Bahnhof vill driva datahall med minikärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns den risken verkligen när vi i "söder" de flesta dagar om året pumpar vidare mer el än vad som pumpas in i vårt område?

Du väljer hela tiden att gå förbi faktumet att vi stått inför risken att samhället kopplas ner i söder.

Det är inte okej att i ett modernt samhälle ha ett så bristfälligt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kapar du utlandskablarna och kör hela Sverige i ”island-mode” så klarar vi oss . Inga problem. Lägger du dit ett par gasturbiner i Barsebäck så skulle vi till och med maxa sydost/västlänken.

Då blir nog EON och andra investerare väldigt arga på oss. Utlandskablarna blir bara fler och fler, SE4 blir bara dyrare.

Som sagt, systemfel i mitt tycke

Tack för alla svar, ha en bra dag!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Små reaktorer tappar mycket fler neutroner än stora. Vilket ökar mängden avfall som måste hanteras.
Ta en titt på https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.2111833119 där de går igenom saken. Det är inte oöverkomliga problem, men mängden avfall är en nackdel för SMR.

När det gäller mängden rivningsavfall är det i grunden ett väntat resultat att mindre men fler reaktorer kan ge upphov till mer avfall per energienhet. När samma mängd energi ska levereras av fler men mindre enheter betyder det att mer konstruktionsmaterial kan bli aktiverat, vilket i så fall resulterar i mer radioaktivt rivningsmaterial. Men det måste inte vara så. Effekten kan motverkas med olika typer av åtgärder i härden såsom skärmande knippen som skyddar omgivande konstruktioner från strålning. Avseende mängden använt kärnbränsle beror mängden dock mer på bränslestrategi, den så kallade utbränningen, än reaktorns storlek. Studiens författare har selektivt valt koncept med betydligt lägre utbränning än vad leverantören har planerat för. Då får man dessa resultat. Varför man har valt typfall med så låg utbränning är egendomligt. SMR-koncept som diskuteras idag har motsvarande utbränning som dagens kärnkraft.
Källa

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du väljer hela tiden att gå förbi faktumet att vi stått inför risken att samhället kopplas ner i söder.

Det är inte okej att i ett modernt samhälle ha ett så bristfälligt system.

Hur nära har vi varit nedkoppling menar du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kasta ett öga på Finlands drifttagna reaktorer och se hur deras tillgänglighet ser ut. OL3 är ju inte en av dessa än så länge.
De genomför dock underhåll på ett annat sätt än Sverige, de kör mer intervall. Ex har komponenten suttit där i 10 år så ska den ersättas. Kostar såklart mer men ger tillgänglighet istället.

OL3 är ett sorgebarn. Men vad förväntar man sig när kunskapen att bygga nytt har gått förlorad. Om Sverige var smarta så skulle man bygga EPR1600, 3 stycken. Exakt samma modell innan kunskapen går förlorad. Man fick ju gjuta om bottenplattan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

OL3 är ett sorgebarn. Men vad förväntar man sig när kunskapen att bygga nytt har gått förlorad. Om Sverige var smarta så skulle man bygga EPR1600, 3 stycken. Exakt samma modell innan kunskapen går förlorad. Man fick ju gjuta om bottenplattan liksom.

Men OL3 har ju å andra sidan levererat rätt mycket el till nätet det senaste året. Det har periodvis levererat 1600 MW vilket är 200 mer än Europas tidigare största reaktor Oskarshamn 3.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Min pappa berättade att när han pratade med de som ville ha kärnkraft på 60 och 70-talen var de helt extatiska. Det skulle finnas hur mycket el som helst, Alla älvar skulle flyta fritt och inte bara det, vi skulle pumpa upp vatten från Östersjön, inte för att använda som nåt slags lager inte utan för att kunna anlägga estetiskt tilltalande vattenfall, typ Niagarafallen osv. Försökte hitta nåt om detta på Google, men det vore ju skoj ha som bakgrund. Inte riktigt som "SMR" förespråkarna, men kanske som de som anser man ska ha en thoriumreaktor i bilen för att slippa tanka den

Men, vad jag skulle vilja fråga kärnkraftförespråkarna, säg att det tar 25 år tills en reaktor är byggd, vad vill ni göra under tiden då?
a) Inget, vänta bara
b) Bygga vindkraft/sol
c) Bygga ledningar
d) Bygga batterier/vätgas/andra saker lagra el

Jag ser som sagt diskussionen om kärnkraft eller ej som en distraktion som är i vägen för de riktiga lösningarna. Jag tror de riktiga lösningarna finns i b,c,d alltså det som kanske de flesta förutom de riktigt rabiata kärnkraftförespråkarna kanske anser "ändå behövs" tills vi uppnått kärnkraftens nirvana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man blir mörkrädd av att läsa så många okunniga människor i denna tråd som tror att kärnkraft:
1) på något sätt ger stabil output

Det ser ju ganska stabilt ut...
En stor grej med planerbar produktion är ju dessutom att du kan reglera frekvensen i nätet väldigt effektivt.

Skrivet av Mithras:

2) På något sätt är enkelt att planera och bygga
3) På något sätt skulle vara kostnadseffektivt

Det finns starka anledningar till varför den privata marknaden inte har velat köra på kärnkraft utöver "hurrdurr regleringar"......

Vad spelar det för roll om det är enkelt? Sverige har inte varit en av världens främsta ingenjörsnationer för att allt ska vara enkelt, lite utmaningar är väl nyttigt.

Det har ju gått innan, och visst visar Frankrike att det är dyrare men samtidigt så får du ju räkna in att elstödet var ju 1/4 av en ytterligare reaktor till Ringhals, och elstöded lär ju fortsätta med tanke på politiken.

Man vill inte bygga kärnkraft för svensk energipolitik är en sandlåda med "jag pratar inte med dig"-fasoner som småbarn. Det krävs breda och långtgående uppgörelser (duvet, som dem Sverige mer eller mindre byggde sin energimix på 60-80-talet) annars kommer vi aldrig ur det här hålet, med eller utan kärnkraft.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

När det gäller mängden rivningsavfall är det i grunden ett väntat resultat att mindre men fler reaktorer kan ge upphov till mer avfall per energienhet. När samma mängd energi ska levereras av fler men mindre enheter betyder det att mer konstruktionsmaterial kan bli aktiverat, vilket i så fall resulterar i mer radioaktivt rivningsmaterial. Men det måste inte vara så. Effekten kan motverkas med olika typer av åtgärder i härden såsom skärmande knippen som skyddar omgivande konstruktioner från strålning. Avseende mängden använt kärnbränsle beror mängden dock mer på bränslestrategi, den så kallade utbränningen, än reaktorns storlek. Studiens författare har selektivt valt koncept med betydligt lägre utbränning än vad leverantören har planerat för. Då får man dessa resultat. Varför man har valt typfall med så låg utbränning är egendomligt. SMR-koncept som diskuteras idag har motsvarande utbränning som dagens kärnkraft.
Källa

Jag har inte nämnt mängden använt kärnbränsle.
Artikeln ifråga tar upp koncept såsom neutronrrflektorer och annat skyddande material, de kategoriserar det som Long-lived LIW.
Det är där det största problemet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Min pappa berättade att när han pratade med de som ville ha kärnkraft på 60 och 70-talen var de helt extatiska. Det skulle finnas hur mycket el som helst, Alla älvar skulle flyta fritt och inte bara det, vi skulle pumpa upp vatten från Östersjön, inte för att använda som nåt slags lager inte utan för att kunna anlägga estetiskt tilltalande vattenfall, typ Niagarafallen osv. Försökte hitta nåt om detta på Google, men det vore ju skoj ha som bakgrund. Inte riktigt som "SMR" förespråkarna, men kanske som de som anser man ska ha en thoriumreaktor i bilen för att slippa tanka den

Men, vad jag skulle vilja fråga kärnkraftförespråkarna, säg att det tar 25 år tills en reaktor är byggd, vad vill ni göra under tiden då?
a) Inget, vänta bara
b) Bygga vindkraft/sol
c) Bygga ledningar
d) Bygga batterier/vätgas/andra saker lagra el

Jag ser som sagt diskussionen om kärnkraft eller ej som en distraktion som är i vägen för de riktiga lösningarna. Jag tror de riktiga lösningarna finns i b,c,d alltså det som kanske de flesta förutom de riktigt rabiata kärnkraftförespråkarna kanske anser "ändå behövs" tills vi uppnått kärnkraftens nirvana.

Nu ingår jag väl bara delvis i gruppen kärnkraftsförespråkare, men klart att vi ska göra allt utom punkt "a)". Vindkraft som exempel är ett lysande komplement till vattenkraft och kärnkraft, speciellt till vattenkraften då vi kan fylla upp reservoarerna när det blåser bra. Det behöver inte vara svart eller vitt, jag tror att vi behöver både baskraft och komplementskraft. Till detta behöver vi även en förändring av det system som idag råder i Europa där vi som producerar ett överskott blir bestraffade för detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Men, vad jag skulle vilja fråga kärnkraftförespråkarna, säg att det tar 25 år tills en reaktor är byggd, vad vill ni göra under tiden då?
a) Inget, vänta bara
b) Bygga vindkraft/sol
c) Bygga ledningar
d) Bygga batterier/vätgas/andra saker lagra el

Jag vet inte om jag är ensam, men jag tror att majoriteten av förespråkarna helt enkelt bara är emot att man fortsätter skjuta sig i foten genom att lägga ner planerbar produktion till förmån för oplanerbar produktion.
Vindkraft kan inte ersätta kärnkraft, det skall komplettera. Annars krävs annan form av energilagring och det är tydligen inte lika sexigt att prata om...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som sagt, systemfel i mitt tycke

Tack för alla svar, ha en bra dag!

Håller med helt och hållet. Varför ska vi betala priset av vad Tyskland eller andra vill importera från baltikum? Det är ju inte el som vi använder. Hade varit intressant att testa göra ett SE5 med bara exportledningarna i

Permalänk
Medlem

Kärnkraft är bra men mitt i en stad ? låter lite farligt kanske.

Permalänk
Medlem

Det tar årtionden att dra igång kärnkraft och finns det ens några minikraftverk idag som är i drift och fungerar?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Det är så mycket feltänk att man häpnar.

Antingen är du mer kompetent än de flesta här och väljer att ta bort centrala delar eller så är du ute och cyklar.

Att det tar 5 år att bygga ett vattenkraftverk spelar ingen roll när det tar 10 år innan man kommit fram till att ta ett spadtag…

Du tror det går fortare att få ett nytt kärnkraftverk godkänt? Nimbys är ett problem för all elproduktion, till och med mil ute till havs låter man ju folk som kanske kan se snurrorna en klar dag stoppa allt liksom. Vattenfalls planer föll i en folkomröstning men det var ändå väldigt jämt, 47 / 53 om jag minns rätt, så motståndet mot vattenkraft är inte nödvändigtvis större än mot annat trots att det påverkar mer av naturen.

Skrivet av MrAdde:

Vi har två stora älvar kvar som inte är fördämda för vattenkraft. Att fördämma dem samt att bygga en massa småturbiner kommer ju vara en ekologisk katastrof. Att bygga tusentals vindkraftverk i naturområden är varken klimatsmart (enorma mängder stål, plast, olja och betong) och kommer förstöra stora mängder areal som ser ut som industriområden.

All energiproduktion påverkar miljön. Vindkraft tar upp stora arealer för storskalig produktion, vilket ett kärnkraftverk inte gör, men å andra sidan kan man kombinera vindkraft med exempelvis jordbruk och då påverkar det knappt nyttjandet av ytorna. Och utvinningen av råvaran till kärnkraftverken påverkar också miljön en hel del, än mer så när de lättillgängliga resurserna tar slut vilket lär ske inom ett nytt kärnkraftverks livstid. Då ökar också klimatpåverkan från raffineringen av råvarorna till klyvbart material mycket mer än idag.

Citat:

Jag är för energi av alla dess slag, det kommer behövas vindkraft, sol, kärnkraft etc. Men att driva på för vind- och vattenkraft av miljöskäl och säga nej till kärnkraft är ju som att förbjuda elmotorer för att kopparutvinning är miljöfarlig och samtidigt bygga fler förbränningsmotorer, hälla lite olja i varje sjö och stoppa huvudet i skiffersanden.

Långsökta liknelser bidrar inte.

Citat:

Logiken håller inte någonstans, det är ju någon form av fanatiskt hat mot ett enskilt energislag och en fullständig nonchalans inför den påverkan som alla andra energislag har på klimat och miljö.

Jag hatar inte kärnkraft, jag ser bara inte att det är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart för vår situation, och förstås att det inte löser några av de problemen vi har förrän om många år. Hade vi inte haft vattenkraften så kanske kärnkraft hade behövts, nu behövs den inte och således tycker jag det är fel att kasta hundratals miljarder av våra gemensamma pengar på en lösning på ett problem vi enkelt och relativt billigt kan undvika.

Citat:

Då har vi inte ens talat om hur otroligt mycket mer marginaler man behöver i ett elsystem som inte har en stabil bas av planerbar elproduktion. Du kommer behöva bygga flera gånger fler vindkraftverk än nödvändigt, iom att de bara producerar en liten del av sin installerade effekt i snitt vid en given tidpunkt.

Så behöver du 1000 MW kanske du måste bygga 4000 MW för att ta höjd. Vindkraften borde därför vara ett komplement till planerbar effekri, för lite billig el ovanpå baskraven.

Detta är en återupprepning av en tidigare diskussion, och vad som redan nämnts i denna tråd, men det går väl an. Men ingen räknar med att ett vindkraftverk ska leverera max hela tiden, att de fluktuerar är medräknat i alla kostnadskalkyler och liknande. Så ska man ersätta en reaktor som, vid drift (och inte under underhåll eller reparationer), levererade 1000MW så bygger man vindkraft med 4000 eller 5000 MW kapacitet. Dessa kommer inte att leverera ens 1000 MW hela tiden utan kanske dippa ner till 250 MW under riktigt pissiga timmar för vindkraften, men de kommer att i snitt leverera mer, över året kommer de att att snitta på kanske 2000 MW, beroende på placering, vindar det året och så.

Skrivet av slipbit:

Staten får gripa in, för annars försvinner elintensiva industrier utomlands. Man får förstatliga kkv och sen får ingenjörerna på KTH, Chalmers planera och så får Westinghouse komma och bygga. Eller sydkoreanerna.

Utomlands vart då? Vi har de lägsta priserna i EU.

Skrivet av ingenjören:

Du blandar ihop det med Gen III reaktorer. SMRer är modernare än de reaktorer som byggdes för 50 år sedan, med modernare passiva säkerhetssystem. Äkta Gen IV för mig är en reaktor som använder dagens uttjänta bränsle och sedan bränner ut det så halveringstiden går från 100 000 år till max 1000. Här kan du lära dig lite mer om SMR

SMR är modernare ja, det har inte byggts några än så det är väl uppenbart att de är mer moderna än saker som är femtio år gamla. Men passiva säkerhetssystem är inget krav för SMR och inte unikt för SMR. Vad du ser som "äkta Gen IV" har väl ingen större betydelse i sammanhanget. Marknadsföringen från Vattenfall du länkade är just marknadsföring, varför inte kommentera på artikeln jag länkade högre upp där faktiska forskare säger att det är väldigt svårt om inte omöjligt att komma runt de nackdelar SMR innebär?

Skrivet av Danmyr:

Finns inte mycket mer att säga än, du har fel i det mesta du säger; belägg dina påståenden med någon form av fakta så tar vi det därifrån. Vindkraft kan INTE ersätta större generatorer (läs fullskalig kärnkraft alt. vattenkraft), 1000 små generatorer MOTSVARAR inte 1 stor. Gällande vattenkraft så är det i princip omöjligt att bygga ut denna ytterligare, om vi nu inte vill förstöra ekosystem och djurliv helt plötsligt? Som du säger har den tekniska utvecklingen gått framåt, går det att ersätta VK-verk med effektivare generatorer? JA. Är det försvarbart ur en konstandssynpunkt? Bevisligen inte (annars hade dem givetvis gjort det).

Vatten-, vind-, sol- och kärnkraft har alla sina fördelar OCH nackdelar. Men att försöka inbilla någon att vind/sol är lösningen på BASKRAFT eller balansering av elsystemet är i min mening galet; har du fakta som motbevisar ovan vänligen delge detta så är jag öppen för att anpassa min uppfattning.

Vem i helvete har sagt att vi ska ha bara vind och sol? Inte jag i alla fall. En bra källa som syftar till att slå hål på de myter om förnybart och kärnkraft som finns, och som är vad som tas upp om och om igen, är: https://energypost.eu/renewable-energy-versus-nuclear-dispell...

Men du får gärna komma med källor till dina påståenden. Att skriva med stora bokstäver gör det inte mer sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Vi är inget u-land heller med roterande frånkoppling. Tacka Sossarna och Asea Atom för ett fantastiskt elsystem byggt på 70-talet. Så robust att det krävdes 40-års misshandel för att vi ska ha effektbrist i Sverige. Det känns som inte som du är i branschen och tror att efter en frånkoppling så är det bara att slå på strömbrytaren igen.

Du är medveten om att vi importerade mycket mer el mycket oftare under "kärnkraftens storhetstid i landet" än efteråt? Sedan vi började stänga ner kärnkraftverk så har vi slått rekord i exporterad el flera gånger och förra året exporterade vi mer än något annat EU-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bla bla bla

Vi har diskuterat detta till döden förr och du kör alltid fast i samma spår. Länge leve vind sol och intermittent kraft. Du skulle haft din stationära dator anlsuten till en intermittent kraftkälla i pedagogiskt syfte

Jag vill hävda att vi behöver sol, vind och vatten. Men där vi inte har vatten så behöver vi kärnkraft. Varför? För att jag tycker kol är smutsigt. Jag vill heller inte elda sopor eller olja. Det artikeln länkade till var att placera en SMR precis där den behövs, hur realistiskt detta än må vara. Jag säger, ja varför inte. Här kan man ju dessutom förse staden med fjärrvärme från både SMR och serverhallar. Det är ju dessutom bra att bygga nu, för snart har vi otroliga mängder energiintensiv industri i norr. H2GS som sålt sin kommande produktion till tysken har dessutom skrivit kontrakt på att bara stål skapat mha leverera sol vind och vatten. Med norrbottens produktion på 15 TWh/år blir det lite margert med förnyelsebart där också. Även de skulle kanske smälla upp några SMRer nära stålverket?

Jag svarade på din fråga ovan.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du är medveten om att vi importerade mycket mer el mycket oftare under "kärnkraftens storhetstid i landet" än efteråt? Sedan vi började stänga ner kärnkraftverk så har vi slått rekord i exporterad el flera gånger och förra året exporterade vi mer än något annat EU-land.

Samma citat igen alltså. Men tänk ifall man hade haft kvar reaktorerna när ryssen ströp gasen och sen sålt elen söderut. Då hade både du och jag varit rika. Men vi kör alltid fast där. Kanske borde elen säkra våra elintensiva jobb och så skiter vi i att låta marknaden vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Härdsmälta kan säkert fås men i SMR i slutshärden i sin egen ”modul” så inga utsläpp till omgivningen.

Det är i princip en civil utveckling av de reaktorer som drivit hangarfartyg/ubåtar.

Nej i militära marina fall har det endast varit PWR reaktorer, Däremot byggde man i USA en TMSR test reaktor på 60talet som kyldes med passivt luftflöde och värmeväxlare.

TSMR reaktorer är passivt säkra då vid ökande tempratur minskar den Nukelära reaktionen, Problemet var istället korrosion av stålet som har nu lösts med SBAB's nya legering om jag minns rätt.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Vi har diskuterat detta till döden förr och du kör alltid fast i samma spår. Länge leve vind sol och intermittent kraft. Du skulle haft din stationära dator anlsuten till en intermittent kraftkälla i pedagogiskt syfte

Yes, denna diskussion har vi haft förr. Och varken du eller jag har ändrat ståndpunkt, uppenbarligen. Du tystnade där ett tag så jag tänkte att du kanske hade vacklat lite i din ståndpunkt efter incidenten på R4.

Citat:

Jag vill hävda att vi behöver sol, vind och vatten. Men där vi inte har vatten så behöver vi kärnkraft. Varför? För att jag tycker kol är smutsigt. Jag vill heller inte elda sopor eller olja.

Har vi behövt elda kol i modern tid? Förra året behövde vi inte en enda gång starta Karlshamnsverket på grund av vårt behov, däremot en kort period för att hjälpa Polen, och sannolikt några gånger för att hjälpa ägarnas intäkter. Sopor hade ju varit bra att inte elda också, men ärligt talat så tror jag det är bättre att elda upp dem, med kraftiga filter och så, som vi redan har, än att lägga de på deponi, och då får vi i ut värme från dem också. Sen kan man förstås diskutera om det är bra att importera sopor från andra länder som vi tydligen gör nu, men någonstans är det väl bättre att elda dem på ett kontrollerat sätt här än så som de tar hand om sopor på många andra ställen.

Citat:

Det artikeln länkade till var att placera en SMR precis där den behövs, hur realistiskt detta än må vara.

Jo absolut. Bygg en SMR i Estland (när de faktiskt finns) där det finns ett reellt behov, eller varför inte en storskalig reaktor som redan går att bygga så hjälper de grannländerna att få ner sina utsläpp också. Jag har inte koll på deras förutsättningar för vattenkraft eller så, men deras energimix idag är ju katastrofal.

Citat:

Jag säger, ja varför inte. Här kan man ju dessutom förse staden med fjärrvärme från både SMR och serverhallar. Det är ju dessutom bra att bygga nu, för snart har vi otroliga mängder energiintensiv industri i norr.

Kanske, kanske inte. Det finns flera projekt runtom i världen som syftar till att göra fossilfritt eller mer miljövänligt stål, och det är absolut inte givet att det blir våra svenska bolag som tar den marknaden, eller hur stor den marknaden faktiskt blir.

Citat:

H2GS som sålt sin kommande produktion till tysken har dessutom skrivit kontrakt på att bara stål skapat mha leverera sol vind och vatten. Med norrbottens produktion på 15 TWh/år blir det lite margert med förnyelsebart där också. Även de skulle kanske smälla upp några SMRer nära stålverket?

Svårt att se att det går ihop med bara sol vind och vatten? Men stålproduktionen är ett särintresse. De kan inte räkna med att bara koppla in sig och få sådana enorma mängder el, vilket de är medvetna om och därför har de investerat i, here's the kicker: vindkraft. Varför inte SMR? För att de behöver gå med vinst och kan inte förlita sig på hypotetiska lösningar som kanske kommer att fungera om många år.

Citat:

Jag svarade på din fråga ovan.

Nej, du pratade om Generation IV, SMR är inte nödvändigtvis det, men de skapar nödvändigtvis mer avfall oavsett vilken teknik de byggs på.

Skrivet av slipbit:

Samma citat igen alltså. Men tänk ifall man hade haft kvar reaktorerna när ryssen ströp gasen och sen sålt elen söderut. Då hade både du och jag varit rika. Men vi kör alltid fast där. Kanske borde elen säkra våra elintensiva jobb och så skiter vi i att låta marknaden vara med.

Jag tror du har bristande kunskaper om nationalekonomi. Hur skulle vi varit rika? Är du delägare i Uniper? För det är inte jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

När det gäller mängden rivningsavfall är det i grunden ett väntat resultat att mindre men fler reaktorer kan ge upphov till mer avfall per energienhet. När samma mängd energi ska levereras av fler men mindre enheter betyder det att mer konstruktionsmaterial kan bli aktiverat, vilket i så fall resulterar i mer radioaktivt rivningsmaterial. Men det måste inte vara så. Effekten kan motverkas med olika typer av åtgärder i härden såsom skärmande knippen som skyddar omgivande konstruktioner från strålning. Avseende mängden använt kärnbränsle beror mängden dock mer på bränslestrategi, den så kallade utbränningen, än reaktorns storlek. Studiens författare har selektivt valt koncept med betydligt lägre utbränning än vad leverantören har planerat för. Då får man dessa resultat. Varför man har valt typfall med så låg utbränning är egendomligt. SMR-koncept som diskuteras idag har motsvarande utbränning som dagens kärnkraft.
Källa

@snajk
Rapporten innehåller cherrypicking
Alla vetenskapliga artiklar är inte bra....

Vi eldade olja för att det behövdes. Som du vet sitter elnätet i europa ihop. Exportera ren kärnkraftsel istället när det inte blåser? Det man måste fråga sig är, ska vi välja vindkraft för att det är billigt eller ska vi använda vindkraft för att det är fossilfritt? Man får nog välja en av de tvenne för man kan inte få bägge. Tänk kvalitet-tid-ekonomi triangeln...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dessa små reaktorer (SMR) ska inte förväxlas med de stora gamla kärnkraftverken vi har idag. I och med att reaktorerna är mindre så utvecklas inte lika mycket värme, och det i kombination med nya och moderna säkerhetsfunktioner för kylning och avstängning gör att risken för härdsmälta är så gott som eliminerad.

Kombinationen kärnkraft och uttalanden om eliminerad risk får mig, inte speciellt osökt, att tänka på Tage Danielssons klassiska monolog om sannolikhet.

Även som kärnkraftsförespråkare måste jag erkänna att Tage Danielsson var lysande i sitt arbete för "motståndarsidan". Det är en tragedi att samhällsdebatten numera till stor del saknar personer som Tage Danielsson, som på ett träffsäkert sätt kunde använda humor/ironi som ett sylvasst vapen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

@snajk
Rapporten innehåller cherrypicking
Alla vetenskapliga artiklar är inte bra....

Tja, jag tycker nog det är bättre än Vattenfalls egenproducerade innehåll på deras hemsida.

Men de tog ju upp det i artikeln, och också i det jag citerade:
"One fix is to encase the core in materials like steel and graphite that reflect or reduce the speed of the neutrons rattling inside. But in time, these materials are being so thoroughly bombarded with neutrons that they become radioactive themselves, and need to be replaced. In addition, some of the reactor designs include sodium or liquid metal coolants that develop their own radioactivity issues."

Angående varför de valde befintliga typer av reaktorer är ju för att övriga är teoretiska än så länge.

Citat:

Vi eldade olja för att det behövdes. Som du vet sitter elnätet i europa ihop. Exportera ren kärnkraftsel istället när det inte blåser? Det man måste fråga sig är, ska vi välja vindkraft för att det är billigt eller ska vi använda vindkraft för att det är fossilfritt? Man får nog välja en av de tvenne för man kan inte få bägge. Tänk kvalitet-tid-ekonomi triangeln...

Vi hade inte behövt köra Karlshamn alls förra året, vi gjorde det för att Polen hade problem och jag antar att det var den billigaste produktionen som kunde lösa det.

Vindkraft är billigt och fossilfritt (miljövänligt), som solkraft men också vattenkraft. Dock behöver man bygga överkapacitet för att hantera fluktueringar förstås, men det gäller väl allt. Hade vi förlitat oss på enkom kärnkraft förra året när en reaktor var nere i månader och en under några kalla vinterveckor så hade det varit ganska jobbigt.

Edit: Förresten så delar du ytterligare en partsinlaga med ditt citat. Energiföretagen är just energiföretagens lobbyorganisation. Att de vill få massa av våra gemensamma pengar för att bygga en massa saker är väl inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag tycker nog det är bättre än Vattenfalls egenproducerade innehåll på deras hemsida.

Men de tog ju upp det i artikeln, och också i det jag citerade:
"One fix is to encase the core in materials like steel and graphite that reflect or reduce the speed of the neutrons rattling inside. But in time, these materials are being so thoroughly bombarded with neutrons that they become radioactive themselves, and need to be replaced. In addition, some of the reactor designs include sodium or liquid metal coolants that develop their own radioactivity issues."

Angående varför de valde befintliga typer av reaktorer är ju för att övriga är teoretiska än så länge.
Vi hade inte behövt köra Karlshamn alls förra året, vi gjorde det för att Polen hade problem och jag antar att det var den billigaste produktionen som kunde lösa det.

Vindkraft är billigt och fossilfritt (miljövänligt), som solkraft men också vattenkraft. Dock behöver man bygga överkapacitet för att hantera fluktueringar förstås, men det gäller väl allt. Hade vi förlitat oss på enkom kärnkraft förra året när en reaktor var nere i månader och en under några kalla vinterveckor så hade det varit ganska jobbigt.

Edit: Förresten så delar du ytterligare en partsinlaga med ditt citat. Energiföretagen är just energiföretagens lobbyorganisation. Att de vill få massa av våra gemensamma pengar för att bygga en massa saker är väl inte så konstigt.

Alla material som utsätts för neutronstrålning blir aktiverade. Så även en reaktortank. R2s tank var utan anmärkning trots drift sedan tidigt 70-tal. Att använda skärmade knippen gör vi redan idag på våra reaktorer i Sverige. Så jag förstår ärligt inte argumentet att neutronstrålning skulle utgöra någon skillnad mot dagens reaktorer som kan gå i 80 år. Vanligen används knappast stål utan snarare betong för att skärma av. Blymattor är också effektivt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du tror det går fortare att få ett nytt kärnkraftverk godkänt? Nimbys är ett problem för all elproduktion, till och med mil ute till havs låter man ju folk som kanske kan se snurrorna en klar dag stoppa allt liksom. Vattenfalls planer föll i en folkomröstning men det var ändå väldigt jämt, 47 / 53 om jag minns rätt, så motståndet mot vattenkraft är inte nödvändigtvis större än mot annat trots att det påverkar mer av naturen.
All energiproduktion påverkar miljön. Vindkraft tar upp stora arealer för storskalig produktion, vilket ett kärnkraftverk inte gör, men å andra sidan kan man kombinera vindkraft med exempelvis jordbruk och då påverkar det knappt nyttjandet av ytorna. Och utvinningen av råvaran till kärnkraftverken påverkar också miljön en hel del, än mer så när de lättillgängliga resurserna tar slut vilket lär ske inom ett nytt kärnkraftverks livstid. Då ökar också klimatpåverkan från raffineringen av råvarorna till klyvbart material mycket mer än idag.
Långsökta liknelser bidrar inte.
Jag hatar inte kärnkraft, jag ser bara inte att det är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart för vår situation, och förstås att det inte löser några av de problemen vi har förrän om många år. Hade vi inte haft vattenkraften så kanske kärnkraft hade behövts, nu behövs den inte och således tycker jag det är fel att kasta hundratals miljarder av våra gemensamma pengar på en lösning på ett problem vi enkelt och relativt billigt kan undvika.
Detta är en återupprepning av en tidigare diskussion, och vad som redan nämnts i denna tråd, men det går väl an. Men ingen räknar med att ett vindkraftverk ska leverera max hela tiden, att de fluktuerar är medräknat i alla kostnadskalkyler och liknande. Så ska man ersätta en reaktor som, vid drift (och inte under underhåll eller reparationer), levererade 1000MW så bygger man vindkraft med 4000 eller 5000 MW kapacitet. Dessa kommer inte att leverera ens 1000 MW hela tiden utan kanske dippa ner till 250 MW under riktigt pissiga timmar för vindkraften, men de kommer att i snitt leverera mer, över året kommer de att att snitta på kanske 2000 MW, beroende på placering, vindar det året och så.
Utomlands vart då? Vi har de lägsta priserna i EU.
SMR är modernare ja, det har inte byggts några än så det är väl uppenbart att de är mer moderna än saker som är femtio år gamla. Men passiva säkerhetssystem är inget krav för SMR och inte unikt för SMR. Vad du ser som "äkta Gen IV" har väl ingen större betydelse i sammanhanget. Marknadsföringen från Vattenfall du länkade är just marknadsföring, varför inte kommentera på artikeln jag länkade högre upp där faktiska forskare säger att det är väldigt svårt om inte omöjligt att komma runt de nackdelar SMR innebär?
Vem i helvete har sagt att vi ska ha bara vind och sol? Inte jag i alla fall. En bra källa som syftar till att slå hål på de myter om förnybart och kärnkraft som finns, och som är vad som tas upp om och om igen, är: https://energypost.eu/renewable-energy-versus-nuclear-dispell...

Men du får gärna komma med källor till dina påståenden. Att skriva med stora bokstäver gör det inte mer sant.

Så du presenterar fakta i form av hemsida, kan inte ens formatera textstyckena korrekt? Artikeln säger sig "avslöja" en rad myter, bl.a. ersätta baskraft i form av kärnkraft/kol/olja/vatten. Komiskt nog om du går till artikeln "Dispelling the nuclear ‘baseload’ myth" så blir det solklart att väte/sol/vind ej kan "kompensera" för förlusten av stabil baskraft, utesluter vi fossilt så återstår kärnkraft och vattenkraft. I exemplet är områden utan baskraft beroende av import fr
"Myten" om CO2-utsläpp är även den en rolig läsning, åtminstone hur artikelförfattaren läser den som "fan läser bibeln". CO2/kWH hävdas vara 60g, medan den vetenskapliga artikeln som ligger till grund för siffran uppger spannet 10g-130g beroende på reaktortyp (och en rad andra variabler) Efter att ha skummat igenom en hel del av artikeln så kan jag summera det hela med, intressant läsning med "lätt" färgas bias och med avsaknad av vederlagd konsensus.

En värdefull breakdown som summerar det mesta gällande energiförsörjningen, för den/dem som är intresserade:
Professor: Så förstörde vi världens bästa energisystem
Professor Jan Blomgren: Så här uppstod elkrisen i Sverige

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd

I Stockholm, okej, men vill inte ha det i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du har bristande kunskaper om nationalekonomi. Hur skulle vi varit rika? Är du delägare i Uniper? För det är inte jag i alla fall.

Jag är svensk medborgare, vet inte om du är det, men när de Vattenfallägda reaktorerna exporterar el, då får statskassan in pengar och i förlängningen vi. Men det är okej att inte veta allt

@ingenjören Både du och jag är ingenjör, men somliga kan bara inte acceptera att de inte vet. De har inte koll. Fantiserar om elproduktion. När man tror att man har bättre koll än de som faktiskt jobbar med skiten, men jag är inte heller den som googlar lite och ifrågasätter kirurgens kompetens vid en eventuell operation. Aldrig någonsin har vi underskattat riktigt kompetens. Man tror att Google och ChatGPT löser allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag är svensk medborgare, vet inte om du är det, men när de Vattenfallägda reaktorerna exporterar el, då får statskassan in pengar och i förlängningen vi. Men det är okej att inte veta allt

@ingenjören Både du och jag är ingenjör, men somliga kan bara inte acceptera att de inte vet. De har inte koll. Fantiserar om elproduktion. När man tror att man har bättre koll än de som faktiskt jobbar med skiten, men jag är inte heller den som googlar lite och ifrågasätter kirurgens kompetens vid en eventuell operation. Aldrig någonsin har vi underskattat riktigt kompetens. Man tror att Google och ChatGPT löser allt.

Ja tyvärr blir man lite matt. Därför skippade jag förra tråden tillslut, vill någon inte förstå kommer inte jag tvinga någon. Känner att även denna tråden kommer till ända.

Det finns en anledning till att jag inte går in och länkar rapporter mm om programmering och varför något sätt är bättre än något annat, jag kan på tok för lite om det. Jag försöker skriva inom de områden jag känner att jag har kunskap att bidra med.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Då kommer jag att byta leverantör. Även om de (reaktorerna) skulle vara statligt ägda (vilket jag utgår ifrån att all ny kärnkraft bör vara).

Men, oavsett mina åsikter om saken, vad kostade de SMR-reaktorer som finns idag att bygga? Hur lång tid tog de att bygga? Vem byggde? Kan vi bygga själva? Hur mycket kostar de att drifta? Vilken uptime har de? Hur är säkerheten mot terrordåd eller andra attacker? Vilket elpris krävs för att de ska vara ekonomiskt lönsamma? Eller ska de drivas utan krav på ekonomiskt lönsamhet? (Inte mig emot, jag har andra invändningar mot kärnkraft)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja tyvärr blir man lite matt. Därför skippade jag förra tråden tillslut, vill någon inte förstå kommer inte jag tvinga någon. Känner att även denna tråden kommer till ända.

Det vore något om vi kunde skippa tråden men den blev låst för att vissa inte kunde diskutera på ett respektfullt sätt, tyvärr ser vi lite samma tendenser i den här tråden. Folk alltså.

Hur som haver, jag tycker att om de bygger några SMR borde det bara bli dagens reaktorer i miniformat istället för någon exotisk reaktor. Det blir nog billigare och vi vet hur det fungerar. Som en BWRX-300 t.ex.

Skrivet av Pirum:

Då kommer jag att byta leverantör. Även om de (reaktorerna) skulle vara statligt ägda (vilket jag utgår ifrån att all ny kärnkraft bör vara).

Men, oavsett mina åsikter om saken, vad kostade de SMR-reaktorer som finns idag att bygga? Hur lång tid tog de att bygga? Vem byggde? Kan vi bygga själva? Hur mycket kostar de att drifta? Vilken uptime har de? Hur är säkerheten mot terrordåd eller andra attacker? Vilket elpris krävs för att de ska vara ekonomiskt lönsamma? Eller ska de drivas utan krav på ekonomiskt lönsamhet? (Inte mig emot, jag har andra invändningar mot kärnkraft)

Det finns inga i produktion.