Ubuntu 22.04 LTS - Hur ändrar jag var skärmdumpar sparas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Lugnt.

Försöka, jag frågar exakt 18:21:47 åt dig nu i kanalen.

https://i.imgur.com/2wlc8LQ.png

1147 pers från Ubuntu online, skulle jag inte få svar inom 3 minuter så är det en värdelös dist på support.

https://i.imgur.com/ytiRcl9.png

Allt för Apollo11, eller för våra Linux friends.

Skall fan boota igen, detta är ju konstigt. Nu skall jag hitta svaret, såhär svårt kan det ju omöjligt vara att ingen kan ens i kanalen. Vet inte ens vilket verketyg, men jag antar att det är "standard prntscreen?"

auto-save-directory är hardcoded.

Det måste ändras i källkoden och man får göra sin egen setup iso om man vill ändra det.

Så, mja du har verkligen kämpat bra jag ger mig.

Här är det omskrivet: https://github.com/CorvetteCole/screenshot-directory/blob/mai...

Men har inte gett mig ännu, men som default är det så. Men mja, det är ju inte svårt att fixa något annat men just det du vill är typ omöjligt utan att ändra i källkoden. Går ju med gnome-screenshot men det har du koll på kanske, bara binda det till prnts screen knappen.

bind '"\e[24~":"gnome-screenshot -f /mnt/Storage_SSD/Screenshots/screenshot-$RANDOM-$(date +%Y-%m-%d).png\n"'

Så kommer den ta kort varje gång du trycker på F12 te.x, det funkar tills du stänger terminalen vill du ha det alltid så får man lägga till det permanent. Så kan du lägga till en bind för te.x -a some är "area".

PRNT-SCREEN är: "S-0xDA"

Men B att dom hardcodar sånt där.

Ledsen Apollo, gjorde mitt absolut bästa!

Tack igen! Mitt tangentbord ser ut så här (jag trycker på "PrtSc"):

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Tack igen! Mitt tangentbord ser ut så här (jag trycker på "PrtSc"):
<Uppladdad bildlänk>

Ok.

Men är allt som du önskar nu eller skall jag visa ett exempel för gnome-screenshot som altenativ om du vill använda det? Eller är du nöjd med symlinken?

Hjälper gärna till såklart om du behöver hjälp men skriv bara exakt vad som önskas isåfall.

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara tänka dig att lägga in en annan knappkombination för att ta en screenshot som du binder till ett program där du faktiskt får ändra vilken mapp den hamnar i? Jag som inte har haft en print screen-knapp på mitt tangentbort på ett par år kör t.ex. caps lock + p för print screen, så du hade ju kunnat göra något liknande och använda ett program som inte är vad nu Gnome kör som standard.

EDIT: Nä okej, det såg jag att du hade skrivit att du inte vill göra.

Jag måste bara få fråga, vad är det i ditt use-case som gör att det är omöjligt att screenshots hamnar i en mapp som är någon annan än den du tänkt dig, samtidigt som det är omöjligt att använda ett annat program än det som finns inbyggt? Av ren nyfikenhet.

Du kan ju i så fall köra ett cronjobb som går en gång i sekunden som kopierar allt som finns i default-mappen till den mapp du hellre vill ha det i. Ganska onödigt men det kommer ju fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du kan inte bara tänka dig att lägga in en annan knappkombination för att ta en screenshot som du binder till ett program där du faktiskt får ändra vilken mapp den hamnar i? Jag som inte har haft en print screen-knapp på mitt tangentbort på ett par år kör t.ex. caps lock + p för print screen, så du hade ju kunnat göra något liknande och använda ett program som inte är vad nu Gnome kör som standard.

EDIT: Nä okej, det såg jag att du hade skrivit att du inte vill göra.

Jag måste bara få fråga, vad är det i ditt use-case som gör att det är omöjligt att screenshots hamnar i en mapp som är någon annan än den du tänkt dig, samtidigt som det är omöjligt att använda ett annat program än det som finns inbyggt? Av ren nyfikenhet.

Du kan ju i så fall köra ett cronjobb som går en gång i sekunden som kopierar allt som finns i default-mappen till den mapp du hellre vill ha det i. Ganska onödigt men det kommer ju fungera.

Inte absolut nödvändigt, det är mer en livskvalitetsgrej, då jag föredrar att hålla mappar med filer som inte används av program (bilder, video och ljud mm.) på en separat disk.

Om Windows 10 låter en ändra på skärmdumpsmappen för sin PrintScreen-funktion varför skulle inte Ubuntu kunna låta en göra samma sak?

Själv tycker jag att Canonical borde ändra så att man kan bestämma mapp för skärmdump och skärminspelning precis som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ok.

Men är allt som du önskar nu eller skall jag visa ett exempel för gnome-screenshot som altenativ om du vill använda det? Eller är du nöjd med symlinken?

Hjälper gärna till såklart om du behöver hjälp men skriv bara exakt vad som önskas isåfall.

Skulle crontab-exemplet kunna ersättas av en rutin som triggas så fort någon bild-fil skrivs till ”/home/alexl/Pictures/Screenshots” och att denna rutin sedan flyttar (inte kopierar) bild-filen till ”/mnt/SSD_Storage/Screenshots”?

Det känns som en (i skrivande stund) teoretisk lösning som kommer närmast vad Ubuntu än så länge inte tillåter och vad jag vill uppnå.

Då disken som är monterad ”/mnt/SSD_Storage” är en permanent disk i min laptop borde det inte vara ett problem som med portabla diskar.

EDIT: Kanske något som detta?:
https://unix.stackexchange.com/questions/24952/tool-to-monitor-folder-for-new-files-and-run-command-whenever-new-file-is-detect

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill som sagt inte använda verktyg för skärmdump som måste installeras. Se tidigare i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Skulle crontab-exemplet kunna ersättas av en rutin som triggas så fort någon bild-fil skrivs till ”/home/alexl/Pictures/Screenshots” och att denna rutin sedan flyttar (inte kopierar) bild-filen till ”/mnt/SSD_Storage/Screenshots”?

Det känns som en (i skrivande stund) teoretisk lösning som kommer närmast vad Ubuntu än så länge inte tillåter och vad jag vill uppnå.

Då disken som är monterad ”/mnt/SSD_Storage” är en permanent disk i min laptop borde det inte vara ett problem som med portabla diskar.

EDIT: Kanske något som detta?:
https://unix.stackexchange.com/questions/24952/tool-to-monitor-folder-for-new-files-and-run-command-whenever-new-file-is-detect

Exakt, det var så jag tänkte skriva från början med inotifywait men jag visste inte hur du skulle köra det på ett enkelt sätt. Jag använder inotifywait till väldigt mycket för att "göra något" när filesystem noterar en händelse.

Det är helt klart ett altenativ. Jag tror att det jag skrev om att göra en symlink från ssd disken till hem mappen är det överlägset bästa för dig med det du önskar att göra.

Permalänk
Avstängd

Skrev ihop det åt dig, spelade in en video också det brukar jag göra för att se vad för misstag jag gör men delar den ändå

Detta gör exakt vad du önskar, ready to go..

Prova, är det något annat så fråga, jag gjorde det för det är kul nu kan du testa rakt av. Videon kan användas om du vill se hur jag gjorde om du vill se det utan att bara "använda" det. Allt går att ordna, jag vill heller inte ha olika program i onödan installerat är jag jäkligt noga med som du verkar vara.

#!/bin/bash # screenshotTargetDir="/home/alexl/Pictures/Screenshots" # screenshotSourceDir=/mnt/Storage_SSD/Screenshots/" /usr/bin/inotifywait -e create --monitor --quiet /home/alexl/Pictures/Screenshots | while read -r filename; do mv "/home/alexl/Pictures/Screenshots/${filename}" /mnt/Storage_SSD/Screenshots/ # Är inte ^ vackert, men det är så det fungerar # Nedan är perfekt, vi har trialslash i variabeln # mv "${screenshotTargetDir}" ${screenshotSourceDir} done

Mer perfekt kan du ej få, double quotes och allt på rätt ställe.

Hur som haver, jag rekommenderar dig alla dagar i veckan att göra som jag skrev i tidigare inlägg, skapa en symlink till pictures från mnt disken, det är det överlägset bästa för det du vill göra, men provar man inte så vet man inte.

För att köra ett inotifyscript så kan du använda

./notifyScript.sh &

Vill du bara HA något som fungerar utan att du bryr dig, fine det är upp till dig.

Kopiera och klistra in i terminalen:

unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots cat <<! > screenshotMover.sh #!/bin/bash # screenshotTargetDir="/home/alexl/Pictures/Screenshots" # screenshotSourceDir=/mnt/Storage_SSD/Screenshots/" /usr/bin/inotifywait -e create --daemon --monitor --quiet /home/alexl/Pictures/Screenshots | while read -r filename; do mv "/home/alexl/Pictures/Screenshots/${filename}" /mnt/Storage_SSD/Screenshots/ # Är inte ^ vackert, men det är så det fungerar # Nedan är perfekt, vi har trialslash i variabeln # mv "${screenshotTargetDir}" ${screenshotSourceDir} done ! chmod +x screenshotMover.sh ./screenshotMover.sh

Ta nu en screenshot och den skall ha hamnat i /mnt/Storage_SSD/Screenshots/
(detta förutsätter ju att det är rätt mappar men har du inte bytt sedan tidigare i tråden så skall det vara allt)

PS!! Ta bort symlinken innan som vi skapat tidigare, annars kommer den att göra NOTHING för det är ju samma fil om den är symlinkad till original mappen.

Du har verkligen hittat en udda grej.

Update:

Aha, svaren finns i /usr/share/dbus-1/interfaces

Permalänk
Avstängd

Hittade.

För API source om du vill göra det utan att använda något annat än källan, det är alltid bäst imo.

https://gjs-docs.gnome.org/shell01~0.1/

All creds till Kiyui och Zach Norris:

- https://codeberg.org/kiyui
- https://codeberg.org/kiyui/gnome-shell-screenshotlocations-ex...

Antingen via källan:
- https://wiki.gnome.org/Projects/GnomeShellIntegrationForChrom...

Eller extension:
- https://chrome.google.com/webstore/detail/gnome-shell-integra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Vill som sagt inte använda verktyg för skärmdump som måste installeras. Se tidigare i tråden.

Jag har en Androidlur och installerar inga appar på den. Skojar bara det ät inte realistiskt att leva som på 1980-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meto:

Jag har en Androidlur och installerar inga appar på den. Skojar bara det ät inte realistiskt att leva som på 1980-talet.

Allt var lite bättre på 1980-talet då hade vi inte javascript och allt vad som finns idag som kan trigga igång sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Skrev ihop det åt dig, spelade in en video också det brukar jag göra för att se vad för misstag jag gör men delar den ändå

Detta gör exakt vad du önskar, ready to go..

Prova, är det något annat så fråga, jag gjorde det för det är kul nu kan du testa rakt av. Videon kan användas om du vill se hur jag gjorde om du vill se det utan att bara "använda" det. Allt går att ordna, jag vill heller inte ha olika program i onödan installerat är jag jäkligt noga med som du verkar vara.

https://www.youtube.com/watch?v=yHacqCb2fvw

#!/bin/bash # screenshotTargetDir="/home/alexl/Pictures/Screenshots" # screenshotSourceDir=/mnt/Storage_SSD/Screenshots/" /usr/bin/inotifywait -e create --monitor --quiet /home/alexl/Pictures/Screenshots | while read -r filename; do mv "/home/alexl/Pictures/Screenshots/${filename}" /mnt/Storage_SSD/Screenshots/ # Är inte ^ vackert, men det är så det fungerar # Nedan är perfekt, vi har trialslash i variabeln # mv "${screenshotTargetDir}" ${screenshotSourceDir} done

Mer perfekt kan du ej få, double quotes och allt på rätt ställe.

https://i.imgur.com/w1Ce52s.png

Hur som haver, jag rekommenderar dig alla dagar i veckan att göra som jag skrev i tidigare inlägg, skapa en symlink till pictures från mnt disken, det är det överlägset bästa för det du vill göra, men provar man inte så vet man inte.

För att köra ett inotifyscript så kan du använda

./notifyScript.sh &

Vill du bara HA något som fungerar utan att du bryr dig, fine det är upp till dig.

Kopiera och klistra in i terminalen:

unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots cat <<! > screenshotMover.sh #!/bin/bash # screenshotTargetDir="/home/alexl/Pictures/Screenshots" # screenshotSourceDir=/mnt/Storage_SSD/Screenshots/" /usr/bin/inotifywait -e create --daemon --monitor --quiet /home/alexl/Pictures/Screenshots | while read -r filename; do mv "/home/alexl/Pictures/Screenshots/${filename}" /mnt/Storage_SSD/Screenshots/ # Är inte ^ vackert, men det är så det fungerar # Nedan är perfekt, vi har trialslash i variabeln # mv "${screenshotTargetDir}" ${screenshotSourceDir} done ! chmod +x screenshotMover.sh ./screenshotMover.sh

Ta nu en screenshot och den skall ha hamnat i /mnt/Storage_SSD/Screenshots/
(detta förutsätter ju att det är rätt mappar men har du inte bytt sedan tidigare i tråden så skall det vara allt)

PS!! Ta bort symlinken innan som vi skapat tidigare, annars kommer den att göra NOTHING för det är ju samma fil om den är symlinkad till original mappen.

Du har verkligen hittat en udda grej.

Update:

Aha, svaren finns i /usr/share/dbus-1/interfaces

https://i.imgur.com/GHqsJV8.png

Kommer denna metod automatiskt starta upp efter boot samt inloggning och vänta på att en bild skrivs till default-mappen eller måste jag ordna så att screenshotMover.sh körs automatiskt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Kommer denna metod automatiskt starta upp efter boot samt inloggning och vänta på att en bild skrivs till default-mappen eller måste jag ordna så att screenshotMover.sh körs automatiskt?

Nej, det kommer inte köras automatiskt. Det får du fixa så den gör själv det löser du lätt du verkar vara kung på söka perfekt rätt för dom sakerna som du vill göra efter vad du beskriver. Det finns många olika sätt man kan göra det på som allt annat men tror att det som är "korrekt" är att skapa en .service fil och lägga till den servicen under boot som andra saker då det är så det tänkt att köras.

Kopiera och klistra in för att få screenshotMover att bli ett "kommando" genom att bara skriva screenshotMover if framtiden.

mkdir ~/scripts/ mv screenshotMover.sh ~/scripts/ cat <<! > /etc/systemd/system/screenshotMover.service [Unit] Description=Move screenshot on event [Service] Type=simple ExecStart=/usr/bin/screenshotMover ! sudo ln -s /home/alexl/scripts/screenshotMover.sh /usr/bin/screenshotMover sudo chmod +x /etc/systemd/system/screenshotMover.service sudo chmod 644 /etc/systemd/system/screenshotMover.service

Aktivera nu screenshotMover så det körs vid boot med nedan:

systemctl enable screenshotMover.service

Eller aktivera som andra saker i "systemd" på korrekt vis

systemctl enable --now screenshotMover.service

Nu kan du kolla som allt annat om det körs med en av nedan

systemctl status screenshotMover journalctl -u screenshotMover .service

När du startat om nästa gång kan du verifera om den bootade och se alla andra saker som kördes vid boot med nedan.

journalctl -u screenshotMover.service -b

Modda det som du vill, döp det till vad du vill bara byt ut screenshotMover på alla rader om du önskar annat namn det är bara ett exempel så skall det vara klart sedan, är du nöjd med namnet så är det bara kopiera och klistra, förutsatt att allt funkar och du provat att det fungerar innan du aktiverar det för boot. Strular det så bara skriv vad för error det blir annars tryck 1000 gånger printscreen knappen nu det hade jag gjort bara för att och du har både en symlink variant och denna. Finns säkert ännu mera ja just det den där "gnome" metoden som skall vara korrekt också men det är inget jag kan något om direkt då de är javascript vad det verkar det är verkligen helt nytt för mig men det är kul ändå att se hur de fungerar lite mer för annars hade jag aldrig kollat upp detta

https://www.freedesktop.org/software/systemd/man/systemd.unit...
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/understandin...
https://documentation.suse.com/smart/systems-management/html/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Nej, det kommer inte köras automatiskt. Det får du fixa så den gör själv det löser du lätt du verkar vara kung på söka perfekt rätt för dom sakerna som du vill göra efter vad du beskriver. Det finns många olika sätt man kan göra det på som allt annat men tror att det som är "korrekt" är att skapa en .service fil och lägga till den servicen under boot som andra saker då det är så det tänkt att köras.

Kopiera och klistra in för att få screenshotMover att bli ett "kommando" genom att bara skriva screenshotMover if framtiden.

mkdir ~/scripts/ mv screenshotMover.sh ~/scripts/ cat <<! > /etc/systemd/system/screenshotMover.service [Unit] Description=Move screenshot on event [Service] Type=simple ExecStart=/usr/bin/screenshotMover ! sudo ln -s /home/alexl/scripts/screenshotMover.sh /usr/bin/screenshotMover sudo chmod +x /etc/systemd/system/screenshotMover.service sudo chmod 644 /etc/systemd/system/screenshotMover.service

Aktivera nu screenshotMover så det körs vid boot med nedan:

systemctl enable screenshotMover.service

Eller aktivera som andra saker i "systemd" på korrekt vis

systemctl enable --now screenshotMover.service

Nu kan du kolla som allt annat om det körs med en av nedan

systemctl status screenshotMover journalctl -u screenshotMover .service

När du startat om nästa gång kan du verifera om den bootade och se alla andra saker som kördes vid boot med nedan.

journalctl -u screenshotMover.service -b

Modda det som du vill, döp det till vad du vill bara byt ut screenshotMover på alla rader om du önskar annat namn det är bara ett exempel så skall det vara klart sedan, är du nöjd med namnet så är det bara kopiera och klistra, förutsatt att allt funkar och du provat att det fungerar innan du aktiverar det för boot. Strular det så bara skriv vad för error det blir annars tryck 1000 gånger printscreen knappen nu det hade jag gjort bara för att och du har både en symlink variant och denna. Finns säkert ännu mera ja just det den där "gnome" metoden som skall vara korrekt också men det är inget jag kan något om direkt då de är javascript vad det verkar det är verkligen helt nytt för mig men det är kul ändå att se hur de fungerar lite mer för annars hade jag aldrig kollat upp detta

https://www.freedesktop.org/software/systemd/man/systemd.unit...
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/understandin...
https://documentation.suse.com/smart/systems-management/html/...

Tack så jättemycket igen! Jag kommer och försöka anpassa er metod så att det inte blir ett kommando.

Ny kort fråga då jag inte är så värst bekant med systemd och service-filers syntax:
Kommer ert exempel att köras direkt efter boot eller så fort jag loggat in efter boot?

EDIT:
Kan detta fungera också?:

sudo nano /etc/systemd/system/screenshotMover.service [Unit] Description=Move screenshot on event [Service] Type=simple ExecStart=/mnt/Storage_SSD/Scripts/screenShotMover.sh sudo chmod +x /etc/systemd/system/screenshotMover.service sudo chmod 644 /etc/systemd/system/screenshotMover.service

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Tack så jättemycket igen! Jag kommer och försöka anpassa er metod så att det inte blir ett kommando.

Ny kort fråga då jag inte är så värst bekant med systemd och service-filers syntax:
Kommer ert exempel att köras direkt efter boot eller så fort jag loggat in efter boot?

Nä, samma här är helt ny med systemd eller jag har aldrig pillat med det typ men enligt dokumentationen som jag kollar i så står det såhär:

Citat:

After=network.target screenshotMove.service syslog.target nmb.service winbind.service

Följande exempel kommer att starta screenshotMove efter nätverket aktiverats men före syslog servicen under boot, någonstans där emellan mer exakt vågar jag ej säga. "After=" kan läggas till i den service filen du skapat som jag visar ovan den kan byggas på mycket lång tydligen

Eller menade du bara om det är under själva booten eller när du först loggar in i gnome? Isåfall så är det vid omstart och du behöver inte logga in för att det skall startas så vid start av systemet helt enkelt, det behöver inte vara "reboot" det bara står så men det gäller alla "boot" handlingar

Vissa tycker det är lättare att kolla hur andra har gjort för att förstå så kolla i andra filer te.x i: /etc/systemd/system/ så kan du säkert se hur det ser ut och få en bättre överblick hur det typ ser ut för att få en hint om olika altenativ om du vill leka med det.

---

Ett annat altenativ är cron som nämts det är dock inte perfekt alla gånger, följande lägger till ett cronjobb utan at behöva öppna editorer och så, verifiera kan du göra med "crontab -l"

cat <(crontab -l) <(echo "@reboot bash ~/scripts/screenshotMover.sh") | crontab -

Vill du att det skall starta efter att du loggar in första gången te.x så är det nedan som kan användas om du lägger till nedan i "~/.bashrc" te.x

pidof -q inotifywait || \ bash ~/scripts/screenshotMover.sh

Permalänk
Avstängd

Alltså fråga hur mycket du vill när du vill men jag måste bara säga det en gång till, hehe jag vet inte om du förstått vad jag menade med symlinken tvärtom hur du gjorde när vi fixade det senast och när jag förklarde hur jag gjorde. Jag skall försöka igen, det är 100 gånger bättre än allt det vi gör nu för dig alltså sen svarar jag på frågor lika mkt oavsett men såhär.

1) Ta bort mappen Screenshots i "Pictures" när du sparat alla bilder

rm -rf /home/alexl/Pictures/Screenshots

2) Ta bort symlinken(genvägen) du tidigare skapade med (ln -s) som vi gjorde för att få en genväg på /mnt/Storage_SSD/ från /home/alexl/Pictures/Screenshots.

Detta innebär följande:

Original filerna sparas i: /home/alexl/Pictures/Screenshots

Den genvägen vi tidigare skapade är till ingen nytta alls nu om det inte är av någon annan anledning men om du vill spara filerna som du menar på så gör detta verkligen 0 nytta. Det är DÅLIGT det är FEL det är precis TVÄRTOM du vill göra
för att göra det du önskar perfekt.

Du vill spara originalen på Lagrings SSDn eftersom du vill flytta filerna dit det måste vara så, det betyder att du vill att filerna skall finnas ORIGINAL på : Storage_SSD disken, dvs du vill skapa en mapp på följande vis:

mkdir /mnt/Storage_SSD/Screenshots/

Nu har du mappen Screenshots direkt på den platsen och nu gör du en genväg till /home/alexl/Pictures/Screenshots så kommer printscreen att spara filerna via genvägen och originalen är på Storage_SSD disken. Allting kommer fungera som det nu gör förutom att mappen och bilderna finns på den andra platsens disk/lagring media.

När du skapat den mappen på Storage SSDN så skall vi skapa en genväg från den storage ssdn till screenshot standard mapp men det är en genväg men allt sparas på storage ssd disken

Bu skapar du en genväg från Storage SSDn till "/home/alexl/Pictures/Screenshots" .

ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Alla printscreens du nu tar kommer att sparas ORIGINAL i: /mnt/Storage_SSD/Screenshots och tack vare genvägen till /home/alexl/Pictures/Screenshots så kommer printscreensen att sparas som tidigare i /home/alexl/Pictures/Screenshots men allt sparas istället på Storage SSDn och du behöver inte göra något mera alls.

Nu anstränge jag mig. Detta är "ÖVERLÄGSET" bäst OM du inte inte vill göra backups men om du vill byta plats så är det såhär du skall göra och allt annat är bara bra att veta men det är såhär du skall göra för bästa och utan tvekan bästa resultat OAVSETT vad någon annan säger där ute i världen.

Kopiera och klistra in exakt detta om du vill ha det perfekt prova det är mitt ända råd:

rm -rf /home/alexl/Pictures/Screenshots rm /mnt/Storage_SSD/Screenshots sudo mkdir -m755 /mnt/Storage_SSD/Screenshots ln -s /mnt/Storage_SSD/Screenshots /home/alexl/Pictures/Screenshots

Ta en screenshot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Alltså fråga hur mycket du vill när du vill men jag måste bara säga det en gång till, hehe jag vet inte om du förstått vad jag menade med symlinken tvärtom hur du gjorde när vi fixade det senast och när jag förklarde hur jag gjorde. Jag skall försöka igen, det är 100 gånger bättre än allt det vi gör nu för dig alltså sen svarar jag på frågor lika mkt oavsett men såhär.

1) Ta bort mappen Screenshots i "Pictures" när du sparat alla bilder

rm -rf /home/alexl/Pictures/Screenshots

2) Ta bort symlinken(genvägen) du tidigare skapade med (ln -s) som vi gjorde för att få en genväg på /mnt/Storage_SSD/ från /home/alexl/Pictures/Screenshots.

Detta innebär följande:

Original filerna sparas i: /home/alexl/Pictures/Screenshots
En symlink utan någon funktion om det inte är av någon annan anledning gör ingen nytta på Lagrings SSDn i: /mnt/Storage_SSD/ - Allting sparas ändå i /home/alexl/Pictures/Screenshots original, skulle /mnt/Storage_SSD/ stängas av,gå sönder eller inte vara inkopplad så är det ingenting som gör någonting alls, det är bara en genväg utan något mer till en plats i en annan mapp det finnns ingen anledning att göra såhär om du inte har någon custom setup. Punkt slut.

unlink /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Gör nu följande. Skapa en mapp som kommer att bli originalet på Storage_SSD disken istället med följande:

mkdir /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Nu skapar du en genväg från Storage SSDn till "/home/alexl/Pictures/Screenshots" .

ln -s /home/alexl/Pictures/Screenshots /mnt/Storage_SSD/Screenshots

Alla printscreens du nu tar kommer att sparas ORIGINAL i: /mnt/Storage_SSD/Screenshots och tack vare genvägen till /home/alexl/Pictures/Screenshots så kommer printscreensen att sparas som tidigare i /home/alexl/Pictures/Screenshots men allt sparas istället på Storage SSDn och du behöver inte göra något mera alls.

Ok, då gör jag så istället. Ytterligare en möjligtvis dum fråga:
Om jag väljer att efter ett antal tagna skärmdumpar att radera bilderna i /home/alexl/Pictures/Screenshots kommer bilderna i /mnt/Storage_SSD/Screenshots att ligga kvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Ok, då gör jag så istället. Ytterligare en möjligtvis dum fråga:
Om jag väljer att efter ett antal tagna skärmdumpar att radera bilderna i /home/alexl/Pictures/Screenshots kommer bilderna i /mnt/Storage_SSD/Screenshots att ligga kvar?

Nej det kommer dom inte, jag skrev exakt precis det samtidigt ovan om detta. Du måste göra tvärtom.

Gör exakt såhär.

rm -rf /home/alexl/Pictures/Screenshots rm /mnt/Storage_SSD/Screenshots sudo mkdir -m755 /mnt/Storage_SSD/Screenshots ln -s /mnt/Storage_SSD/Screenshots /home/alexl/Pictures/Screenshots

Done!

Inga frågor är dumma, ursäkta inte bara fråga.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Sorry om jag vart trög att hänga med.

Denna tråd kan nu enligt mig ses som avslutad/löst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apollo11:

Tack för hjälpen! Sorry om jag vart trög att hänga med.

Du är inte trög.

Bra jobbat Apollo!

Du har kämpat bra. Fråga mer om du inte förstår exakt då hade det varit mycket snabbare fixat och mindre förklarat, det finns inga dumma frågor. Ju mindre du frågar ju mer komplicerat blir det om du är osäker.

Jag förstår nu att allting jag har visat för dig har varit extremt komplicerat om du är helt ny. inotifywait och filesystem i linux är inte direkt det första man börjar med men du sökte verkligen på rätt sak men i detta fallet var det extremt avancerat för en sån enkel grej som du vill göra men det skulle kunna vara en perfekt setup för te.x en sida som tar emot bilder som folk laddar upp, när en ny uppladdning av en bild kommer in på serverns hårddisk så kommer inotifywait köra ett kommando, te.x det första jag tänker på är att rensa filens metadata och så är det klart. Så väntar inotifywait på nästa fil som laddas upp och så gör den så igen och igen och igen.

Tack själv, du anar inte vad mycket jag har fått lära mig genom detta. Det tror man inte kanske men det har jag verkligen. Visste inte ens att systemd använda javascript alls och privata apier. OpenRC är mycket enklare tror jag men ja, det är ju en smaksak men det kan jag nästan säga 100% att dom flesta tycker nu när jag vet hur systemd ser ut att OpenRC är mer "logiskt" i grunden.

Det är så extremt mycket som man kan göra men man fattar inte riktigt det förens man börjar upptäcka nya saker det gör man hela tiden, gnome är heller inget för mig. Men det är något för dig.

Nu skall jag dokumentera lite om gnome-shell så skall jag få upp det på min wiki det skall jag kolla lite mer på för det var lite intressant med dbus och hur man kan ställa in saker på ett helt nytt sätt för mig.

Fastnade i linus frambuffer osv, alltså allting strömmas så för att ta en screenshot så är det ju i /dev/vcsa* som man skall spara till en fil:

cat /dev/vcsa1 > screenshot.dump

Så har vi en screenshot i ren data och närmare en bild kan du inte komma i ren data som inte går att göra en bild av utan grafik

Working with redirections in bash is really easy once you realize that it's all about manipulating file descriptors.

Det är enkelt när man väl kommer in i det, det är det som är så coolt.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Inte absolut nödvändigt, det är mer en livskvalitetsgrej, då jag föredrar att hålla mappar med filer som inte används av program (bilder, video och ljud mm.) på en separat disk.

Om Windows 10 låter en ändra på skärmdumpsmappen för sin PrintScreen-funktion varför skulle inte Ubuntu kunna låta en göra samma sak?

För att Gnome och Ubuntus implementation av den är rätt sämst, antar jag? Det är ju inte som om det inte GÅR, det är mest att det inte finns något sätt som standard att ändra på det. På samma sätt som att det inte finns något sätt som standard att ändra win-shift-S i Windows från att kopiera en screenshot till clipboard till fil i en specificerad mapp.

Men nu ser jag ju att problemet är löst efter två sidors diskussion som tagit en och en halv vecka. Tur som fan att du slapp installera ett annat program och lösa det på fem minuter bara! Det hade ju varit segt