Geforce RTX 3060 kan få nedskalad RTX 3070 Ti-krets

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3060 kan få nedskalad RTX 3070 Ti-krets

En rejält nedbantad GA104-krets och tillskott av snabbare GDDR6X-minne kan ta plats i ytterligare en RTX 3060-version.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Klart dom skalar ned. Dom kan ju liksom typ ca kanske perhaps inte SÄNKA priset RTX 3070 Ti istället.
Det går ju inte. 🙄

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Nvidia har alldeles för mycket 3xxx-serie kisel kvar. Fördröjningen till 4060ti, 4060, 4050ti och 4050 kommer gissningsvis vara ännu längre... Tills de säljer bort överskottet av gammalt kisel.

Red.

Känns som att vi kommer att se 5090 gpu snabbare än 4050

Permalänk
Medlem

RTX 3060 med GA104 har faktiskt sålts tidigare, det finns t.ex. massor av användare på Reddit med såna kort. Den nuvarande GA104-varianten använder dock GDDR6, så GDDR6X skulle vara en nyhet om de börjar använda det.

Permalänk
Medlem

Det verkar som NVIDIA har målat in sig i ett hörn.

Min spekulation (JAG GISSAR VILT!):
Nya 4000 serien har ju riktiga skitpriser. Så sänker man priserna för mycket på 3000 serien vilket det verkar som de sitter på ett stort lager av så kommer alla deras 4000 serie som redan är släppta se ännu sämre ut i pris än vad de redan gör. Och deras kommande (ja jag raljerar) skit i 4060 området se rent värdelösa ut för det priset.
Så för att göra sig av med kretsar som skulle kunna bli för bra i peng/prestanda jämfört med 4000 serien så är man lite "kreativ".

Permalänk
Medlem

då är frågan... kommer dom ta ett 100% överpris för en 2 år gammal krets eller inte?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Alltså vad fan.. Nvidia skulle ju få mer pengar om de bara sänkte priset på 3070 TI istället. Men nä. De har bestämt att prisnivån för deras SKU's är rätt oavsett hur korten säljer och vad folk tycker. Så de förlorar tydligen hellre pengar än att tappa ansiktet och erkänna att de gjort fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså vad fan.. Nvidia skulle ju få mer pengar om de bara sänkte priset på 3070 TI istället. Men nä. De har bestämt att prisnivån för deras SKU's är rätt oavsett hur korten säljer och vad folk tycker. Så de förlorar tydligen hellre pengar än att tappa ansiktet och erkänna att de gjort fel.

Tack vare de har så många fanboys som kommer att köpa Nvidia kort ändå, kommer de inte att förlora pengarna.

Köper inte fanboys denna generation, så köper de nästa. - Nvidia ©

Permalänk
Medlem

Håller med er alla i den här tråden.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Deras lagersaldo är ju senast man tittade extremt stort ..Lär ju inte försvinna detta året om man inte sänker priserna .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett fulknep för att försöka sälja fler 3060 8GB kort, då många kommer läsa vad ett 3060 12GB GDDR6X presterar och sedan sortera på billigaste 3060.

Ungefär som Intel sålde i7 or med enda fördelen mot i5 att den är multitrådad.
Vore det inte bättre att ge ett av dessa kort namnet 3050 Ti?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Precis vad gamers har väntat på! Eller vänta nu...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1) Det här känns som ett fulknep för att försöka sälja fler 3060 8GB kort, då många kommer läsa vad ett 3060 12GB GDDR6X presterar och sedan sortera på billigaste 3060.

2)Vore det inte bättre att ge ett av dessa kort namnet 3050 Ti?

1) Håller med. Det är lite som på eBay, då bot-nät köpte tomma grafikkorts kartonger/förpackningar till MSRP. Det stod i beskrivningen, men vem (bot-nät?) läser det? Får skylla sig själva...

2) "Nix! Då skulle vi inte kunna sälja fler "3060" - Nvidia©

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vore det inte bättre att ge ett av dessa kort namnet 3050 Ti?

Kortet blir väl dock rimligtvis snabbare än 3060, så 3050 Ti är ju ett udda namn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nobelt av dig att tro att dem förlorar pengar...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tack vare de har så många fanboys som kommer att köpa Nvidia kort ändå, kommer de inte att förlora pengarna.

Jag är väl en av de fanboys som köpt ett 4080 då :-D.
Men jag såg inget annat bra alternativ, då tidigare generationer helt enkelt inte duger. Tänkte verkligen inte sitta och vänta till 5000 generationen och önska att prestandan vore bättre och hålla på och skruva på inställningarna in i förbannelse, i hopp om att hitta "sweet spot" där jag kan ha tillräckligt mycket raytracing för att det ska märkas, men utan att frameraten halveras. Nej.

Sitta kvar med mitt 3080 var helt enkelt inte ett alternativ och uppgradering till ett beg 3090ti är inte värt från ett 3080. Samma med 4070ti - för litet prestandahopp med tanke på priset. 7900XT/XTX funderade jag också på men raytracingprestandan är inte mycket bättre än 3080.

Vad göra då? Det enda som återstod som rimliga alternativ om man vill ha bra prestanda var 4080 och 4090. Fick bli ett 4080 och nu är jag riktigt nöjd. Hivade upp 15,5 papp och ja det gjorde rätt ont, inte speciellt prisvärt kan man väl säga, men varje gång man startar vilket spel som helst är man glad. Bara att maxa allt och köra. Jag tar hellre ontet en gång, poff - sen är det över och man kan njuta av en lysande framerate. Istället för att vänta och lida litegrann varje gång man inser att inställningarna är för höga och det hackar.

Ja, priserna suger. Men det gör ont en gång..

Permalänk
Medlem

Är det inte den vanliga visan då att kretsar som inte duger för 3070 ti används som 3060 ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nobelt av dig att tro att dem förlorar pengar...

Vad skulle nu annars vara rimligt? Kretsen är ju större så det är rätt självklart att den är dyrare att tillverka då det blir färre kretsar per wafer. I grunden är det ju samma krets de ska sälja. Så jag har svårt att se att de tjänar mer pengar genom extra kostnader för att skala ner kretsen, och sedan lägre slutpris, jämfört med att låta kretsen sitta i de kort den designats för från början men sänks priset något på de korten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte säkert att nvidia hade kunnat använda kretsarna till 3070ti. 3070ti kräver ga104 krets utan defekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad skulle nu annars vara rimligt? Kretsen är ju större så det är rätt självklart att den är dyrare att tillverka då det blir färre kretsar per wafer. I grunden är det ju samma krets de ska sälja. Så jag har svårt att se att de tjänar mer pengar genom extra kostnader för att skala ner kretsen, och sedan lägre slutpris, jämfört med att låta kretsen sitta i de kort den designats för från början men sänks priset något på de korten.

Jag menar främst att det finns massvis med folk som köper oavsett vad det kostar. Som vi sett senaste tiden (och som Nvidia verkar listat ut) så säljs det ändå. Visst inte lika mycket som tidigare, men ändå inga problem för folk verkligen måste ha alla FPS.

Sedan 1xxx-serien så har ju xx70 och xx60 delat kretsar till höger och vänster

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säga att det är en nedskalad 3060Ti - vilket det borde vara- som, i sin tur, råkar vara nedskalad 3070Ti.

Permalänk
Medlem

Så vad rekommenderar du för gpu till mitt nya system?

-Enkelt: 3060
Ok, tack, 8GB?
-Nej
Aha, Ti- modellen?
-Nej
Du menar 12GB modellen?
-Det beror på vilken du menar

:/

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Men jag såg inget annat bra alternativ, då tidigare generationer helt enkelt inte duger. Tänkte verkligen inte sitta och vänta till 5000 generationen och önska att prestandan vore bättre och hålla på och skruva på inställningarna in i förbannelse, i hopp om att hitta "sweet spot" där jag kan ha tillräckligt mycket raytracing för att det ska märkas, men utan att frameraten halveras. Nej.

Sitta kvar med mitt 3080 var helt enkelt inte ett alternativ och uppgradering till ett beg 3090ti är inte värt från ett 3080. Samma med 4070ti - för litet prestandahopp med tanke på priset. 7900XT/XTX funderade jag också på men raytracingprestandan är inte mycket bättre än 3080.

Vad göra då? Det enda som återstod som rimliga alternativ om man vill ha bra prestanda var 4080 och 4090. Fick bli ett 4080 och nu är jag riktigt nöjd. Hivade upp 15,5 papp och ja det gjorde rätt ont, inte speciellt prisvärt kan man väl säga, men varje gång man startar vilket spel som helst är man glad. Bara att maxa allt och köra. Jag tar hellre ontet en gång, poff - sen är det över och man kan njuta av en lysande framerate. Istället för att vänta och lida litegrann varje gång man inser att inställningarna är för höga och det hackar.

Jag håller med. Det gör inte bara en gång. Men i ditt fall så gör det ont en gång per x080 generation släpps ser det ut som. Och det ser ut som att det kommer att göra ont minst en gång till när 5080 kommer att släppas...

Jag skulle kunna försvara denna engångs köpskostnad (på 2 år) om det hade varit max en medelstor månads hyra (i Stockholm - runt 8000kr). Men inte när den är (nästan) dubbelt så stor, sker varje år och med ett inget "dubbelt" prestanda hopp.

Det känns (ber om ursäkt) lite som att man ger pengarna till narkomaner (Nvidia), som var och enda gång kräver mer, mer och mer, utan att ändra sina vanor (växande priser, mindre prestanda hopp mellan generationer, mindre FPS/krona).

Själv hade jag köpt en amd 6600 powercolor för 3700kr för 1år sedan. Om Nvidia har bestämmt sig nya "normala priser" är 20.000+, så kan jag sitta 2-3generationer till på detta kort. Blir jag tvungen att ge bort en förmögenhet, så gör jag det en gång per 5-6år. Inte varje år!

Men jag förstår att det finns folk som kan/vill/behöver/villhöver ett toppkort från varje generation för sina speciella behov. Och det är bara att acceptera det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag håller med. Det gör inte bara en gång. Men i ditt fall så gör det ont en gång per x080 generation släpps ser det ut som. Och det ser ut som att det kommer att göra ont minst en gång till när 5080 kommer att släppas...

Jag skulle kunna försvara denna engångs köpskostnad (på 2 år) om det hade varit max en medelstor månads hyra (i Stockholm - runt 8000kr). Men inte när den är (nästan) dubbelt så stor, sker varje år och med ett inget "dubbelt" prestanda hopp.

Det känns (ber om ursäkt) lite som att man ger pengarna till narkomaner (Nvidia), som var och enda gång kräver mer, mer och mer, utan att ändra sina vanor (växande priser, mindre prestanda hopp mellan generationer, mindre FPS/krona).

Själv hade jag köpt en amd 6600 powercolor för 3700kr för 1år sedan. Om Nvidia har bestämmt sig nya "normala priser" är 20.000+, så kan jag sitta 2-3generationer till på detta kort. Blir jag tvungen att ge bort en förmögenhet, så gör jag det en gång per 5-6år. Inte varje år!

Men jag förstår att det finns folk som kan/vill/behöver/villhöver ett toppkort från varje generation för sina speciella behov. Och det är bara att acceptera det...

Ja det känns inget vidare att feeda nvidia, det håller jag med om. Men mitt behov får gå före den känslan denna gång. Är man inte nöjd så är man inte nöjd, helt enkelt.

Nu var min uppgraderings-historik lite märklig denna gång, har nämligen gått från ett 1070 till 3060ti till 3080 till 4080 inom loppet av ca 3-4 månader. 1070 köpte jag 2016 och hade fram till slutet på förra året. Så på sätt och vis kan man se det lite som att jag hoppat över 2xxx och 3xxx. Fast nu gjorde jag ju inte det (jo 2xxx iofs). Men jag tror jag hade lite för höga förväntningar på 3xxx serien, som inte alls infriades med 3060ti och bara nästan med 3080. Med facit i hand skulle jag nog köpt 4080 direkt, men det tog ett par grafikkort att inse det så att säga :-D. Och när jag väl insåg att 3080 inte duger tänkte jag först slå till på 4070ti men intalade mig själv att det är bättre att gå upp ett steg till på en gång. Vilket jag är glad för nu.

Tror mitt problem denna gång var att jag bara skulle lägga en mindre slant på det hela, vilket ledde till att jag inte blev nöjd, och nu slutade det istället med en rätt grym dator för mer pengar än jag någonsin lagt på dylika ting.

Nu hoppas jag på att slippa uppgradera på ett bra tag, men en bättre personlig ekonomi än 2016 gör att jag kanske inte väntar riktigt lika länge denna gång :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du menar 12GB modellen
-Det beror på vilken du menar

Det värsta är att det kommer finnas fyra modeller med 12GB, två GA106 och två GA104. Just vilken man får är inte heller lätt att veta, för det är inte som att det skyltas med vad för version som säljs. Fick själv en GA104, men det fanns inga indikationer på att det var just den jag skulle få, för artikelnumret var ju samma som för GA106 varianterna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define Nano S | MB: Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 2700X | RAM: Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz CL16 | GPU: Gigabyte RTX 3060 GAMING OC | SSD: Seagate FireCuda 520 2TB - Kingston UV500MS 480GB HDD: 2x Toshiba P300 1TB - HGST 7K1000 1TB | PSU: EVGA SuperNOVA GM450W | DSP: AOC 24" Q24G2 QHD IPS 165Hz | KB: HyperX Alloy FPS MX Brown | M: EVGA X17 | $: 1350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag tycker jag har denna upplevelse med mitt 3060ti, men jag har nog lägre krav på vad en acceptabel framerate är! Billigare att ha låga krav 😀

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Jag är väl också en fanboy då, har en 11 år gammal dator med ett GTX680 kort och nu bygger jag en ny burk med 4080 kort.
Jag kör hårt på Fanboy stigen.
Att det blev ett Nvidia FE kort var på grund av att det var det enda nya grafikkort med hyfsad prestanda som rymms i lådan, Intel NUC 13.
Alla dessa jättemackor till kort nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

då är frågan... kommer dom ta ett 100% överpris för en 2 år gammal krets eller inte?

Garanterat.
De borde vara mycket billigare än när de lanserades men de kommer sälja dem för mer än de lanserades för, för 2+ år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det verkar som att Nvidia har alldeles för mycket 3xxx-serie kisel kvar. Fördröjningen till 4060ti, 4060, 4050ti och 4050 kommer gissningsvis vara ännu längre... Tills de säljer bort överskottet av gammalt kisel.

Det är nog förklaringen. Bättre att stänga av delar av kretsen och rea ut den än att den ligger och skräpar i någon lagerlokal utan att bli såld.

Då kretsen säkert i många fall är mer eller mindre utan defekter vore det verkligen spännande om någon kom på ett sätt att låsa upp dem så de blir fullvärdiga 3070 Ti. Men jag antar att nedlåsningen är så pass avancerad att det är i princip omöjligt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB