Windows säkerhetsfunktioner sänker prestanda i spel

Permalänk
Medlem

Nu lyssnar jag på er som pratar om hur viktigt det är med säkerhet och undrar.
Om min dator används endast till spel och surf (jag har annan dator till jobb och allt annat) behöver jag också skydd? Eller kan jag bara installera om Windows om jag får problem?
Om ni tycker att jag borde skaffa en antivirus, vilken passar bäst en Gaming rig?

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Nu lyssnar jag på er som pratar om hur viktigt det är med säkerhet och undrar.
Om min dator används endast till spel och surf (jag har annan dator till jobb och allt annat) behöver jag också skydd? Eller kan jag bara installera om Windows om jag får problem?
Om ni tycker att jag borde skaffa en antivirus, vilken passar bäst en Gaming rig?

Windows egna skydd räcker rätt långt.

Se till att Realtime shield är igång.
Att du frekvent uppdaterar windows när det kommer patchar.
Att Windows Brandväggen är igång.
Och ja antivirus då.

Sen handlar det rätt mycket om vad har du för andra devices hemma?
Har du IOT prylar? lampor, kameror, smarta stuffs, har du separerat dem på egna nät? etc etc
Uppdaterar du dessa?

Sen instället för att köpa ytterligare Antivirus på datorn så skulle jag kolla på en vettigare hemma router med bättre skydd.

Permalänk
Medlem

Denna funktion är inte igång på min burk, behöver jag slå på den tro eller skall jag låta det vara?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Denna funktion är inte igång på min burk, behöver jag slå på den tro eller skall jag låta det vara?

om du inte har aktiverat virtualisering i BIOS/UEFI så nej, låt det vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det allra säkraste om man inte vill att ens dator ska få virus är väl att aldrig starta den, så nästa Windows-version blir väl bara en pappersmodell av en laptop och så är det klart sen.

Kommer direkt att tänka på:

Citat:

Herregud. NÄR ska de lära sig att om ökad säkerhet ska accepteras så får det aldrig innebära mer krångel eller sänkt prestanda? För gör det det så kommer folk stänga av.

Det går inte. Prestandan kommer att påverkas, det får vi leva med. Sen är det ju alltid en avvägning, problemet är att många inte har kompetensen att förstå vad det faktiskt innebär när de börjar stänga av säkerhetsfunktioner enligt någon random instruktion på nätet.

Citat:

Självklart får man acceptera den säkerhetspolicy som finns på ens arbetsdator, men på ens privata som man själv har köpt så borde sådant här vara opt-in, inte opt-out.

Jag tycker grundläggande säkerhetsfunktioner som denna borde vara på default, de som förstår vad de gör kan stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

om du inte har aktiverat virtualisering i BIOS/UEFI så nej, låt det vara.

Ah ok, tack då vet jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Denna funktion är inte igång på min burk, behöver jag slå på den tro eller skall jag låta det vara?

Skrivet av Hansar:

om du inte har aktiverat virtualisering i BIOS/UEFI så nej, låt det vara.

Om du vill göra saker för att öka säkerheten, så vore det ju positivt att aktivera och se till att VBS i Windows är aktiverat.

(Men som nyheten säger så har det ju en liten prestandakostnad)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilken idiotisk artikel, som att uppmana att jag kommer snabbare till jobbet om jag inte låser ytterdörren.

Herregud uppmuntra användare att kontrollera så vbs med mera är påslaget istället, tror inte det är påslaget automatiskt om man snickrar ihop en burk själv.

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Nu lyssnar jag på er som pratar om hur viktigt det är med säkerhet och undrar.
Om min dator används endast till spel och surf (jag har annan dator till jobb och allt annat) behöver jag också skydd? Eller kan jag bara installera om Windows om jag får problem?
Om ni tycker att jag borde skaffa en antivirus, vilken passar bäst en Gaming rig?

Har du slagit på/inte stängt av de inbyggda skydden och övrig utrustning i huset är säkerhetsuppdaterad och har sina brandväggar igång skulle jag säga att det troligen räcker.

Men är du exempelvis också inloggad på samma molntjänster med den mindre skyddade speldatorn har du naturligtvis introducerat en svag länk i din kedja, så då får du återigen bedöma bekvämlighet kontra risk för din data. ”Oftast” går det ju bra, men det är som sagt ett personligt val man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kommer direkt att tänka på:
https://i.pinimg.com/736x/7c/67/66/7c6766a90b16f328689a3733fdefd74a.jpg
Det går inte. Prestandan kommer att påverkas, det får vi leva med. Sen är det ju alltid en avvägning, problemet är att många inte har kompetensen att förstå vad det faktiskt innebär när de börjar stänga av säkerhetsfunktioner enligt någon random instruktion på nätet.
Jag tycker grundläggande säkerhetsfunktioner som denna borde vara på default, de som förstår vad de gör kan stänga av det.

Får man själv avgöra om man vet vad man gör då? För ska sådant här vara på som standard så tycker jag i så fall det borde vara lätt att stänga av, inte massa bcedit eller powershell-script. Det ska inte vara "gömt" som det är idag.

Personligen har jag inte ens UAC påslaget. Även den lägsta nivån gör mig väldigt frustrerad.

Men det är klart. Om man "bara surfar" och betalar räkningar med sin dator så lider man inte av det prestandatapp som virtualiseringsbubbelplast skapar och får nog inte upp så många UAC-prompter när man använder datorn- Men med det use caset så är ju frågan varför man ens har en dator då allt det går att göra på mobilen.

Tack förresten för en Dilbert jag faktiskt missat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Får man själv avgöra om man vet vad man gör då? För ska sådant här vara på som standard så tycker jag i så fall det borde vara lätt att stänga av, inte massa bcedit eller powershell-script. Det ska inte vara "gömt" som det är idag.

Jag skulle snarast säga att det är först om du ”kan PowerShell” som du har en chans att förstå konsekvenserna av att göra den sorts val du beskriver, så hatten av för Microsoft om det är vad som krävs idag. 😆

Vad du gör på sin egen dator är ju mestadels upp till dig, men de flesta operativsystem har länge - vissa längre än andra - rekommenderat att man inte kör som en privilegierad användare till vardags, och jag ger tidigare i tråden exempel på en händelse som kunnat bli katastrofal om användaren i fråga hade haft större tillgång till sin dator än hon hade. Det är helt enkelt inte bara du själv som exekverar kod på din dator nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Får man själv avgöra om man vet vad man gör då? För ska sådant här vara på som standard så tycker jag i så fall det borde vara lätt att stänga av, inte massa bcedit eller powershell-script. Det ska inte vara "gömt" som det är idag.

Fast det borde vara hyfsat gömt eller krångligt att komma åt. Hade de haft en stor knapp i typ XBox-appen med typ "Stäng av säkerhet för att kanske få mer FPS" så hade massor av folk tryckt på den. Bättre då att det faktiskt krävs en smärre insats som kanske gör att folk tänker ett varv till.

Citat:

Personligen har jag inte ens UAC påslaget. Även den lägsta nivån gör mig väldigt frustrerad.

Hur kan det vara ett problem idag? Vad gör du som kräver admin-rättigheter hela tiden? I början på Vista stängde jag också av det för att så många program som default körde som admin, men det problemet är ju förbi nu, och behöver man godkänna något så är det oftast en installation eller liknande.

Citat:

Men det är klart. Om man "bara surfar" och betalar räkningar med sin dator så lider man inte av det prestandatapp som virtualiseringsbubbelplast skapar och får nog inte upp så många UAC-prompter när man använder datorn- Men med det use caset så är ju frågan varför man ens har en dator då allt det går att göra på mobilen.

Om man lider av 5% tapp i prestanda så ligger man verkligen på gränsen till acceptabel prestanda, eller så lider man av att siffrorna när man mäter är lägre än de var vid en annan mätning och inte någon faktisk märkt skillnad, jag sätter mina lovor på det senare.

Citat:

Tack förresten för en Dilbert jag faktiskt missat

Den är rätt gammal, vilket väl syns på tjockskärmen, men den satt i mitt minne från barndomen av någon anledning.

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Sen instället för att köpa ytterligare Antivirus på datorn så skulle jag kolla på en vettigare hemma router med bättre skydd.

Lycka till med att förklara MitM-attacker vs certificate pinning för mormor, och varför hon följaktligen måste vitlista sin internetbanks URL:er i IDS:en. 🙂

Det lilla skydd en mer avancerad hemmarouter/brandvägg för vanliga användare realistiskt kan ge är DNS-filtrering och blockering av trafik till/från kända elaka IP-adresser, vilket är bättre än inget, men inte jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Lycka till med att förklara MitM-attacker vs certificate pinning för mormor, och varför hon följaktligen måste vitlista sin internetbanks URL:er i IDS:en. 🙂

Det lilla skydd en mer avancerad hemmarouter/brandvägg för vanliga användare realistiskt kan ge är DNS-filtrering och blockering av trafik till/från kända elaka IP-adresser, vilket är bättre än inget, men inte jättebra.

Nu var det dock inte mormor vi pratade om här

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Nu var det dock inte mormor vi pratade om här

Sant - men ditt svar var riktat till en person vars fråga indikerade att de inte är proffs på IT-säkerhet, vilket ur det perspektivet överlappar med min fiktiva ”mormor”.

Inte att en lekperson inte skulle kunna lära sig tillräckligt mycket om ämnet för att ha mer nytta än skada av en NGFW/IDS/IPS-lösning, men realistiskt sett är det bättre att inte invagga folk i falsk trygghet: Bättre att utgå från att om din brandvägg/router inte varit ditt heltidsjobb i några veckor och löpande behöver ses till ett par timmar i veckan under resten av sin livstid, så ger den bara passiv säkerhet mot mycket naiva attacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sant - men ditt svar var riktat till en person vars fråga indikerade att de inte är proffs på IT-säkerhet, vilket ur det perspektivet överlappar med min fiktiva ”mormor”.

Inte att en lekperson inte skulle kunna lära sig tillräckligt mycket om ämnet för att ha mer nytta än skada av en NGFW/IDS/IPS-lösning, men realistiskt sett är det bättre att inte invagga folk i falsk trygghet: Bättre att utgå från att om din brandvägg/router inte varit ditt heltidsjobb i några veckor och löpande behöver ses till ett par timmar i veckan under resten av sin livstid, så ger den bara passiv säkerhet mot mycket naiva attacker.

ehh jo njaeo

Det finns rätt hyffsade ändå som jag skulle vilja påsta är bättre än de klassiska Asus / Dlink etc etc

Meraki har nyligen släppt nån som rätt mer anpassad för hemmet, (tror dock inte IPS följer med där) osäker.
Sen Ubiquiti Unifi serien är rätt hyffsad ändå skulle jag säga, blir dock snabbt rätt meckigt att confa mer avancerade policys och exemptions.

Tyvärr är det överlag en bajsmacka å hålla nära å käras nät relativt säkra.

Sen handlar det ju inte bara om själva skyddet din router/fw ger, även hur säker den i sig är, finns tyvärr alldeles för många hemma routrar som redan är infekterade då de inte underhålls / patchas.

Där kan ex Meraki GO / Unifi vara ett bättre alternativ då de kan styras av autopatch policys i molnet

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Tyvärr är det överlag en bajsmacka å hålla nära å käras nät relativt säkra.

Så sant som det är sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hansar:

ehh jo njaeo

Det finns rätt hyffsade ändå som jag skulle vilja påsta är bättre än de klassiska Asus / Dlink etc etc

Meraki har nyligen släppt nån som rätt mer anpassad för hemmet, (tror dock inte IPS följer med där) osäker.
Sen Ubiquiti Unifi serien är rätt hyffsad ändå skulle jag säga, blir dock snabbt rätt meckigt att confa mer avancerade policys och exemptions.

Tyvärr är det överlag en bajsmacka å hålla nära å käras nät relativt säkra.

Sen handlar det ju inte bara om själva skyddet din router/fw ger, även hur säker den i sig är, finns tyvärr alldeles för många hemma routrar som redan är infekterade då de inte underhålls / patchas.

Där kan ex Meraki GO / Unifi vara ett bättre alternativ då de kan styras av autopatch policys i molnet

Jag tycker mig se en viss övertro på "prosumer"-produkter inom nätverk här på Sweclockers och liknande ställen. Ubiquiti rekommenderas till typ alla exempelvis, men de är ju inte nödvändigtvis säkrare än en konsumentrouter om man bara ställer in den korrekt från första början (d.v.s. ingen remote access, inga default-lösenord och automatiska uppdateringar), och är ju mycket dyrare. Och sen får man ju det "roliga" jobbet med att konfigurera mycket mer och sköta det mycket mer omfattande underhållet med dessa prosumer-grejer. Har man behov av deras avancerade funktioner så absolut, men annars skulle jag säga att de flesta hade servats bäst av en konsumentrouter av bättre kvalitet.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag tycker mig se en viss övertro på "prosumer"-produkter inom nätverk här på Sweclockers och liknande ställen. Ubiquiti rekommenderas till typ alla exempelvis, men de är ju inte nödvändigtvis säkrare än en konsumentrouter om man bara ställer in den korrekt från första början (d.v.s. ingen remote access, inga default-lösenord och automatiska uppdateringar), och är ju mycket dyrare. Och sen får man ju det "roliga" jobbet med att konfigurera mycket mer och sköta det mycket mer omfattande underhållet med dessa prosumer-grejer. Har man behov av deras avancerade funktioner så absolut, men annars skulle jag säga att de flesta hade servats bäst av en konsumentrouter av bättre kvalitet.

Det är precis detta jag menade ovan: räkna inte med att routern på något sätt är magisk. Stäng ner allt som kan stängas ner av extern tillgång, och sätt ett bra och unikt lösenord för intern management så har du gjort det som bör göras i routern om du inte är mer än medelmåttigt intresserad av nätverk.

Se sen till att enheterna inne i ditt nätverk inte heller kan kommunicera med varandra i onödan, så har du en bra nivå av passiv säkerhet.

Permalänk
Medlem

Det är så kul att läsa alla kommentarer från alla duktiga surfare som minsann vet hur man surfar säkert och inte klickar på länkar eller laddar ner suspekta mjukvaror och därför inte behöver extra säkerhet när allt som krävs är en sårbarhet i en annan legit mjukvara som finns installerad på datorn för att ni ska vara fucked.

Sen har vi krigarna som själva ska bestämma när patchar ska installeras på datorn, för de vet ju bäst. Fuck that, det max 72h för de som vet vad de gör att köra reverse engineering på patchen för att veta vilken sårbarhet som har täppts till för att sedan kunna utnyttja den.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker mig se en viss övertro på "prosumer"-produkter inom nätverk här på Sweclockers och liknande ställen. Ubiquiti rekommenderas till typ alla exempelvis, men de är ju inte nödvändigtvis säkrare än en konsumentrouter om man bara ställer in den korrekt från första början (d.v.s. ingen remote access, inga default-lösenord och automatiska uppdateringar), och är ju mycket dyrare. Och sen får man ju det "roliga" jobbet med att konfigurera mycket mer och sköta det mycket mer omfattande underhållet med dessa prosumer-grejer. Har man behov av deras avancerade funktioner så absolut, men annars skulle jag säga att de flesta hade servats bäst av en konsumentrouter av bättre kvalitet.

Problemet är lite att det jag skulle vilja rekommendera till folk går mer eller mindre antingen inte att köpa som privatperson, är alldeles för komplicerat samt åt helvetes för dyrt och kräver licenser. Fortinet, Cisco Firepower, Checkpoint, Palo Alto etc etc
Alternativt att köra med en vm som brandvägg som Pfsense+ / Sophes XG m.m. är också ett bättre alternativ men då kommer hela virtualiseringsträsket som väldigt många inte mäktar med / förstår sig på.

Därav mina köp en UniFi, det är absolut ingen perfekt FW, (är iförsig ingen av de ovan nämnda heller) men ja!
Konsument sidan av säkerhets produkter ligger väldigt efter fortfarande tyvärr. och dessa Prosumer prylar är det mindre dåliga så att säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Eller så har din dator varit med i ett botnät de senaste tio åren o gjort flertalet ddos attacker

Använder du övrigt skydd förutom Windows egna?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta det uppdaterade testet någonstans på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Alltså VBS Virtualisation Based Security är väl något som skapar ett säkert utrymme i del av minnet för datorer som kör med virtualisering på (dvs. VT-x eller AMD-v är påslaget i BIOS) så om du stänger av VT-x eller AMD-v och kopplar bort möjligheten att köra virtualisering på datorn så har väl ingen betydelse om VBS är på eller ej då skadliga program inte kommer åt att använda virtualiseringsfunktionen hursomhelst.

Även på den artikeln jag läste för ett tag sen då det började komma på tapeten att detta kan leda till försämrad prestanda så där nämdes också alternativet att stänga av virtualiseringen helt om man inte använder detta.

Även om man läser MS officiella artikel om VBS tolkar jag det på samma sätt:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

Hardware requirement Details
64-bit CPU Virtualization-based security (VBS) requires the Windows hypervisor, which is only supported on 64-bit IA processors with virtualization extensions, including Intel VT-X and AMD-v.

Nej, Windows använder virtualisering för att exempelvis segmentera vissa känsliga processer så som LSASS för att förhindra att angripare läser ut hashar (och lösenord om man har WDigest aktiverat) för inloggade användare ur minnet från den processen. Samlingsnamnet VBS inkluderar en rad andra skydd också.

Det är inte de skadliga programmen som använder virtualiseringen, det är Windows som utnyttjar de funktioner det ger för att höja säkerheten. Stänger du av VBS (antingen direkt eller genom att slå av virtualisering) sänker du säkerheten.

Allt detta står förövrigt i artikeln du länkade så läs gärna igenom den en gång till mer noggrant om du vill förstå VBS bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får man själv avgöra om man vet vad man gör då? För ska sådant här vara på som standard så tycker jag i så fall det borde vara lätt att stänga av, inte massa bcedit eller powershell-script. Det ska inte vara "gömt" som det är idag.

Sök på "core isolation" och stäng av "memory integrity". Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, Windows använder virtualisering för att exempelvis segmentera vissa känsliga processer så som LSASS för att förhindra att angripare läser ut hashar (och lösenord om man har WDigest aktiverat) för inloggade användare ur minnet från den processen. Samlingsnamnet VBS inkluderar en rad andra skydd också.

Det är inte de skadliga programmen som använder virtualiseringen, det är Windows som utnyttjar de funktioner det ger för att höja säkerheten. Stänger du av VBS (antingen direkt eller genom att slå av virtualisering) sänker du säkerheten.

Allt detta står förövrigt i artikeln du länkade så läs gärna igenom den en gång till mer noggrant om du vill förstå VBS bättre.

OK, får läsa på bättre nästa gång

Själv kommer jag troligtvis lämna det avstängt i fortsättningen också, skyller på min "tweaker" bakgrund (körde exempelvis Nlite förut och skalade ner OS'et), när OCD:n var som värst hade jag en viss ritual i vilken ordning saker o ting skulle ställas in efter en formatering osv och gärna formatera typ flera ggr i året) som gillar få maximal prestanda även om det kommer på kostnad till viss lidelse i säkerhet (living on the edge som man brukar säga på engelska). Lite klokare har man blivit på senare dagar men tweaker personaliteten lever litegrann kvar ännu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har försökt aktivera det men har ett par drivers som är "incompatible" och som jag fasen inte lyckas bli av med. Tog manuellt bort dem med kommandotolken men då krashade windows och hittade inte längre boot partitionen och enda sättet att komma igång igen var att installera en systemavbildning.

Permalänk
Medlem

Var redan avstängt hos mig, by default.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Tog och benchade lite själv med Unigine superposition. Hårdvara: i5-13600k och RTX 4090.

1080p medium
45517 - Utan VBS
43338 - Med VBS
Cirka 5% skillnad

4k Optimized
33543 - Utan VBS
33254 - Med VBS
< 1% skillnad

Så trots kombinationen mid-end processor och high-end grafik, så var det 5% skillnad enbart när jag hade helt orimligt låga grafikinställningar (inte vettigt köra 1080p medium på ett 4090).

För mig så var VBS avstängt innan, så fick slå på det.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sant - men ditt svar var riktat till en person vars fråga indikerade att de inte är proffs på IT-säkerhet, vilket ur det perspektivet överlappar med min fiktiva ”mormor”.

Inte att en lekperson inte skulle kunna lära sig tillräckligt mycket om ämnet för att ha mer nytta än skada av en NGFW/IDS/IPS-lösning, men realistiskt sett är det bättre att inte invagga folk i falsk trygghet: Bättre att utgå från att om din brandvägg/router inte varit ditt heltidsjobb i några veckor och löpande behöver ses till ett par timmar i veckan under resten av sin livstid, så ger den bara passiv säkerhet mot mycket naiva attacker.

Vad är NGFW/IDS/IPS-lösning?