Permalänk
Medlem

LG C3 vs C2

Hej

Vi har kommit fram till att det är dags för en ny TV i år då våran LG B9 visar ordentliga ålderstecken. Vi står mellan en LG C3 och C2 55" och jag har googlat och YTat en del. Frågan jag undrar och som jag hoppas ni kan ge kvalificerade gissningasvar på är:

Ska vi köpa en C2 55" för 13k nu när den är nedsatt ganska ofta eller ska man vänta till BF och köpa en nedsatt C3? Till mkn kännedom så har C3 ett ordentligt tilltaget kylsystem samt är måhända aningen ljusstarkare än C2, annsrs sägs dom vara i stort sett identiska.

Problemet tror jag blir att C3 ju kostar ett par tusen mer än C2 gjorde vid release (antagligen pga inflationen) så den lär ju även kosta ett par tusen mer än C2 (13k) under BF med?

Era kvalificerade gissningar, ska man köpa en C2 på vilken passande rea som helst för 13k eller ska man vänta in BF och hoppas på att C3 hamnar inte för långt över 13k? Kommer C2 ens finnas kvar att köp på BF23?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det är G3 som likt G2 har en heatsink, C3 använder samma panel som C2, inga större skillnader utöver mjukvaran, tyvärr.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är G3 som likt G2 har en heatsink, C3 använder samma panel som C2, inga större skillnader utöver mjukvaran, tyvärr.

Jahaa, där ser man tack!! Men kommer C2 säljas under BF i år igen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Men kommer C2 säljas under BF i år igen?

Tror inte någon på forumet sitter på en kristallkula som kan tala om huruvida det kommer finnas exemplar av C2 kvar i lager om åtta månader. Baserat på utbudet av C1 under senaste black friday är nog sannolikheten väldigt låg att några av de mindre/redan billigare storlekarna finns kvar, möjligen typ 77” och uppåt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jahaa, där ser man tack!! Men kommer C2 säljas under BF i år igen?

Kan säga så här. Förra året köpte jag en C1 i storlek 48". Dessa reades ut under sommaren 2022, och det var bara Webhallen och NetonNet som hade några kvar i Juli. Köpte min som en av de sista 48" C1 som fanns att hitta då. 55" och 65" fanns kvar lite längre, men jag tror inte de fanns ända till BF 2022 (sista torsdagen i november). Det var istället C2 som reades ut då, men inte lika billigt som jag köpte min C1 för.

Med tanke på att lanseringspris på C3 dessutom kommer vara högre än lanseringspris på C2 under förra året, så tror jag inte att C3 kommer vara lika billigt på BF.

Däremot kan det ju vara så att med tanke på inflation, elpriser, matpriser och liknande, så finns ju en chans att C2 finns kvar längre i år än vad C1 gjorde förra året då ekonomiska krisen inte slagit till fullt ut då.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tror inte någon på forumet sitter på en kristallkula som kan tala om huruvida det kommer finnas exemplar av C2 kvar i lager om åtta månader. Baserat på utbudet av C1 under senaste black friday är nog sannolikheten väldigt låg att några av de mindre/redan billigare storlekarna finns kvar, möjligen typ 77” och uppåt.

Jag bad om kvalificerade gissningar och du gav en. Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Kan säga så här. Förra året köpte jag en C1 i storlek 48". Dessa reades ut under sommaren 2022, och det var bara Webhallen och NetonNet som hade några kvar i Juli. Köpte min som en av de sista 48" C1 som fanns att hitta då. 55" och 65" fanns kvar lite längre, men jag tror inte de fanns ända till BF 2022 (sista torsdagen i november). Det var istället C2 som reades ut då, men inte lika billigt som jag köpte min C1 för.

Med tanke på att lanseringspris på C3 dessutom kommer vara högre än lanseringspris på C2 under förra året, så tror jag inte att C3 kommer vara lika billigt.

Däremot kan det ju vara så att med tanke på inflation, elpriser, matpriser och liknande, så finns ju en chans att C2 finns kvar längre i år än vad C1 gjorde förra året då ekonomiska krisen inte slagit till fullt ut då.

Tack för den insikten!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Kommer C2 ens finnas kvar att köp på BF23?

Rtings har en fin graf på årliga priscykeln. Annars är det bara att kolla på föregående års modell så ser du. BF priserna nås igen strax innan sommarn ungefär.

https://www.rtings.com/tv/learn/when-to-buy

Permalänk
Medlem

Nu har du chansen att få 55C2 för 11 319.
Eller en 65C2 för 16 170 för den delen.

#19967811

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Rtings har en fin graf på årliga priscykeln. Annars är det bara att kolla på föregående års modell så ser du. BF priserna nås igen strax innan sommarn ungefär.

https://www.rtings.com/tv/learn/when-to-buy

Fantastisk länk det där. Iofs är det inte Svenska marknaden utan marknaden generellt. Men är det pågående rean som menas med "spring/summer" eller kommer det fler innan sommaren tro? Åter igen en fråga som är o.öjlig att veta så kanske bara en kvalificerad gissning?

Jag håller stenkoll på webhallens lagerstatus som fortsatt ligger på ca 100st allt som allt.

Netonnet skriver inte ut några siffror.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Nu har du chansen att få 55C2 för 11 319.
Eller en 65C2 för 16 170 för den delen.

#19967811

Tusen tack! Men vi försöker att handla på ställen som har fysiska butiker för eventuella framtida problem

Men att spara yterliggare 2500kr tål att funderas på...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Vi har kommit fram till att det är dags för en ny TV i år då våran LG B9 visar ordentliga ålderstecken.

Jisses. B9 kom sommaren 2019. Er tv är max 3,5år gammal och redan förbrukad - om jag förstår dig rätt. Inte klokt så kort livslängd. Jag har en 10 år gammal LED som jag fortfarande är nöjd med - bilden är den samma som när den köptes.
Jag kommer köpa en LED tv igen. TV-apparater är så bra idag, oavsett teknik, att det får bli "livslängden" som avgör modell - varför jag väljer LED.

C2 sägs vara den OLED som klarar inbränning bäst, men det räcker tyvärr inte som argument för mig. Inbränning och försvagad bild över tid är inte lockande.

Permalänk
Skrivet av Nattugglan11:

Jisses. B9 kom sommaren 2019. Er tv är max 3,5år gammal och redan förbrukad - om jag förstår dig rätt. Inte klokt så kort livslängd. Jag har en 10 år gammal LED som jag fortfarande är nöjd med - bilden är den samma som när den köptes.
Jag kommer köpa en LED tv igen. TV-apparater är så bra idag, oavsett teknik, att det får bli "livslängden" som avgör modell - varför jag väljer LED.

C2 sägs vara den OLED som klarar inbränning bäst, men det räcker tyvärr inte som argument för mig. Inbränning och försvagad bild över tid är inte lockande.

Har för bara någon månad sedan bytt min LG E6 65 till en LG G2 77. Inte beroende på att E6:an behövde bytas, panelen var fortfarande som ny, utan endast för att jag ville ha större bild samt tillgång till VRR. E6 kom tre år innan B9.

Det mesta beror på hur du hanterar din TV. Jag har sett åtskilliga LED TV som var under ett år gamla men det var bara skräp kvar av panelen. Gemensam nämnare var att de hängde i konferensrum där de lämnades igång med ljusstyrka och kontrast uppskruvat till max.

Fundera istället på vilket sätt du kommer att använda din TV på. Är du någorlunda rimlig i ditt användande och inte planerat att ha TV:n som strålkastare eller ljusfyr för lågflygande plan så kan du nog istället välja utifrån vilken bild du tycker bäst om, OLED eller LED.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Jisses. B9 kom sommaren 2019. Er tv är max 3,5år gammal och redan förbrukad - om jag förstår dig rätt. Inte klokt så kort livslängd. Jag har en 10 år gammal LED som jag fortfarande är nöjd med - bilden är den samma som när den köptes.
Jag kommer köpa en LED tv igen. TV-apparater är så bra idag, oavsett teknik, att det får bli "livslängden" som avgör modell - varför jag väljer LED.

C2 sägs vara den OLED som klarar inbränning bäst, men det räcker tyvärr inte som argument för mig. Inbränning och försvagad bild över tid är inte lockande.

Ja vi är mäkta besvikna, sen har jag läst att flera andra B9 användare här är fortsatt nöjda så vi har nog ett måndags-ex. Samtidigt ges bara 2års garanti vilket betyder att tillverkaren bara förväntar sig 2 års livslängd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SellahiR:

Samtidigt ges bara 2års garanti vilket betyder att tillverkaren bara förväntar sig 2 års livslängd

Garantin handlar om löften, avtal och konsumenträtt och har endast indirekta kopplingar till livslängd. Utöver garanti har man också 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel och där har LG bytt ut dåliga OLED-paneler inom de tre åren och verkar även vara konsekventa med det. Så tyvärr missade du kanske möjligheten? Eller med lite tur har då några sista månader kvar från inköpsdatum? Skadar inte att kontakta LG:s kundtjänst oavsett.

Edit: du har ju skrivit om andra problem med din apparat vid flera tillfällen. Kanske läge att ringa LG ASAP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Garantin handlar om löften, avtal och konsumenträtt och har endast indirekta kopplingar till livslängd. Utöver garanti har man också 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel och där har LG bytt ut dåliga OLED-paneler inom de tre åren och verkar även vara konsekventa med det. Så tyvärr missade du kanske möjligheten? Eller med lite tur har då några sista månader kvar från inköpsdatum? Skadar inte att kontakta LG:s kundtjänst oavsett.

Edit: du har ju skrivit om andra problem med din apparat vid flera tillfällen. Kanske läge att ringa LG ASAP?

Jag var i kontakt med LG support som bekräftade 2års garanti. På deras sida står det 5års garanti, på det svarade dom:
"2:47 pm
5 års garantin gäller endast på panelen på ett par 2022 modeller som G2 och Z2"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SellahiR:

Jag var i kontakt med LG support som bekräftade 2års garanti. På deras sida står det 5års garanti, på det svarade dom:
"2:47 pm
5 års garantin gäller endast på panelen på ett par 2022 modeller som G2 och Z2"

Du kanske får svar som du frågar? Frågar du om garantitid får du nog svar om garantitider. Om du hävdar problem bortom din kontroll, likt panel med svåra ojämnheter, och kan visa dokumenterade bilder på problemen, kan du pröva att reklamera enligt den lagstadgade treåriga reklamationsrätten. Det kanske ger ett helt annat svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kanske får svar som du frågar? Frågar du om garantitid får du nog svar om garantitider. Om du hävdar problem bortom din kontroll, likt panel med svåra ojämnheter, och kan visa dokumenterade bilder på problemen, kan du pröva att reklamera enligt den lagstadgade treåriga reklamationsrätten. Det kanske ger ett helt annat svar.

Okej, så du menar att man som svensson konsument måste vara utbildad jurist och utredare för att få använda sin faktiska reklamationsrätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SellahiR:

Okej, så du menar att man som svensson konsument måste vara utbildad jurist och utredare för att få använda sin faktiska reklamationsrätt?

Ifall du har återkommande otur i dina kontakter med supportpersonal kan det vara värt att be någon annan om hjälp. Vissa kommuner har konsumentvägledare om du bättre vill förstå juridiken bakom. Ifall det nu är en juridisk fråga. Forum kan bistå och det finns många forumtrådar om liknande situationer. Fast de blir ofta långa och tradiga – ibland giftiga – eftersom allt som beskrivs bygger på andrahandsuppgifter om hur kommunikationen går till. Trådarna blir därför ofta långa kedjor av missförstånd.

Helt klart är i alla fall att det finns anekdoter från forumet där det aldrig förklaras eller tydligt visas på riktigt vad exakt som är fel. Man är för diffus i sin felbeskrivning. Om det ens nu är ett fel. Kan lika gärna vara missförstånd eller bara allmänt missnöje.

Då är det svårt både som forumanvändare att ge konkreta råd och hjälpa till. Som supportpersonal blir det också svårt att göra något konkret åt saken. För alldeles för ofta är det inte faktiskt fel på produkten i sig – vilket är den förutsättning supporten måste jobba mot. Faktiska och tydligt definierade fel.

I ditt fall har du skrivit om tidigare problem med tearing på din TV. En TV har inte problem med tearing utan sådana problem bär andra förklaringar. Du har en diffus felbeskrivning. Då blir det svårt att få tydliga svar från egentligen alla du frågar – inklusive LG:s support.

Det finns minst lika många anekdoter där man kontaktat LG:s support och fått en ny panel några veckor senare. Påfallande ofta där man haft en enkel foto som rätt och slätt visar på en just en dålig panel med synliga fel.

Här det endast du själv (och LG:s support) som kan svara på hur de här kontakterna har skett och varför du får de svar du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du har återkommande otur i dina kontakter med supportpersonal kan det vara värt att be någon annan om hjälp. Vissa kommuner har konsumentvägledare om du bättre vill förstå juridiken bakom. Ifall det nu är en juridisk fråga. Forum kan bistå och det finns många forumtrådar om liknande situationer. Fast de blir ofta långa och tradiga – ibland giftiga – eftersom allt som beskrivs bygger på andrahandsuppgifter om hur kommunikationen går till. Trådarna blir därför ofta långa kedjor av missförstånd.

Helt klart är i alla fall att det finns anekdoter från forumet där det aldrig förklaras eller tydligt visas på riktigt vad exakt som är fel. Man är för diffus i sin felbeskrivning. Om det ens nu är ett fel. Kan lika gärna vara missförstånd eller bara allmänt missnöje.

Då är det svårt både som forumanvändare att ge konkreta råd och hjälpa till. Som supportpersonal blir det också svårt att göra något konkret åt saken. För alldeles för ofta är det inte faktiskt fel på produkten i sig – vilket är den förutsättning supporten måste jobba mot. Faktiska och tydligt definierade fel.

I ditt fall har du skrivit om tidigare problem med tearing på din TV. En TV har inte problem med tearing utan sådana problem bär andra förklaringar. Du har en diffus felbeskrivning. Då blir det svårt att få tydliga svar från egentligen alla du frågar – inklusive LG:s support.

Det finns minst lika många anekdoter där man kontaktat LG:s support och fått en ny panel några veckor senare. Påfallande ofta där man haft en enkel foto som rätt och slätt visar på en just en dålig panel med synliga fel.

Här det endast du själv (och LG:s support) som kan svara på hur de här kontakterna har skett och varför du får de svar du får.

Tusen tack för det långa ingående svaret och förklaringen. Tråden är ju dock inte att göra med felhjälp utan C3 vs C2. Sedan så är tvn över 3år gammal och således gäller inte reklamationsrätten ovsett. Men jag förstår definitivt din poäng och håller med!

Åter igen massa tack för din tid!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Prisjakt listar OLED B9-modeller så sent som sommaren 2021 så den hade helt klart kunnat köpas så att det fortfarande i april 2023 är inom tre åren från inköpsdatum.

Som exempel servade LG:s support B6 och C6-modeller (2016) så sent som 2020 och 2021 eftersom det är tre år från inköpsdatum och många TV-modeller fortfarande säljs 18–24 månader efter de kommer till butik.

Men har det passerat mer än tre år sedan ditt inköp är det förstås svårt att få till något.

För C2 och C3 – återstår att se tester där de jämförs. För 2023 är det G3-modellen som ändras mest. Alla nya modeller får alltid någon förbättring på pappret, men i praktiken är de ofta marginella skillnader.

Permalänk

Hej

Jag behöver lite hjälp av er.

Jag köpte en LG oled c3 77t igår. Jag har märkt att när jag kollar ex på Lost på disney plus på tv egna appar så kommer det ett vit flickering till och från. Har provat kolla på andra saker på samma app men ej upplevet något ännu då jag har bara ägt tv i 24h. TV är tillverkad i år jan 2024. Är detta ett förekommande problem med C3 modellen ? Har ägt en oled LG från 2020 och hade aldrig något problem med det? Jag hoppas på att det enbart är just den serien som är kanske dålig stream fil. Men märker jag att det börjar före komma mer på andra appar så kommer jag lägga ett ärende hos LG. Jag provade även köra via min appel tv 4k och fick ingen flickring på Lost men upplever att bilden är bättre om man kör nattiv apps. Kan det vara någon mjukvara feL ? Hoppas på att någon sytem uppdaterring löser det. Vad hade ni gjort ?

Mvh

Sebbe

Permalänk
Bildexpert 📺

@Novagruppen: du kan med fördel ställa sådana frågor i samlingstråden om 2023-modellerna: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680248-samlingstrad-l...

Denna tråd är gammal och om en helt annan sak. Kort svar är i alla fall att det inte är ett allmänt problem med C3:or utan specifikt för den appen. Så vänd dig till kundtjänsten hos Disney+