Windows säkerhetsfunktioner sänker prestanda i spel

Permalänk
Melding Plague

Windows säkerhetsfunktioner sänker prestanda i spel

I ett färskt test från Tom's Hardware ökar prestanda med upp till 10 procent när säkerhetsfunktionen VBS inaktiveras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta nu här.. för en annan som vare sig har TPM 2.0 eller Secure Boot på win 10, påverkar detta mig? 🤔

Så här ser det ut för mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nu ska det slås av säkerhetsfunktioner! Visste inte att tappet var så pass stort, alla procent gör skillnad

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Suck... Denna typ av artikel kommer ju garanterad leda till att mindre vana använda som jagar FPS stänger av jävlart ALLT!! sen WOOHOO!!! 12fps mer, 2dagar senare ALL THE VIRUS..

Permalänk
Medlem

Ett renodlat gaming OS har aldrig varit mer efterlängtat. När ska Linux rädda oss alla?

Redan avständga som satndard hos mig på den nLite nedbantade windows 11 version jag kör på gaming burken.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Går väl att stänga av Virtualization helt i UEFI om man inte behöver det också vilket också stänger av dessa funktioner eller har jag missat något? Inte blir det ju något mindre säkert om man stänger av virtualization inte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vänta nu här.. för en annan som vare sig har TPM 2.0 eller Secure Boot på win 10, påverkar detta mig? 🤔

Så här ser det ut för mig.
https://i.imgur.com/N6Y0SK6.png

Starta msinfo32.exe och kika här:

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Går väl att stänga av Virtualization helt i UEFI om man inte behöver det också vilket också stänger av dessa funktioner eller har jag missat något? Inte blir det ju något mindre säkert om man stänger av virtualization inte.

Just att du tappar VBS gör det väl faktiskt mindre säkert.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dummaste jag nånsin läst, ett skämt eller?

Ja snälla stäng av säkerhetsfunktioner så ser vi vad som händer sen, folk är fasiken bara för tröga.
Inte konstigt att det finns en massa botnät över allt när folk vill skicka ut allt genom fönstret...

Folk kan ju lika väll sänka sin upplösning och drar ner alla inställningar in game så får dom hur många FPS som helst o det flyter som smör i solsken men ser ut som en potatis.

Tragiskt.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att du tappar VBS gör det väl faktiskt mindre säkert.

Alltså det funkar väl bara som ifall Virtualization är aktiverat så påverkas säkerheten negativt ifall man stänger av VBS. Om Virtualization är avstängt kvittar väl vad VBS är då virtualization är avstängt. Men kan ju ha fel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Suck... Denna typ av artikel kommer ju garanterad leda till att mindre vana använda som jagar FPS stänger av jävlart ALLT!! sen WOOHOO!!! 12fps mer, 2dagar senare ALL THE VIRUS..

Alltså, på riktigt? Det har räckt med typ windows inbyggda virus program i flera år, sedan windows Vista. Ännu bättre blev det i windows 7.

Är man inte helt bakom flötet så behövs inte sånt här, behövs inte mer än ett antivirus program. Knappt det, om man inte vet med sig själv att man undviker skumma sidor. Dessutom skyddar bland annat edge en från att gå in på shady sidor.

Så ALL THE VIRUS kanske gäller dig själv främst? Den gemene mannen/kvinnan behöver kanske sånt här extra skydd. Men fan inte en van surfare.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Alltså det funkar väl bara som ifall Virtualization är aktiverat så påverkas säkerheten negativt ifall man stänger av VBS. Om Virtualization är avstängt kvittar väl vad VBS är då virtualization är avstängt. Men kan ju ha fel.

VBS kan inte användas då, nej

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Alltså, på riktigt? Det har räckt med typ windows inbyggda virus program i flera år, sedan windows Vista. Ännu bättre blev det i windows 7.

Är man inte helt bakom flötet så behövs inte sånt här, behövs inte mer än ett antivirus program. Knappt det, om man inte vet med sig själv att man undviker skumma sidor. Dessutom skyddar bland annat edge en från att gå in på shady sidor.

Så ALL THE VIRUS kanske gäller dig själv främst? Den gemene mannen/kvinnan behöver kanske sånt här extra skydd. Men fan inte en van surfare.

Check..

Det var nog det mest blåögda och korkade inlägg jag läst på länge.
Det är sant att försiktighet på nätet är bland det främsta först och främst, men jag skulle säga att det inte räcker numer.
Blir du en target och inte har vettigt skydd är du körd.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men detta har varit en grej sen preview versionerna av windows 11? vill jag minnas så gjorde väll gamers nexus ett liknande test vid release av windows 11 där dom kom fram till exakt samma sak? Medans om man stänger av funktionen så va det mer eller mindre ingen skillnad alls mellan 10an och 11an.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Intressant, ej aktiverat på min dator, alltid tyckt den presterat bättre än tester jag har sett med liknande hårdvara...
Vem vet, detta kanske var orsaken

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Svårt att få ett virus i sin dator helt plötsligt. Sånt är det användaren som skaffar genom att trycka på en massa skit i sin epost, eller trycka ja på sin facebook.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

VBS kan inte användas då, nej

Ja och det var poängen i förra inlägget, stäng av virtualiseringsfunktionen istället om du inte utnyttjar det i BIOS så får du bättre prestanda utan någon försämring i säkerhet. Många kör ju inte med virtualmaskiner på sina hemmadatorer och kan likaväl då stänga av det istället, är bättre alternativ än att ha VBS avstängt isåfall. Skulle säkert va bra att nämnas i artikeln också som alternativ.

Om man läser MS officiella artikel om VBS så tolkar jag nog det också på samma sätt:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

Hardware requirement Details
64-bit CPU Virtualization-based security (VBS) requires the Windows hypervisor, which is only supported on 64-bit IA processors with virtualization extensions, including Intel VT-X and AMD-v.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Min första tanke efter att ha läst rubriken: "No shit, Sherlock."
Varje gång jag läser säkerhet, så tänker jag: "Hur kommer detta att *sexuellt ofreda* min integritet och hur kommer det slöa ner mitt dagliga användande", det känns alltid som att prata om väghållning & storlek på tanken i ett drag-race.

sexuellt ofreda = rövknulla

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ja och det var poängen i förra inlägget, stäng av virtualiseringsfunktionen istället om du inte utnyttjar det i BIOS så får du bättre prestanda utan någon försämring i säkerhet. Många kör ju inte med virtualmaskiner på sina hemmadatorer och kan likaväl då stänga av det istället, är bättre alternativ än att ha VBS avstängt isåfall. Skulle säkert va bra att nämnas i artikeln också som alternativ.

Men om du har VBS aktiverat så använder du per definition virtualiseringen? Och om du isf deaktiverar virtualisering helt så förlorar du VBS och försämrar säkerheten?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har den senaste Windows 11 22621.1413. Den är inte aktiv i min burk Inte i min andra dator heller. Det var ju bra. Så den startar inte per automatik.

Permalänk
Medlem

oväntat, att en extra funktion drar prestanda

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ni som gillar onlinespel som Valorant kommer nog få välja mellan att ha detta igång eller inte spela dem alls, kommer nog gälla mer och mer spel framöver, förhoppningsvis hjälper det också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det allra säkraste om man inte vill att ens dator ska få virus är väl att aldrig starta den, så nästa Windows-version blir väl bara en pappersmodell av en laptop och så är det klart sen.

Herregud. NÄR ska de lära sig att om ökad säkerhet ska accepteras så får det aldrig innebära mer krångel eller sänkt prestanda? För gör det det så kommer folk stänga av.

Självklart får man acceptera den säkerhetspolicy som finns på ens arbetsdator, men på ens privata som man själv har köpt så borde sådant här vara opt-in, inte opt-out.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar skall ju vara glada att ni inte kör MAC , där har ni noll alternativ , Microsoft låter iaf användare stänga av funktionen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men om du har VBS aktiverat så använder du per definition virtualiseringen? Och om du isf deaktiverar virtualisering helt så förlorar du VBS och försämrar säkerheten?

Alltså VBS Virtualisation Based Security är väl något som skapar ett säkert utrymme i del av minnet för datorer som kör med virtualisering på (dvs. VT-x eller AMD-v är påslaget i BIOS) så om du stänger av VT-x eller AMD-v och kopplar bort möjligheten att köra virtualisering på datorn så har väl ingen betydelse om VBS är på eller ej då skadliga program inte kommer åt att använda virtualiseringsfunktionen hursomhelst.

Även på den artikeln jag läste för ett tag sen då det började komma på tapeten att detta kan leda till försämrad prestanda så där nämdes också alternativet att stänga av virtualiseringen helt om man inte använder detta.

Även om man läser MS officiella artikel om VBS tolkar jag det på samma sätt:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/dev...

Hardware requirement Details
64-bit CPU Virtualization-based security (VBS) requires the Windows hypervisor, which is only supported on 64-bit IA processors with virtualization extensions, including Intel VT-X and AMD-v.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Trimma lite för att kompensera, kommer aldrig stänga av skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Alltså VBS Virtualisation Based Security är väl något som skapar ett säkert utrymme i del av minnet för datorer som kör med virtualisering på (dvs. VT-x eller AMD-v är påslaget i BIOS) så om du stänger av VT-x eller AMD-v och kopplar bort möjligheten att köra virtualisering på datorn så har väl ingen betydelse om VBS är på eller ej då skadliga program inte kommer åt att använda virtualiseringsfunktionen hursomhelst.

Även på den artikeln jag läste för ett tag sen då det började komma på tapeten att detta kan leda till försämrad prestanda så där nämdes också alternativet att stänga av virtualiseringen helt om man inte nu använder detta.

VBS använder virtualiseringsteknologi för att skydda Windows i sig; inte i relation till någon separat virtuell maskin eller något sådant.

Om du stänger av virtualisering helt (VT-x: av t.ex.) så kan inte VBS användas längre, och effekten blir typ samma som om du stänger av VBS i Windows. I båda fallen försämrad säkerhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag har den senaste Windows 11 22621.1413. Den är inte aktiv i min burk Inte i min andra dator heller. Det var ju bra. Så den startar inte per automatik.

<Uppladdad bildlänk>

Är inte aktiverat på min dator heller. Inget jag stängt av vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Det är inte aktiverat by default, har fTPM och Secure Boot aktiverat iaf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Alltså, på riktigt? Det har räckt med typ windows inbyggda virus program i flera år, sedan windows Vista. Ännu bättre blev det i windows 7.

Är man inte helt bakom flötet så behövs inte sånt här, behövs inte mer än ett antivirus program. Knappt det, om man inte vet med sig själv att man undviker skumma sidor. Dessutom skyddar bland annat edge en från att gå in på shady sidor.

Så ALL THE VIRUS kanske gäller dig själv främst? Den gemene mannen/kvinnan behöver kanske sånt här extra skydd. Men fan inte en van surfare.

Tur att man inte är bakom flötet då. Själv får jag aldrig virus eller attacker, ok e-post spam då, men det väl snarare reklam. "Skicka ditt konto till oss inom 24 timmar så sätter vi in 200 ggr BNP på ditt konto" typ. Eller "Köp vårat polermedel så får du 500 ggr snyggare växelspak." Kom från en "bilfirma" - om du trodde något annat

Är du på en suspekt sida så är antagligen informationen också suspekt.

Själv kör jag med några regler.

Behöver jag besöka tvivelaktig information så gör jag det från en virtuell maskin på en DVD.
Använder aldrig Bank-ID eller inloggningar på telefonen för att hantera pengar eller köp.
Separat kort och surfplatta för internetköp / bank.
Krav på fysisk verifiering mot dold router för ny anslutning.

När jag såg virus senast var väl någon gång på tidigt 90-tal.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon