Konstigt problem som bara dök upp - hjälp

Permalänk
Medlem

Konstigt problem som bara dök upp - hjälp

Hej alla,

Har stött på ett konstigt problem med datorn. Allt fungerade bra imorse, drog på lunch och kom tillbaka till detta. Ingen aning vad det är som hänt.
När jag avinstallerar Nvidia drivrutiner så är det inga problem. Installerar jag om de så dyker detta upp.

Under boot fungerar det även. Det dyker upp när man ska logga in på Windows.

Asus 3080 kort
Msk tomahawk x570
Amd 5900x

Permalänk
Medlem

Prova en annan port på grafikkortet och se om det hjälper.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova en annan port på grafikkortet och se om det hjälper.

Hej!

Provat det med. Samma resultat.

Provade med att starta upp till safe mode. Här funkar det som det ska, måste vara ett drivrutin problem? Vilket är konstigt då man inte ändrade något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miicheal:

Hej!

Provat det med. Samma resultat.

Provade med att starta upp till safe mode. Här funkar det som det ska, måste vara ett drivrutin problem? Vilket är konstigt då man inte ändrade något?

Ja, då låter det drivrutinrelaterat. Har du provat med en äldre drivrutin än den senaste?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miicheal:

Provade med att starta upp till safe mode. Här funkar det som det ska, måste vara ett drivrutin problem? Vilket är konstigt då man inte ändrade något?

Att det fungerar utan drivrutiner behöver inte betyda att det är drivrutinerna som det är fel på, utan kortet kör då bara i ett enklare kompabilitetsläge. Så det kan tyvärr vara att grafikkortet helt enkelt gått sönder, problemet ser ut som ett ganska typiskt minnesfel.

Permalänk
Medlem

Så lite updatering..

Provade med sänka refreshrate till 60Hz. Då funkar det som ska med. Ökar jag det så dyker problemet upp igen.

Provade dock min arbetsdator på samma skärm, där funkade det till 100Hz (Vilket är max för den datorn)

Så de kan alltså vara själva grafikkortet det är problem på? Men hur skulle det skadas när man inte rört det?
Angående drivrutiner, hade ett äldre drivrutin tidigare, uppdaterade när problemet dök upp, tänkte ifall det skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miicheal:

Så lite updatering..

Provade med sänka refreshrate till 60Hz. Då funkar det som ska med. Ökar jag det så dyker problemet upp igen.

Provade dock min arbetsdator på samma skärm, där funkade det till 100Hz (Vilket är max för den datorn)

Så de kan alltså vara själva grafikkortet det är problem på? Men hur skulle det skadas när man inte rört det?
Angående drivrutiner, hade ett äldre drivrutin tidigare, uppdaterade när problemet dök upp, tänkte ifall det skulle hjälpa.

Testade du med en annan kabel på din skärm också?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Testade du med en annan kabel på din skärm också?

Provade med kabeln jag hade för arbetsdatorn nyss.

Displayport-->HDMI Kabel den klarade upp till 100Hz, vilket verkar vara max för den kabeln..

Så ska prova med att köpa hem en ny displayport kabel och prova det.
Riktigt konstigt att det ska bara lägga av, brukar aldrig röra kablarna.

Tips på kablar eller ska man bara köra en Deltaco kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miicheal:

Provade med kabeln jag hade för arbetsdatorn nyss.

Displayport-->HDMI Kabel den klarade upp till 100Hz, vilket verkar vara max för den kabeln..

Så ska prova med att köpa hem en ny displayport kabel och prova det.
Riktigt konstigt att det ska bara lägga av, brukar aldrig röra kablarna.

Tips på kablar eller ska man bara köra en Deltaco kabel?

Valfri DP 1.4 kabel bör funka. Brukar stå vad dem är specade för. Deltaco-kablar brukar duga om du får dem till bra pris men annars valfritt. Kör själv flera Deltaco-kablar hemma för både DP och HDMI men kräver att man läser vilken verison den är till.
Kablar kan bara sluta fungera, udda men händer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Miicheal:

Så de kan alltså vara själva grafikkortet det är problem på? Men hur skulle det skadas när man inte rört det?

Om du har möjlighet, testa grafikkortet i en annan dator (med drivrutiner) med samma Hz-inställning.

Angående att det skulle gått sönder bara sådär skulle jag säga är ganska troligt. Knappt något som gått sönder över mina drygt 25 år som nörd har gått sönder pga ett direkt ingrepp. Det har oftast bara gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Valfri DP 1.4 kabel bör funka. Brukar stå vad dem är specade för. Deltaco-kablar brukar duga om du får dem till bra pris men annars valfritt. Kör själv flera Deltaco-kablar hemma för både DP och HDMI men kräver att man läser vilken verison den är till.
Kablar kan bara sluta fungera, udda men händer.

Ahh, fanns typ inga andra än de ute på webhallen/inet tyvärr.
Vart en sånhär https://www.webhallen.com/se/product/295498-Deltaco-DisplayPo...

Yepp sjukt drygt men aa, får se vad som händer när man har nya kabeln då.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

När du får grafikartefakter på skärmen så kan du börja med att ta en printscreen på skärmen med felen.

Sparas felen i din print screen så är det ofta något i grafikkortet som gått sönder. Vanligen nå minne som börjar ge upp. Kan vara läge att byta grafikkort.

Kan du inte fånga felen i en print screen så är det troligen fel i kabel eller något med skärmen. då kan du börja testa olika kablar/skärmar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled