Hoppade på trading med noll kunskap, nu vill jag nog avsluta men har en del frågor

Permalänk
Medlem

Hoppade på trading med noll kunskap, nu vill jag nog avsluta men har en del frågor

Hej!

Joinade https://www.liquidityx.com/eu och satte in 250 Euro som jag sedan köpte kryptovaluta för. Nu har jag stängt traden och ligger på 364,75 Euro efter 2 dagar. Inget fel med det, men har satt mig in efteråt och det är kanske inte min grej att sitta och daytrada (som det nästan verkar vara på sajten, är man inaktiv under en månad så är det böter på 80 Euro t.ex.).

För att sätta in behövde de inga bevis på vem jag är, men för att ta ut pengarna så vill de att man skickar in bild på sitt körkort etc. Är det legit att göra så? Googlat sidan och de verkar inte vara alltför lätta att göra med. De ringer ner mig och vill att jag skall sätta in 5000 Euro, men det kommer jag inte göra.

Om ni som är vana, kikar på deras sida och upplägg och villkor etc, hur tar jag mig ur detta och får utbetalning av mitt saldo?
Är beredd att det kanske med dold avgifter osv, slutar med att jag inte får tillbaka något. Den risken accepterar jag, men läste någonstans att de hjälper sig själva med att ta pengar från anslutna konton/kort så därför är jag lite vilsen om hur jag skall hantera situationen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Om du ombeds att sätta in 5000 euro så låter det som god natt för dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hej!

Joinade https://www.liquidityx.com/eu och satte in 250 Euro som jag sedan köpte kryptovaluta för. Nu har jag stängt traden och ligger på 364,75 Euro efter 2 dagar. Inget fel med det, men har satt mig in efteråt och det är kanske inte min grej att sitta och daytrada (som det nästan verkar vara på sajten, är man inaktiv under en månad så är det böter på 80 Euro t.ex.).

För att sätta in behövde de inga bevis på vem jag är, men för att ta ut pengarna så vill de att man skickar in bild på sitt körkort etc. Är det legit att göra så? Googlat sidan och de verkar inte vara alltför lätta att göra med. De ringer ner mig och vill att jag skall sätta in 5000 Euro, men det kommer jag inte göra.

Om ni som är vana, kikar på deras sida och upplägg och villkor etc, hur tar jag mig ur detta och får utbetalning av mitt saldo?
Är beredd att det kanske med dold avgifter osv, slutar med att jag inte får tillbaka något. Den risken accepterar jag, men läste någonstans att de hjälper sig själva med att ta pengar från anslutna konton/kort så därför är jag lite vilsen om hur jag skall hantera situationen.

Tyvärr har du aldrig lyckats nå 364,75 €. Bara att glömma pengarna och gå vidare

Permalänk
Inaktiv

Det låter som att du har blivit lurad.

Ge dem ingen mer information och ge dem absolut inte mer pengar, acceptera läget och gå vidare som en visare man.

Edit. Pengarna är med högsta sannolikhet förlorade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Tyvärr har du aldrig lyckats nå 364,75 €. Bara att glömma pengarna och gå vidare

Då jag är helt ny, kan du lägga ut texten lite så att jag förstår varför och hur jag ser upp framöver om jag får något ryck att testa igen?

Skrivet av anon347775:

Det låter som att du har blivit lurad.

Ge dem ingen mer information och ge dem absolut inte mer pengar, acceptera läget och gå vidare som en visare man.

Edit. Pengarna är med högsta sannolikhet förlorade

Ajfan, det var som jag någonstans inombords förstod. Men då får det bli en läropeng.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det är bedragarna med 99,9% sannolikhet.
Det är den klassiska "WOW vad mycke på ett par dagar!!! Tänk på en månad!? Jag säljer sin lägenhet och skickar pengarna till dem och på 3 dagar kan jag få köpa tillbaka min lägenhet och ha en lägenhet till i pengar..... Osv... Osv...osv..."

10% per år... Är möjligt. Men inte typ 40% på ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Det är säkert legit men precis om med Plus500 så vill banken typ byta dina kreditkort om man skickar pengar dit och att få tillbaka dem är ännu svårare :/
Ge dem inte mer pengar men att de vill ha id etc är standard enligt min erfarenhet (med plus500 som inte är samma) då de måste veta vem de gör affär med precis som din bank.

Permalänk
Medlem

Tror inte pengarna är förlorade alls, är körkort och bevis på vart man bor som brukar krävas vid KYC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Det är säkert legit men precis om med Plus500 så vill banken typ byta dina kreditkort om man skickar pengar dit och att få tillbaka dem är ännu svårare :/
Ge dem inte mer pengar men att de vill ha id etc är standard enligt min erfarenhet (med plus500 som inte är samma) då de måste veta vem de gör affär med precis som din bank.

Skrivet av climie:

Tror inte pengarna är förlorade alls, är körkort och bevis på vart man bor som brukar krävas vid KYC

Dessa uppgifter borde ha krävts redan när han började. Att de vill han ska sätta in 5000e till tycker jag låter som tillräcklig information för att inte göra desto mer åt saken.

Jag hade varit glad åt att jag bara förlorade 250e.

Permalänk

Att en bank och investeringsföretag kräver godkända ID-handlingar för att öppna ett konto resp vid utbetalningar är nog inte så märkligt. Jag tycker att vi inom EU blir mer och mer hårt hållna för att minska penningflykt mm. Så detta reagerar jag inte nämnvärt mycket på. Däremot tycker jag att det luktar väldigt mycket bedragare om någon från investeringsföretaget...

Skrivet av Valonen:

De ringer ner mig och vill att jag skall sätta in 5000 Euro, men det kommer jag inte göra.

Så där har du väl den absolut största varningsklockan.

Man kan uttrycka det på ett annat sätt. Är det ett seriöst investeringsföretag som verkligen genererar de vinster som de går ut med i reklamen och utbetalningar/uttag går smärtfritt och alla investerare/insättare är nöjda så behövs ingen "mördande reklam" med telefonförsäljare mm. Då räcker det med investerarnas positiva erfarenhet som sprids "mun till mun" som den bästa reklamen.

Har själv köpt några hardware wallets (Ledger Nano S + Trezor) för ett par år sedan, som jag iof sig inte använt ännu. Men jag litar mer på hårdvaruplånböcker än suspekta crypto investeringsföretag.

Lycka till och uppdatera gärna tråden hur det går och om du lyckas få ut insatta slantar.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk

Bara bild på körkortet? För mig på ett liknande ställe så ville de att jag skulle skicka in bilder på min sn-rre för att jag skulle få tag ut mina pengar.

Vad de ska ha sådan information till är flera saker, en självklar sak är utpressning där de hotar att skicka denna bild till alla ens bekanta osv om man ej betalar mer. ID handlingar används till olika brottsliga ändamål. Det kan försöka vara köpa saker, eller bara använda dem i bluffannonser när personen vill se deras ID.

Sedan hur seriös denna aktuella sida är. Ja, man får Googla och leta upp forum där andra har handlat och de diskuterar. Såklart stället kan vara seriös. Men detta skulle man ha gjort före man börjar. Sedan väljer man det stället som man tror är mest seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Dessa uppgifter borde ha krävts redan när han började. Att de vill han ska sätta in 5000e till tycker jag låter som tillräcklig information för att inte göra desto mer åt saken.

Jag hade varit glad åt att jag bara förlorade 250e.

Ja, företaget vill väl inte slösa tid på att hantera dokument ifall kunden ändå bara skulle förlora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då jag är helt ny, kan du lägga ut texten lite så att jag förstår varför och hur jag ser upp framöver om jag får något ryck att testa igen?

Det enkla rådet är, håll dig borta och handla absolut inte med massa finansiella instrument som du inte förstår exakt hur de funderar. Det finns instrument där du kan förlora mer pengar än du investerar. Jag vet inte vad sidan du reggat dig på erbjuder exakt för handel egentligen, men CFD:er med hävstång låter som att det kan gå riktigt, riktigt illa.

Edit: Exakt varför säger de att du ska betala in 5000€?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Det låter som en scam. De får dig att börja med små belopp, du ser att det ökar massor i början på deras fejkplattform. De vill att du skall bli girig och sätta in mer och mer pengar. Siffrorna på deras site är bara fejk.

Vanligt som dejting-scams, kolla ex. denna youtube-video. https://www.youtube.com/watch?v=fnLipk4UJKg

Finns massor av andra exempel också om du söker på Foreign exchange scam eller Crypto scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det enkla rådet är, håll dig borta och handla absolut inte med massa finansiella instrument som du inte förstår exakt hur de funderar. Det finns instrument där du kan förlora mer pengar än du investerar. Jag vet inte vad sidan du reggat dig på erbjuder exakt för handel egentligen, men CFD:er med hävstång låter som att det kan gå riktigt, riktigt illa.

Edit: Exakt varför säger de att du ska betala in 5000€?

Jo detta verkar inte vara något för mig. De ville såklart börja trasa med högre belopp och ställde därför frågan. Men hoppas jag tar mig ur detta hur som. Hävstång verkar ju livsfarligt. Att kunna köpa stort med litet kapital och hoppas att det inte går åt skogen. Tror inte jag hann fastna på den kroken iallafall

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det låter som en scam. De får dig att börja med små belopp, du ser att det ökar massor i början på deras fejkplattform. De vill att du skall bli girig och sätta in mer och mer pengar. Siffrorna på deras site är bara fejk.

Vanligt som dejting-scams, kolla ex. denna youtube-video. https://www.youtube.com/watch?v=fnLipk4UJKg

Finns massor av andra exempel också om du söker på Foreign exchange scam eller Crypto scam.

Japp , jag kände ju rikt att detta verkar lätt som fan. Men tur jag drog mig lite tillbaka iallafall

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

KYC är vanligt krav när man tar ut fiatvaluta. Men behövs inte alltid för överföring av kryptovaluta. Försök skicka innehavet till en egen kryptoplånbok. Vill du sälja så kan du då göra det på annat ställe. Handla bara med riktiga kryptovalutor och inte certifikat eller annat trams där kryptovalutan inte går att överföra till egen plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

KYC är vanligt krav när man tar ut fiatvaluta. Men behövs inte alltid för överföring av kryptovaluta. Försök skicka innehavet till en egen kryptoplånbok. Vill du sälja så kan du då göra det på annat ställe. Handla bara med riktiga kryptovalutor och inte certifikat eller annat trams där kryptovalutan inte går att överföra till egen plånbok.

Japp försök föra över till wallet i kraken.com som sedan kan skicka till i alla fall SEB och Wise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

KYC är vanligt krav när man tar ut fiatvaluta. Men behövs inte alltid för överföring av kryptovaluta. Försök skicka innehavet till en egen kryptoplånbok. Vill du sälja så kan du då göra det på annat ställe. Handla bara med riktiga kryptovalutor och inte certifikat eller annat trams där kryptovalutan inte går att överföra till egen plånbok.

Skrivet av Larrxi:

Japp försök föra över till wallet i kraken.com som sedan kan skicka till i alla fall SEB och Wise.

Obs, CFD är endast kontrakt som följer priset på en kryptovaluta och medför inte något ägande på en wallet eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av climie:

Obs, CFD är endast kontrakt som följer priset på en kryptovaluta och medför inte något ägande på en wallet eller liknande

Undvik CFD

Permalänk
Medlem

Vekar som att de kommer att betala ut, samtidigt sa min bank att de inte var pigga på det hela. De stängde också möjligheterna för det företaget att göra några ekonomiska transaktioner fram eller tillbaka. Så de kanske inte ens kan betala ut, jag uppdaterar när saken går framåt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Vekar som att de kommer att betala ut, samtidigt sa min bank att de inte var pigga på det hela. De stängde också möjligheterna för det företaget att göra några ekonomiska transaktioner fram eller tillbaka. Så de kanske inte ens kan betala ut, jag uppdaterar när saken går framåt.

typ inga svenska banker som äns vill ta i cryptorelaterat med 2m lång tång äns och blockerat transaktioner till/från de kända cryptotjänsterna.

tror paypal inte har några problem att ta emot pengar från cryptotjänster dock så eventuellt kan du gå den vägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför inte börja med vanliga aktier på Avanza?

Permalänk

låter 100% som en scam

Varför gör man inte sin due diligence INNAN man för över pengar?
Finns ett fåtal legit kryptobörser, och denna är absolut inte en av dem. En googling så hade man sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

låter 100% som en scam

Varför gör man inte sin due diligence INNAN man för över pengar?
Finns ett fåtal legit kryptobörser, och denna är absolut inte en av dem. En googling så hade man sett det.

Fick tillbaka det jag satsat och överstående, så ingen scam men väldigt väldigt farligt att hålla på med denna typen förstår jag, med hävstång etc. För övrigt var det en länk i en artikel i SVD tror jag, som såg intressant ut men av någon anlednng bev jag dirigerad till den sajt jag nämde ovan.

Nåväl, en erfarenhet rikare och ett gott slut.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Fick tillbaka det jag satsat och överstående, så ingen scam men väldigt väldigt farligt att hålla på med denna typen förstår jag, med hävstång etc. För övrigt var det en länk i en artikel i SVD tror jag, som såg intressant ut men av någon anlednng bev jag dirigerad till den sajt jag nämde ovan.

Nåväl, en erfarenhet rikare och ett gott slut.

Det var mest troligt en annons som var designad att se ut som en tidningsartikel. Det är så dessa brukar se ut.

Permalänk
Medlem

Helst ska man förstå vad man investerar i. Det är inte alltid man gör det dock.

Jag satte lite pengar i räntefond för ett tag sedan och tänkte att räntan hade nått botten så när den börjar öka så måste fonden öka. Dock var det tvärt om att när räntan ökade minskade värdet på fonden. Som jag förstått det pga att fonden hade låst räntepapper när räntan var låg och när den sedan ökade så blev fonden med låg ränta mindre attraktiv.

Var bara småslantar men lärde mig en läxa iaf.

Detta var på en svensk storbank så inget konstigt utan vara bara jag som inte satte mig in i på
Förhand hur det fungerade utan tänkte bara att räntefonder måste öka när räntan ökar.

Bra du fick tillbaka pengarna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Gå aldrig med på att skicka bilder på ID-handlingar, oavsett hur legit verksamheten är!
Det enda en bild på ID-handling bevisar är att du är i besittning av en bild på ID-handling, d.v.s. bilden identifierar inte att du är du (vilket är poängen med en ID-handling).

Även om det är en betrodd verksamhet så bidrar du genom att skicka in en sådan bild till att förfarandet (för-)blir accepterat, vilket underlättar för den som kommit över bilden på någon annans ID-handling och vill använda det för skumraskaffärer.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8