Asus OLED-skärm på 27 tum får svenskt pris – i butik nästa månad

Permalänk
Medlem

hmm jag skulle helt klart kunna tänka mig denna MEN jag har asus rog strix 165mhz 27" idag, satan vad inbränningar den har, frågan är om det blir bättre med oled?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hmm jag skulle helt klart kunna tänka mig denna MEN jag har asus rog strix 165mhz 27" idag, satan vad inbränningar den har, frågan är om det blir bättre med oled?

Vilken exakt är det du har? Är det OLED?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vilken exakt är det du har? Är det OLED?

Nej det är inte oled, där av frågan om det kommer bli samma problem med inbränning som den jag har idag.
PG279Q G-Sync

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nej det är inte oled, där av frågan om det kommer bli samma problem med inbränning som den jag har idag.
PG279Q G-Sync

Jag har haft en Asus PG279Q i många år, köptes ganska kort efter att den släpptes har jag för mig. Jag kan meddela att den har många tiotusentals timmar på. Om du lider av inbränning på den så är den trasig. Jag hade exakt det felet (kom över en natt från ingenstans) och fick en ny skärm på garantin, och låneskärm medan den skickades på felsökning.

Tog en video hur den såg ut, och som Asus klassade som en defekt skärm-panel efter felsökning. Dvs ser det ut liknande detta är den defekt:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lär kosta endel!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Har haft ögonen på denna, men jag blir lite konfunderad av alla dessa nya 27" OLED. Av alla modeller på marknaden eller som släpps snart verkar det enbart vara Dough och LG som byggt in HDMI 2.1, lite märkligt kan tyckas. Anledningen att jag vill ha det är för att kunna köra PS5 på skrivbordet nu när den har stöd för 1440p med VRR.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av osgorth:

Själv gick jag och köpte LG 42C2 för 8990kr inkl moms. Det är hyffsat mer prisvärt.

Hur är det att jobba runt de begränsningar som en vanlig TV har som bildskärm? Auto-på osv. 60hz?
Min dator kommer förmodligen inte kunna driva speciellt mycket i 4K snabbare än 60fps ändå, så det kanske kvittar.

Siktar på att uppgradera skärmen hemma när skatteåterbäringen kommer, så försöker göra lite research nu i förväg. Eftersom ultrawide oled antingen knappt går att få tag i eller kostar mer än min bil, så får en vanlig 4K-panel duga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur är det att jobba runt de begränsningar som en vanlig TV har som bildskärm? Auto-på osv. 60hz?
Min dator kommer förmodligen inte kunna driva speciellt mycket i 4K snabbare än 60fps ändå, så det kanske kvittar.

Än så länge har jag inte märkt något konstigt. Jag kör den i 4K 120Hz och det var inga konstigheter alls att ställa in det - gick in i kontrollpanelen (Nvidia) och satte den på "PC 3840x2160" med 120Hz refresh, och boom.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Lego Master
Skrivet av osgorth:

Än så länge har jag inte märkt något konstigt. Jag kör den i 4K 120Hz och det var inga konstigheter alls att ställa in det - gick in i kontrollpanelen (Nvidia) och satte den på "PC 3840x2160" med 120Hz refresh, och boom.

Shiet. Jaha, då är det väl spikat då om ingenting verkligt omvälvande och prisvärt dyker upp under våren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Förstår inte hur en 27" kostar 4000 mera än en 34" ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har haft en Asus PG279Q i många år, köptes ganska kort efter att den släpptes har jag för mig. Jag kan meddela att den har många tiotusentals timmar på. Om du lider av inbränning på den så är den trasig. Jag hade exakt det felet (kom över en natt från ingenstans) och fick en ny skärm på garantin, och låneskärm medan den skickades på felsökning.

Tog en video hur den såg ut, och som Asus klassade som en defekt skärm-panel efter felsökning. Dvs ser det ut liknande detta är den defekt:
https://www.youtube.com/watch?v=JT2k31keYeU

där ser man, tyvärr lär det inte finnas garanti kvar på denna, det är ett gäng år sedan jag köpte den.
(köpte den med vid släpp)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inbränning är inte samma problem som det en gång varit, men såklart finns det risker med denna typ av teknik med åldrande baserat på användning

Att kalla det en sponsrad artikel är dock lite för långt enligt mig

Det var inte det jag menade, det jag menade var att någon ser ut att gjort en sista-minut-ändring och det som egentligen passar in i meningen, samt kanske rimmar något på användning, är inbränning. Vrider man lite på det så kan man tolka det som att någon redigerat bort ett negativt ord (som skulle kunna vara fullt rimligt på denna skärm; extra kylning, ljusstark).

Skrivet av Gurrrra:

Vad snackar du om? Risken för inbränning är fortfarande inte alls så stor som många verkar tro, o det är helt klart en nyhetsartikel om en ny produkt, precis som SÅ många andra artiklar här på Sweclockers som inte heller är sponsrade.

De har smackat på med rätt hög ljusstyrka på en datorskärm, de har dessutom extra kylning på den. Hur stor är risken normalt menar du? Och visst det är en ny produkt, men du tycker inte att meningen jag påpekade är skriven felaktigt?

Ingen mening att gräva djupare i detta dock, vi lär inte komma någonstans i detta ämne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det var inte det jag menade, det jag menade var att någon ser ut att gjort en sista-minut-ändring och det som egentligen passar in i meningen, samt kanske rimmar något på användning, är inbränning. Vrider man lite på det så kan man tolka det som att någon redigerat bort ett negativt ord (som skulle kunna vara fullt rimligt på denna skärm; extra kylning, ljusstark).

Artikeln verkar dock vara redigerad nu, jag kan i alla fall inte se någon konstig användning av det ordet.

Skrivet av Dalton Sleeper:

De har smackat på med rätt hög ljusstyrka på en datorskärm, de har dessutom extra kylning på den. Hur stor är risken normalt menar du? Och visst det är en ny produkt, men du tycker inte att meningen jag påpekade är skriven felaktigt?

Ljusstyrkan som anges är för HDR på en liten yta, 1000 nits är inget konstigt i det sammanhanget. Max ljusstyrka är annars 450 nits enligt Asus spec, återigen inget konstigt för en spelskärm (och förstås inställbart, 450 nits är ju inte direkt lämpligt inomhus).

Permalänk
Medlem

ogillar starkt prissättningen som blir i sverige nuförtiden, hoppas alla bojkottar. Var samma sak med MSI skärm

Permalänk
Medlem

Vet vi om denna Asus har en "glossy" finish eller samma matta finish som LGn? Kommer köpa någon av dom förmodligen men folk verkar föredra glossy framför matta...

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raksol:

Vet vi om denna Asus har en "glossy" finish eller samma matta finish som LGn? Kommer köpa någon av dom förmodligen men folk verkar föredra glossy framför matta...

Den är matt enligt deras hemsida. Själv köper jag enbart matta skärmar, även TV-apparater.

https://rog.asus.com/se/monitors/27-to-31-5-inches/rog-swift-...

Tycker 27 tum är för stort dock, 25 tum hade varit precis lagom för ett skrivbord.