Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Ja det är ju helt klart olika approacher.

Men skämt åsido så tänker jag lite på vad som egentligen är värst för en själv som kund.

I Nissans fall så har bilen gått igenom QA och (förmodligen) levererats utan fel i montering. Sen har man av någon anledning bytt ut ratten när den anlänt, förmodligen som en del av en återkallning (inga kända detaljer) där bytet har slarvats med. När felet har uppdagats så har man kunnat spåra de bilar som genomgått proceduren och har återkallat dom för att säkerställa ett korrekt montage.

I Teslas fall verkar det ju vara en brist redan från fabrik, där man inte tydligt pekat på vad som varit fel och utifrån det kunnat spåra och åtgärda bilar som riskerar att drabbas. Istället säger man att inget var fel men hjälper kunderna av ren goodwill, än fast de menar att de inte hade behövt det.

Spontant tar jag ju hellre en tillverkare som hittar och åtgärdar fel direkt än att köpa grisen i säcken och riskera att få fel baserat på dålig QA eftersom det teoretiskt sett innebär att fel kan dyka upp lite var som helst utan att tillverkaren har kontroll på det.

Men det säger jag utan att veta fler detaljer runt Tesla-fallet och är helt öppen för att det kan ha föranletts av liknande ingrepp och haft liknande spårbarhet, och dom kanske redan sett över dessa processer för att undvika att det händer igen. Och samtidigt är det ju oroväckande att Nissan själva har bra QA men att åtgärder kan ske i hamn där man tydligen slarvar.

Tror av egen erfarenhet att Teslas svaghet är de lokala organisationerna. Den i Sverige förefaller sakna funktion, kompetens och kundvård genomgående. Skulle inte förvåna mig att Tesla hade koll centralt men lokalt följdes sådant här inte upp, ex. eftersom avdelningen som tar emot sådan information inte pratar med de som informerar kunderna, eller med verkstaden etc., och istället för att orka leta upp vem man borde prata med internt så släpper man bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Säljaren skulle ha informerat om komfortpaketet, där bulten ingår. Satsar man på Performance Package är den åtdragen rejält också.

Får man även ett kvitto på hur hårt den är dragen? Bra att veta i tävlingsammanhang 😉

Skrivet av Lidodido:

Ja det är ju helt klart olika approacher.

Men skämt åsido så tänker jag lite på vad som egentligen är värst för en själv som kund.

I Nissans fall så har bilen gått igenom QA och (förmodligen) levererats utan fel i montering. Sen har man av någon anledning bytt ut ratten när den anlänt, förmodligen som en del av en återkallning (inga kända detaljer) där bytet har slarvats med. När felet har uppdagats så har man kunnat spåra de bilar som genomgått proceduren och har återkallat dom för att säkerställa ett korrekt montage.

I Teslas fall verkar det ju vara en brist redan från fabrik, där man inte tydligt pekat på vad som varit fel och utifrån det kunnat spåra och åtgärda bilar som riskerar att drabbas. Istället säger man att inget var fel men hjälper kunderna av ren goodwill, än fast de menar att de inte hade behövt det.

Spontant tar jag ju hellre en tillverkare som hittar och åtgärdar fel direkt än att köpa grisen i säcken och riskera att få fel baserat på dålig QA eftersom det teoretiskt sett innebär att fel kan dyka upp lite var som helst utan att tillverkaren har kontroll på det.

Men det säger jag utan att veta fler detaljer runt Tesla-fallet och är helt öppen för att det kan ha föranletts av liknande ingrepp och haft liknande spårbarhet, och dom kanske redan sett över dessa processer för att undvika att det händer igen. Och samtidigt är det ju oroväckande att Nissan själva har bra QA men att åtgärder kan ske i hamn där man tydligen slarvar.

Kan ju vara så att bulten saknats hela tiden och ratten sedan sakta skakats loss? Vet att tex vissa axlar pressas på och sedan bult som håller fast den. Utan bulten lossas den sakta över tid.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tror av egen erfarenhet att Teslas svaghet är de lokala organisationerna. Den i Sverige förefaller sakna funktion, kompetens och kundvård genomgående. Skulle inte förvåna mig att Tesla hade koll centralt men lokalt följdes sådant här inte upp, ex. eftersom avdelningen som tar emot sådan information inte pratar med de som informerar kunderna, eller med verkstaden etc., och istället för att orka leta upp vem man borde prata med internt så släpper man bollen.

Man kan ju samtidigt tycka att Tesla centralt borde gå ut med nåt utlåtande och ställa lite krav. Lät ju som att myndigheter fått tvinga fram en rapport för att överhuvudtaget bedöma om dom ska behöva tvinga Tesla till att vidta åtgärder eller inte. Borde ju ske av eget intresse än om lokala organisationer i olika länder beter sig sämre.

Känns lite som att Tesla bara lever för vad dom kan leverera här och nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får man även ett kvitto på hur hårt den är dragen? Bra att veta i tävlingsammanhang 😉

Kan ju vara så att bulten saknats hela tiden och ratten sedan sakta skakats loss? Vet att tex vissa axlar pressas på och sedan bult som håller fast den. Utan bulten lossas den sakta över tid.

Citat:

this doesn't appear to be a factory defect. Instead, it stems from a fix done at the port that involved replacing the steering wheel. The notice from the NHTSA and report from Nissan doesn't state what the issue was that prompted the steering wheel replacement, but the port repair may have led to the steering wheel bolt being left loose, or not reinstalled at all.

Tolkar det som att ratten suttit fast med en bult från fabrik, och när bilen importerats till annat land har den tagits loss och bytts ut, och då har den nya ratten inte satts fast ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tolkar det som att ratten suttit fast med en bult från fabrik, och när bilen importerats till annat land har den tagits loss och bytts ut, och då har den nya ratten inte satts fast ordentligt.

Vilken dum miss och allvarlig när det händer när man kör.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Man kan ju samtidigt tycka att Tesla centralt borde gå ut med nåt utlåtande och ställa lite krav. Lät ju som att myndigheter fått tvinga fram en rapport för att överhuvudtaget bedöma om dom ska behöva tvinga Tesla till att vidta åtgärder eller inte. Borde ju ske av eget intresse än om lokala organisationer i olika länder beter sig sämre.

Känns lite som att Tesla bara lever för vad dom kan leverera här och nu.

Vad gäller säkerhetsfrågor har jag förtroende för Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Hade standardstolarna i min ID4 också. Om jag hade ryggstödet för mkt upprätt fick jag ont i ryggen, men med skapligt rejäl bakåtlutning blev det riktigt bekvämt.

Tack för infon! Ska testa

Ser ju coolt ut också, brudarna gillar när man ligger ner lågt så knappt huvudet syns

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilken dum miss och allvarlig när det händer när man kör.

Jo precis, vilket är varför det är bra att det går spåra och åtgärda bilarna. Rätt dumt när det hände på Teslorna också, men dom verkar inte ha rusat till att analysera och åtgärda direkt. För Nissan kan det ha varit en slarvig medarbetare, medan för Tesla känns det som ett mer centralt problem med brist på QA. Pest eller kolera, frågan är vilket man väljer som sagt. En ratt ska aldrig få lossna oavsett kan man ju tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Teslan är ett konstverk i den mån att den är så integrerad komponentmässigt. Den gamla modellen där underleverantörer designar och producerar en massa komponenter till lågt pris för att skapa vinstmarginal, som biltillverkaren sedan integrerar på olika sätt, är död inom framförallt elbilsbranschen pga Tesla, som har reducerat mängden komponenter på ett overkligt sätt.

Kolla in Munro Live på tuben.

Jo, men det är ju en delvis konstig sak att lyfta fram som fördel när de inte är särskilt bra på att ta fram många komponenter och tekniska lösningar. Det är svårt att vara bäst på "allt":
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=31807

Permalänk
Medlem

Tesla håller på med att få upp sina nya laddare i Mantorp

Verkar bli väldigt många laddplatser med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tesla håller på med att få upp sina nya laddare i Mantorp
<Uppladdad bildlänk>
Verkar bli väldigt många laddplatser med.

Undra om de har tänkt till så att sladden når även om porten inte sitter vänster bak

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Undra om de har tänkt till så att sladden når även om porten inte sitter vänster bak

Ingen aning jag kan updatera med någon bilden när dom nästan är klara eller så. Dom började för ca 2 veckor sedan med att spärra av och gräva upp marken. Efter som jag bor där har ju inte jag någon nytt av det men kan tänka mig att många som åker till Mantorppark för olika aktiviteter vill kunna ladda för dom Ionity som finns på Circle k är inte så många platser.

Har även sett att Circle k i Söderköping bygger laddplatser är ganska många som passerar förbi där på sommaren fast tror det bara är 2 eller 4 platser där.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Undra om de har tänkt till så att sladden når även om porten inte sitter vänster bak

Om det är V4 laddare så skall det vara längre kablar.
https://alltomelbil.se/nya-tesla-superchargers-ska-fa-langre-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ingen aning jag kan updatera med någon bilden när dom nästan är klara eller så. Dom började för ca 2 veckor sedan med att spärra av och gräva upp marken. Efter som jag bor där har ju inte jag någon nytt av det men kan tänka mig att många som åker till Mantorppark för olika aktiviteter vill kunna ladda för dom Ionity som finns på Circle k är inte så många platser.

Har även sett att Circle k i Söderköping bygger laddplatser är ganska många som passerar förbi där på sommaren fast tror det bara är 2 eller 4 platser där.

För mig är den väldigt intressant som åker Stockholm - Jönköping. Nu måste man väl inte ladda på den sträckan men om man inte vet att man har laddning när man kommer fram är det ju bra att det finns många möjligheter på vägen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om det är V4 laddare så skall det vara längre kablar.
https://alltomelbil.se/nya-tesla-superchargers-ska-fa-langre-...

Får hoppas på det. Jag har för mycket OCD för att ställa mig ”fel”

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ni som har/haft Tesla model 3 - vad är era åsikter? Plus/Minus, saker ni saknar etc.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har/haft Tesla model 3 - vad är era åsikter? Plus/Minus, saker ni saknar etc.

Körde en Model 3 Performance som tjänstebil i knappt 2 år. Har just bytt till Model S Plaid när de nya kom. Ville egentligen ha S från början men det var bilbyte just när Tesla announcade nya S och det tog 2 år till de kom till Europa så blev 3 under tiden.

Bra bil! Känns än långt före alla iceföretagkonkurrenter. Ingen är egentligen i närheten med räckvidd, drivlina osv som ger den totalt bästa elbilsupplevelsen som Tesla står för. Nu med prissänkningarna också på 3/Y är Tesla fullständigt överlägsna & jag ser inte hur det ens är en debatt.

Största minuset utan tvekan för min del är att 3an har sedanbaklucka och inte hatchback. Hade den kommit med det så hade det varit en komplett bil enligt mig och jag hade nog aldrig bytt till S. Gillar storleken som är något mindre (bilens footprint) och hur smidig den är.

Allt är egentligen bättre i S men 3 lätt bäst i sin klass och prismässigt en varm rekommendation. Y också bra om man behöver utrymme men storleken påverkar såklart räckvidden. Sedan tycker jag Y är extremt ful men det är en smaksak. Både 3/Y hade mått bra av snyggare front och ljus, där är S/X ofantligt mycket läckrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Körde en Model 3 Performance som tjänstebil i knappt 2 år. Har just bytt till Model S när de kom. Ville egentligen ha S från början men det var bilbyte just när Tesla announcade nya S och det tog 2 år till de kom till Europa så blev 3 under tiden.

Bra bil! Känns än långt före alla iceföretagkonkurrenter. Ingen är egentligen i närheten med räckvidd, drivlina osv som ger den totalt bästa elbilsupplevelsen som Tesla står för. Nu med prissänkningarna också på 3/Y är Tesla fullständigt överlägsna & jag ser inte hur det ens är en debatt.

Största minuset utan tvekan för min del är att 3an har sedanbaklucka och inte hatchback. Hade den kommit med det så hade det varit en komplett bil enligt mig och jag hade nog aldrig bytt till S. Gillar storleken som är något mindre (bilens footprint) och hur smidig den är.

Allt är egentligen bättre i S men 3 lätt bäst i sin klass och prismässigt en varm rekommendation. Y också bra om man behöver utrymme men storleken påverkar såklart räckvidden. Sedan tycker jag Y är extremt ful men det är en smaksak. Både 3/Y hade mått bra av snyggare front och ljus, där är S/X ofantligt mycket läckrare.

Yeah, sedanbakluckan på 3an stör mig en del. Fyfan vad bra den hade varit om den istället var hatchback som S.

Har testkört 3 och Y, men lite svårt o avgöra enbart baserat på det. Tänker ev kika på leasing för att testa en kortare period.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Yeah, sedanbakluckan på 3an stör mig en del. Fyfan vad bra den hade varit om den istället var hatchback som S.

Har testkört 3 och Y, men lite svårt o avgöra enbart baserat på det. Tänker ev kika på leasing för att testa en kortare period.

Yup. Utan konkurrens det sämsta med bilen. Hoppas nya folk-Teslan ("Model 2"?) i golfstorlek löser detta på ett smidigt sätt. Då blir det åka av (igen) för alla traditionella biltillverkare.

Ytterligare minus är att 3/Y just nu (och även sannolikt nybeställningar av S/X) inte har ultraljudssensorer för avståndsbedömning vid parkering då det ska komma med "Tesla Vision". Det senare är dock inte där och nu köps de med klausul att "funktionalitet saknas". Värdelöst och något jag känner till och vill varna för men inget minus som drabbade mig.

Rekommenderar varmt att testa leasea och se hur det fungerar i vardagen.

Kikar du andrahand rekommenderar jag LR/P tillverkade april-maj 2021 som är garanterat rätt kompletta med USS, rattvärme och innan tiden för kompromisser kom pga halvledarbrist och världssituation. Går att förhandla mkt bra pris nu mtp prissänkningarna som skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Körde en Model 3 Performance som tjänstebil i knappt 2 år. Har just bytt till Model S när de kom. Ville egentligen ha S från början men det var bilbyte just när Tesla announcade nya S och det tog 2 år till de kom till Europa så blev 3 under tiden.

Bra bil! Känns än långt före alla iceföretagkonkurrenter. Ingen är egentligen i närheten med räckvidd, drivlina osv som ger den totalt bästa elbilsupplevelsen som Tesla står för. Nu med prissänkningarna också på 3/Y är Tesla fullständigt överlägsna & jag ser inte hur det ens är en debatt.

Största minuset utan tvekan för min del är att 3an har sedanbaklucka och inte hatchback. Hade den kommit med det så hade det varit en komplett bil enligt mig och jag hade nog aldrig bytt till S. Gillar storleken som är något mindre (bilens footprint) och hur smidig den är.

Allt är egentligen bättre i S men 3 lätt bäst i sin klass och prismässigt en varm rekommendation. Y också bra om man behöver utrymme men storleken påverkar såklart räckvidden. Sedan tycker jag Y är extremt ful men det är en smaksak. Både 3/Y hade mått bra av snyggare front och ljus, där är S/X ofantligt mycket läckrare.

Hade bara mjukvaran varit fungerande samt att parkeringsassistans/radar funnits så ja, då hade priset varit OK. Men just nu så saknas för mycket menar jag, är väl därför så många lagerbilar finns stående.
Der tråkiga verkar vara att HW4 bilarna (som jag och många väntar på) verkar ha ännu mera problem och lustigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Yup. Utan konkurrens det sämsta med bilen. Hoppas nya folk-Teslan ("Model 2"?) i golfstorlek löser detta på ett smidigt sätt. Då blir det åka av (igen) för alla traditionella biltillverkare.

Ytterligare minus är att 3/Y just nu (och även sannolikt nybeställningar av S/X) inte har ultraljudssensorer för avståndsbedömning vid parkering då det ska komma med "Tesla Vision". Det senare är dock inte där och nu köps de med klausul att "funktionalitet saknas". Värdelöst och något jag känner till och vill varna för men inget minus som drabbade mig.

Rekommenderar varmt att testa leasea och se hur det fungerar i vardagen.

Kikar du andrahand rekommenderar jag LR/P tillverkade april-maj 2021 som är garanterat rätt kompletta med USS, rattvärme och innan tiden för kompromisser kom pga halvledarbrist och världssituation. Går att förhandla mkt bra pris nu mtp prissänkningarna som skett.

Ja, läste precis om tesla 2 eller vad man nu ska kalla den. Lät som den kunde bli väldigt intressant då det kommer skapa total kaos på bilmarknaden och andra märken kommer nog svettas då.
Hoppas räckvidden inte är för kort bara.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av draanexle:

Ni som har/haft Tesla model 3 - vad är era åsikter? Plus/Minus, saker ni saknar etc.

Jag kör en 2021 Long Range.

+överlägset bäst infotainmentsystem i klassen.

+ Riktigt bra prestanda - den är ett riktigt vapen för omkörningar.

+ Väldigt energieffektiv och stort batteri ger lång räckvidd. Jag har på 2000 mil om året laddat över 90% hemmavid. Allt inom en radie på 20 mil kan jag åka till och hem igen på en laddning, även på vintern.

+ riktigt bra app. Fungerar mycket mer pålitligt än motsvarande jag provat hos tidigare Audi och Volkswagen.

+ mobil service. Att få en mekaniker som kommer ut till jobb eller hem för att fixa eventuella fel/skador som inte kräver lyft är jäkligt lyxigt.

+ OTA uppdateringar. Att få förbättringar och helt nya funktioner snart 2 år efter inköp är riktigt coolt.

+ Autopilot. Trots att de stängt av radarn är filhållnings-assistenten och avståndshållaren sjukt bra, och gör långa motorvägsfärder betydligt mindre uttröttande.

- Den är lite väl bullrig för sin prisklass. Absolut inget katastrofalt. Men en motsvarade Audi, BMW eller Mercedes i samma prisklass och storlek är tystare.

- Den har en bit kvar till ”tysk passform”. Det är lite olika med glipor mellan paneler och passform med interiören. Vissa materialval känns lite billiga runt insidan av dörrar också. Det är ingen gammal 80-tals Cheva. Men det är inte heller en Audi.

- OTA Uppdateringar. Det är inte lika kul när de bestämmer sig för att stänga av radarn och gå över till kamera-baserad avståndshållare. Även för oss vars bilar har radar.

- automatik för helljus och vindrutetorkare. För vindrutetorkarna fungerar det OK i dagsljus, men inte alls på natten. Heljusautomatiken är hit-and-miss. Vissa dagar är den OK. Andra dagar är den helt efterbliven. Jag kör oftast med helljusets automatik avstängd och sköter det manuellt istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Toyota är ju bara för skojiga:
https://m.youtube.com/watch?v=hXRp357Usq4&embeds_euri=https%3...

"My Toyota is fantastic"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kör en 2021 Long Range.

- automatik för helljus och vindrutetorkare. För vindrutetorkarna fungerar det OK i dagsljus, men inte alls på natten. Heljusautomatiken är hit-and-miss. Vissa dagar är den OK. Andra dagar är den helt efterbliven. Jag kör oftast med helljusets automatik avstängd och sköter det manuellt istället.

Är det därför jag blir bländad så ofta av teslor? Det går att identifiera dem på långt avstånd iom det bländande ljuset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kör en 2021 Long Range.

+överlägset bäst infotainmentsystem i klassen.

+ Riktigt bra prestanda - den är ett riktigt vapen för omkörningar.

+ Väldigt energieffektiv och stort batteri ger lång räckvidd. Jag har på 2000 mil om året laddat över 90% hemmavid. Allt inom en radie på 20 mil kan jag åka till och hem igen på en laddning, även på vintern.

+ riktigt bra app. Fungerar mycket mer pålitligt än motsvarande jag provat hos tidigare Audi och Volkswagen.

+ mobil service. Att få en mekaniker som kommer ut till jobb eller hem för att fixa eventuella fel/skador som inte kräver lyft är jäkligt lyxigt.

+ OTA uppdateringar. Att få förbättringar och helt nya funktioner snart 2 år efter inköp är riktigt coolt.

+ Autopilot. Trots att de stängt av radarn är filhållnings-assistenten och avståndshållaren sjukt bra, och gör långa motorvägsfärder betydligt mindre uttröttande.

- Den är lite väl bullrig för sin prisklass. Absolut inget katastrofalt. Men en motsvarade Audi, BMW eller Mercedes i samma prisklass och storlek är tystare.

- Den har en bit kvar till ”tysk passform”. Det är lite olika med glipor mellan paneler och passform med interiören. Vissa materialval känns lite billiga runt insidan av dörrar också. Det är ingen gammal 80-tals Cheva. Men det är inte heller en Audi.

- OTA Uppdateringar. Det är inte lika kul när de bestämmer sig för att stänga av radarn och gå över till kamera-baserad avståndshållare. Även för oss vars bilar har radar.

- automatik för helljus och vindrutetorkare. För vindrutetorkarna fungerar det OK i dagsljus, men inte alls på natten. Heljusautomatiken är hit-and-miss. Vissa dagar är den OK. Andra dagar är den helt efterbliven. Jag kör oftast med helljusets automatik avstängd och sköter det manuellt istället.

Hur gör du med försäkring? kollat runt och satans vad den kostar rejält.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av draanexle:

Hur gör du med försäkring? kollat runt och satans vad den kostar rejält.

Jag har hört liknade utfästelser förut. Jag tycker inte alls de är dyra. Men det beror kanske på vad man jämför med. Folk som tidigare köpt dieselbilar med 150-200hk tittar nu för första gången på en bil med 350+ hk pga de låga driftkostnaderna. Men jämför man med bilar som har likvärdiga prestanda (Audi S4, BMW M340i, Mercedes C43 AMG) så är den inte alls dyr.

Eftersom min fortfarande har vagnskadegaranti från fabrik så behövs bara halvförsäkring. Jag betalar ca 6tkr om året. Inte alls särskilt farligt för en sport-sedan som gör 0-100 på låga 4 sekunder. Registrerad på mig som 34 år gammal, man, boende i stad med ca 100k invånare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TAG:

Är det därför jag blir bländad så ofta av teslor? Det går att identifiera dem på långt avstånd iom det bländande ljuset

Svårt att uttala mig om det. Kanske? Jag upplever iofs oftast inte att min bländar av för sent. Snarare så bländar den av för ALLT. Gatlyktor på närliggande vägar, trafikskyltar som är lite väl glansiga… sen möter man en lastbil och så glömmer den att blända av helt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har/haft Tesla model 3 - vad är era åsikter? Plus/Minus, saker ni saknar etc.

Haft två Model 3or och tycker att infotainmentsystemet, appen och energieffektiviteten är det som var bra. Det sämre var komforten, byggkvalitet och Tesla service. Även om det inte var den obekvämaste bilen jag kört så är nuvarande i4a på en helt annan nivå. Detsamma gäller byggkvalitet, haft 3 Teslor och alla börjar skramla efter ett tag. Har nog också spenderat 20 timmar per år i genomsnitt med att prata med med Tesla om service, lämna in bilen och vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har hört liknade utfästelser förut. Jag tycker inte alls de är dyra. Men det beror kanske på vad man jämför med. Folk som tidigare köpt dieselbilar med 150-200hk tittar nu för första gången på en bil med 350+ hk pga de låga driftkostnaderna. Men jämför man med bilar som har likvärdiga prestanda (Audi S4, BMW M340i, Mercedes C43 AMG) så är den inte alls dyr.

Eftersom min fortfarande har vagnskadegaranti från fabrik så behövs bara halvförsäkring. Jag betalar ca 6tkr om året. Inte alls särskilt farligt för en sport-sedan som gör 0-100 på låga 4 sekunder. Registrerad på mig som 34 år gammal, man, boende i stad med ca 100k invånare.

6k per år är mer än vad en helförsäkring (dvs när vagnskadegarantin gått ut) till en Enyaq iv80x kostar bara för att ge lite perspektiv.

Teslor är som du säger inte egentligen särskilt dyra att försäkra, om man ser till det segment de tillhör. Kruxet är att de tillhör ett segment som är dyrt att försäkra.

Då beror det ju på vad man är ute efter. Vill man ha en pendlar/familjekärra och har tittat på dieslar på 150-200hk så skulle man ju verkligen tänka efter innan man skaffade en M340i eller en S4 just för att de blir dyrare att äga, men eftersom Model 3 LR inte har nån direkt sportprofilering så tänker man inte på det som en A4-utmanare direkt.

Nu sparar man ju på service jämfört med de bilarna, men har man suttit och spanat efter en Golf eller en V60 med Svensson-motor och börjar kolla på Tesla så ska man vara medveten om att man kikar i ett helt annat segment, och får ta med det i sina kalkyler. Sen vinner man ju prestanda och så, men frågan är om det var det man var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har hört liknade utfästelser förut. Jag tycker inte alls de är dyra. Men det beror kanske på vad man jämför med. Folk som tidigare köpt dieselbilar med 150-200hk tittar nu för första gången på en bil med 350+ hk pga de låga driftkostnaderna. Men jämför man med bilar som har likvärdiga prestanda (Audi S4, BMW M340i, Mercedes C43 AMG) så är den inte alls dyr.

Eftersom min fortfarande har vagnskadegaranti från fabrik så behövs bara halvförsäkring. Jag betalar ca 6tkr om året. Inte alls särskilt farligt för en sport-sedan som gör 0-100 på låga 4 sekunder. Registrerad på mig som 34 år gammal, man, boende i stad med ca 100k invånare.

Hmm ok. Kan ha med ålder o göra också. Vilket bolag har du försäkring hos?

Skrivet av Aktsu:

Haft två Model 3or och tycker att infotainmentsystemet, appen och energieffektiviteten är det som var bra. Det sämre var komforten, byggkvalitet och Tesla service. Även om det inte var den obekvämaste bilen jag kört så är nuvarande i4a på en helt annan nivå. Detsamma gäller byggkvalitet, haft 3 Teslor och alla börjar skramla efter ett tag. Har nog också spenderat 20 timmar per år i genomsnitt med att prata med med Tesla om service, lämna in bilen och vänta.

Jo, läst en hel del där Tesla kvalitén saknas lite.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78