Uppgradera 10 år skärm till dator

Permalänk
Medlem

Uppgradera 10 år skärm till dator

Har använt denna i säkert 10 år, står tillverkad 2010 på baksidan

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=392551

Varit väldigt nöjd med den. Det är en TN skärm. Prövade en IPS skärm, upplevde den nästan som sämre. Den nyare har sämre betraktningsvinklar i alla fall

Vad tror ni man kan uppgrara Benq G2220HD till något liknande med HDMI ansluting i stället? Känns som IPS går bort för mig? Om jag ska fortsätta satsa på TN skärm i stället?

Pris: gärna under 3000 kr, inte 4K upplösning

Permalänk
Medlem

Det är ju i sådana här fall som classic.prisjakt.nu är guld. Ställ helt enkelt in den på vad du vill ha - 1080p upplösning, en lagom storlek, TN eller VA om du nu inte gillar IPS, och HDMI:

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s486269097

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

IPS är en bättre teknik än TN.
Men det betyder inte att alla IPS är bättre än alla TN.

Mitt tips är att först bestämma hur mycket du är villig att spendera på en ny skärm.
Sen funderar du ut vilken storlek och upplösning du vill ha.
Plus att du behöver veta vad du skall använda skärmen till.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att en modern IPS skulle ha sämre vinklar än en TN-panel från 2010 är inte en helt rimlig förklaring, även om det förstås finns bättre och sämre IPS:er.

Mer troligt att du efter 10+ år med samma skärm förväntar dig en viss bildkaraktär baserat på hur just din skärm beter sig i den just situation du använder den. Detta är nu din interna referenspunkt du jämför allt annat med. Ur den synpunkten (bokstavlig och bildlig synpunkt) är det alltid svårt att finna ersättare eftersom du troligtvis vant dig vid en alldeles godtycklig variation som inte går – eller är mycket svår – att finna exakt replikerad någon annanstans.

TN-skärmar präglas av att de är just så godtyckliga i hur vinklarna varierar. Ingen TN är riktigt den andra lik, särskilt inte för hur TN-panelerna ändrats under åren. En annan TN kan därför bli ännu mer chansning. IPS:er är i alla fall väldigt lika varandra i hur de beter sig i vinkel oavsett om det är 2010 eller 2023.

Så länge du väljer en någorlunda normal och vettig IPS, till exempel någon modell som är testat och bekräftad som just alldeles normal, då vet du att det är så en skärm ska bete sig i vinklar vid normal skrivbordsanvändning. VA och TN är i varierande grad och i varierande karaktär avvikelser från detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mitt tips är att först bestämma hur mycket du är villig att spendera på en ny skärm.

Har bara kopplat in APPLE TV än så länge, men det är kanske skillnad koppla in dator med grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att en modern IPS skulle ha sämre vinklar än en TN-panel från 2010 är inte en helt rimlig förklaring, även om det förstås finns bättre och sämre IPS:er.

Mer troligt att du efter 10+ år med samma skärm förväntar dig en viss bildkaraktär baserat på hur just din skärm beter sig i den just situation du använder den. Detta är nu din interna referenspunkt du jämför allt annat med. Ur den synpunkten (bokstavlig och bildlig synpunkt) är det alltid svårt att finna ersättare eftersom du troligtvis vant dig vid en alldeles godtycklig variation som inte går – eller är mycket svår – att finna exakt replikerad någon annanstans.

TN-skärmar präglas av att de är just så godtyckliga i hur vinklarna varierar. Ingen TN är riktigt den andra lik, särskilt inte för hur TN-panelerna ändrats under åren. En annan TN kan därför bli ännu mer chansning. IPS:er är i alla fall väldigt lika varandra i hur de beter sig i vinkel oavsett om det är 2010 eller 2023.

Så länge du väljer en någorlunda normal och vettig IPS, till exempel någon modell som är testat och bekräftad som just alldeles normal, då vet du att det är så en skärm ska bete sig i vinklar vid normal skrivbordsanvändning. VA och TN är i varierande grad och i varierande karaktär avvikelser från detta.

Ska nog åka in till stan någon dag och kolla på plats. Nu köpte jag IPS skärmen i blindo på prov

Var likadant med LCD paneler på TV, länge var betraktningsvinklarna dålig, men har blivit bättre senaste 2-3 åren

Sen kanske man är ovan med större skärm och avstånd? Märkte direkt med nya man fick flytta sig bakåt med stolen pga större storlek pås kärmen

Trodde 27" inte skulle vara så stor skillnad mot 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ska åka in till stan se på några skärmar. Inet på Sveavägen har några i butik man kan se på, tror även Elgiganten på Kungsgatan har det?

Permalänk
Medlem

En sak jag noterade och störde mig på nästan omgående med IPS skärmen

Kollar jag på TV så kan hela bilden ändras från mörk/ljus/mörk det liksom "flashar" på någon sekund fram och tillbaks? Vet inte vad det beror på, eller vad det kallas, eller om det har en koppling med APPLE TV jag tittar ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har använt denna i säkert 10 år, står tillverkad 2010 på baksidan

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=392551

Varit väldigt nöjd med den. Det är en TN skärm. Prövade en IPS skärm, upplevde den nästan som sämre. Den nyare har sämre betraktningsvinklar i alla fall

Vad tror ni man kan uppgrara Benq G2220HD till något liknande med HDMI ansluting i stället? Känns som IPS går bort för mig? Om jag ska fortsätta satsa på TN skärm i stället?

Pris: gärna under 3000 kr, inte 4K upplösning

Ville du bara ha HDMI in i den skärmen så räcker en DVI-HDMI kabel/adapter då båda använder samma signaler för bilden.

Likt https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/dvi/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ville du bara ha HDMI in i den skärmen så räcker en DVI-HDMI kabel/adapter då båda använder samma signaler för bilden.

Likt https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/dvi/...

Har köpt en S23 ultra jag tänkt koppla till skärm ha i ett rum, datorn i ett annat rum, samma dator jag kan koppla windows till telefonen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozeroun:

Kollar jag på TV så kan hela bilden ändras från mörk/ljus/mörk det liksom "flashar" på någon sekund fram och tillbaks? Vet inte vad det beror på, eller vad det kallas, eller om det har en koppling med APPLE TV jag tittar ifrån?

Ifall du tittar på en TV i en butik står den ofta i butiksläge med mängder av filter, processning och dynamisk ändring av bilden aktiverad. Detta påverkar bilden på märkliga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tittar på en TV i en butik står den ofta i butiksläge med mängder av filter, processning och dynamisk ändring av bilden aktiverad. Detta påverkar bilden på märkliga sätt.

Men man bör få en uppfattning om betraktningsvinkeln?

Det jag stör mig mest på ASUS IPS skärmen är att hela skärmen blinkar till mörkt ljust vid vissa sekvenser

Ska höra med support vad det är, annars lämnar jag nog tillbaks den pga det

Är det vanligt med IPS skärmar bilden ska "blinka"?

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Det jag stör mig mest på ASUS IPS skärmen är att hela skärmen blinkar till mörkt ljust vid vissa sekvenser

Kanske är den inställd på dynamisk kontrast? Då kan det skifta så där knasigt som du beskriver. Bör gå att stänga av.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozeroun:

Det är (självklart) ingen IPS-egenskap att skärmen blinkar till. Det kan vara en inställning för dynamisk kontrast som föreslagits, men också en generell bildinställning. En del skärmar kommer med märkliga inställningar från början som förvränger bilden på olika sätt. Det du märker/uppfattar om skillnader i vinklar kan mycket väl handla om just en dålig inställning.

Men annars – ta en tur med ASUS-supporten. Kan ju faktiskt vara ett dålig exemplar.

Permalänk
Medlem

Ja det finns fler val av inställningar på denna än min andra, bla prövat echo on/off, prövat de olika profiler som ändrar bilden i färg

Var i kontakt med ASUS support, så klart engelsksspråkig, får återkomma där försöka få tag på svenska

Prövat 2 olika bildkällor kopplat in till skärmen, spelat samma material, samma "skiftningar" på exakt samma ställe, spelat upp samma material på min 15 åriga plasma, inga såna tecken

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid filma fenomenet med mobilen och lägga upp här.

Och på asus skärmar är ofta bästa preset: racing mode.

Vad hetr ens din nya skärm?

Permalänk
Medlem

Skärmen är ASUS 27" TUF Gaming VG277Q1A

Menyerna jag varit inne på ändrat och provat

https://i.imgur.com/v83Wlzc.jpg

https://i.imgur.com/OWDJSNn.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det här problemet har jag upplevt själv med 'local dimming zones' på tv-apparater och skärmar. Framförallt störande när undertexter i vitt visas. När jag stängt av den funktionen har det blivit bättre för mig.

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Skulle gissa att om problemet har med dynamisk kontrast att göra så finns det under ”shadow boost” som du hade på ena bilden.

Testa stänga av den funktionen om den är på och reste om problemet är kvar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Stäng av: ELMB om det är aktiverat. Även Shadow Boost. Det ljusar upp mörka partier dynamiskt.
Sätt igång: Racing Mode, för det är Asus oftast mest neutrala preset för färger. Men kanske skiljer.
Då du är van med TN så kanske du föredrar de som boostar färger men rekommenderar att vänta åtminstone en vecka så du vänjer dig. Om inte så är det bara köra på vad du vill.

Permalänk
Medlem

Kanske har löst problemet

Hittade en video på youtube där skärmen blnkade galet mycket från mörkt till ljust

Echo mode var på, stängde av den, då försvann det, ska testa mer under dagen, om det var den inställningen som orsakade "flimret"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Stäng av: ELMB om det är aktiverat. Även Shadow Boost. Det ljusar upp mörka partier dynamiskt.
Sätt igång: Racing Mode, för det är Asus oftast mest neutrala preset för färger. Men kanske skiljer.
Då du är van med TN så kanske du föredrar de som boostar färger men rekommenderar att vänta åtminstone en vecka så du vänjer dig. Om inte så är det bara köra på vad du vill.

Tack för tips

Ja det tar tid att vänja sig, sitter betydligt längre bak med den nya större skärmen bla

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, en kass implementation av ett eko/strömsparar-läge alltså. Man lär sig något nytt varje gång.

Annars brukar eko/strömspararlägen generellt hålla en lägre ljusstyrka överlag, snarar än försöka spara på ström sekundvis då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, en kass implementation av ett eko/strömsparar-läge alltså. Man lär sig något nytt varje gång.

Annars brukar eko/strömspararlägen generellt hålla en lägre ljusstyrka överlag, snarar än försöka spara på ström sekundvis då och då.

Ja man funderade ganska mycket på vad det berordde på, men när jag hittade video där den den bytte mörk ljust sekundvis nästan hela tiden, då hade man hela tiden refernser, då fick man gå igenom alla inställningar testa sig fram

Permalänk
Medlem

En annan sak jag noterat efter en dags användande av skärmen

Man ser ibland ganska tydligt color banding, är det mer vanligt med ISP?

Stört mig mer på det med nya skärmen, knappt märktbart på den gamla

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozeroun:

Man ser ibland ganska tydligt color banding, är det mer vanligt med ISP?

Tvärtom, mindre tydlig posterisering på de flesta IPS:er jämfört med TN och VA. Förstås spännvidd på kvalitetsnivån då IPS:er finns i skärmar både för ≈1000 kronor till yrkesskärmar för 100.000+ kronor.

Kan återigen vara ett resultat av en inställning eller att du har plockat en sämre produkt från hyllan samt förstås både och. Det har väldigt lite mer själva paneltekniken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tvärtom, mindre tydlig posterisering på de flesta IPS:er jämfört med TN och VA. Förstås spännvidd på kvalitetsnivån då IPS:er finns i skärmar både för ≈1000 kronor till yrkesskärmar för 100.000+ kronor.

Kan återigen vara ett resultat av en inställning eller att du har plockat en sämre produkt från hyllan samt förstås både och. Det har väldigt lite mer själva paneltekniken att göra.

Man kan se colorbanding tex i bakgrund med blå himmel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozeroun:

Man kan se colorbanding tex i bakgrund med blå himmel

Ja, det är där posterisering brukar synas. Har alltså inget med IPS att göra utan kan mycket väl vara någon av skärmens alla märkliga bildinställningar. Typiskt är att bildlägen som "FPS Game" alstrar mer posterisering eftersom de ändrar EOTF till nivåer där skärmen inte är kapabel till att sätta nyanserna utan posterisering.

Generellt med Asus skärmar är det märkligt nog "Racing Mode" som är det minst sönderskruvade läget för bilden.

Och det kan alltså även handla om att TUF Gaming VG277Q1A helt enkelt är en dålig produkt som alltid ger posterisering.

Betänk också på andra fällor, likt att ifall du kör HDMI till skärmen är det vanligt att skärmen väntar sig datornivåer 0–255 medan grafikkortets inställningar defaultar till videonivåer 16–235. Sådana fel äter upp kontrastförhållandet i bilden och leder till posterisering eftersom dynamiken i bilden komprimeras till nyanser mellan mörkgrått och ljusgrått, snarare än skärmens förmåga att sätta svart och vitt.

Edit: Även "Shadow boost"-funktionen som tidigare nämnd leder också till ökad posterisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är där posterisering brukar synas. Har alltså inget med IPS att göra utan kan mycket väl vara någon av skärmens alla märkliga bildinställningar. Typiskt är att bildlägen som "FPS Game" alstrar mer posterisering eftersom de ändrar EOTF till nivåer där skärmen inte är kapabel till att sätta nyanserna utan posterisering.

Generellt med Asus skärmar är det märkligt nog "Racing Mode" som är det minst sönderskruvade läget för bilden.

Och det kan alltså även handla om att TUF Gaming VG277Q1A helt enkelt är en dålig produkt som alltid ger posterisering.

Betänk också på andra fällor, likt att ifall du kör HDMI till skärmen är det vanligt att skärmen väntar sig datornivåer 0–255 medan grafikkortets inställningar defaultar till videonivåer 16–235. Sådana fel äter upp kontrastförhållandet i bilden och leder till posterisering eftersom dynamiken i bilden komprimeras till nyanser mellan mörkgrått och ljusgrått, snarare än skärmens förmåga att sätta svart och vitt.

Edit: Även "Shadow boost"-funktionen som tidigare nämnd leder också till ökad posterisering.

Jag kommer troligtvist mest köra S23 Ultra med skärmen, så kanske andra förutsättningar än koppla in dator med grafikkort?

Permalänk
Bildexpert 📺

Googlar "S23 ultra":

Är det en mobiltelefon du tänkt köra till skärmen? Ja, det förändrar så klart förutsättningar för vad man får men principen förblir densamma. Är nivåerna inte matchade blir det sämre bild. En datorskärm behöver som regel matas med RGB 0-255 eller "RGB Full" för att prestera rätt.