Svenska forskare: "Distansarbetare mer produktiva"

Permalänk
Melding Plague

Svenska forskare: "Distansarbetare mer produktiva"

Enligt en forskningsgrupp från Högskolan i Gävle är möjlighet att välja distansarbete lika viktigt som att faktiskt arbeta på distans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Vatten är blött".

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Finkelzvin:

"Vatten är blött".

Njae,
http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=6097

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finkelzvin:

"Vatten är blött".

Haha ägd. Sen vad fan menar du ens som om detta vore helt uppenbart? Finns bra många vara produktivitet är sämre när de jobbar hemifrån pga fler distraktioner och annat som kommer iväg jämfört med att vara på kontoret. Sen för vissa är det mer distraktioner på kontoret än hemma men är väl jättebra att man gör undersökningar på detta istället för att sånna som du killgissar sig fram till svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt en forskningsgrupp från Högskolan i Gävle är möjlighet att välja distansarbete är lika viktigt som att faktiskt arbeta på distans.

Läs hela artikeln här

Länk till rapporten/översiktsartikeln?

Edit:
Här kommer länkhjälp:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.10353...

Permalänk
Medlem

Säkert jämfört med öppet kontorslandskap och då är ju vad som helst bättre.

Permalänk
Medlem

Som Servicetekniker är det omöjligt

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Säkert jämfört med öppet kontorslandskap och då är ju vad som helst bättre.

Vi har öppet kontorslandskap med typ 2 DH platser i yta per person i bredd. Väldigt jobbigt när vi jobbar som servicedesk och alla pratar i telefon samtidigt. Mycket bättre hemifrån...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Effektiviteten hemifrån må variera men i regel bättre än på kontoret och bli avbryten hela tiden. Gillar dock mina kollegor men har dessvärre även fått en support-roll som dödar effektiviteten på plats.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag föredrar valfriheten att välja. De jag känner som prompt måste jobba hemifrån är samma människor som gnäller på att de är isolerade och inte känner sig delaktiga.

Permalänk
Medlem

Jobbar 100% remote och jag lär aldrig ta ett nytt jobb, där den möjligheten inte existerar. Absolut det bästa som har hänt mitt arbetsliv. Även i många fall mitt privatliv.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Både och vill jag säga efter 5 år hos servicedesk.

Fördelar med hemarbete:
- Tyst och man kan koncentrera sig.
- Man blir inte ofta sjuk eftersom det inte finns sjuka kollegor som smittar.
- Mindre restid till jobbet, blir mera utvilad och pigg, och mer fritid.
- Lunch hemma smakar bättre och blir billigare i längden.
- Man får mera ut ur rasten istället för att vara vart arbetet finns.
- Dammigt (i.af. på vårt stora kontor).

Nackdelar:
- Känns lite väl ensamt ibland.
- Vägrar kontakta kollegor eftersom man tycker man stör, eller inte bara pratar direkt med någon som är brevid.
- Mindre motion.
- Känns lite som avståndet till det kollegiala blir lite långt i längden.

Fördelar med arbete på kontoret:
- Även om Teams är ett utmärkt video konferens system, så är det lättare att bara hoppa över till en kollega och fråga.
- Mera socialt under fika. Ganska trevligt att äta lunch ute med kollegor.
- Billigare el. Kostar en hel del att vara hemma, värma upp, använda el. etc.

Nackdelar:
- Bensinpris eller tåg (ganska dyrt nu för tiden).
- Blir ofta sjuk av resenärer på tåget eller jobbet.
- Extra restid ger mindre fritid.
- Lunchrast känns lite som obetald arbetstid, eftersom man är tvungen att vara nära och ofta till olika tider.

Så det är lite gott och blandat, både för och emot.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Säkert jämfört med öppet kontorslandskap och då är ju vad som helst bättre.

I princip all tillgänglig forskning visar att öppna kontorslandskap *inte* är bra för effektivitet, prestation och fokus (rent förnuft för de allra flesta) men ändå envisas de flesta IT-arbetsgivare med att köra med just det.

För att det är billigare och mycket mer flexibelt när man vill kunna flytta runt folk från den ena dagen till den andra. Man tar sin dator, tangentbord och hurts med prylar och vips sitter man bredvid någon man inte visste man skulle jobba med dagen innan...

Jag jobbade på ett ställe i många år som med jämna mellanrum flyttade på varenda kotte på hela firman. Det tog en halv dag varje gång innan alla var tillbaks till att faktiskt arbeta. Men man var övertygade om att det skulle hjälpa alla med att vara mer agila och innovativa.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Rent anekdotiskt så gäller detta inte alls för mig själv. Kan aldrig fokusera ordentligt eftersom katten ska sitta på tangentbordet konstant. Däremot så tenderar jag att sitta alldeles alldeles för länge när man kör hemma.

Permalänk
Medlem

"Forskning visar att" brukar betyda att det fortfarande helt beror på exakt vad man mäter och under vilka förutsättningar...

Har man en stökig arbetsmiljö så kan det säkert vara lugnare att arbeta hemifrån, men då måste man ha självdisciplin för det också.
Att ha kollegor runt sig innebär ju negativa störningar, men även positivt kreativt teamarbete och ett socialt sammanhang, osv osv. Finns många perspektiv, och olika mix passar dessutom olika personer. Blir stolpigt att krysta fram exakt vad som är "bäst".

Själv arbetar jag som effektivast när jag är på kontoret men där är betydligt mindre folk än vanligt.

Permalänk
Medlem

Ja. För man blir inte störd av folk som "bara vill kolla en grej lite snabbt" stup i varenda minut på arbetsdagen utan hemma får man lugn och ro. Sen är det klart att det är trevligt med dötid och skvaller vid kaffemaskinen. Det är liksom näring för själen. Men frågar man medelålders mellanchefer är det ju inte det man har betalt för. Jag vet inte. Det finns för och nackdelar med båda. Men jobbar man mest självständigt och har kunskap som andra vill ta del av och är en skön typ i allmänhet som gör att man drar till sig kollegor så har jag svårt att se att man skulle få mer gjort på kontoret. Det blir helt enkelt för mycket som stör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jobbar i snickeri och kan därför ej jobba hemifrån. Var sjuk en dag och det blev fan kaos för ingen kunde riktigt köra dom maskiner jag kör. Nu har jag skaffat TeamViewer så jag åtminstone kan koppla upp mig om jag skulle bli sjuk framöver.
Ps har varit borta från jobbet två dagar sen jag började för 6 års sedan.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Det finns stor risk att de som jobbar hemifrån skaffar sig ett liv utanför jobbet. Det kan leda till VAB och annan dritt. Har forskarna glömt att ta med detta i beräkningen?

Jag säger som cheferna på många företag. Om era kunder gnäller på höga fakturor från er, skyll då bara på att era chefer tvingar er spendera flera timmar varje dag på buss och tåg till jobbet. Och ni åker från en tyst och superbra arbetsplats till att sitta i ett öppet landskap. Och ni då har svårt att koncentrera er i allt oväsen, vilket ledde till att det blev så dyrt för er att betala för min extra arbetstid som tillkom p.g.a mina chefers regler att inte jobba hemifrån längre.

Permalänk
Medlem

Tror min kusin som jobbar som städare hade tyckt det vara skönt att städa hemma & få betalt för det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag föredrar valmöjligheten men förstår också att det inte alltid är möjligt. På min nuvarande arbetsplats t.ex. hade det helt enkelt inte funkat om vi jobbade hemifrån, och jag förstår precis varför och ser inte det som något problem, att jobba hemifrån i detta fallet hade snarare varit ett hinder.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Avstängd

Kör två dagar på kontoret i veckan. Generellt mer gjort hemma, men också mer Sweclockers.

För mig handlar det mycket om vad jag har för uppgifter att göra. Vet jag vad som behövs och bara behöver göra det är det totalt överlägset att sitta hemma, men behöver jag typ fråga någon eller några om vad som menas, hur jag kommer åt något eller hur jag borde göra, så är det bättre på kontoret. Alla former av diskussioner eller "workshops" (alltså möten där man gör något mer än bara pratar typ) funkar bättre på kontoret, men alla former av informationsmöten eller typ planering, retrospecitive och liknande är bättre hemma, då kan man göra annat under de delar som inte är intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tror min kusin som jobbar som städare hade tyckt det vara skönt att städa hemma & få betalt för det!

Vissa jobb är ju omöjliga göra på distans, samma med frisör massage o såna saker.. men it grejer kan man köra hemifrån osv xd

Men jag tycker inte man ska ta det för givet att man ska kunna jobba hemifrån för man är bekväm av sig.

Permalänk
Medlem

Jobbar 99% hemifrån, bortsett från alla viktiga möten vi har. Företaget sparar pengar när vi inte sitter i kontoret och jag sparar kapital för bränsle (30min pendling). Det är förvisso lite jobbigare att komma igång med arbetet hemifrån, men vi kommunicerar jämnt varje dag så man håller sig motiverad!

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Jobbar med kundservice och för mig är det väldigt viktigt sedan jag flyttade 5 mil från mitt jobb. Hade inte haft råd att pendla 10 mil med bil varje dag då jag inte har råd med elbil och pendeln går inte kvällar när jag jobbar sent.

Hade jag bott kvar i samma stad som jobbet hade det inte varit viktigt men hade inte råd med hus i storstad och vi ville ha hus då vi skulle få vårt barn och behövde mer plats.

Min fru pendlar dock varje dag för skolkock kan man inte göra hemifrån. Spenderar 3 timmar om dagen med buss och tåg och byten så jobba hemifrån skulle hon nog vilja om det gick.

Optimalt hade varit med ett hus eller radhus där vi bodde som var nära hennes jobb men svårt när billigaste radhusen kostade dubbelt mot vad vi maximalt fick låna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

I mitt nuvarande jobb så är det ett måste. Men jag behöver inte ha ett jobb som är möjligt att utföra på distans.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hemarbete är det bästa som hänt som resultat av pandemin.

Jag jobbar mycket bra hemifrån. Förmodligen bättre än från kontoret då det för mig är förre distraktioner hemma. Har mycket lugn och ro.

Vi hade 1 obligatoriskt dag på kontoret som nu tyvärr blivit 3 obligatoriska dagar. Viss flexibilitet får förekomma i undandantagsfall men chefen räknar med att man är där 3 dagar. Detta är bestämt på avdelningsnivå och gäller inte hela företaget. Företaget har som regel endast 1 dag på kontoret.

Jättetråkigt att behöva åka in till kontoret 3 dagar i veckan. Förlorar bara tid i form av restid till och från kontoret.
Det gör absolut ingen nytta för mig prestationsmässigt. Jag har enligt de själva presterat otroligt bra under den tid vi arbetade hemifrån 100%. Jag vill ha 100% valmöjlighet. Vill jag vara inne 1 dag en vecka och 5 dagar en annan vecka så borde jag få välja det.

Aja, jag trivs väldigt bra på min arbetsplats. Hellre 3 dagar på kontoret än 5 dagar på kontoret. Men jag hoppas de gör det mer flexibelt.

Kommer aldrig någonsin kunna byta till ett jobb där jag måste vara på kontoret 5 dagar i veckan.

Slutsatsen är: LÅT FOLK FÅ VÄLJA. Vissa människor vill vara mer på kontoret och andra vill vara mindre på kontoret. Chefer borde bara bry sig om en sak och det är om medarbetaren presterar och leverar det de ska.

Permalänk
Medlem

No shit man får ju ut fler arbetstimmar på en dag och blir inte störd stup i kvarten och behöver inte pendla i en timme eller mer varje dag. Jag kör hybrid och tycker det är bäst, då får ja hänga ett par dagar i veckan dricka kaffe, snacka skit, ha bra kreativa möten och sen åter hem för fokusarbete. Tycker det är skönt att börja direkt efter jag vaknat, typ 7:30 så kan jag runda av vid 15:30-16 oftast när jag är hemma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån senaste 10 åren. Mycket resor för det mesta vilket inte riktigt fått mig att reflektera tidigare, men pandemin gjorde att det blev mer påtagligt. Nu tycker jag det är jobbigt att inte ha ett kontor att gå till iaf ett par dagar i veckan, men resandet har ju börjat öka igen så det blir kanske räddningen

Valmöjlighet är absolut det bästa.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Till en början var jag obekväm med hemarbete, tycker det bara blev kaos. Sen köpte jag höj- och sänkbart skrivbord, organiserade mig och nu kan jag inte tänka mig ett jobb utan distansarbete. Under pandemin hade vi 100% på distans, vilket var riktigt ovant i början, sen var det bara skönt. Sparade tid och pengar, mådde mycket bättre på grund av mer sömn, mindre stress.

Nu kör vi 50% och hoppas vi stannar där för mer än så har jag inget som helst behov av. Jag håller också med om att man ska få välja själv, ha en 1 eller 2 dagar max där man träffar sina kollegor, resten ska var frivilligt. Har några kollegor som åker in till kontoret fler dagar, ibland en hel vecka, då det är skönare eftersom de har barn som ränner runt och därmed inte får någon arbetsro hemmavid.

Vissa dagar på kontoret är helt värdelösa, kollegor sitter inne på sina rum och lyssnar på möten som en själv inte är delaktig på. Andra gånger åker man in bara för att uppfylla en viss procent, helt poänglöst och fyller ingen funktion.

Men låt oss andra som vill välja få göra det, menar så länge man sköter sitt jobb spelar det väl ändå ingen roll? En annan fördel med att kunna jobba hemma är om man får någon enklare sjukdom, då vinner både jag och arbetsgivaren på det (såvida man inte ligger i 40 graders feber då). Jag behåller lönen, får arbetet gjort, och arbetsgivaren slipper betala ut sjuklön.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Finns förvånansvärt många jobb som går lika bra eller bättre att göra hemifrån.
Vissa av detta är ibland lite förvånande till en början, men senast idag dök jag på en kassörska som med fördel aldrig borde lämnat hemmet.