Permalänk

PCI-Express x2 istället x16 för GPU?

Trots att jag trodde att jag hade två stycken x16 PCI-Express-portar på mitt moderkort verkar allting jag kan testa via mjukvara indikera att mitt grafikkort körs i den lägre x2-hastigheten.

Jag har inte märkt någon grov prestandaförändring, men däremot spelar jag inte lika mycket nu för tiden. Borde jag flytta upp grafikkortet till den översta platsen i hopp om förbättrad prestanda?

Se bifogade bilder:

Förtydligande
Permalänk

Ja, prova. Som regel är den alltid avsedd för högsta hastighet. Beroende på moderkort så finns dom med olika hastighet även om platsen är x16 lång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om du inte har Threadripper/Xeon så har du knappast tillräckligt många PCI-lanes för två fullvärdiga 16x platser. Även om moderkortstillverkare ändå ofta använder en extra kontakt av 16x-storlek så är den inte elektriskt kopplad till så många banor.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Den porten klarar upp till x4, men den delar bandbredd med de två x1-portarna så du får bara ut x2 eftersom du använder en av dem (som det ser ut på bilden i alla fall). Baserat på tester som detta så tappar du troligtvis runt 20-30% prestanda på att köra den på PCIe 2.0 x2 istället för x16, men det varierar en del från spel till spel.

Du kan flytta grafikkortet till den första x16-porten och sätta det andra kortet i porten som grafikkortet sitter i nu. Det går nämligen bra att sätta ett PCIe-kort i en port som är längre än kortet, så du kan sätta x1-kortet i vilken av PCIe-portarna du vill.

Permalänk

Tack så hemskt mycket för era detaljerade svar! Man kan alltid lita på SweClockers expertis.

Skrivet av perost:

Du kan flytta grafikkortet till den första x16-porten och sätta det andra kortet i porten som grafikkortet sitter i nu. Det går nämligen bra att sätta ett PCIe-kort i en port som är längre än kortet, så du kan sätta x1-kortet i vilken av PCIe-portarna du vill.

Jag var inte medveten om att det var möjligt att placera ljudkortet i den stora x16-porten, och hade inte mod till att försöka trycka ner den helt — då jag upplevde en del motstånd. Jag må dock flytta ljudkortet dit en vacker dag, då det numera ser ut så här, lite tight mellan komponenterna:

Skrivet av perost:

Den porten klarar upp till x4, men den delar bandbredd med de två x1-portarna så du får bara ut x2 eftersom du använder en av dem (som det ser ut på bilden i alla fall). Baserat på tester som detta så tappar du troligtvis runt 20-30% prestanda på att köra den på PCIe 2.0 x2 istället för x16, men det varierar en del från spel till spel.

20–30 % kan mycket väl vara den prestandan jag gick miste om. Bytte nyligen upp mig ifrån ett GTX 970 Strix till ett GTX 1070 Ti, så detta var verkligen trevlig information att bli medveten om! Tack så mycket!

Skrivet av Mayhem SWE:

Om du inte har Threadripper/Xeon så har du knappast tillräckligt många PCI-lanes för två fullvärdiga 16x platser. Även om moderkortstillverkare ändå ofta använder en extra kontakt av 16x-storlek så är den inte elektriskt kopplad till så många banor.

Så att det står "PCIEX16_2" vid den andra PCI-Express-platsen är lite av en halvsanning? Moderkortet är ett Asus P8P67 LE REV B3.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Tack så hemskt mycket för era detaljerade svar! Man kan alltid lita på SweClockers expertis.

Jag var inte medveten om att det var möjligt att placera ljudkortet i den stora x16-porten, och hade inte mod till att försöka trycka ner den helt — då jag upplevde en del motstånd. Jag må dock flytta ljudkortet dit en vacker dag, då det numera ser ut så här, lite tight mellan komponenterna:

<Uppladdad bildlänk>

20–30 % kan mycket väl vara den prestandan jag gick miste om. Bytte nyligen upp mig ifrån ett GTX 970 Strix till ett GTX 1070 Ti, så detta var verkligen trevlig information att bli medveten om! Tack så mycket!

Så att det står "PCIEX16_2" vid den andra PCI-Express-platsen är lite av en halvsanning? Moderkortet är ett Asus P8P67 LE REV B3.

<Uppladdad bildlänk>

den där texten är bara en identifierare vilken port det handlar om inte hur den faktiskt är kopplad.

det där är en pci-e x4 med fysisk pci-e x16 kontakt

men ja de kunde valt en mer beskrivande silkscreen typ PCI-E X16 @x4 eller nått inte som att det var någon direkt platsbrist för silkscreen...

är ganska vanligt att moderkort har flera x16 platser men bara kan köra på typ x8 eller lägre just för att x16 platsen så kommer allt du stoppar in i den fungera iom att kontakten fysiskt passar så du behöver inte anpassa ditt köp efter vilken typ av pci-e kontakt du har.

rätt pissigt om nått du behöver installera kräver typ x4 kontakt och prylen inte behöver mer bandbredd än x1 men du bara har x1 kontakter på moderkortet så den fysiskt passar inte vilket automagiskt inte blir problem med en x16 kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ett ljudkort kan du sätta var du vill utan problem. Det enda som man i bland måsta göra. Är att ha ljudkort så långt ifrån ett grafikkort. Är ljudkortet som är dåligt jordat och om man har Coil whine från grafikkortet. Så hör du det i hörlur/högtalare.
Grafikkort ska man alltid sätta övers.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Ett ljudkort kan du sätta var du vill utan problem. Det enda som man i bland måsta göra. Är att ha ljudkort så långt ifrån ett grafikkort. Är ljudkortet som är dåligt jordat och om man har Coil whine från grafikkortet.

Helt rätt. Detta ljudkortet är förvisso sköldat, men det är främst kring dess ovansida & hur som helst vill jag ha det så långt bort från andra komponenter som möjligt.

Skrivet av Perdonotknow:

Grafikkort ska man alltid sätta övers.

Enda undantaget är grafikkort med radialfläkt, där borde man komma undan hyfsat bra med en insugsfläkt i botten av chassit medan grafikkortet spottar ut majoriteten av värmen emot datorns baksida?

Skrivet av Rouge of Darkness:

den där texten är bara en identifierare vilken port det handlar om inte hur den faktiskt är kopplad.

det där är en pci-e x4 med fysisk pci-e x16 kontakt

men ja de kunde valt en mer beskrivande silkscreen typ PCI-E X16 @x4 eller nått inte som att det var någon direkt platsbrist för silkscreen...

Tack för mycket matnyttig information, jag håller helt med dig att de kunde varit betydligt tydligare med markeringarna på moderkortet gällande detta. Tack för din hjälp!