Av det jag läser i detta inlägg så är jag inte säker på att det är något så simpelt.
Mitt första förslag är nämnligen "Clear CMOS", vilket du redan verkar ha gjort då du skriver "återställt och uppdaterat BIOS", jag antar att du återställt BIOS även efter att du uppdaterat, genom att tex kortsluta de två pinnarna i nedre högra hörnet med texten CLRTC med tex en mejsel några sekunder...
Rekommenderar att prova det som står i manulen.
Ta ut batteriet före du kortsluter dessa pinnar.
Gör även datorn helt strömlös när du utför denna åtgärd och använd även gärna funktionen i UEFI/BIOS.
Alternativt. Ta ut batteriet, låt datorn vara strömlös, tryck några gånger på power-knappen, vänta någon/några timmar, återinstallera batteriet och prova igen.
Jag vet inte hur snabbt temperaturen går upp på den CPU:n, men av erfarenhet så tar det betydligt längre än så om man har någon form av kylare monterad, oavsett om det är vatten eller luft.
Att du har en temperatur på 89 grader i redan i UEFI/BIOS när datorn startar upp när den varit avstängd en längre period tyder på ett lite mer allvarligt fel om inte "BIOS reset" hjälper. Om det är moderkortet eller CPU:n som är problemet går nog inte att svara på utan att prova med komponenter man vet fungerar.
Min tanke är lite att IHSen, (metallkåpan på CPU:n) inte varit fastlödd ordentligt och kanske rent av släppt så du inte har någon värmeöverföring mellan IHS:en och CPU:n.
Sedan kan det även blivit fel på moderkortet så den pumpar för mycket effekt in i CPU:n och därmed bidrar till den höga temperaturern.