Geforce RTX 3060 kan få nedskalad RTX 3070 Ti-krets

Permalänk
Medlem

Återigen, grattis till alla som köpte 3000-serien i närheten av MSRP.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är nog förklaringen. Bättre att stänga av delar av kretsen och rea ut den än att den ligger och skräpar i någon lagerlokal utan att bli såld.

Då kretsen säkert i många fall är mer eller mindre utan defekter vore det verkligen spännande om någon kom på ett sätt att låsa upp dem så de blir fullvärdiga 3070 Ti. Men jag antar att nedlåsningen är så pass avancerad att det är i princip omöjligt.

Det kan vara spärrad på en fysisk nivå. Fungerande sektorer kan "släckas med laser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja det känns inget vidare att feeda nvidia, det håller jag med om. Men mitt behov får gå före den känslan denna gång. Är man inte nöjd så är man inte nöjd, helt enkelt.

Nu var min uppgraderings-historik lite märklig denna gång, har nämligen gått från ett 1070 till 3060ti till 3080 till 4080 inom loppet av ca 3-4 månader. 1070 köpte jag 2016 och hade fram till slutet på förra året. Så på sätt och vis kan man se det lite som att jag hoppat över 2xxx och 3xxx. Fast nu gjorde jag ju inte det (jo 2xxx iofs). Men jag tror jag hade lite för höga förväntningar på 3xxx serien, som inte alls infriades med 3060ti och bara nästan med 3080. Med facit i hand skulle jag nog köpt 4080 direkt, men det tog ett par grafikkort att inse det så att säga :-D. Och när jag väl insåg att 3080 inte duger tänkte jag först slå till på 4070ti men intalade mig själv att det är bättre att gå upp ett steg till på en gång. Vilket jag är glad för nu.

Tror mitt problem denna gång var att jag bara skulle lägga en mindre slant på det hela, vilket ledde till att jag inte blev nöjd, och nu slutade det istället med en rätt grym dator för mer pengar än jag någonsin lagt på dylika ting.

Nu hoppas jag på att slippa uppgradera på ett bra tag, men en bättre personlig ekonomi än 2016 gör att jag kanske inte väntar riktigt lika länge denna gång :-).

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag är väl också en fanboy då, har en 11 år gammal dator med ett GTX680 kort och nu bygger jag en ny burk med 4080 kort.
Jag kör hårt på Fanboy stigen.
Att det blev ett Nvidia FE kort var på grund av att det var det enda nya grafikkort med hyfsad prestanda som rymms i lådan, Intel NUC 13.
Alla dessa jättemackor till kort nuförtiden.

👍

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Återigen, grattis till alla som köpte 3000-serien i närheten av MSRP.

Det är 2,5 år sedan RTX 30-serien lanserades. Och de är dyrare idag än vad de lanserades för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså vad fan.. Nvidia skulle ju få mer pengar om de bara sänkte priset på 3070 TI istället. Men nä. De har bestämt att prisnivån för deras SKU's är rätt oavsett hur korten säljer och vad folk tycker. Så de förlorar tydligen hellre pengar än att tappa ansiktet och erkänna att de gjort fel.

Du tycker inte det är lite arrogant att uttala sig tvärsäkert om hur Nvidia skulle maximera sin vinst, samt vad som försiggår i Jensens huvud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är 2,5 år sedan RTX 30-serien lanserades. Och de är dyrare idag än vad de lanserades för.

Ursäkta om du inte förstod poängen: RTX 3080 för ex 7990kr då, hade än idag varit "ett suveränt" köp då 4000-serien är grovt överprisad och tillför extremt lite (bortsett från 4090).

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Ursäkta om du inte förstod poängen: RTX 3080 för ex 7990kr då, hade än idag varit "ett suveränt" köp då 4000-serien är grovt överprisad och tillför extremt lite (bortsett från 4090).

RTX 4080 är ett väldigt bra kort men ja alldeles för dyr. Hade modellerna legat kring 10000kr hade man tyckt det t om var billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du tycker inte det är lite arrogant att uttala sig tvärsäkert om hur Nvidia skulle maximera sin vinst, samt vad som försiggår i Jensens huvud?

Nä. Jag känner mig trygg. Slår man upp ordet arrogans i en ordbok så är där just nu bara en bild på en skinnjacka

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen!