Hemmabyggd programmeringsdator har två års batteritid

Permalänk
Melding Plague

Hemmabyggd programmeringsdator har två års batteritid

Med minsta möjliga prestanda kan också effektuttaget skruvas ned till ett fåtal milliwatt, något som demonstreras i en kreativ projektlogg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul projekt.

Hans val av skärm undrar mig dock lite. Eftersom energisnålhet är i högsätet, varför då inte välja en E-pappers skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kul projekt.

Hans val av skärm undrar mig dock lite. Eftersom energisnålhet är i högsätet, varför då inte välja en E-pappers skärm?

För att det är trevligt att faktiskt se vad man skriver när man skriver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kul projekt.

Hans val av skärm undrar mig dock lite. Eftersom energisnålhet är i högsätet, varför då inte välja en E-pappers skärm?

En E-ink-display är inte effektiv när den uppdateras. Kan röra sig om ungefär 3 storleksordningar sämre än en LCD-display per yta. För en enhet som förväntas vara dynamisk är LCD sannolikt betydligt effektivare. Skall något visas statiskt är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

För att det är trevligt att faktiskt se vad man skriver när man skriver det?

En E-pappers skärm är bra mycket tydligare i displayen än ett LCD panel som inte har bakgrundsbelysning.

Skrivet av lhugo:

En E-ink-display är inte effektiv när den uppdateras. Kan röra sig om ungefär 3 storleksordningar sämre än en LCD-display per yta. För en enhet som förväntas vara dynamisk är LCD sannolikt betydligt effektivare. Skall något visas statiskt är det en annan sak.

Det är en sanning med modifikation.

Sanningen är att i loppet av en dag så använder t.ex. en TFT skärm bra mycket mera ström en en e-pappers skärm. Den datorn t.ex. kommer till att användas till programmering, och den tiden du väntar på att skriva in nästa bokstav eller karaktär kommer LCD displayen att vara aktiv, medan E-pappers displayen inte kommer att använda något ström medan programmeraren sitter och läser igenom sin kod på skärmen då displayen kvarstår utan behov av ström eller refresh.

Jag har intryck av att syftet med denna dator är inte att spela youtube videos eller animationer, men att vara en programmeringsdator som håller så länge som möjligt med batteriet.

Jag säger bara - att om det var mig som hade valt display till detta föremål skulle jag välja e-display vilket jag har gjord redan till mina projekten

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

En E-pappers skärm är bra mycket tydligare i displayen än ett LCD panel som inte har bakgrundsbelysning.

<Uppladdad bildlänk>

Det är en sanning med modifikation.

Sanningen är att i loppet av en dag så använder t.ex. en TFT skärm bra mycket mera ström en en e-pappers skärm. Den datorn t.ex. kommer till att användas till programmering, och den tiden du väntar på att skriva in nästa bokstav eller karaktär kommer LCD displayen att vara aktiv, medan E-pappers displayen inte kommer att använda något ström medan programmeraren sitter och läser igenom sin kod på skärmen då displayen kvarstår utan behov av ström eller refresh.

Jag har intryck av att syftet med denna dator är inte att spela youtube videos eller animationer, men att vara en programmeringsdator som håller så länge som möjligt med batteriet.

Jag säger bara - att om det var mig som hade valt display till detta föremål skulle jag välja e-display vilket jag har gjord redan till mina projekten

Jag syftade inte på läsbarheten utan att skärmen behöver uppdateras ofta om man sitter och skriver. Eller om man behöver flytta markören för att ändra stavfel eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

För att det är trevligt att faktiskt se vad man skriver när man skriver det?

Moderna e-ink-skärman går att se på video med. Det har hänt en del på den fronten.

Permalänk

Jag själv och många runt år 1996. Vi satt och kodade på våra miniräknare, t.ex. casio 9700 med upplösningen svartvit 126*64. Vi kodade absolut enklaste basic, inte ens forloop fanns. Jag vill påstå att trots detta så klarade vi av att göra mer funktionella program än vad de flesta av dagens ungdomar kan.

Min poäng i detta är att denna dator i artikeln går det koda riktigt avancerade saker i. Problemet är dock varför ska man idag göra det? Det är nog ytterst få som vill lägga ner tid på detta utan de väljer något bättre. De jag pratade om runt år 1996, ja va tusan annars skulle vi göra på kvällen utan internet, en massa tvkanaler etc?

Att däremot skapa en sådan dator som artikeln handlar om, ja det är ett intressant arbete. Jag tycker också inte det borde vara så svårt, mest tidskrävande. Men visst följande liknelse gäller. Att göra t.ex. ett tetrisspel som kan räknas som ett tetrisspel är inte svårt. Men att göra ett superbra tetrisspel är skitsvårt. Så att få till en riktigt bra dator som artikeln handlar om är svårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

nöjer sig med en nedbantad variant antika programspråket Lisp

Själv kör jag mycket Windows och Linux, som är byggda på det nästan lika antika programspråket C från 1972.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är en sanning med modifikation.

Sanningen är att i loppet av en dag så använder t.ex. en TFT skärm bra mycket mera ström en en e-pappers skärm. Den datorn t.ex. kommer till att användas till programmering, och den tiden du väntar på att skriva in nästa bokstav eller karaktär kommer LCD displayen att vara aktiv, medan E-pappers displayen inte kommer att använda något ström medan programmeraren sitter och läser igenom sin kod på skärmen då displayen kvarstår utan behov av ström eller refresh.

Jag har intryck av att syftet med denna dator är inte att spela youtube videos eller animationer, men att vara en programmeringsdator som håller så länge som möjligt med batteriet.

Jag säger bara - att om det var mig som hade valt display till detta föremål skulle jag välja e-display vilket jag har gjord redan till mina projekten

Jag tycker inte att du underbyggt dina påståenden alls. Du har just länkat till en clickbait-artikel "11 MYTHS About E-paper Displays" skriven av en Scott Soong, CEO för Pervasive Displays som tillverkar just ... E-ink-skärmar!

Jag förstår givetvis att denna produkt inte är tänkt att användas för videotittande. Skaparen definierar ju tydligt användningsområdet som programmering/ordbehandling och din fråga rör vad skaparen kan ha haft för tanke i att inte använda E-ink. Självklart beror det på hur datorn använd, men skriver du text på en 53 tecken bred display som ofta scrollar innehållet och celler uppdateras i ett kör finns en reell möjlighet att strömförbrukningen blir högre med E-ink. Därtill har du problemen som responstid etc. Sen att E-ink tydligt kan ses i solljus är såklart trevligt. Är du seriöst intresserad av varför skaparen gjort detta val kan du ju skriva till denne då Andreas Eriksen uttryckligen skriver "I'm happy to talk about my project. Ask me anything!" på projektsidan.

Permalänk

Angående E-ink debatten, så finns det ett intressant youtubeklipp om varför utvecklingen har gått så sakta och att färg nu börjar komma: https://www.youtube.com/watch?v=8Xr9X6cbQ68

Jag själv köpte min första läsplatta år 2008 eller något (Jag minns ej exakt) Och läsplattan var typ som de är idag, bara lite för dålig, hade den varit väldigt lite bättre så hade jag använt den mycket. -Ja, mina krav har ökas med åren. För ett antal år sedan kom Pebble smartklockan och då uppstod e-ink vs "LCD" igen.

Min gissning är att e-ink typ de närmsta 10åren kommer vara lite för dålig för att använda till det man vill, hade den bara varit lite bättre.. Jag ser en liknelse med fusion reaktor, solid state batterier, självkörande bilar, till viss del vikbara skärmar på mobiler. Dessa saker är i olika stadium ifrån fullskalig användning, men om de bara vore "lite bättre" så skulle storskalig användning av dem finnas och så lär det vara de närmsta 10år, fusion reaktor såklart ännu senare.

Permalänk
Medlem

Hur snabb är en "ensam ARM Cortex-M4F-kärna med klockfrekvens på upp till 96 MHz." jämfört med t.ex. en Motorola 68000 i en Amiga 500?

96 Mhz låter ju enormt snabbt jämfört med 7 Mhz i Amigan, och Cortexen är ju typ 40 år nyare, så den borde ha bättre IPC.

Sen hade ju Amigan en hel del hjälpkretsar för grafik och ljud såklart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hur snabb är en "ensam ARM Cortex-M4F-kärna med klockfrekvens på upp till 96 MHz." jämfört med t.ex. en Motorola 68000 i en Amiga 500?

96 Mhz låter ju enormt snabbt jämfört med 7 Mhz i Amigan, och Cortexen är ju typ 40 år nyare, så den borde ha bättre IPC.

Sen hade ju Amigan en hel del hjälpkretsar för grafik och ljud såklart.

/hulle.

Låter väldigt kraftfullt. Satt själv med Texas TI82 som kördes på en Z80 processor med 6MHz. Och där gick det att koda både Snake, en roterande 3D-kub och Scorch Earth. Och det var med en tolk för Basic. Körde man Amiga eller DOS och gjorde sakerna i Assembler så blev det rejäl fart på grejerna!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Moderna e-ink-skärman går att se på video med. Det har hänt en del på den fronten.

Det kanske har ändrats mycket senaste året men senast jag såg nån demo på detta så var det rätt dassigt. Men det kan absolut ha hänt mycket och jag kan absolut ha fel här:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Själv kör jag mycket Windows och Linux, som är byggda på det nästan lika antika programspråket C från 1972.

Den första versionen av LISP utvecklades på 50-talet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte just att om skärmen varit större hade jag kunnat köpa den, men det här funkar väl också antar jag.

Var förbeställer man?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tänkte just att om skärmen varit större hade jag kunnat köpa den, men det här funkar väl också antar jag. <Uppladdad bildlänk>

Var förbeställer man?

Du förbeställer inget. Det är ett hobbyprojekt som skaparen dokumenterat. Du bygger det själv. Länken finns k artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående E-ink debatten, så finns det ett intressant youtubeklipp om varför utvecklingen har gått så sakta och att färg nu börjar komma: https://www.youtube.com/watch?v=8Xr9X6cbQ68

Jag själv köpte min första läsplatta år 2008 eller något (Jag minns ej exakt) Och läsplattan var typ som de är idag, bara lite för dålig, hade den varit väldigt lite bättre så hade jag använt den mycket. -Ja, mina krav har ökas med åren. För ett antal år sedan kom Pebble smartklockan och då uppstod e-ink vs "LCD" igen.

Min gissning är att e-ink typ de närmsta 10åren kommer vara lite för dålig för att använda till det man vill, hade den bara varit lite bättre.. Jag ser en liknelse med fusion reaktor, solid state batterier, självkörande bilar, till viss del vikbara skärmar på mobiler. Dessa saker är i olika stadium ifrån fullskalig användning, men om de bara vore "lite bättre" så skulle storskalig användning av dem finnas och så lär det vara de närmsta 10år, fusion reaktor såklart ännu senare.

Pebble var inte E-ink, de använde något som hette E-paper. Många som var lurade, jag vet, jag var en av dom. E-paper är en vanlig LCD med smartare inbyggd styrkrets. Mycket ful marknadsföring.

Klockor med E-ink display vet jag bara om "Sony Fes Watch"...

Permalänk
Medlem

Jag använder läsplatta med e-inkskärm typ varje dag, sedan 2018. Väldigt bra tycker jag, till att läsa på iaf min har bara svart/vit, hade varit fiffigt med rött också.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Men klarar den Doom?

Permalänk
Medlem

Hoppas ni inte skickar artikeln till hemmabyggaren. "hemmapulare" betyder nåt helt annat på norska.

Permalänk
Medlem

Har programmerat många timmar AutoLISP och MIT Scheme. Plus att polaren och jag gjorde exjobb på en egen implementation av Scheme för distribuerade beräkningar. (Funktionella språk gör det möjligt att cacha beräkningar enklare än om man måste distribuera ut state)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChristofferC:

Den första versionen av LISP utvecklades på 50-talet.

Poängen är att bara att bara för att något är "antikt" är det inte omodernt eller irrelevant.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

Hur snabb är en "ensam ARM Cortex-M4F-kärna med klockfrekvens på upp till 96 MHz." jämfört med t.ex. en Motorola 68000 i en Amiga 500?

96 Mhz låter ju enormt snabbt jämfört med 7 Mhz i Amigan, och Cortexen är ju typ 40 år nyare, så den borde ha bättre IPC.

Sen hade ju Amigan en hel del hjälpkretsar för grafik och ljud såklart.

/hulle.

Cortex M4 är bland de absolut enklaste aktuella Arm CPUerna, endast Cortex M0/M0+/M1 har sämre "IPC".

Men ställd mot MC68k är ändå M4 (och även M0) mer avancerad, d.v.s. utför mer per cykel.

I alla dess fall handlar det om single-issue (Intel/AMDs senaste är 4/5-issue, Apple M1/M2 är 8-issue) designer. D.v.s. maximala kapaciteten över tid är max en instruktion per cykel för Cortex M. För MC68k är det betydligt sämre då den har extremt begränsad pipeline-ing, d.v.s. i många fall kan inte en ny instruktion påbörjas innan den aktuella kört klart.

Vidare har M4F en flyttals-CPU, det saknades i 68000 (från 68020 gick det att lägga till FPU). Ur den aspekten är Cortex M0+ (som bl.a. sitter i Raspberry Pi Pico) mer jämförbar, förutom att den är brutalt kort pipeline (bara två steg) + pipeline-stöd (en ny instruktion kan påbörjas varje cykel) + att den har mer avancerade instruktion + den kör i 125 MHz... (Fun-fact, RPi Pico har också "hjälpprocessorer", inte helt olik "coppern" i Amigan, i RPi Pico handlar det om att accelerera I/O-operationer)

Har aldrig använt Cortex M4, men vad jag läst ska M3/M4 har 30-50 % högre "IPC" ställd mot Cortex M0+ i heltal och med FPU är det heltalsfaktorer högre IPC i M4.

MC68k är med dagens mått mätt horribelt ineffektiv räknat per cykel, sen tillkommer ju att den var klockad upp till max 16 MHz (7,1 MHz i PAL Amiga).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Cortex M4 är bland de absolut enklaste aktuella Arm CPUerna, endast Cortex M0/M0+/M1 har sämre "IPC".

Men ställd mot MC68k är ändå M4 (och även M0) mer avancerad, d.v.s. utför mer per cykel.

I alla dess fall handlar det om single-issue (Intel/AMDs senaste är 4/5-issue, Apple M1/M2 är 8-issue) designer. D.v.s. maximala kapaciteten över tid är max en instruktion per cykel för Cortex M. För MC68k är det betydligt sämre då den har extremt begränsad pipeline-ing, d.v.s. i många fall kan inte en ny instruktion påbörjas innan den aktuella kört klart.

Vidare har M4F en flyttals-CPU, det saknades i 68000 (från 68020 gick det att lägga till FPU). Ur den aspekten är Cortex M0+ (som bl.a. sitter i Raspberry Pi Pico) mer jämförbar, förutom att den är brutalt kort pipeline (bara två steg) + pipeline-stöd (en ny instruktion kan påbörjas varje cykel) + att den har mer avancerade instruktion + den kör i 125 MHz... (Fun-fact, RPi Pico har också "hjälpprocessorer", inte helt olik "coppern" i Amigan, i RPi Pico handlar det om att accelerera I/O-operationer)

Har aldrig använt Cortex M4, men vad jag läst ska M3/M4 har 30-50 % högre "IPC" ställd mot Cortex M0+ i heltal och med FPU är det heltalsfaktorer högre IPC i M4.

MC68k är med dagens mått mätt horribelt ineffektiv räknat per cykel, sen tillkommer ju att den var klockad upp till max 16 MHz (7,1 MHz i PAL Amiga).

Informativt som alltid!

Tänk vad mycket man kunde göra med Amigan, som även den här lilla grunkan skulle kunna göra. Kanske inte med den skärmen...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men klarar den Doom?

Nej, till det har jag surfplattan

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ruggigt intressant inlägg där Yoshman. Som gammal Amiga-fantast känns det som man gick tillbaka något steg vid övergången till PC. Intressant maskin det där och blev just ännu mer intressant

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MC68k är med dagens mått mätt horribelt ineffektiv räknat per cykel, sen tillkommer ju att den var klockad upp till max 16 MHz (7,1 MHz i PAL Amiga).

Du menar att Amiga inte är det bästa som finns?
Det är nästan som att du påstår att utvecklingen har gått framåt.