Permalänk
Medlem

Uppgradera till hobby-workstation

Hejsan,

Jag har planer på att uppgradera min dator, där fokuset är mer workstation än spelande. Min nuvarande dator har levt på en livlina på tok för länge, eftersom jag ständigt flyttat fram målet till "nästa generation".

I dagsläget sitter jag på en Intel 2700k med 16GB, som har kämpat länge - men känns inte pålitlig längre.

Jag anser att instabilitetsproblem uppkom i samband av att jag skaffade Docker och aktiverade VT-x, men även om jag återställer inställningarna så ser jag konstiga symptom.

Exempelvis mus-rörelser kan bli fördröjd, USB-enheter kan försvinna och återanslutas, extremt långa laddningstider (40-120 sekunder) för att starta exempelvis Rocket league.

Har gjort försök som att installera om Windows, byta ut kylpasta, tvätta bort oxid från kontaktytor, återställa VT-x. Minnestester hittar inga fel efter ~16h körning (natt+arbetsdag).

Det är helt enkelt dags att gå vidare...

Dold text

Just nu är mitt största intresse att kunna använda LLaMa.cpp och alpaca.cpp, där jag tror att vi snart kommer se 65B-modeller som troligtvis kommer ta strax över 32GB RAM. Så jag vill hoppa direkt till 64GB RAM.

Stämmer det att AMD tappar prestanda om man använder 4st DDR5-slots på grund av lägre minneshastigheter? Kommer jag märka någon skillnad?

Luftkylare och fläktar kommer behövas. När det någon större skillnad med ljudnivån på fläktarna idag?

Moderkortet får gärna ha extra PCI-e 16x slots ifall man kan återbruka grafikkortet för CUDA-beräkningar i framtiden. Är det möjligt?

Min tanke är att återanvända:
* GPU: Nvidia 1070Ti
* Chassi: Fractal Design Define R2
* PSU: Fractal Design Newton 1kW
* m.2 SSD: WD850X 2TB (sedan black friday, vore roligt att använda den också!)
* SATA 6st: 3xSSD och 3xHDD

Budget: 10 000 - 13 000 kr.

Har ni några förslag eller andra tips jag borde tänka på?

Tack på förhand!

Lägger till nuvarande dator och bekymmer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyntica:

Hejsan,

Jag har planer på att uppgradera min dator, där fokuset är mer workstation än spelande. Min nuvarande dator har levt på en livlina på tok för länge, eftersom jag ständigt flyttat fram målet till "nästa generation".

Just nu är mitt största intresse att kunna använda LLaMa.cpp och alpaca.cpp, där jag tror att vi snart kommer se 65B-modeller som troligtvis kommer ta strax över 32GB RAM. Så jag vill hoppa direkt till 64GB RAM.

Stämmer det att AMD tappar prestanda om man använder 4st DDR5-slots på grund av lägre minneshastigheter? Kommer jag märka någon skillnad?

Luftkylare och fläktar kommer behövas. När det någon större skillnad med ljudnivån på fläktarna idag?

Moderkortet får gärna ha extra PCI-e 16x slots ifall man kan återbruka grafikkortet för CUDA-beräkningar i framtiden. Är det möjligt?

Min tanke är att återanvända:
* GPU: Nvidia 1070Ti
* Chassi: Fractal Design Define R2
* PSU: Fractal Design Newton 1kW
* m.2 SSD: WD850X 2TB (sedan black friday, vore roligt att använda den också!)
* SATA 6st: 3xSSD och 3xHDD

Budget: 10 000 - 13 000 kr.

Har ni några förslag eller andra tips jag borde tänka på?

Tack på förhand!

Både AMD och Intel har problem med 4x (Dual Side) RAM stickor men 4 x (Single Side) Stickor funkar okej.

64GB 4xSS RAM funkar okej 128GB 4xDS RAM funkar dåligt på både plattformar dock är Intel något bättre än AMD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hur skalar LLaMa.cpp och alpaca.cpp med stora mängder trådar och vad för "CPU instructions" behöver man?

Man kan just nu plocka upp pensionerade dual socket 2011v3 ("low spec") workstations för några tusenlappar på Ebay (EU). Man bör se till att den man köper kommer med två CPUs monterade (vilka kvittar) så att maskinen kommer med allt som faktiskt behövs för att köra två CPUs.

Sen köper man två https://www.cpu-world.com/CPUs/Xeon/Intel-Xeon%20E5-2699%20v4... från Kina (Ebay) för 1500kr styck (+moms). Plötsligt har man 44 kärnor / 88 trådar att leka med!

I din budget ryms även 256GB DDR4 2400R (begagnat så klart, det har sålts massor med billigt DDR4(R) på Tradera på senaste).

Detta kan så klart bara stå sig bra mot nyare plattformar när uppgiften skalar mer eller mindre perfekt med flera trådar. Det är en billig väg till stora mängder snabbt minne och massor av PCI-E lanes, om än bara PCI-E 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Både AMD och Intel har problem med 4x (Dual Side) RAM stickor men 4 x (Single Side) Stickor funkar okej.

64GB 4xSS RAM funkar okej 128GB 4xDS RAM funkar dåligt på både plattformar dock är Intel något bättre än AMD.

Intressant, jag har aldrig hört talas om termen "Single side"/"Dual side".

Vad är det egentligen jag ska kolla efter? Att det är 16GB/24GB moduler istället för 32GB/48GB moduler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Hur skalar LLaMa.cpp och alpaca.cpp med stora mängder trådar och vad för "CPU instructions" behöver man?

Man kan just nu plocka upp pensionerade dual socket 2011v3 ("low spec") workstations för några tusenlappar på Ebay (EU). Man bör se till att den man köper kommer med två CPUs monterade (vilka kvittar) så att maskinen kommer med allt som faktiskt behövs för att köra två CPUs.

Sen köper man två https://www.cpu-world.com/CPUs/Xeon/Intel-Xeon%20E5-2699%20v4... från Kina (Ebay) för 1500kr styck (+moms). Plötsligt har man 44 kärnor / 88 trådar att leka med!

I din budget ryms även 256GB DDR4 2400R (begagnat så klart, det har sålts massor med billigt DDR4(R) på Tradera på senaste).

Detta kan så klart bara stå sig bra mot nyare plattformar när uppgiften skalar mer eller mindre perfekt med flera trådar. Det är en billig väg till stora mängder snabbt minne och massor av PCI-E lanes, om än bara PCI-E 3.0.

Jag kan inte riktigt svara. Med min 2700k så får jag ungefär en 0.25 token per second så det kan ta 5 minuter för mig att kunna läsa en hel mening. Intel 2700k har inte stöd för AVX2.

Andra verkar ha runt 10 tokens per second. Styrkan med alpaca är att det går att köra relativt snabbt även på en Raspberry Pi när modellen är upplärd med Low-rank adaptation (LoRA).

88 trådar och/eller 256GB RAM hade helt klart varit mäktigt att äga. Det är en bra idée, men jag är skeptisk till att jag kommer hitta någon uppgift som drar nytta av alla dessa kärnor. Jag måste läsa på lite mer, men precis som du säger finns det mycket hårdvara. Så nu har du gjort valet ännu svårare!

Ursprungligen var jag mer inriktad på att använda den här generations CPU:er med DDR5 och lägga till mer minne vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyntica:

Intressant, jag har aldrig hört talas om termen "Single side"/"Dual side".

Vad är det egentligen jag ska kolla efter? Att det är 16GB/24GB moduler istället för 32GB/48GB moduler?

DS side har DRAM chipp på båda sidorna av PCB SS har bara DRAM på en sida av PCB

16/24GB moduler är SS 32GB/48GB är DS

Just nu så fungerar 4x32/48GB DS dåligt på AMD plattformen dock så talas det om att supporten håller på att förbättras.

Ifall du vill köra mer än 64GB RAM DDR5 med hyfsade hastigheter så det Intel Z790 som gäller just nu länkar ett paket med RAM som passar med ett moderkort som har stöd för det

ASUS PRIME Z790-P
Corsair 192GB CMK192GX5M4B5200C38
ASUS Memory QVL Verkar som att bara K modellerna av 13th Gen Raptor Lake har stöd för 5200 MHz 192GB

Edit 96GB bör också funka okej glömde 4x24GB SS RAM dock så finns det vad jag vet inget officiellt stöd för det ännu

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

DS side har DRAM chipp på båda sidorna av PCB SS har bara DRAM på en sida av PCB

16/24GB moduler är SS 32GB/48GB är DS

Just nu så fungerar 4x32/48GB DS dåligt på AMD plattformen dock så talas det om att supporten håller på att förbättras.

Ifall du vill köra mer än 64GB RAM DDR5 med hyfsade hastigheter så det Intel Z790 som gäller just nu länkar ett paket med RAM som passar med ett moderkort som har stöd för det

ASUS PRIME Z790-P
Corsair 192GB CMK192GX5M4B5200C38
ASUS Memory QVL Verkar som att bara K modellerna av 13th Gen Raptor Lake har stöd för 5200 MHz 192GB

Edit 96GB bör också funka okej glömde 4x24GB SS RAM dock så finns det vad jag vet inget officiellt stöd för det ännu

AMD har ju annars 3D-CPU:erna som kan mitigera effekten av slöa minnen, iaf i spel, men det kanske inte är tillräckligt?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

AMD har ju annars 3D-CPU:erna som kan mitigera effekten av slöa minnen, iaf i spel, men det kanske inte är tillräckligt?

Vet inte men tror inte det.

De flesta produktivitet tester visar att 3D cachen inte hjälper speciellt mycket i de flesta vanliga produktivitet programen.

Finns dock program där 3D cachen ger en bra prestanda boost.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB