Ja det är ju helt klart olika approacher.
Men skämt åsido så tänker jag lite på vad som egentligen är värst för en själv som kund.
I Nissans fall så har bilen gått igenom QA och (förmodligen) levererats utan fel i montering. Sen har man av någon anledning bytt ut ratten när den anlänt, förmodligen som en del av en återkallning (inga kända detaljer) där bytet har slarvats med. När felet har uppdagats så har man kunnat spåra de bilar som genomgått proceduren och har återkallat dom för att säkerställa ett korrekt montage.
I Teslas fall verkar det ju vara en brist redan från fabrik, där man inte tydligt pekat på vad som varit fel och utifrån det kunnat spåra och åtgärda bilar som riskerar att drabbas. Istället säger man att inget var fel men hjälper kunderna av ren goodwill, än fast de menar att de inte hade behövt det.
Spontant tar jag ju hellre en tillverkare som hittar och åtgärdar fel direkt än att köpa grisen i säcken och riskera att få fel baserat på dålig QA eftersom det teoretiskt sett innebär att fel kan dyka upp lite var som helst utan att tillverkaren har kontroll på det.
Men det säger jag utan att veta fler detaljer runt Tesla-fallet och är helt öppen för att det kan ha föranletts av liknande ingrepp och haft liknande spårbarhet, och dom kanske redan sett över dessa processer för att undvika att det händer igen. Och samtidigt är det ju oroväckande att Nissan själva har bra QA men att åtgärder kan ske i hamn där man tydligen slarvar.
Tror av egen erfarenhet att Teslas svaghet är de lokala organisationerna. Den i Sverige förefaller sakna funktion, kompetens och kundvård genomgående. Skulle inte förvåna mig att Tesla hade koll centralt men lokalt följdes sådant här inte upp, ex. eftersom avdelningen som tar emot sådan information inte pratar med de som informerar kunderna, eller med verkstaden etc., och istället för att orka leta upp vem man borde prata med internt så släpper man bollen.