Krönika: Att äga, eller inte äga en TV

Permalänk

Jag minns tider kring diskussioner kring public service där vissa inte trodde på de som inte ägde en tv för att kolla på svt. Där vissa köpte ofta mycket dåliga "tvapparater" utan kanalväljare för att få ha det utan betala.

Nå denna tid är förbi, jag tycker egentligen det är samma sak med ordet tv. Man kan ha en stor skärm för att se på filmklipp med, för många här på forumet så är den som en skärm, kanske som en smartskärm.

Frågan är vill man se på filmer på en stor "display/skärm" där man ej sitter som man gör vid datorn?
Jag själv gillar detta format att kolla på filmer.

Permalänk

Har en 46” som vi köpte 2016 för 4000. Billig Kommer inte ihåg märket, kanske Thomson.

Den används ändå flitigt. Barnprogram går något nästan dagligen, serie några avsnitt i veckan, film ett par gånger i månaden, nyheter ibland, på spåret, melodifestivalen och eurovision (sambon är ett fan, vet inte varför jag känner att jag måste förklara mig 😂). Kör allt genom Chromecast. Tv-spel har vi aldrig haft men är faktiskt sugen på Switch både jag och sambon.

Det hade nästan varit motiverat med en uppgradering men just nu är det mycket ändå med alla utgifter.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Vad är syftet med att inte äga en TV?
Att man inte tycker det är snyggt. Man kan ha projektor med elektrisk tab-tension duk, så finns det ingen skärm som konstant tar upp väggyta.
Man kan också ha ett skåp som TVn är monterad i. Och vill man ha en konstvägg, så kan man ha en tavla som döljer TVn, som sedan skjuts undan, eller typ öppnas om det är en målad träskiva, exempelvis.

Så av inredningsskäl så finns det ingen anledning att avstå TV, sen TVn blev platt och tunn eller projektorn kom.

Man kan ha läsfåtöljer, eller soffbord som man har brädspel på framför soffan, om man vidare inte vill avslöja med sin inredning att man kanske har en TV på något vis ändå.

Om syftet är at man inte ska bli förslöad, så ska man ju inte ha dator eller smartphone heller, då det är minst lika lätt att bli förslöad av någon av dom.
Tablå-tv är inte sämre än många saker på youtube/tiktok/instagram osv som man kan fastna vid.

Om man försöker lura sig själv genom att inte köpa TV och därför kompromissa med upplevelsen, så ska man helt enkelt släppa det och köpa en TV, det är bättre att vara ärlig mot sig själv, än att försöka låtsas att det på något vis är annorlunda, när man sitter vid datorn eller mobilen och gör meningslösa saker, eller rent utav ser TV på enheten via streaming-tjänst.

Om man vill koppla av efter jobbet, så kan man göra det med en bok, om man vill gå offline, då slipper man ju också till viss del att sömnen störs av ljus, men belysning i hemmet kan fortfarande påverka, och läsningen kan göra det svårt att somna.
Och läser man skönlitterärt, så ska man inte inbilla sig att det är så mycket bättre än att titta på TV, men det är dock svårare att göra flera saker samtidigt när man läser, många sitter på mobilen framför TVn, och fokuserar ändå inte på TVn.

Personligen tycker jag det är väldigt sällan som det går något vettigt på just TV, men streaming och youtube finns ju, och beroende på vad jag ser på, kan det vara så att jag föredrar att göra det på en stor skärm, inbyggd TV-mottagare eller inte, har ju ingen betydelse i det läget.

Jag har sagt upp mitt TV-abonnemang. Men jag skulle inte för det påstå att jag tar avstånd från TV, eftersom jag ändå tittar på TV-liknande innehåll, ibland material som även sänds på TV.

Har man skärmar på datorbord runt om i lägenheten, så kan jag verkligen inte förstå vitsen, besökare kommer inte tro att man bara använder dom för produktiva saker. Och om man inte bara för det, så kan man inte lura sig själv heller.

Samsungs The Frame serie, hade ju förut helt vanliga paneler, och då hade man lika gärna kunnat sätta vilken TV som helst bakom en specialbyggd ram. Nu har dom visserligen mattare paneler, men inte ytstrukturen av en målning, framförallt är dom inte belysta utifrån, så dom ser ju inte ens ut som en print, så igen kommer gå på att det är en tavla, alla kommer veta att det faktiskt är en TV/Bildskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag förstår inte grejen med Samsungs The Frame. Visst, det är både en TV och en tavla. Men ska man då hänga den i tavel- eller tv-höjd?

Du gör en tavelvägg och placerar frame på lagom tv-höjd, förslagsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För mig har inte TV’n varit synonymt med traditionella tv - kanaler i snart 15 år. Däremot spenderar jag 90% av min tid på youtube och övriga streamingtjänster framför den.

Samma sak här. Har aldrig kopplat in ens någon antennkabel i våra TV de senaste 10+ åren. Används kopplad till Xbox, Switch och HTPC. Förutom spel så är det mest YouTube, lite Netflix och F1TV och Eurosport Player.

Har eget bio/TV-rum, så inget problem att ha en naturlig plats för TV. Har den inte ens på väggen utan på en bänk. Passar mycket bättre ihop med högtalare och ljudanläggning.

LinjärTV har jag inte använt på 10+ år. Det är något annat. En TV är ju bara en stor form av monitor/skärm.

Förstår inte alls krönikan och krönikören.

Var samma sak med den förra osammanhängande krönikan om att ha en jättegammal utgången telefon eller en ny för 15-20 papp (hint; det finns nya bra moderna telefoner för runt 4000).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"TV" är en fysisk bildskärm. "TV" har inte varit synonymt med TV-kanaler på 10-15 år imo. Jag har inte haft TV-kanaler på 10+ år eller använt på ännu längre. Streaming / lokal media är allt idag. Ungefär som ovan skrev men med egen erfarenhet.
Men jag vill ha en relativt bra bild och dugligt ljud så jag kör en Samsung Q80R 65" och en Samsung Q960a limpa. Nästa byte blir TV till OLED och 77" eller högre. Om ca 5 år. Riktigt härligt med ombyte från en datorstol att kunna lägga sig i soffan och mysa.

Exakt. Krönikören har helt missat att en modern TV är främst en bra modern stor härlig skärm av extremt hög kvalitet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Hänger inte riktigt med.

Skulle det vara någon form av moraliskt ställningstagande att konsumera media via en 27 tums skärm och hörlurar sittandes på en stol kontra att sitta i en soffa och titta på en 50+ tummare istället?

Ska alla i hushållet sitta med lurar och glo på varsin skärm? Låter lite osocialt tycker jag.

Jo, förstod inte heller den saken. Mycket märkligt.

Kanske det är något miljötänk bakom att det drar för mycket energi (även om en modern OLED eller LCD är mycket effektivare jämfört Plasma)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal "dum" TV från LG 1080p som enbart tuggar chromecast och nintendo switch / retro, fungerar utmärkt utan 4k och det är en härlig gammal IPS panel från LG cirka 2014.

TV abonnemang och dylikt har jag aldrig haft, däremot har det ingått i hyresrätter jag bott i förut.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har en 32-tums Sony <någonting> som någon ställt i soprummet. Tog hem den och kollade att allt fungerade så det händer att det blir något TV-program nån gång men mest fungerar den som datorskärm. Fantastisk färgåtergivning och fantastisk skärpa, mycket bättre än alla "riktiga" datorskärmar jag haft. Skulle nog inte köpa TV idag men ställer någon en häftigare i föreningens soprum så slår jag nog till.

rättade stavfel
Permalänk
Medlem

Jag har en 65" TV som jag använder som en skärm för filmer via DLNA, youtube (SmartTube) samt andra strömningstjänster men ibland även chromecast.
Jag har IPTV som ingår i mitt bredband men tittar ytterst sällan på TV.
Om det finns andra som kan störas av mitt nattliga tittande så ansluter jag mina blåtandshörlurar till TV:n.

Permalänk
Geeks
Grundare

Skippa extra tusenlapparna @wittwang - jag fixar rabatten :D.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Min idag ganska gamla 55B7v är nästan inne på femte året. Inga problem med inbränningar och liknande men så kollar jag inte på linjärTV heller. När denna köptes snackades det om OLED mördarna på TV4 med sin sol.

Använder min TV (och den gamla 40" i sovrummet och 32" i köket) endast som bildskärmar, dels mot datorer/eventuella konsoller men också streaming inkl Jellyfin. Skulle vara fint med en lite större i vardagsrummet men 55" fungerar rätt bra här.

Lite osäker på om jag köpt en TV idag men troligen då det är skönt att luta sig tillbaks i soffan på kvällen framför den. Inte jätteförtjust i LG som tillverkare men OLED eller inget, tills något bättre kommer som ersätter. Hade gärna sett en 32" UHD skärm med OLED till datorn också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumbullen:

Du gör en tavelvägg och placerar frame på lagom tv-höjd, förslagsvis

Jag har googlat lite bilder på det och tycker ärligt talat att det inte blir bra. Men smaken är som baken så alla får givetvis göra som de vill, det kan ju vara bara jag som ser det så.

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller brytt mig öht om linjärtv sen typ 15 år tillbaks, verkligen helt ointressant. Men att ha en BRA o stor skärm när jag tittar på filmen o serier är jätteviktigt. Är man foto o bildintresserad så ser jag inte varför man inte skulle ha en vettig TV framför en random liten datorskärm.
Såg precis en Empire of Light (filmad av Roger Deakins på en Arri Alexa LF) i 4K HDR på min OLED o det var en fröjd för ögat!
Så ja klart grabben ska ha sig en fin tv

Permalänk
Medlem

Har man ungar eller en fruga som inte bryr sig om teknik skaffa inte en OLED, brände min fullständigt.
Jag var dum nog att bränna min egen för LGs "chromecast" funktion sög balle.

Permalänk
Medlem

Har haft två TV-apparater sedan jag flyttade hemifrån. Den ena fick jag gratis av en släkting (Gammal 40" (dum) platt-TV som var ca. 10 år gammal vid det laget) som ville bli av med den. Den andra har jag kvar nu, och en är väl typ 42"-46", också dum-TV, har inte mätt. Den betalade jag en pizza för, när en polare skulle slänga den efter de köpt en ny.

Med en Chrome Cast så har de fungerat väldigt bra att streama till från telefonen. Har inget TV-abonnemang.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Bor man själv behöver man inte klassisk inredning och sällskapsmöbler, men det är väl just inredning det handlar om? För du kan ju se allt på en monitor och en monitor kan vara en 48-tum OLED.

Har haft TV till och från hela livet, i TV-spelseran på 90-talet fanns det ju inget gångbart alternativ till en TV. Sedan hade jag länge ingen TV och den senaste plocka jag upp för 500 kr. Jag kan inte säga att min TV får någon egentlig användning, den finns mest ifall jag skulle få för mig att spela.

Det är dock väldigt enkelt att gå från att luta sig tillbaka i kontorsstolen och i en fåtölj eller soffa, du kan se på precis samma saker och det går riktigt smidigt att strömma saker nu för tiden. Både fjärrkontroll, styra med telefonen eller datorn är riktigt smidigt numera om TVn har smartfunktioner alternativt du har Apple TV eller Chromecast med Google TV.

O andra sidan är det idag också väldigt enkelt att sitta med en stor monitor, låta datorn sköta allt strömmande av media och ansluta spelkonsolerna till motorn. Som sagt steget är mindre än tidigare och skärm som skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

När analognätet släcktes så övergav jag tv men numera är ju tvapparater tekniskt bättre och billigare än monitorer om man vill ha bra bildkvalitet så nästa gång det blir behov av en ny bildvisare är chansen stor att det blir en tv och inte en monitor.
Monitorerna kan ju iofs också börja utvecklas men det känns som om man bara ökar uppdateringsfrekvensen på dem medan allt annat är på samma nivå som för 20 år sedan. Bedrövliga gränssnitt tex sällan fjärrkontroll eller möjlighet att styra dem via usb eller nätverk utan menyer som styrs med knappar man knappt kan nå, få ingångar och annat som man kommit att uppskatta med en tv..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har heller inte kollat seriöst på linjär tv de senaste 10-15 åren, kör mestadels streamingtjänster Youtube och de specifika program jag vill se via Chromecast eller tvns inbyggda gränssnitt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

vanlig tv slutat jag titta på för ca 15år sedan, kommer nog aldrig använda det igen.
idag streamar vi om det är något man vill se, tycker dock senaste årens utbud blivit skit dåligt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bortsett från de allra första veckorna jag bodde i min första egna lägenhet efter lumpen har jag haft TV. De där första veckorna använde jag min Commodore 1084 som TV med en VHS-bandspelare som kanalväljare. Jo, det allra första jag köpte efter jag fått mitt första jobb och lägenhet var inte en TV utan en Amiga 500 med skärm. Det fungerade förvånansvärt bra ändå i min lilla lägenhet men 14" kändes ändå i minsta laget så ganska snart blev det en begagnad 20" tjock-tv också.

Har svårt se mitt hem utan TV. Inte för att jag tittar på tablå-TV, för det gör jag inte. Mycket streamingtjänster dock och när jag tittar på film så vill jag ha en vettig TV och jag vill sitta i en skön soffa med ett bord framför där jag kan ställa kaffekoppen, vin- eller ölglaset osv. Att sitta vid skrivbordet och titta på film är bara inte ett alternativ i min värld, likaväl som att använda TVn som datorskärm annat än för HTPCn som enbart används för media.

Funderade dock på att köpa projektor istället senaste jag uppgraderade TVn men det blev lite för dyrt och krångligt för min smak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Vet inte om jag ska ge guldstjärna eller rött kort för ordvitsen.

Ordvitsar -> Alltid röd guldstjärna och möjligen en lätt, men gillande, örfil.

Permalänk
Medlem

Hade jag bott själv hade jag nog skippat TVn. Men när man är fler än en blir det lite trist att sitta framför var sin skärm. Dessutom blir det rätt trist när man har kontorsjobb att fortsätta spendera sin fritid i en kontorsstol.

Med TV så menar jag "stor bildskärm". Något abonnemang för linjär tv har vi aldrig haft.

Permalänk
Medlem

Jag gav upp tvn för många år sedan. Visst hänger den där fortfarande. En inte alltför modern plasma TV. Tycker det ser tomt ut annars. Är det filmkväll används istället projektorn. 120" duk och 4k projektor. Ljuder kommer från en ordentlig stereo anläggning samt dubbla subwoofers. Men det används dock kanske ett par gånger på helgerna. Största delen media konsumtion gör jag framför datorn eller på surfplattan ståendes på nattduksbordet vid sängen.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Tablå-TV har jag inte tittat på sedan jag var barn. Skaffade TV först när äldsta dottern var fyra och försökte titta på Astrid Lindgren filmer med två kompisar på en 4-tums telefonskärm. Fortfarande bara barnen som använder den, men ibland kollar vi på någon film eller serie ihop. Oftast använder vi individuella skärmar.
(Förstår inte varför SVT ägnar sig åt underhålllningsproduktion, och har svårt för att förstå dess existens över huvud taget.)

Permalänk
Medlem

Min antenn slutade funka häromåret så jag har inget att titta på men saknar det inte.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Inte tittat på utsänd TV, särskilt inte svenskt skräp, detta årtusendet även om jag har haft en teveapparat hela tiden. Har sagt hejdå till all reklam för länge sedan och strömmar eller stjäl allt jag är intresserad av, vilket är mycket lite nuförtiden med all vansinnig politik som ska klämmas in i precis allt. Blir mest youtube framför en av datorskärmarna eller någon gammal klassiker på teveskärmen när man vill koppla av.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

En TV apprat har ju alltid för mig varit just en stor billig skärm

Jag har nog aldrig varit intresserad av varken kanalpaket eller fasta tider. Jag blir nästan äcklad när jag ser mängden reklam på dagens kanaler, varför stå ut med det?

Men en större skärm är ju bättre nästan vilket innehåll man än talar om, spel, film, serier. Det förhöjer upplevelsen enormt

Sen går det att klara sig utan, och jag har inte direkt saknat de år när den inte fanns framme, det är bara trevligt att ha en de gånger man vill konsumera media

En soffa vill man väl ändå ha när man har folk över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag förstår inte grejen med Samsungs The Frame. Visst, det är både en TV och en tavla. Men ska man då hänga den i tavel- eller tv-höjd?

Folk köper ju TV som inte ser ut som en tavla och ändå hänger upp den i tavel-höjd så jag är ganska säker på att svaret på din fråga alltid är tavel-höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag har googlat lite bilder på det och tycker ärligt talat att det inte blir bra. Men smaken är som baken så alla får givetvis göra som de vill, det kan ju vara bara jag som ser det så.

Det är ju en nischad produkt och användningsområde så att det inte faller dig eller många andra i smaken är väl inte konstigt.

Men jag kan säga att hos rätt person är den helt suverän. Har en kompis med minimalt tv-intresse och massor med tavlor och konst i lägenheten där hon först hade billigast möjliga tv på väggen för att "det är där den bör vara". När jag övertalade henne till att kika på frame istället trots hennes initiala tankar om att hon inte ville lägga så mycket pengar på en tv så öppnades möjligheterna för den väggen och det blev otroligt mycket snyggare.