och med att reaktorerna är mindre så utvecklas inte lika mycket värme, och det i kombination med nya och moderna säkerhetsfunktioner för kylning och avstängning gör att risken för härdsmälta är så gott som eliminerad.

Men det går att provocera fram en härdsmälta fortfarande? Det är inte bara olyckor som räknas med i säkerhetsaspekten när det utvärderas får man hoppas.

Permalänk
Medlem

Utmärkt!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av pine-orange:

Han måste ha läst om andra SMRs än dem jag har läst om. De här måste vara mycket billigare

Känns som att det är så med allt som handlar om kärnkraft. Alla efterfrågar och makthavare lovar, fram tills det att priset uppdagas. Då är det inte lika kul längre.

Permalänk
Medlem

Då ska också de betala för förvaring för all framtid och all kostnad för det. Men blir ganska dyrt men de förstår inte alla kärnkraftälskare och inte heller Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Då ska också de betala för förvaring för all framtid och all kostnad för det. Men blir ganska dyrt men de förstår inte alla kärnkraftälskare och inte heller Bahnhof.

Smr har väl nästan ingen restprodukt? Om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Då ska också de betala för förvaring för all framtid och all kostnad för det. Men blir ganska dyrt men de förstår inte alla kärnkraftälskare och inte heller Bahnhof.

Du kanske ska läsa på om förvaringen, varför och vad som sker över några 100 år med merparten av det som förvaras.

Att du inte förstår säger mer om din kompetens på området än annat.

Permalänk

Det är idioti snacka om ny kärnkraft i dagens läge. Det tar 28 år planera och bygga en vindkraftverk i Sverige. Försök minska den tiden. För att inte snacka om bygga om Slussen med massa överklaganden kors och tvärs eller för den delen en bit väg bara tar väl 30 år minst

Så min poäng är, även om man skulle vilja, är alla här kommer vara döda innan det byggs nåt kärnkraftverk nånstans i Sverige eller ännu hellre i innerstaden

Vind/Sol är mycket billigare och vinden blåser alltid nånstans, (solen skiner alltid nånstans men bygga ledningar åt öster-väster kanske är jobbigare) det finns batterier/vätgas osv osv. Allt det fortsätter bli billigare, så det är idioti snacka om ny fissionskraft i Sverige och känns för mig mer som man babblar om det som en distraktion från riktiga lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Det är idioti snacka om ny kärnkraft i dagens läge. Det tar 28 år planera och bygga en vindkraftverk i Sverige. Försök minska den tiden. För att inte snacka om bygga om Slussen med massa överklaganden kors och tvärs eller för den delen en bit väg bara tar väl 30 år minst

Så min poäng är, även om man skulle vilja, är alla här kommer vara döda innan det byggs nåt kärnkraftverk nånstans i Sverige eller ännu hellre i innerstaden

Vind/Sol är mycket billigare och vinden blåser alltid nånstans, (solen skiner alltid nånstans men bygga ledningar åt öster-väster kanske är jobbigare) det finns batterier/vätgas osv osv. Allt det fortsätter bli billigare, så det är idioti snacka om ny fissionskraft i Sverige och känns för mig mer som man babblar om det som en distraktion från riktiga lösningar.

Det blåser inte alltid någonstans. Speciellt inte när det är riktigt kallt. Vi saknar idag överföringskapacitet norr till söder för vi har inte nog med frekvenstabilisering(Kärnkraft....).

Man bör försöka. Kärnkraft som grund i ett välfungerande elsystem är en god tanke och utifrån det vi vet idag, det bästa alternativet. På sikt kan man göra sig fri från det men där är vi inte idag. Och att gå och vänta blir inte bättre.

Se OU3 - Världens dyraste bygge med en planerad ROI på vad, 6 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Men det går att provocera fram en härdsmälta fortfarande? Det är inte bara olyckor som räknas med i säkerhetsaspekten när det utvärderas får man hoppas.

Härdsmälta kan säkert fås men i SMR i slutshärden i sin egen ”modul” så inga utsläpp till omgivningen.

Det är i princip en civil utveckling av de reaktorer som drivit hangarfartyg/ubåtar.