Permalänk

MSI z690 pro

Hej igen..

Har ett moderkort där jag behöver öppna en M2 port för installation
av en SSD 980.

Problemet är att när jag är i Biosen och ser att porten säger " not present " så
vet jag inte hur jag går viare för att öppna.

Tacksam för hjälp 😁

Thomas

Permalänk
Medlem

är du säker att du måste göra det i bios? jag har samma moderkort om det är z690-a pro och då var det bara o sätta i och köra. Måste dock göra en partition ifall det är en ny ssd annars kommer den inte synas i windows

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Japp. Samma kort men datorn hittar inte disken. Ser i Biosen att porten är disabled..

Permalänk
Medlem

Det står inget i manualen eller specen för det moderkortet om att någon M.2-port delar anslutningar med något annat, så det bör inte finnas något att ställa in i BIOS utan de ska alltid vara aktiverade. Har du testat någon av de andra M.2-portarna?

Permalänk

Finns fyra portar för M.2 och den första är upptagen. Testat den tredje enligt manual som inte är öppen. När jag kikar i biosen så är alla Sata portar samt övriga M.2 " not present "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Finns fyra portar för M.2 och den första är upptagen. Testat den tredje enligt manual som inte är öppen. När jag kikar i biosen så är alla Sata portar samt övriga M.2 " not present "

Det betyder att moderkortet inte känner av att det sitter något i de portarna, inte att de är avstängda. Så antingen är din SSD eller M.2-porten trasig, eller så har du inte kopplat in den ordentligt.

Permalänk

Ok. Kikar vidare.. Återkommer i forumet om jag inte kommer vidare.
Köpte SSD:en i outlet så tror den varit ute tidigare.

Kan ju ha blivit defekt där...

Thomas

Permalänk

Tack för alla råd. Nu fungerar det . Bytte ut SSD på stället där jag köpte den (Elgiganten ). De sa att de testkört den vid tidigare inbyte men det kan inte ha stämt. Skapade mycket extraarbete.

Som sagt tack för hjälpen 👍