Testpilot: Komplett a190 Epic Gaming PC – prisvärd prestanda

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett a190 Epic Gaming PC – prisvärd prestanda

Testpiloten Björn Endre tar sig an Komplett a190 Epic Gaming PC, en färdigbyggd speldatorer med Ryzen 7 7700 och Geforce RTX 4070 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag får väl börja med att säga att mitt förtroende för en recenssion från SweC av något från Komplett inte finns för stunden. Jag har förvisso stort förtroende för Björn, men jag känner mig inte bekväm med relationen mellan Sweclockers och Komplett.

Sen har jag personligen svårt för "prisvärda" datorer i 30.000kronors klassen, vem som helst klarar väl av att bygga en bra dator för 30.000kr, det är bara ta toppkomponenter från varje segment och bygga ihop..

Nej, jag kollar inte på det här särskilt objektivt, men det är väl också resultatet av en usel hantering av kritik från medlemmar mot Sweclockers sammarbete med Komplett med i synnerhet vinterdatorn och att man sist jag kolla inte ens bemödade sig att över huvud taget bemöta kritiken om att Komplett 2023 fortfarande helt skamlöst sålde Sweclockers Pandemidator (vinterdator).

Med det sagt, all respekt till Björn för en i vanlig ordning välskriven recenssion. Jag önskar mig dock ett större fokus från Sweclockers på ett betydligt billigare segment och att de stora återförsäljarna tar sig an uppgiften att bygga prisvärda datorer i sub 10.000 kronorsklassen istället för att ta 12k för en dator utan grafikkort med argumentet "att folk fortfarande köper dom" (jag parafraserar).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

kanske är extremt personligt men ett påslag på 5000-6000kr för montering och windows känns inte direkt som "litet".

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Komponenterna är bra, inget snack om det.

Men priset...

Tyvärr är det knappt en prisvärd dator...
(Kritiken är riktad mot Komplett - uppdragsgivaren, alltså)

Permalänk

"Prisvärda komponenter med bra prestanda"

Det är inget med detta paket som är "prisvärt". Sweclockers försök till nån form av normalisering av dagens ockerpriser känns väldigt ruttet med tanke på deras samarbetspartners och sponsorer. Lite mer integritet ska vi väl kunna kräva om man ska ta era recensioner seriöst?

Permalänk
Medlem

Räknade ihop delarna, rör sig om ungefär 13-15% påslag (vet inte riktigt vad windows kostar). Det tycker jag är fullt rimligt om man inte vill bygga själv. Och grejerna är bra, inte en massa snikdelar.

Tre år garanti bara att skicka in vad jag förstår är också med.

Vilket påslag tycker ni hade varit rimligt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Räknade ihop delarna, rör sig om ungefär 13-15% påslag (vet inte riktigt vad windows kostar). Det tycker jag är fullt rimligt om man inte vill bygga själv. Och grejerna är bra, inte en massa snikdelar.

Tre år garanti bara att skicka in vad jag förstår är också med.

Vilket påslag tycker ni hade varit rimligt då?

699 kostar väl en montering?
(Om den inte är gratis vilket är rätt ofta).

Så 2% är rimligt.
Vad får du mer för pengarna? Garantin? Visst, det kan var svårt, men är det värt så mycket?

Edit*
Det är klart det behövs färdigbyggda system, även om jag personligen aldrig någonsin sett behovet av det...
Och det är självklart att det kräver ett påslag för att vara ekonomiskt försvarbart, men...alltså, kom igen. Skriver man prisvärt på el dator för 30.000kr så förtjänar man faktiskt lite kritik, även om det kanske är något Swec är lite väl duktiga på ibland.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Räknade ihop delarna, rör sig om ungefär 13-15% påslag (vet inte riktigt vad windows kostar). Det tycker jag är fullt rimligt om man inte vill bygga själv. Och grejerna är bra, inte en massa snikdelar.

Tre år garanti bara att skicka in vad jag förstår är också med.

Vilket påslag tycker ni hade varit rimligt då?

Tar man från en butik, om man inte tycker att komplett ska ha lägst pris på samtliga komponenter, så handlar det om ca 3000 kr i påslag för montering, Windows och garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kanske är extremt personligt men ett påslag på 5000-6000kr för montering och windows känns inte direkt som "litet".

Det ingår ifs garanti på hela systemet i tre år också. Det är värt en del för personer som inte vill eller kan skruva/diagnosera sina datorer själv!

Personligen bygger jag alltid min dator själv eftersom jag köper delar på diverse reor osv

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Alltså en färdig byggd dator kostar mer . Påslaget i pris kommer man inte undan ifrån . Det kommer alltid finnas personer som inte vill bygga själv och som vill ha 3 års garanti utan att lyfta ett finger . Att kalla en dator prisvärd som kostar 30 k är dock inte sant . Med det sagt tack för en välskriven artikel som alltid från den testpiloten . Blandade känslor verkligen hoppas ni testar lite billigare modeller då det är där den stora volymen är .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Hade jag haft 30.000 hade jag inte köpt denna dator!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

25 216 kr på prisjakt..exklusive win11... ja jo slå på 2000:- pga ev konstiga säljare.men pris värt naa

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Inte för att vara den som är den, men börjar det inte bli lite tjatigt att jämföra med Prisjakt-optimerade hemmabyggen?

Ja, oftast blir det billigare att bygga själv. Särskilt om man handlar från flera olika butiker och bortser från lagerstatus, Windows-licens, support/garanti m.m. Så har har det mer eller mindre alltid varit och kommer nog att förbli.

Skulle själv inte köpa en färdigbyggd dator eftersom jag tycker det är mysigt att bygga eget. Däremot har jag lärt mig läxan och kör alltid färdigbyggt till vänner och familj för att slippa agera datorsupport i tid och otid.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Inte för att vara den som är den, men börjar det inte bli lite tjatigt att jämföra med Prisjakt-optimerade hemmabyggen?

Ja, oftast blir det billigare att bygga själv. Särskilt om man handlar från flera olika butiker och bortser från lagerstatus, Windows-licens, support/garanti m.m. Så har har det mer eller mindre alltid varit och kommer nog att förbli.

Skulle själv inte köpa en färdigbyggd dator eftersom jag tycker det är mysigt att bygga eget. Däremot har jag lärt mig läxan och kör alltid färdigbyggt till vänner och familj för att slippa agera datorsupport i tid och otid.

Du kan ju köra komponentkoll istället, då får du en lista i slutet med butiker som har prylarna i lager.

Brukar sätta ihop datorer via komponentkoll, sen väljer jag alternativet att köpa via en butik, som erbjuder att bygga ihop datorn.
Kör oftast premiun prylar och går ner lite i prestanda på papper, de flyter bättre och man slippar vara support för att inget går sönder.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Inte för att vara den som är den, men börjar det inte bli lite tjatigt att jämföra med Prisjakt-optimerade hemmabyggen?

Ja, oftast blir det billigare att bygga själv. Särskilt om man handlar från flera olika butiker och bortser från lagerstatus, Windows-licens, support/garanti m.m. Så har har det mer eller mindre alltid varit och kommer nog att förbli.

Skulle själv inte köpa en färdigbyggd dator eftersom jag tycker det är mysigt att bygga eget. Däremot har jag lärt mig läxan och kör alltid färdigbyggt till vänner och familj för att slippa agera datorsupport i tid och otid.

Man blir ju datorsupport till sina vänner och familj i tid och otid ändå, men det är väl inte hela världen? Jag vill ju inte gärna att min mekanikerkompis ska tänka så och därför inte vilja hjälpa mig med bilen för att det är så himla jobbigt att behöva svara på frågor man kan svaret på. Sen håller jag väl med till viss del (likt diskussionen i senaste/näst senaste WAN-show) om att man ju ändå önskar att folk kunde tänka sig att google först innan de använder en som sin egna Chat-GPT.

Jag kan hålla med om att det är en aning uttjatat här på forumet att man kan bygga saker billigare själv om man handlar från sju olika återförsäljare och bygger själv precis av den anledningen du nämner, att de flesta faktiskt inte har någon lust med det. Det jag personligen ser som problemet är att det inte finns någon återförsäljare som ens försökt sig på att bygga prisvärda datorer i budgetsegmentet, det skulle vara en sån sak som jag tror många medlemmar skulle gilla. Varför inte bygga en burk med billigare komponenter tillsammans med Komplett?

Jag vill verkligen inte vara en som bara gnäller hela tiden, men jag tror att det här är en öm tå för många av oss här på forumet, i synnerhet när det är tillsammans med Komplett. Jag köper inte en pryl därifrån så länge dom fortfarande säljer Pandemidatorn för 12k över två år efter att den kom och jag tycker Sweclockers borde se till att den försvinner illa kvickt. Det finns ett förlorat förtroendekapital både hos SweC och Komplett som jag inte tror att flertalet (av de mer högljudda, jag vet) medlemmarna kommer släppa innan man faktiskt visat på en vilja till förändring.

Sen vill jag på det stora hela ha fört till protokollet att jag inte tycker att argument om att byggkostnaden skulle vara mellanskillnaden mellan alla komponenterna i bygget och slutpriset i och med att Komplett ju inte köper in sina komponenter de använder för samma pris som de säljer dom för. De bör således redan kunna förväntas göra en rätt stor vinst bara på att någon köper alla dessa komponenter från just dom och inte någon annan.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Fanns väl egentligen inte så mycket att recensera här? Komponenternas prestanda är redan känd sen tidigare, och man kan ju inte göra annat än anta att Komplett kollade igenom just detta expemplar både en och två gånger extra innan det skickades till testpiloten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

25 216 kr på prisjakt..exklusive win11... ja jo slå på 2000:- pga ev konstiga säljare.men pris värt naa

Ja, jag själv väljer att sätta ihop mina datorer och kan köpa från olika försäljare.
Men om du vill ha företag som har fysiska butiker i Sverige och som betalar skatt i Sverige så måste det vara dyrare.
Jag hade sparat 3500kr på min burk om jag hade köpt från alla möjliga.
Och där pratar jag bara om delarna. Ska de bygga åt dig och lämna smidig garanti måste det kosta lite extra.

Nu vet jag inte om Komplett har butiker och skattar i Sverige så jag pratar generellt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Du kan ju köra komponentkoll istället, då får du en lista i slutet med butiker som har prylarna i lager.

Brukar sätta ihop datorer via komponentkoll, sen väljer jag alternativet att köpa via en butik, som erbjuder att bygga ihop datorn.
Kör oftast premiun prylar och går ner lite i prestanda på papper, de flyter bättre och man slippar vara support för att inget går sönder.

Går man på komponentkollen och bygger ihop samma dator så landar man på 28 130 kr om man vill beställa från en butik, går att komma ner till 26 712 kr om man beställer från 4 olika.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att Sweclockers recenserar färdigbyggda datorer. Alla som funderar på att köpa något nytt har inte byggt tidigare och då är denna artikel fantastisk, för det är inte många andra medier som gör något liknande på detta sätt. I bästa fall är det någon form av köpt reklam där det endast är positiva aspekter som lyfts fram.

Prismässigt tycker jag det är rimligt, Komplett ska tjäna pengar på det och det finns en hel del kostnader som antagligen missas i skrivbordskalkylerna som sker i tråden, ex marknadsföring, ränta på lagerhållning, personalkostnader, etc. Dessutom är 3 års garantin toppen och allt den omfattar.

Det enda jag hade önskat att Sweclockers gjorde annorlunda vore egna inköp istället för sponsring, då är det större chans att det inte blir någon form av jäv i bedömningen. Dock förstår jag att budget för detta antagligen saknas, och då blir detta någon form av kompromiss där vi åtminstone får ta del av innehållet, även om det det kan vara färgat (säger ej att det är det).

Komplett ska för övrigt ha en eloge för väldigt bra kvalité på bygget. Jag gillar att titta på Gamers Nexus och de prebuilts som han går igenom där för vansinniga belopp är oftast allt annat än bra

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Komplett ska för övrigt ha en eloge för väldigt bra kvalité på bygget. Jag gillar att titta på Gamers Nexus och de prebuilts som han går igenom där för vansinniga belopp är oftast allt annat än bra

Mvh

En sak som du beror men sedan verkar glömma av är ju just grejen med sponsrat innehåll.

Om jag nu vet att burken jag bygger ska gå till en testpilot och visas upp, tror du jag gör allt precis som man brukar eller anstränger man sig lite extra?

Anledningen till varför GN hittar prebuilts som ser ut som skit är för att dem sannolikt ofta gör det. Det vet ju inte vi eftersom artikeln är sponsrad snarare än inköpt anonymt.

I mitt huvud är sponsrade artiklar marknadsföring, och i marknadsföring fluffar du alltid. Har svårt att tro att det inte är fallet här, även om detta kanske är en övernitisk bild för ett färdigbyggt system

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag får väl börja med att säga att mitt förtroende för en recenssion från SweC av något från Komplett inte finns för stunden. Jag har förvisso stort förtroende för Björn, men jag känner mig inte bekväm med relationen mellan Sweclockers och Komplett.

Om jag får lov att stilla den nerven en aning;
Nog för att vi piloter har kontakt med varandra och till viss mån även redaktionen, så är vi ändå väldigt utanför den inre cirkeln i det stora hela. Som Testpilot är vi i det allra största helt fria i våra bedömningar, enda gången vi ens har någon som helst kontakt med en tillverkare eller dylikt, det är om vi måste felsöka en produkt vi testar (t.ex. om vi upplever problem med en bärbar dator kan vi sättas i kontakt med en ingenjör eller liknande). Annars är det uteslutande redaktionen, och då i förlängning Dimestam, som sköter all kundkontakt mellan sponsor och pilot.

Summan av kardemumman är att även om SweClockers kan upplevas ha en för nära relation med ett visst bolag, så är detta något som vi piloter är oberörda av. Vi må ha direktiv och ramar att jobba utifrån, men i slutet av dagen är våra iakttagelser, slutsatser och bedömningar uteslutande våra egna – per design är Testpilot-konceptet uppbyggt för att motverka jäv i den mån som går (t.ex. ska produkter vi testar returneras efter färdigt test).

Med det sagt kan en pilot ha ett personligt bias för eller emot ett företag, produktserie o.s.v. men det är inte något som har med SweClockers i sig att göra i sådana fall. Sedan bör det nämnas att just denna typ av bias är något jag själv (och andra piloter) försöker undvika i mån av integritet för uppgifterna vi utför – att kort sagt ge vår personliga åsikt utan att färga den onödigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En sak som du beror men sedan verkar glömma av är ju just grejen med sponsrat innehåll.

Om jag nu vet att burken jag bygger ska gå till en testpilot och visas upp, tror du jag gör allt precis som man brukar eller anstränger man sig lite extra?

Anledningen till varför GN hittar prebuilts som ser ut som skit är för att dem sannolikt ofta gör det. Det vet ju inte vi eftersom artikeln är sponsrad snarare än inköpt anonymt.

I mitt huvud är sponsrade artiklar marknadsföring, och i marknadsföring fluffar du alltid. Har svårt att tro att det inte är fallet här, även om detta kanske är en övernitisk bild för ett färdigbyggt system

Du har en bra poäng, dock vet vi inte om @Komplett vet att datorn de skickar ut ska till en testpilot.

Om de slumpmässigt tar en färdigbyggd från sitt lager är det ju inga konstigheter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Känns ju väldigt konstigt att recensera en dator från ett företag som precis haft en stor reklamkanpanj på sidan "swec bonanza". Känns ju som det uppenbart finns en viss intressekonflikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har en bra poäng, dock vet vi inte om @Komplett vet att datorn de skickar ut ska till en testpilot.

Om de slumpmässigt tar en färdigbyggd från sitt lager är det ju inga konstigheter.

Mvh

Det är ju detta som är pudels kärna.
Vi vet inte, såldes är det rimligt att anta att systemet är fluffat och säkert genomgånget en gång extra.
D

Skrivet av galenmyra:

Känns ju väldigt konstigt att recensera en dator från ett företag som precis haft en stor reklamkanpanj på sidan "swec bonanza". Känns ju som det uppenbart finns en viss intressekonflikt.

En sponsrad artikel är egentligen inte en recension. Det är marknadsföring. Vilket jag tycker man är väldigt tydliga med, och jag vet tycker att testpiloterna gör ett fantastiskt jobb.
En recension kan väl kanske vara sponsrad men då ska det vara tydligt att man betalat för att produkten skall testas men inte att man köper resultatet av det. Vilket bör framgå tydligt.

Om Sweclockers inte får göra sponsrat innehåll från företag som gör reklamkampanjer på forumet så finns det inga kvar att välja mellan. Självklart ska dem kunna göra sponsrat innehåll för att visa eller beskriva ex. datorer.

Edit*
Jag är nog lite övernitisk i mina åsikter men det är främst för jag anser personligen att sponsrat innehåll kan handla om att visa en produkt, men att recensera eller beskriva hur den fungerar, upplevelsen osv aldrig någonsin kan vara sponsrad för då är det inget mer än ren marknadsföring genom en annan kanal. Det är förbannat svårt att hålla en rak linje, även om ex. LTT har visat att det är möjligt genom att vara tydlig med den som betalar att åsikterna inte går att köpa, vilket resulterat att flera sponsrade produkter som dem testat sågats vid fotknölarna.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det är ju detta som är pudels kärna.
Vi vet inte, såldes är det rimligt att anta att systemet är fluffat och säkert genomgånget en gång extra.
D

En sponsrad artikel är egentligen inte en recension. Det är marknadsföring. Vilket jag tycker man är väldigt tydliga med, och jag vet tycker att testpiloterna gör ett fantastiskt jobb.
En recension kan väl kanske vara sponsrad men då ska det vara tydligt att man betalat för att produkten skall testas men inte att man köper resultatet av det. Vilket bör framgå tydligt.

Om Sweclockers inte får göra sponsrat innehåll från företag som gör reklamkampanjer på forumet så finns det inga kvar att välja mellan. Självklart ska dem kunna göra sponsrat innehåll för att visa eller beskriva ex. datorer.

Edit*
Jag är nog lite övernitisk i mina åsikter men det är främst för jag anser personligen att sponsrat innehåll kan handla om att visa en produkt, men att recensera eller beskriva hur den fungerar, upplevelsen osv aldrig någonsin kan vara sponsrad för då är det inget mer än ren marknadsföring genom en annan kanal. Det är förbannat svårt att hålla en rak linje, även om ex. LTT har visat att det är möjligt genom att vara tydlig med den som betalar att åsikterna inte går att köpa, vilket resulterat att flera sponsrade produkter som dem testat sågats vid fotknölarna.

Ser inte riktigt hur du menar att man är tydlig med att det inte är en recenssion utan bara marknadsföring. Han har ju uppenbarligen recenserat produkten. Har inget emot att sweclockers säljer reklam men det blir väldigt konstigt med en sponsrad recension, eller att recencera produtker från ett företag som nyligen haft reklam på sidan. Minns en händelse för länge sedan som fick mycket uppmärksamhet när ett spelföretag hade reklam på gamespot inför lanseringen av ett nytt spel, när spelet sedan fick dåliga betyg i en recension på sidan fick recensenten sparken och texten i recensionen ändrades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Gerstmann

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Ser inte riktigt hur du menar att man är tydlig med att det inte är en recenssion utan bara marknadsföring. Han har ju uppenbarligen recenserat produkten. Har inget emot att sweclockers säljer reklam men det blir väldigt konstigt med en sponsrad recension, eller att recencera produtker från ett företag som nyligen haft reklam på sidan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Gerstmann

Jag tycker det är tydligt?
(Det jag menar är själva uppbyggnaden, jag förväntar mig att orden från testpiloten är dennes egna ofiltrerade och professionella åsikt, allt annat hade varit fel)

Skrivet av SuperSverker:

En sponsrad artikel är egentligen inte en recension. Det är marknadsföring. Vilket jag tycker man är väldigt tydliga med, och jag vet tycker att testpiloterna gör ett fantastiskt jobb.

Det kan dock vara otydligt då formatet och utseendet är identiskt med recensioner, men det är ju svårt att komma runt
Absolut, det håller jag med om. Jag tycker Komplett gått lite för hårt fram men samtidigt är ju Swec uppenbarligen en viktig målgrupp för dem.

Skrivet av galenmyra:

Minns en händelse för länge sedan som fick mycket uppmärksamhet när ett spelföretag hade reklam på gamespot inför lanseringen av ett nytt spel, när spelet sedan fick dåliga betyg i en recension på sidan fick recensenten sparken och texten i recensionen ändrades.

Ja, det är ju alltid en risk, men jag är rätt säker på att Swec har rigida etiska riktlinjer och att dem tar hand om sina recensenter...
Testpiloterna brukar (Vad jag sett) vara väldigt transparenta om det är något dem inte tycker om även på sponsrat innehåll så det är nog lugnt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag tycker det är tydligt?
(Det jag menar är själva uppbyggnaden, jag förväntar mig att orden från testpiloten är dennes egna ofiltrerade och professionella åsikt, allt annat hade varit fel)
Det kan dock vara otydligt då formatet och utseendet är identiskt med recensioner, men det är ju svårt att komma runt
Absolut, det håller jag med om. Jag tycker Komplett gått lite för hårt fram men samtidigt är ju Swec uppenbarligen en viktig målgrupp för dem.

Ja, det är ju alltid en risk, men jag är rätt säker på att Swec har rigida etiska riktlinjer och att dem tar hand om sina recensenter...
Testpiloterna brukar (Vad jag sett) vara väldigt transparenta om det är något dem inte tycker om även på sponsrat innehåll så det är nog lugnt...

Det handlar inte om huruvuda testpiloterna på sweclockers är pålitliga och profesionella eller ej. Det handlar om principen att det finns en intressekonflikt i att ta betalt och samtidigt göra något som ska vara oberoende. Hade det inte handlat om principen, utan bara om att recensenterna ska vara profesionella så hade dom ju med det resonemanget kunnat ta emot mutor också, så längre dom inte låter det påverka deras omdömme, alltid är transparenta och presenterar sina egna ofiltrerade och professionella åsikter. "Då borde det nog vara lungt..."

Bara för att det finns exempel på när någon tagit upp något negativt i en sponsrad recension så betyder det inte att recensenter alltid är opartiska. Just denna recensionen är ju väldigt positiv och produkten har tom. fått en guld-utmärkelse, men om du kollar kommentarerna så håller inte alla med om att prokuten är lika prisvärd som recensenten tycker.

Permalänk
Komplett.se

Utöver en matig recension så kommer det många spännande och intressanta frågor och påståenden här. Vi samlar svaren i en wall of text

@ChristofferC
@SuperSverker
@galenmyra

Processen och integritet
Vi ser att det finns nyfikenhet i hur processen ser ut kring testpiloter och vad som faktiskt sker. Låt oss ge vår (Kompletts) sida av hur en testpilot fungerar. Om relationerna och kontaktvägarna ser annorlunda ut för andra partners vågar jag inte spekulera i. Men gissningsvis är det lika för alla då SweClockers har en lång tradition av redaktionell integritet.

Testpiloten är som det tydligt står, ett sponsrat samarbete. Det som är sponsrat i detta fall är att vi betalar SweClockers för att vår produkt skall testas. Vi har alltid uppfattat SweClockers som extremt professionella och med hög integritet, så att “önska” eller köpa att en produkt skall testas är inte möjligt.
Då finns testpilots-konceptet där vi som tillverkare kan betala för att produkten skall recenseras av en oberoende testpilot/expert. Vi har inget inflytande över innehållet utan när vi skickat iväg produkten så är det några veckor av nagelbitande innan vi får beskedet. Vi får inte se resultatet i förväg utan hänvisas till att invänta publiceringen.

Vi utgår från att SweClockers har valt en testpilot med förståelse för produkten som ska testas och att denne är kapabel att ge välgrundad bild av sin upplevelse. Det är lite mening att en expert på kameror tester en Komplett-PC.
Vi som beställare av själva testet förutsätter och värderar dess objektivitet och opartiskhet. För oss, Komplett, är det skadligt om en testpilot visar sig vara partisk eller känner påtryckning att sätta ett speciellt betyg. Mer om det nedan.

Men kort förklarat så har vi betalat för att få produkten testad men vi har inget inflytande över testet och det finns en buffertzon mellan oss och testpiloten. Vi har ingen kontakt eller relation med testpiloten -allt har gått via @dimestam.

Gällande kontroll av en testprodukt.
Vi är fullt medvetna om vilken dator som skickas. Men vi är måna om att datorn vi skickar skall vara representativ för vad gemene kund kan förvänta sig när hen köper en Komplett-PC. I praktiken innebär det att vi gör en extra kontroll av datorn så att vi inte har oturen att skicka en DOA-produkt. Som ni sett i SweClockers besök i vår PC-produktion så gör vi grundliga tester av samtliga datorer vi skickar ut -men när en PC går till en testpilot så går den en extra testrunda.
Övriga aspekter som kabeldragning, BIOS-inställningar m.m. är på nivån som man kan förvänta sig när man köper en Komplett-PC.

Om den recenserade produkten markant skulle skilja sig från verkligheten så är det direkt negativt för oss och eftersom en testpilot är ett sponsrat samarbete så kanske det i förlängningen kunde klassas som falsk marknadsföring? Det är en spekulation från min sida men oavsett så har vi 0 intresse av att få en recension på en produkt vi inte erbjuder. Med det sagt så kan utbudet variera över tid. Den dator vi plockade ut i januari för detta test kanske inte finns tillgänglig med exakt samma komponenter om en vecka eller några månader -beroende på hur marknaden utvecklas.

Vi ser också testpiloten som ett elddop för vår produkt där vi får svart på vitt vad vi behöver förbättra. Något som framkommit i tidigare tester där tongångarna inte varit lika positiva som i denna. Exempelvis testet av köpupplevelsen av Komplett-PC eller FZ.s testpilot av Komplett a160 Epic Gaming PC.

Gällande prisvärdheten.
Att jaga komponenter hos olika ÅF, skruva själv och klicka hem en “laglig” W11-nyckel från valfri key-butik kommer alltid vara billigare än en färdigmonterad och testat dator med 3 års garanti och som är startklar direkt när du får hem paketet.
För den som är sugen på att spara in på garanti, montering och service så har vi kastat ihop samma dator på komponentkoll (men med ett annat, likvärdigt minne)

Hoppas det gav lite tydlighet och är ni mer nyfikna på hur processen eller resonemanget bakom att skicka en produkt till en testpilot -ser ut, så fortsätt fråga så ska vi försöka ge en tydlig bild av vår sida av processen.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om jag får lov att stilla den nerven en aning;
Nog för att vi piloter har kontakt med varandra och till viss mån även redaktionen, så är vi ändå väldigt utanför den inre cirkeln i det stora hela. Som Testpilot är vi i det allra största helt fria i våra bedömningar, enda gången vi ens har någon som helst kontakt med en tillverkare eller dylikt, det är om vi måste felsöka en produkt vi testar (t.ex. om vi upplever problem med en bärbar dator kan vi sättas i kontakt med en ingenjör eller liknande). Annars är det uteslutande redaktionen, och då i förlängning Dimestam, som sköter all kundkontakt mellan sponsor och pilot.

Summan av kardemumman är att även om SweClockers kan upplevas ha en för nära relation med ett visst bolag, så är detta något som vi piloter är oberörda av. Vi må ha direktiv och ramar att jobba utifrån, men i slutet av dagen är våra iakttagelser, slutsatser och bedömningar uteslutande våra egna – per design är Testpilot-konceptet uppbyggt för att motverka jäv i den mån som går (t.ex. ska produkter vi testar returneras efter färdigt test).

Med det sagt kan en pilot ha ett personligt bias för eller emot ett företag, produktserie o.s.v. men det är inte något som har med SweClockers i sig att göra i sådana fall. Sedan bör det nämnas att just denna typ av bias är något jag själv (och andra piloter) försöker undvika i mån av integritet för uppgifterna vi utför – att kort sagt ge vår personliga åsikt utan att färga den onödigt.

Jag misslyckades kanske att förmedla att jag verkligen inte ifrågasätter recenssionen av produkten i sig och att jag har högt förtroende för Björn och övriga testpiloter. Mitt problem är mellan Sweclockers och Komplett, för jag antar att det ändå är den vägen som ni testpiloter får tillgång till de produkter ni testar (alltså att Sweclockers förmedlar)? Jag tycker inte recenssionen är dålig, jag tycker att produkten är tråkig samt att förtroendet för samrören mellan Sweclockers och Komplett är mer eller mindre förbrukad för stunden. Framförallt är det väl att man i mångt och mycket verkar totalt ignorant inför den kritik som kommer från medlemmar om detta. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så skulle det vara betydligt mer intressant att se vad man kan ådstakomma i fråga om kvalitet och prestanda för en betydligt lägre summa än i det aktuella fallet. Jag önskar att fokuset flyttas till att kolla in produkter som är de mest attraktiva för konsumenter inte vilka sammarbeten som är mest attraktiva för Sweclockers och Komplett.

Men men, det här är väl kanske ett ämne för klagomål och kritik snarare än den enskilda recenssionen där jag inte vill att någon som helst skugga ska falla över Björns gedigna arbete. Tvärtom är det välskrivet och väl genomfört som vanligt och jag får medge att jag får en aning dåligt samvete över att dra igång en diskussion som egentligen inte har med recenssionen i sig att göra utan snarare handlar om Sweclockers sammarbeten med främst Komplett.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JohanFlodqvist:

Man blir ju datorsupport till sina vänner och familj i tid och otid ändå, men det är väl inte hela världen? Jag vill ju inte gärna att min mekanikerkompis ska tänka så och därför inte vilja hjälpa mig med bilen för att det är så himla jobbigt att behöva svara på frågor man kan svaret på. Sen håller jag väl med till viss del (likt diskussionen i senaste/näst senaste WAN-show) om att man ju ändå önskar att folk kunde tänka sig att google först innan de använder en som sin egna Chat-GPT.

Jag kan hålla med om att det är en aning uttjatat här på forumet att man kan bygga saker billigare själv om man handlar från sju olika återförsäljare och bygger själv precis av den anledningen du nämner, att de flesta faktiskt inte har någon lust med det. Det jag personligen ser som problemet är att det inte finns någon återförsäljare som ens försökt sig på att bygga prisvärda datorer i budgetsegmentet, det skulle vara en sån sak som jag tror många medlemmar skulle gilla. Varför inte bygga en burk med billigare komponenter tillsammans med Komplett?

Jag vill verkligen inte vara en som bara gnäller hela tiden, men jag tror att det här är en öm tå för många av oss här på forumet, i synnerhet när det är tillsammans med Komplett. Jag köper inte en pryl därifrån så länge dom fortfarande säljer Pandemidatorn för 12k över två år efter att den kom och jag tycker Sweclockers borde se till att den försvinner illa kvickt. Det finns ett förlorat förtroendekapital både hos SweC och Komplett som jag inte tror att flertalet (av de mer högljudda, jag vet) medlemmarna kommer släppa innan man faktiskt visat på en vilja till förändring.

Sen vill jag på det stora hela ha fört till protokollet att jag inte tycker att argument om att byggkostnaden skulle vara mellanskillnaden mellan alla komponenterna i bygget och slutpriset i och med att Komplett ju inte köper in sina komponenter de använder för samma pris som de säljer dom för. De bör således redan kunna förväntas göra en rätt stor vinst bara på att någon köper alla dessa komponenter från just dom och inte någon annan.

Hej,

jag testade ett budgetbygge från Komplett för drygt ett år sedan. Då var vi fortfarande i efterdyningarna av covid så priserna var lite banans men nog har vi testat budgetdatorer för Komplett också.

https://www.sweclockers.com/testpilot/33953-testpilot-komplet...

Att tillägga här är att jag inte fått någon som helst kompensation av Komplett men jag tycker ni är ovärdigt kritiska mot Komplett. De är ett företag som måste ha marginaler på sina produkter. Servicen att lagra, bygga ihop, testa och sedan garantera funktion och erbjuda service kring det under årsperiod. Det går inte alls att jämföra detta med att någon insatt, oss på detta forumet, sätter ihop egna datorer med otaliga timmar av kunskap och läsande kring detta.

Tänk på att majoriteten av läsare på Sweclockers inte är oss som kommenterar i forumet så det finns stort värde för den stora tysta massan här.

Bara mina fem ören gällande denna frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt