Efter flytt vill inte Displayport fungera!

Permalänk
Medlem

Efter flytt vill inte Displayport fungera!

Jamen dåså gott folk, hjälp en stackars fattig student begripa vad som gått åt helvete denna gång...

För att göra en lång historia kort så har jag precis separerat, och flyttat till egen lägenhet.
Självklart fick datorn följa med, fattas bara annat!
Den fungerade utmärkt när den packades ner, men nu vill den bara bråka med mig 😡

Lite kort så är det en Ryzen 5 på ett Asus moderkort, grafiken är ett 3060 Dual OC, och mina skärmar är 2st identiska MSI Optix G241 144Hz.

Så vad krånglar då?

Jo, mina skärmar har varit kopplade på grafikkortet med Displayport, då jag har velat köra 144Hz.
Men nu får jag ingen signal på dessa, efter flytten!

Har testat med mitt gamla 1070GTX också, men njet även där.
Med HDMI funkar bägge skärmar (dock var för sig då grafikkortet har 3st DP-portar men bara en HDMI... 🙄)

Såååå.... någon som har ett tips på hur mina fina skärmar ska återupptäcka mina DP-kablar o ge mig min fina bild tillbaks?

Enda positiva mitt i allt det här är väl att jag fick tillfälle att dra om lite sladdar i chassit (jag rev ur moderkort o allt i min felsöknings-iver) så det ser lite mer städat ut...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfus:

Jamen dåså gott folk, hjälp en stackars fattig student begripa vad som gått åt helvete denna gång...

För att göra en lång historia kort så har jag precis separerat, och flyttat till egen lägenhet.
Självklart fick datorn följa med, fattas bara annat!
Den fungerade utmärkt när den packades ner, men nu vill den bara bråka med mig 😡

Lite kort så är det en Ryzen 5 på ett Asus moderkort, grafiken är ett 3060 Dual OC, och mina skärmar är 2st identiska MSI Optix G241 144Hz.

Så vad krånglar då?

Jo, mina skärmar har varit kopplade på grafikkortet med Displayport, då jag har velat köra 144Hz.
Men nu får jag ingen signal på dessa, efter flytten!

Har testat med mitt gamla 1070GTX också, men njet även där.
Med HDMI funkar bägge skärmar (dock var för sig då grafikkortet har 3st DP-portar men bara en HDMI... 🙄)

Såååå.... någon som har ett tips på hur mina fina skärmar ska återupptäcka mina DP-kablar o ge mig min fina bild tillbaks?

Enda positiva mitt i allt det här är väl att jag fick tillfälle att dra om lite sladdar i chassit (jag rev ur moderkort o allt i min felsöknings-iver) så det ser lite mer städat ut...

Jag skulle nog provat en ny DP kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar det om du ansluter bara en monitor via DP ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jordat vägguttag tidigare, nu ojordat, eller vice versa?

Det förekommer en hel del feltillverkade DP-kablar på marknaden, skulle testat att byta ut kabeln. Deltaco har DP-kablar som är rätt kopplade.

Permalänk
Medlem

Ibland fastnar dp kontakterna halvvägs in. Har råkat ut för det flera ggr. Då får man ingen bild. Kolla så den verkligen sitter rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Jag skulle nog provat en ny DP kabel.

Skrivet av mrqaffe:

Fungerar det om du ansluter bara en monitor via DP ?

Skrivet av Sveklockarn:

Jordat vägguttag tidigare, nu ojordat, eller vice versa?

Det förekommer en hel del feltillverkade DP-kablar på marknaden, skulle testat att byta ut kabeln. Deltaco har DP-kablar som är rätt kopplade.

Hmm... ja det kan ju såklart vara kablarnas fel.
Det funkar inte ens med en monitor inkopplad.
Jag lät DP-kablarna sitta kvar på skrivbordet när jag flyttade det, kanske blev nå knas där.
Och jag är faktiskt också rätt säker på att det var ojordat i huset jag bodde i, nu är det jordat.

Saken e klar, jag svänger förbi NetOnNet o skaffar nya kablar i eftermiddag.

Återkommer med rapport efter bytet, stort tack för input!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ibland fastnar dp kontakterna halvvägs in. Har råkat ut för det flera ggr. Då får man ingen bild. Kolla så den verkligen sitter rätt.

Har dubbel, trippel och kvadrupelkollat detta, de är helt inne i både skärm o grafikkort som jag kan se i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfus:

Saken e klar, jag svänger förbi NetOnNet o skaffar nya kablar i eftermiddag.

Elgiganten säljer Deltaco, och även om det är några tior dyrare än Netonnet så hade jag satsat på en som är känd för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Elgiganten säljer Deltaco, och även om det är några tior dyrare än Netonnet så hade jag satsat på en som är känd för att fungera.

Hmm... hittar inte Deltaco på deras hemsida... 🤔
Får kanske åka förbi o kolla...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Status-uppdatering:

Köpte nya kablar på vinst å förlust på NetOnNet (Deras eget märke, men ska klara 8K osv mm blablabla) o kastade på plats.
O se på fan, nu lever bägge skärmarna via DP!

Så alltså har bägge de gamla DP-kablarna dött ihjäl under flytten...
Hade man testat i den änden först hade jag sluppit slita datorn i stycken, men inget ont som inte fick något gott med sig - det är mer välstädat i chassit nu!

Summa summarum: Börja kontrollera kablarna INNAN man river burken...

Nå, tack för era synpunkter, och för att ni pekade mig åt rätt håll med kablarna!

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror du är nummer hundra eller så som genom forumet upptäckt att DP-kablar ofta skiftar i kvalitet.

Vilken gör mig nyfiken på hur många lurkers som läst och lärt sig om dåliga kablar, löst problemet på egen hand och aldrig nämner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfus:

Så alltså har bägge de gamla DP-kablarna dött ihjäl under flytten...

Jag tror inte att de gamla gick sönder utan att de har Pin 20 ansluten i kabeln/kontaktstycket, ett tillverkningsfel på DP-kablar som haft stor spridning även bland välrenommerade tillverkare.

Finns en tråd om det här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

När du bytte ”nätmiljö” med elen och började köra på jordat uttag (som man bör) så blir det antagligen någon potentialskillnad som tar sig till skärmen via Pin 20 och gör att den inte startar.

Har haft samt sett snarlika problem, därav att jag reagerade på tråden. Skönt att det löste sig, skärmkabeln är ju inte direkt det första man tänker är fel när datorn bara flyttats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror du är nummer hundra eller så som genom forumet upptäckt att DP-kablar ofta skiftar i kvalitet.

Vilken gör mig nyfiken på hur många lurkers som läst och lärt sig om dåliga kablar, löst problemet på egen hand och aldrig nämner det.

Hade problem för rätt många år sedan med DP när de var relativt nytt i min värld, läste lite på nätet att kablar ofta var problemet. slutade med att jag använde dvi-d istället då de bara var 1080p 144hz skärmar. Sen efter ett tag när jag inte hade något annat val köpte jag https://www.webhallen.com/se/product/295498-Deltaco-DisplayPo... för Deltaco alltid funkat ok för mig. Funkat helt felfritt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S