Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Medlem

Har inte handlat där en enda gång vet inte vad man ska köpa där ens dom är knappast billigare än dom största aktörer vi har i sverige ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det konstigaste med easee är att dem klarar jfb test man kör när man installerar dem och dem 16 vi har i föreningen klarar väder och vind galant... Mycket bättre än dem ip65 uttag vi hade innan

Det är lösningen som är felaktig. De kör inte mekaniska reläer och det är helt jävla rätt att det blir säljförbud. Jfb ska lösa ut även om laddaren har fått en kyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag tror att han menar att han vill försöka ta ansvar som konsument när det går att göra det. De största företagen är de som påverkar mest samhället och samtidigt är det de som är lättaste att kolla upp som konsument om intresset finns.
Amazon är känd för att vägra betala skatt, vägra dela med sig info om vad de betalar, stoppar sina anställda från att gå med facket om det går att förbjuda det osv.
Amazon dödar många små och mindre små företag med aggressiva priser och höjer sina priser när konkurrensen har gått i konkurs.
Den konkurrensen i fråga betalar ofta mycket skatt i sina respektive länder.

Problemet är bara att det lätt kan bli lite väl mycket cherry picking kombinerat med vissa inslag av hysteri. Av många olika skäl så är det rätt rimligt att anta att bevakningen av ett globalt jätteföretag är större än av ett nationellt företag som bara finns i Sverige. Det är förmodligen enklare att hitta en missnöjd arbetare på Amazon än på Inet, oavsett hur den genomsnittlige arbetaren faktiskt har det. Att Amazon har en del lik i lasten tvilar jag inte det minsta på, men i vilken mån dom faktiskt sett till sin storlek är bättre eller sämre än andra aktörer vet jag inte.

Det finns väl även rätt starka intressen som gärna vill hitta problem på vissa ställen mer än andra. Sen gillar vi som bekant att gärna importera "rörelser" från utlandet, främst USA då, och gärna anta att problem som finns där också automatiskt finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Otroligt trist att höra att den USAnska überkapitalismen tar över mer o mer. Jag hoppas ni Amazon-konsumenter känner åtminstone lite skam som stödjer såna här ruttna företag.

Blir lite nyfiken på vilka datorer och telefoner du använder när du uppenbarligen bojkottar Apple, Google, Intel, AMD, Nvidia etc? Eller menade du att säga att du också känner den skam som du vill att Amazon-kunder ska känna?

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jag tror inte IT biten är särskilt stor hos Amazon Sverige. Jag jobbar på en stor B2B ÅF och där har vi inte märkt av Amazon öht. Amazon känns som Aliexpress

Men Amazon inriktar sig väl främst på privatmarknaden?

Inte B2B?

Bra priser och snabb leverans.

Tex Dustin är inte bra.

Permalänk
Avstängd

Amazon (USA) och Shein (Kina) är på många sätt vidriga företag. Folk kan knappast påstå att det inte har kommit ut information om dem..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Otroligt trist att höra att den USAnska überkapitalismen tar över mer o mer. Jag hoppas ni Amazon-konsumenter känner åtminstone lite skam som stödjer såna här ruttna företag.

Inte det minsta, svenska ÅF tar i från tårna i prispåslag för exakt samma produkter... Eller säljer dem inte alls. Finns i min mening viktigare saker att bry sig om som tar upp min tid och plånbok.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Har inte handlat där en enda gång vet inte vad man ska köpa där ens dom är knappast billigare än dom största aktörer vi har i sverige ändå.

Du har inte handlat på Amazon men ändå är det fel på Amazon?

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Ja så är det. Men det är ju inte Amazons fel. Tro mig att inom ett par år kommer Amazon till stor del leverera med egna bilar, med förare som är skolade på ett helt annat sätt än budfirmorna.

Förra veckan beställde jag en laserskrivare från Amazon. Åsnan på Bring som skulle leverera den hem dumpade kartongen längst ner i trapphuset vid ytterdörren (jag bor några våningar upp). Ingen ringde ens. Så jag satt hemma å väntade i timmar och av ren slump när jag ska ner till tvättstugan så ser jag att min skrivare står nere i trapphuset. Legat där troligen i timmar. Ringde å klagade till Bring men vad hjälper det.

Nä, jag säger bara mer Amazon åt folket och låt de helst sköta leveranserna själva. Gärna med dessa Prime expressleveranser inom 2 timmar, som de kör i USA på många håll.

Fått levererat med Airmee. Bästa frakttjänsten jag varit med om.
Leverar även sent på kvällarna och direkt i handen.

Permalänk
Medlem

Handlar från Amazon SE (och DE) någon gång ibland, när det gäller saker som helt enkelt inte går att få tag på i övriga svenska butiker (och Amazon SE har dem inte i Sverige heller utan det skeppas från något Amazongemensamt EU-lager).

Normalt aldrig något dator/elektronikrelaterat.

Senast en brödrost som slutat tillverkas och Amazon var de enda som fortfarande hade den i lager.

Föredrar att inte göra det dock, då jag är starkt emot Amazons jävla skitbehandling av sina anställda, och övrigt fanskaperi de har för sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är lösningen som är felaktig. De kör inte mekaniska reläer och det är helt jävla rätt att det blir säljförbud. Jfb ska lösa ut även om laddaren har fått en kyss.

Jo jag vet, men mekaniska jfb är inte garanti att dem fungerar heller.

Ej motionerade regelbundet, grannen har solceller (man måste ha rätt sort) så blir dem funktions odugliga också...

Vi får se vad som händer, vad vi fick utskickat från ESV så är ett stort problem att dem inte förstår hur den fungerar och easee har inte kommit med ett tillräckligt bra svar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo jag vet, men mekaniska jfb är inte garanti att dem fungerar heller.

Ej motionerade regelbundet, grannen har solceller (man måste ha rätt sort) så blir dem funktions odugliga också...

Vi får se vad som händer, vad vi fick utskickat från ESV så är ett stort problem att dem inte förstår hur den fungerar och easee har inte kommit med ett tillräckligt bra svar...

Menar du att du vet bättre än ESV? Easee kunde ha anmält sig själva först och läst på ESVs föreskrifter så hade de sluppit gå i konkurs nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Menar du att du vet bättre än ESV? Easee kunde ha anmält sig själva först och läst på ESVs föreskrifter så hade de sluppit gå i konkurs nu.

Nej men jag har fått deras rapport från domstolen i yrket och har läst den

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Bra priser, snabb frakt och en support som oerhört snabbt och effektivt löser problem man haft med sina ordrar gör de överlägsna. Inte förvånande att de växer.

Kommer definitivt fortsätta handla på Amazon.

Detta, där min personliga åsikt är viss övervikt på nr 1, är möjligt mestadels tack vare företagets omkrets (och hur det blivit så stort). Är så långt ifrån ekonom/företagsekonom det går att komma men logiskt ser jag inte riktigt hur ett mindre företag ska kunna konkurrera längs samma parametrar. Mindre svenska företag får bli bra på andra saker. Vad bryr sig köpare om annat än priser, tillgänglighet, hantering av returer och snabbhet på leverans dock?

Tills något större multinationellt företag med samma affärsmodell etablerar sig i Sverige kommer Amazon att spela bowling och de käglor som rasar kommer inte att resa sig, resten finner någon nisch som inte jag kan se för närvarande.

Det är litegrann som storstäderna, för att dra en underlig parallell. Pest, krig, århundraden kan inte göra slut på de stora städernas expansion, snarare tvärtom, inte till förmån för de allra flesta mindre orterna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej men jag har fått deras rapport från domstolen i yrket och har läst den

Att ESV är konservativa vet vi ju om. Får ju anmäla till de när det blir tillbud. Men hur som helst så är det drygt att Easee inte klarar av isolationsprovet. Då är det något fel på riktigt. Man gör ju alltid ett fas/isolationsprov efter ett fel. Nu är det inte ens ett fel. Så hur kan man misslyckas om inte konstruktionen är felaktig och jag vidstår att man inte borde ha hittat en exotisk lösning och kört på. Det är inte så att deras konstruktörer inte vet vad mekaniska reläer är. Det är ju standarden. Vår förening skulle få Easee-laddare installerad. De hann inte installeras, utan togs tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Problemet är bara att det lätt kan bli lite väl mycket cherry picking kombinerat med vissa inslag av hysteri. Av många olika skäl så är det rätt rimligt att anta att bevakningen av ett globalt jätteföretag är större än av ett nationellt företag som bara finns i Sverige. Det är förmodligen enklare att hitta en missnöjd arbetare på Amazon än på Inet, oavsett hur den genomsnittlige arbetaren faktiskt har det. Att Amazon har en del lik i lasten tvilar jag inte det minsta på, men i vilken mån dom faktiskt sett till sin storlek är bättre eller sämre än andra aktörer vet jag inte.

Det finns väl även rätt starka intressen som gärna vill hitta problem på vissa ställen mer än andra. Sen gillar vi som bekant att gärna importera "rörelser" från utlandet, främst USA då, och gärna anta att problem som finns där också automatiskt finns här.

Och vi kommer aldrig att veta eftersom Amazon vägrar kommunicera om någonting kring skatt. Du kommer aldrig få veta vad de betalar i Sverige.
Med tanken på det som har anklagats för och det om har uppdagats till exempel som di hintar i USA där de har betalat extremt lite skatt under lång tid.
Om Amazon betalade vad msn kan hoppas att de gör skulle det inte hållas hemligt.

Det handlar inte om hysteri. Företag bryr dig ofta om inget annat än att känna pengar så om konsumenterna inte tar ansvar så blir det allt värre snabbare.
Ingen magiskt trollspö, någon behöver bry sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Och vi kommer aldrig att veta eftersom Amazon vägrar kommunicera om någonting kring skatt. Du kommer aldrig få veta vad de betalar i Sverige.
Med tanken på det som har anklagats för och det om har uppdagats till exempel som di hintar i USA där de har betalat extremt lite skatt under lång tid.
Om Amazon betalade vad msn kan hoppas att de gör skulle det inte hållas hemligt.

Det handlar inte om hysteri. Företag bryr dig ofta om inget annat än att känna pengar så om konsumenterna inte tar ansvar så blir det allt värre snabbare.
Ingen magiskt trollspö, någon behöver bry sig.

Skatt i Sverige är offentliga uppgifter liksom årsredovisningar så det stämmer inte. Däremot lär vi inte få reda på vad dom eventuellt kan anses borde ha betalat i skatt i Sverige om dom liksom många andra större företag flyttar runt pengar i världen. Företag finns till för att tjäna pengar, det är kravet enligt ABL (något förenklat). Det gäller även svenska företag som t.ex. Inet som ägs av Creades som även är stor ägare i t.ex. Apotea som väl om jag minns rätt anklagats för precis samma saker som Amazon (och själva erkänt att det åtminstone delvis stämmer).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/apotea-bekanner-bri...

Då bör den logiska slutsatsen vara att de som bojkottar Amazon av etiska skäl även bör bojkotta Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Och vi kommer aldrig att veta eftersom Amazon vägrar kommunicera om någonting kring skatt. Du kommer aldrig få veta vad de betalar i Sverige.
Med tanken på det som har anklagats för och det om har uppdagats till exempel som di hintar i USA där de har betalat extremt lite skatt under lång tid.
Om Amazon betalade vad msn kan hoppas att de gör skulle det inte hållas hemligt.

Det handlar inte om hysteri. Företag bryr dig ofta om inget annat än att känna pengar så om konsumenterna inte tar ansvar så blir det allt värre snabbare.
Ingen magiskt trollspö, någon behöver bry sig.

Vi alla är väl rätt medvetna att alla företag som blir väldigt stora har alltid en del lik i sina garderober.
Det går som inte att bli störst, och samtidigt vara mest etisk, tyvärr. Vill man bli störst, så får man ta genvägar som oftast lämnar offer av olika slag.
Om det istället hade varit Inet som växt sig så stor som Amazon är idag, och spritt sig över lika många länder, så hade dom betett sig minst lika illa för att ta sig till den punkten, det går som inte att kringgå.

För att gå lite djupare på just "Företag bryr dig ofta om inget annat än att känna pengar", så är det lite så företag måste fungera om de är börsnoterade. De har ett ansvar att försöka öka sina inkomster över tid, för att deras aktieägare kräver att värdet på deras aktier ska gå upp över tid. Det enda sättet att ha en chans till att ett företag kanske kan vara lite mindre giriga, är om det är privatägt. Dock finns det gott om exempel på oetiska privatägda företag också, så det är knappast en garanterad lösning. Jag vill bara poängtera där att du mer eller mindre måste bete dig illa om du har aktieägare som du står till svars för.

Inget av detta är försvar så klart, det är väldigt dåligt att det är så här det fungerar, men samtidigt är det väldigt svårt att undvika.
Visst, du kan försöka att bara handla från små företag som gör sitt bästa att hantera saker på ett rätt och rättvist sätt, men du måste också då se till att alla produkter och tjänster som de i sin tur köper in, också är av mindre företag som gör allt bra, och att alla dessa gör samma etc etc. Det är alltså omöjligt att helt undvika, och mest troligt väldigt mycket dyrare också.

Vi kan välja att betala dyrt från ett moraliskt perspektiv, eller dyrt pengamässigt, finns inget som är billigt i båda avseenden.
De flesta är inte rika nog att ha råd att betala dyrt pengamässigt, så vi accepterar alla genvägar och skit större företag har sysslat med för att nå den punkt de är på idag, där de kan sälja produkter och tjänster till oss för ett pris vi har råd med.
Det är en catch-22, som jag inte har en bra lösning på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Att ESV är konservativa vet vi ju om. Får ju anmäla till de när det blir tillbud. Men hur som helst så är det drygt att Easee inte klarar av isolationsprovet. Då är det något fel på riktigt. Man gör ju alltid ett fas/isolationsprov efter ett fel. Nu är det inte ens ett fel. Så hur kan man misslyckas om inte konstruktionen är felaktig och jag vidstår att man inte borde ha hittat en exotisk lösning och kört på. Det är inte så att deras konstruktörer inte vet vad mekaniska reläer är. Det är ju standarden. Vår förening skulle få Easee-laddare installerad. De hann inte installeras, utan togs tillbaka.

Håller helt med att det inte är okej men vi får se vad denna soppa slutar 😊

Min firma har installerat ~1600 easee laddare i Stockholm...
Men som sagt så har den klarat testerna enligt mina kollegor när det gäller jfb iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skatt i Sverige är offentliga uppgifter liksom årsredovisningar så det stämmer inte. Däremot lär vi inte få reda på vad dom eventuellt kan anses borde ha betalat i skatt i Sverige om dom liksom många andra större företag flyttar runt pengar i världen. Företag finns till för att tjäna pengar, det är kravet enligt ABL (något förenklat). Det gäller även svenska företag som t.ex. Inet som ägs av Creades som även är stor ägare i t.ex. Apotea som väl om jag minns rätt anklagats för precis samma saker som Amazon (och själva erkänt att det åtminstone delvis stämmer).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/apotea-bekanner-bri...

Då bör den logiska slutsatsen vara att de som bojkottar Amazon av etiska skäl även bör bojkotta Inet?

Om Inet inte betalar skatt i Sverige, då är samma sak, bara att föredra annan butik. Det är inte till mitt vetskap att så är fallet.
Nämligen bojkottar jag inte Amazon, men väljer bort de när en produkt finns hos en svensk försäljare, även om den är då lite dyrare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Vi alla är väl rätt medvetna att alla företag som blir väldigt stora har alltid en del lik i sina garderober.
Det går som inte att bli störst, och samtidigt vara mest etisk, tyvärr. Vill man bli störst, så får man ta genvägar som oftast lämnar offer av olika slag.
Om det istället hade varit Inet som växt sig så stor som Amazon är idag, och spritt sig över lika många länder, så hade dom betett sig minst lika illa för att ta sig till den punkten, det går som inte att kringgå.

För att gå lite djupare på just "Företag bryr dig ofta om inget annat än att känna pengar", så är det lite så företag måste fungera om de är börsnoterade. De har ett ansvar att försöka öka sina inkomster över tid, för att deras aktieägare kräver att värdet på deras aktier ska gå upp över tid. Det enda sättet att ha en chans till att ett företag kanske kan vara lite mindre giriga, är om det är privatägt. Dock finns det gott om exempel på oetiska privatägda företag också, så det är knappast en garanterad lösning. Jag vill bara poängtera där att du mer eller mindre måste bete dig illa om du har aktieägare som du står till svars för.

Inget av detta är försvar så klart, det är väldigt dåligt att det är så här det fungerar, men samtidigt är det väldigt svårt att undvika.
Visst, du kan försöka att bara handla från små företag som gör sitt bästa att hantera saker på ett rätt och rättvist sätt, men du måste också då se till att alla produkter och tjänster som de i sin tur köper in, också är av mindre företag som gör allt bra, och att alla dessa gör samma etc etc. Det är alltså omöjligt att helt undvika, och mest troligt väldigt mycket dyrare också.

Vi kan välja att betala dyrt från ett moraliskt perspektiv, eller dyrt pengamässigt, finns inget som är billigt i båda avseenden.
De flesta är inte rika nog att ha råd att betala dyrt pengamässigt, så vi accepterar alla genvägar och skit större företag har sysslat med för att nå den punkt de är på idag, där de kan sälja produkter och tjänster till oss för ett pris vi har råd med.
Det är en catch-22, som jag inte har en bra lösning på.

Jag fattar och håller med. Jag har varit i den sitsen där det var antingen oetiska val eller ingenting. Och jag har många gånger gjort oetiska val för att tillfredställa mina köpinpuls. Idag väljer jag att handla etiskt för att jag har råd att göra det. Sen vad man ha råd med är också subjektivt. En person som inte handlar etiskt för att kunna flyga iväg till dyra semester är inte en person som "inte ha råd" i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Om Inet inte betalar skatt i Sverige, då är samma sak, bara att föredra annan butik. Det är inte till mitt vetskap att så är fallet.
Nämligen bojkottar jag inte Amazon, men väljer bort de när en produkt finns hos en svensk försäljare, även om den är då lite dyrare.

Det är inget måste att handla på Amazon av vilken anledning det nu må vara. Men skulle det nu vara av principiella skäl så bör samma princip rimligtvis gälla bredare än ett visst företag. Eller så ogillar man specifikt just Amazon, Inet, Komplett etc. av någon specifik anledning för just dom vilket är helt ok det också, men isf är det nog enklare att bara säga varför. Som t.ex. när folk sa att dom minsann aldrig mer skulle handla på Inet om dom inte genast återinförde sin gamla logotyp

Sett till att vi båda uppenbarligen handlar på Amazon, om än i mindre skala, så lär vi får svårt att komma längre i en diskussion om varför man inte ska handla där.

Permalänk
Medlem

Jag köper där det är billigast, vilket har blivit Amazon några gånger.

Bättre utbud på Amazon , som någon annan skrev är det som AliExpress dvs mycket bös/skräp produkter också.

Jag gillar deras prenumerationstjänst för 59 kr månaden https://www.amazon.se/prime väldigt mycket för pengarna

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk

Försöker handla hos svenska ÅF så gott det går, men Amazon support är top tier. Köpte en Star wars Kylo Ren Kotobukiya ArtFX+ Figure och jag hade sönder svärdet och skrev till supporten och frågade om det gick at köpa ett nytt svärd. Då sa dom bara nej, och sa att jag skulle skicka tillbaka hela produkten, nästa dag kom ett expresspaket med en ny innan jag ens hade hunnit skicka tillbaka gamla.
Det kallar jag support.

Sedan har jag köpt många Razor produkter (mmo mös) som dött efter olika tider och fått ersättning flera gånger på samma produkt (razer naga pro). Verkar som dom sedan pratade med razor att fixa fram ett ex till mig med bättre kvalitet, vilket jag förhoppningsvis fått nu, för den har hållit bra mycket längre än tidigare eller om det bara var en uppdaterad version..

Jag har bara bra saker att säga om Amazon i Eu. Amazon Usa dock, där slarvas det rätt bra, jobbigt att skicka tillbaka till Usa för dom plockat fel, men det har aldrig varit några problem. Sedan fick jag en produkt från Amazon Usa (en hållare för ett samurajsvärd) där någon på deras lager tryckt fast massa snorkråkor.....

Beställer allt från Amazon.se, förut var det mycket tyska Amazon, mycket skickas från Tyskland från svenska amazon, men brukar gå rätt snabbt ändå. Beställde ett Ps5 och ville inte betala extra för Expressfrakt, hade det dagen efter ändå. Innan har typ speditören hållit på det för jag inte betalat express, men verkar ju dyrare saker man beställer så skiter dom i det.

Amazon är så stora att dom skiter i om du haft sönder sakerna själv, dom bara skickar nytt iaf... Lite skillnad mot Cdon som man knappt får tag på via support. Brukade handla massa på cdon förut, och händer väl att man fortfarande köper några saker, dom har trots allt bra priser på vissa saker.

Måste säga att komplett haft en bra support också. Elgiganten gillar jag också och inet också för den delen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

...Från ett ännu större multinationellt megaföretag eller en svensk startup?

Eller menar du som Nvidia satt prisnivå som ökat konkurrensen?

Jag tror att utrotat motstånd förblir utrotat, lite som svenska jordbruket (diesel, elkostnader, kunder som väljer lågprismärken)

Det svänger snabbt om man blir för bekväm på toppen, bara kolla på Intel.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Det svänger snabbt om man blir för bekväm på toppen, bara kolla på Intel.

Njah, de kunde vara på toppen väldigt länge utan motstånd. AMD var nära nog att bli sålda och hamna i konkurs flertal ggr..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har helt slutat att handla någon annan stans sen amazon kom.
Innan hade jag cdon + med gratis frakt, har inte handlat av dom sen amazon kom hit.
Har nu prime, ofta gratis frakt och snabb leverans.
Enda andra butiken jag fortfarande handlar av är mina spel från Spelbutiken.

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är inget måste att handla på Amazon av vilken anledning det nu må vara. Men skulle det nu vara av principiella skäl så bör samma princip rimligtvis gälla bredare än ett visst företag. Eller så ogillar man specifikt just Amazon, Inet, Komplett etc. av någon specifik anledning för just dom vilket är helt ok det också, men isf är det nog enklare att bara säga varför. Som t.ex. när folk sa att dom minsann aldrig mer skulle handla på Inet om dom inte genast återinförde sin gamla logotyp

Sett till att vi båda uppenbarligen handlar på Amazon, om än i mindre skala, så lär vi får svårt att komma längre i en diskussion om varför man inte ska handla där.

Jag håller med dig om att det fyller ingen funktion om man inte är konsekvent och väljer bort ”bara” Amazon.
Precis som att det är löjligt att bara bojkotta VM i Qatar för att sen köpa kläder från Pakistan och åka på semester där man kastar homosexuella i fängelse.

Jag handlar inte på Amazon för att spara pengar.
Jag handlar barn klistermärken och franska böcker som jag inte hittar annanstans.
Annars väljer jag bort de. Till exempel satte jag ihop en ny dator för några månader sen. Jag hade sparat 2500 på att köpa från Amazon och andra utländska företag (enligt komponentkollen).

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Jag blir ledsen av denna nyheten och att jag ser så många i kommentarerna som handlar från dem. Vi vet var det slutar när vi stödjer dem. Den ENDA gången jag handlar därifrån är ifall det inte finns i de vanliga butikerna.

Jag vill inte att Inet, Webhallen, Komplett ska dö ut. Även om jag inte gillar Webhallen eller Komplett, så vill jag att de ska vara kvar. Samma sak med många andra kedjor i Sverige.

Amazon är cancer som äter upp andra butiker och behandlar sina anställda som smuts.

Det är vår framtid som vi handlar bort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Amazon är cancer som äter upp andra butiker och behandlar sina anställda som smuts.

Det är vår framtid som vi handlar bort.

Håller fullkomligt med dig. Den här nyheten gjorde mig sjukt deppig, för även ifall Amazon slår igenom hos gemene svensson-konsument hade jag ändå högt förtroende att den tekniskt kunniga (och skärpta) publiken som finns här på Sweclockers hade gjort bättre moraliska val. Det finns ett stort värde att ha en högt ställd moralisk värdegrund, och att man agerar efter denna, kvittar ifall det kostar lite mer, eller ifall det är lite mindre bekvämt.

Nä men jag vet, låt oss stoppa pengar i världens största bolag, som aktivt vill undvika våra skatteregler och våra anställningsskydd och lagar. Låt dem parasit-artat suga värdet ur småföretagandet och låt dem exploatera arbetskraften för egen vinnings skull. Tänk vilken bra värld vi hjälper till att bygga tillsammans.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC