Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Medlem

Nästa steg är såklart att beställa en helt egen anslutning från en egen nätstation från ditt elbolag så man inte får ströningar från andra kunder i den egna transformatorkretsen. Gärna med en isolertransformator också. Annars kan man inte få perfekt ljud.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Sluta med dessa artiklar, det finns ingen som helst anledning att skriva dem och belysa dessa sol och vårdare. Sweclockers blir sämre dag för dag. Sluta att göra artiklar som belyser lurendrejarprodukter. Särskilt när de är helt kritiklösa.

Skrivet av marcusOCZ:

Galvanisk källa eller filter är faktist nånting som funkar, men jag har aldrig sett det på nätverksporten. De som köper en GoXLR är nästan tvugna att ha en eller två.

Galvanisk avskiljning gör inget som helst för att förbättra en digital signal. På analoga signaler så används det för att ta bort brum och andra missljud.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Nästa steg är såklart att beställa en helt egen anslutning från en egen nätstation från ditt elbolag så man inte får ströningar från andra kunder i den egna transformatorkretsen. Gärna med en isolertransformator också. Annars kan man inte få perfekt ljud.
https://klindustri.se/wp-content/uploads/2018/10/natstationer-plat-utomhusbetjanade-thumb.jpg

Borde vara bättre och isolera helt med solceller och batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Sluta med dessa artiklar, det finns ingen som helst anledning att skriva dem och belysa dessa sol och vårdare. Sweclockers blir sämre dag för dag. Sluta att göra artiklar som belyser lurendrejarprodukter. Särskilt när de är helt kritiklösa.

Galvanisk avskiljning gör inget som helst för att förbättra en digital signal. På analoga signaler så används det för att ta bort brum och andra missljud.

Så länge som du klickar på dem, kommer de fortsätta att publicera dem.

Permalänk
Medlem

Att med optik skilja två punkter, galvaniskt, ifrån varandra är inget nytt så denna produkt kanske kan användas vi tillfällen (i hemmamiljö) där man tänkt sig dra en lång TP-kabel mellan två fastigheter som har olika jordpotentialer. Dvs när det av olika anledningar inte finns möjligt att dra fiber.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känner till termen snake-oil. Men kan inte låta bli att fundera över dess härkomst. Orm-olja , liksom what?

Kommer från förr, när säljare åkte runt med häst och vagn och försökte lura på folk diverse mirakel mediciner. Snake oil såldes som en universal medicin som botade alla åkommor/problem.

Permalänk
Medlem

Just den här produkten kan faktiskt ha ett visst värde även om påståenden om att den minskar jitter mm är rent bullshit.
Men just galvanisk avskiljning har ju faktiskt ett värde. Så fort man kopplar ihop flera utrustningar med en elektrisk/elektronisk anslutning så finns en risk att man har potentialskilnad mellan och det kan påverka båda utrustningarna rent elektriskt så att det påverkar ljudet genom att man får brum i förstärkare mm. Och det är förvisso ett större problem med analoga överföringar men kan påverka även digitala anslutningar eftersom det påverkar stabiliteten i jordpunkterna i båda utrustningarna och därmed har potential att påverka alla delar i de anslutna utrustningarna.
Dock är det ett relativt ovanligt problem och inget som uppstår i normalfallet i ett hushåll.
Jag har personligen aldrig råkat ut för det. Och om man råkar ut för det så är det förutom i ytterst ovanliga fall frågan om att man har direkta fel i elsystemet hemma eller att det är något som är vajsing med utrustningen.

Så just den här skulle jag nog inte säga att den med nödvändighet är helt värdelös förutsatt att den faktiskt åstadkommer galvanisk isolering. Men priset är alldeles för högt för den här typen av produkter. Det går att åstadkomma galvanisk isolering med produkter för bara någon hundralapp.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Är så trött på att behöva skrika på min router att håll käften när den gnälla på att den vill ha mer gigabytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kommer från förr, när säljare åkte runt med häst och vagn och försökte lura på folk diverse mirakel mediciner. Snake oil såldes som en universal medicin som botade alla åkommor/problem.

Ah där ser man. Historielektion, tack för den 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

"zero jitter memory buffer"

Helt orelaterat till artikeln (jag tar alltså inte påståendena i försvar), men vad som är högst verkligt är buffer bloat.
Alla som gillar att fippla med nätverk och har ett eget hemma rekommenderas läsa och optimera.

[Test]
https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

[Vad och varför, beskrivning av bufferbloat]
https://www.bufferbloat.net/projects/

Explain bufferbloat like I’m five?

Imagine that you have a sink with a very narrow drain. Your friend pours a large bucket of water into it. The sink is full and draining very slowly.

You have a spoonful of oil that you want to get down the drain as soon as possible. You pour it into the sink. But of course, it doesn’t drain quickly - the water in the sink needs to drain first. Shoot!

The sink is a buffer - a “queue” for liquid. When your friend poured in the bucket of water, they filled the queue. Anything new will take a long time to drain.

This isn’t a perfect analogy to what’s happening in your router, but it’s close!

Instead of water and oil, networks have different flows of packets. Your router is like the sink, and your connection to the ISP is the narrow drain (since it’s probably the slowest link in your network).

When someone on your network sends a large file, a lot of packets get sent all at once. The router temporarily "buffers those packets", holding them before they’re sent. Any new data packets get stuck behind the existing queue of buffered packets. They will arrive at the destination much later than if the router’s buffers hadn't been full.

This is “bufferbloat” - undesirable high latency caused by other traffic on your network. It happens when a flow uses more than its fair share of the bottleneck. Bufferbloat is the primary cause of bad performance for real-time Internet applications like VoIP calls, video games, and videoconferencing.

However, all is not lost!

Certain routers have smart algorithms (usually called "SQM") that ensure that time-sensitive packets flowing through the router don’t get delayed, even when large files are being downloaded or uploaded. Continuing with the liquid analogy, these routers offer a way to admit just the right amount of water into the sink so the drain pipe is always full, but a new spoonful of oil will drain out immediately.

Dold text
Permalänk
Medlem

Tänkte (typ halva rubriken) att de löst nåt riktigt som coilwhine eller dyl... de hade vart nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Så just den här skulle jag nog inte säga att den med nödvändighet är helt värdelös förutsatt att den faktiskt åstadkommer galvanisk isolering. Men priset är alldeles för högt för den här typen av produkter. Det går att åstadkomma galvanisk isolering med produkter för bara någon hundralapp.

RJ45/Ethernetkontakten är galvaniskt avskiljd från NIC'et i var ände och skall vara det enl. IEEE 802.3 standard for Ethernet interfaces, förutsatt att man inte nyttjar skärmad kabel som bryggar jord mellan apparaterna(?), dock är signalen avskiljd oavsett. Vissa bygger in isolertransformatorer i honkontakten(se: RJ45 Female Connector With Integrated Magnetics)
och andra sätter avstörningstransformatorn på själva PCB'n innan ethernetkontrollern.

De två extra isolertransformatorer som den här produkten tillför gör varken av eller till.

Permalänk
Medlem

Känns som börjat komma mer clickbait typ av artiklar på SweClockers på saker som kanske nu inte är de viktigaste (från ett IT perspektiv) men ämnet är såpass kontroversiellt att det skapar diskussion hursomhelst som som speciellt intresserar trollen, säger det varken i positiv eller negativ bemärkelse utan bara ett konstaterande, en tydlig linjeförändring från förut.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av maniac:

Nästa steg är såklart att beställa en helt egen anslutning från en egen nätstation från ditt elbolag så man inte får ströningar från andra kunder i den egna transformatorkretsen. Gärna med en isolertransformator också. Annars kan man inte få perfekt ljud.
https://klindustri.se/wp-content/uploads/2018/10/natstationer-plat-utomhusbetjanade-thumb.jpg

Farbro Barbros stora våta dröm!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Supreme8001:

Helt orelaterat till artikeln (jag tar alltså inte påståendena i försvar), men vad som är högst verkligt är buffer bloat.
Alla som gillar att fippla med nätverk och har ett eget hemma rekommenderas läsa och optimera.

[Test]
https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

[Vad och varför, beskrivning av bufferbloat]
https://www.bufferbloat.net/projects/

Känns lite som något som var är ett stort problem med ADSL/kabel (brukade mecka med min Linux-router av just denna anledning) men inte fiber.

Jag körde testet och fick A: 5 ms unloaded, +7 ms download, +8 ms upload. Det kan jag leva med. Jitter ökade från 1.5 ms till 6.5 ms vid nedladdning, men vill man mot förmodan spela shooters samtidigt som man laddar ner lär det hjälpa att begränsa till typ 90% av vad linan klarar av tillfälligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Var tydliga med att produkten är lurendrejeri för i h-e. Det finns ingen som helst anledning att göra neutrala artiklar om äkta lurendrejeri

Men det står det ju:

Skrivet av Sweclockers i rubriken:

ljudentusiaster

Betyder ju att det bara är hittepå saker.

Permalänk

Linus tech tips testade ju liknande produkter nyligen. https://www.youtube.com/watch?v=Bc422iIvCcY

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk

galvanisk avskiljning? dvs ett par lysdioder i ena änden och ett par fotosensor i den andra?

borde inte den vanliga inkommande fibern duga gott som "galvanisk avskiljare" kan man tycka om det räcker att den sitter på inkommande innan routern?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Känns lite som något som var är ett stort problem med ADSL/kabel (brukade mecka med min Linux-router av just denna anledning) men inte fiber.

Jag körde testet och fick A: 5 ms unloaded, +7 ms download, +8 ms upload. Det kan jag leva med. Jitter ökade från 1.5 ms till 6.5 ms vid nedladdning, men vill man mot förmodan spela shooters samtidigt som man laddar ner lär det hjälpa att begränsa till typ 90% av vad linan klarar av tillfälligt.

jo, ju mindre bandbredd desto större problem oftast.
Vad som är förvånande är när jag kör via WiFi. Mitt WiFi är långsammare än ISP-uppkopplingen men ändå skjuter response-tiden iväg upp till ~100ms jämfört med 4ms unloaded.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För den som vill få tyst på sitt nätverk och bli av med signalstörningar ska adaptern erbjuda både galvanisk isolering och "zero jitter memory buffer".

Läs hela artikeln här

Det är skandal att Sweclockers är med och sprider desinformation. Protokollen för nätverkstrafik innehåller kontroll av datapaketen så att dessa skickas över felfritt. Om de inte är felfria skickas de om igen så de blir felfria.

SLUTA SPRID LÖGNER OCH DESINFORMATION!

Seriöst... nu får ni ge er.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Provade precis denna mirakelenhet och det fungerar verkligen!

Här är resultatet utan den:

Citat:

010101000110100001101001011100110010000001101001011100110010000001101010011100110010000001101100011101010111001101110011011101000010000001100001011000010111001101100101001000000110000101100011011000010110110001101100

och här med:

Citat:

010101000110100001101001011100110010000001101001011100110010000001101010011100110010000001101100011101010111001101110011011101000010000001100001011000010111001101100101001000000110000101100011011000010110110001101100

Som synes är nollorna mycket rundare i formen och ettorna är jämnare. Ja ni ser själva vilken enorm skillnad det gjorde!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Plockar bort allt <0 och >0 men <1 samt >1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

https://blog.semtech.com/hs-fs/hubfs/image002-1.png?width=394&name=image002-1.png

RJ45/Ethernetkontakten är galvaniskt avskiljd från NIC'et i var ände och skall vara det enl. IEEE 802.3 standard for Ethernet interfaces, förutsatt att man inte nyttjar skärmad kabel som bryggar jord mellan apparaterna(?), dock är signalen avskiljd oavsett. Vissa bygger in isolertransformatorer i honkontakten(se: RJ45 Female Connector With Integrated Magnetics)
och andra sätter avstörningstransformatorn på själva PCB'n innan ethernetkontrollern.

De två extra isolertransformatorer som den här produkten tillför gör varken av eller till.

Problemet kan uppstå just om man använder skärmad kabel och därmed ansluter jorden mellan enheterna. Det är just där som den eventuellt kan göra något. Men som sagt Det är fortfarande ovanligt att man har den typen av problem i dagsläget. Jag har själv aldrig råkat ut för det ens med analoga phonokontakter mellan utrustningar.
Och det är ju betydligt billigare att bara använda en oskärmad nätverkskabel om man har problem eftersom signalerna skall vara galvaniskt separerade. Det är bara skärmen som inte nödvändigtvis är avskiljd.

Permalänk
Rekordmedlem

Inte så dyr men behovet av extra åskskydd har ju minskat kraftigt sedan modemtiden så även om den tekniskt lär fungera ser jag inget behov.
Dessutom så lär den inte påverka ljudkvaliten på nått sätt om inget är väldigt trasigt och då bör man ju reparera grundorsaken i stället för att ta bort symptomen.

Jag har förresten en vän som är mycket för att tweaka nätverksljud och han har nördat ner sig på ett sundare sätt och kopplar upp det som går med fiber. Funkar bra för galvanisk isolering och som bieffekt kan man få 10 Gbit som kan ge fördelar vid filflyttande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

galvanisk avskiljning? dvs ett par lysdioder i ena änden och ett par fotosensor i den andra?

borde inte den vanliga inkommande fibern duga gott som "galvanisk avskiljare" kan man tycka om det räcker att den sitter på inkommande innan routern?

Nja. Du kan faktiskt, även om det är relativt ovanligt, få problem med att jordplanen i dina olika utrustningar inte stämmer överens och då kan du få problem om dou sedan ansluter deras jorbplan till varandra.
Du kan då få bruk i ljudet. Det har ingenting att göra med några digitala signaler. Dom kommer fram oförändrat oavsett. Däremot kan man genom att störa jorden i en förstärkare få problem med brum i ljudet eftersom den kommer att störa alla delar i den analoga signalförstärkningen.
Men det händer i princip bara om du har fel i hur elen hemma hos dig är kopplad numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Det är skandal att Sweclockers är med och sprider desinformation. Protokollen för nätverkstrafik innehåller kontroll av datapaketen så att dessa skickas över felfritt. Om de inte är felfria skickas de om igen så de blir felfria.

SLUTA SPRID LÖGNER OCH DESINFORMATION!

Seriöst... nu får ni ge er.

Grejen med galvaniska avskiljning har inget med några digitala signaler att göra. De påverkas inte alls eftersom dom redan enligt standarden är galvaniskt avskiljda.
Däremot är inte skärmen avskiljd då den ansluter till jord i båda ändarna.
Det leder till att dom du då kopplar ihop två utrustningar som råkar ha olika jordpotential så kan det orsaka brum i jurden vilket då stör alla analoga delar i utrustningarna. Dvs förstärkaren kan pga störningar i jorden generera brum i alla delar i den analoga signalförstärkningen vilket leder till att du får dåligt ljud.

Men det är ohyggligt ovanligt och händer i stort sett bara om du har fel i elnätet hemma. (eller en utrustning som det är fel på).

Den delen som pratar om minimera jitter i den digitala signalen är inget annat än struntprat däremot. Det är bara den galvaniska avskiljningen som jag skulle säga eventuellt kan göra någon nytta och då bara om du använder skärmad nätverkskabel.
En vanlig oskärmad nätverkskbael (vilket ör överlägset vanligast) är redan galvaniskt avskiljd så det är i sådant fall mycket billigare att bara byta nätverkskabeln till en oskärmad om man har problem med brum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känner till termen snake-oil. Men kan inte låta bli att fundera över dess härkomst. Orm-olja , liksom what?

Det finns en fin historia bakom det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur signalöverföring[*] fungerar ned på minsta nivå och hur problemen kan fortplanta sig i ändarna – det är bortom min kunskapsnivå. Helt klart finns det situationer där det är konkreta problem med signalöverföring[*], likaväl som det finns situationer där man kan diskutera när man når inbillningens gräns.

När jag i mitt jobb får möjlighet att träffa på dem som kan sin sak försöker jag fånga pusselbitar av information och förklaringar så gott det går. Ämnet är i alla fall så pass komplext att man kan bygga en hel livstid av kunskap och karriär på hur signalöverföring[*] fungerar i teori och praktik. Vilket jag inte har tiden och plats i hjärnan för.

Effekten blir ett kunskapsglapp som slår åt två håll. Jag kallar dem för enkelhetens skull typ A och B. Samt varianten + vilka uttrycker sig på forumet:

(A) Positiva vibbar av samma sort som med quantum woo-principen. Man läser in mer personliga värderingar och känslor om "värme," "renhet", "naturligt" etc. än vad den neutrala fysiken någonsin har kunnat underbygga. Här på Swec är det kanske ett inlägg på hundra eller färre som uttrycker dessa åsikter. Det är en typ av fördummelse som jag personligen starkt ogillar när det handlar om kvacksalveri i ordets ursprungliga betydelse.

(B) Negativ skepsis åt andra hållet går ut på att raljera om "snake oil" och att avfärda allt annat som bluff. Signalöverföring[*] är ettor och nollor i sladden och allting har absoluta svar. Vilket är en annan typ av fördummelse även det. Och vad jag skulle säga är ännu starkare knutet till känslor och identitet.

(+) Pusselbitaren har några faktiskt pusselbitar om ämnet och kan ge ett delsvar. Inser ofta sin egen begränsning och lyckas därför undvika allt för stora känslor. Men kan också vara A+ och B+ och använda favoritpusselbiten som slagträ i diskussionen om sanningen om signalöverföring[*]

Med andra ord: Det är väldigt få här på forumet som egentligen kan ämnet på djupet och har en saklig inställning. De personer som verkligen kan förklara kommer istället dra sig från att svara. Jag förstår varför eftersom när de personerna öppnar munnen möts de av antingen typ (A) eller typ (B) där typ (B+) oftast är den värsta.

[*]"Signalöverföring" kan förstås ersättas av vilket annat komplicerat ämne som helst.

Permalänk
Medlem

Lite tramsigt att denna sida ens ger utrymme för sånt här ovetenskapligt skräp, helt utan att understryka att det faktiskt är lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns en fin historia bakom det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil

Tack, fick en fin förklaring tidigare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X