Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har blivit gammal fegis. För många år sedan köpte jag saker lite här och där. Nu är jag för skeptisk och tänker jag betalar hellre lite mer från en svensk vanlig butik och slipper så mycket risker.

Problemet är att det finns så otroligt mycket jag vill ha som ej finns i sverige och jag tycker det är väldigt konstigt att det inte finns här. Som en bärbag till min Playstation VR2, laddstation till den som är bättre än originalet. Lite hemautomationsprylar som kostar några få hundralappar, men ingen svensk aktör tar in det jag vill ha osv.

Så jag får väl börja handla från Amazon m.m

Inte för att vara sådan men min känsla inom mycket idag är att det är så att det finns folk som är tidiga med något nytt. Denna tidiga grupp kan man indela i 2st grupper.

  • Folk som är mycket kompetenta och vet precis vad de håller på med.

  • Folk som skiter i allt vad säkerhet heter och bara kör på.

När det gäller Amazon så är det nog jag som är en Laggers just nu, men handla från Amazon för 5år sedan i sverige hade nog mitt påstående ovan gällt.

Håller du dig till prylar som står "Dispatches from Amazon" och "Sold by Amazon", så är du i princip helt säker. Blir det något strul så är Amazon snabba att svara. Ärligt talat räcker det nog så länge Amazon fraktar varan, då det innebär att varan kommer från ett Amazonlager, och eventuella problem (skadat/borttappat paket, fel vara skickad etc) ska vara snabbt och enkelt att fixa, så att de kan skicka dig en ny likadan produkt, med expressfrakt, för att avhälpa problemet. Om det både säljs och skickas av annan part, så lär man sig efter ett tag vilka varningstecken man bör kolla efter. Låter det som att reviews passar in på varan på den sidan? Ibland kan scammers sälja någon billig skitsak och "farma" bra betyg, för att sedan byta till en helt annat produkt som är betydligt dyrare, men ha kvar samma betyg som innan, och lura folk på så vis. Man lär sig ganska snabbt att se det som är lite bra för att vara sant.
Kolla alltid reviews, köp aldrig om det inte finns reviews etc.

Skrivet av SweViver:

Ja så är det. Men det är ju inte Amazons fel. Tro mig att inom ett par år kommer Amazon till stor del leverera med egna bilar, med förare som är skolade på ett helt annat sätt än budfirmorna.

Förra veckan beställde jag en laserskrivare från Amazon. Åsnan på Bring som skulle leverera den hem dumpade kartongen längst ner i trapphuset vid ytterdörren (jag bor några våningar upp). Ingen ringde ens. Så jag satt hemma å väntade i timmar och av ren slump när jag ska ner till tvättstugan så ser jag att min skrivare står nere i trapphuset. Legat där troligen i timmar. Ringde å klagade till Bring men vad hjälper det.

Nä, jag säger bara mer Amazon åt folket och låt de helst sköta leveranserna själva. Gärna med dessa Prime expressleveranser inom 2 timmar, som de kör i USA på många håll.

Klaga! Absolut!
Jag hade under ca 6 månaders tid förra året konstanta problem med Bring här där jag bor.
Jag beställde alltid hemleverans, och var det postnord som skötte leveransen, så var det aldrig något problem.
Var det Bring, så exakt 100% av gångerna fick jag notis om att mitt paket lastats för utkörning i närmsta stad, ca 1 minut senare kom en till uppdatering, att pga av att jag ej varit hemma för underskrift (det var alltid "contact-less delivery", som ej kräver underskrift), "force majure" eller annan random anledning, ibland ingen anledning alls, så har de inte kunnat leverera paketet till mig. Paketet har då åkt en runda, för att sedan komma tillbaks till samma lager igen senare på dagen, för att nästa dag levereras direkt till ombud istället. Det tar minst ca 20min med bil från detta lager dit där jag bor, eller ca 2 timmar efter att de har lastat för utkörning, tills att paketen levereras.
Varje gång detta skedde, så klagade jag till Amazon samt till Bring, varje gång bad båda parter om ursäkt, och varje gång fick Bring hämta upp paketet hos ombudet igen, för att faktiskt leverera paketet hem till mig.
Som tur för min del, så var inga paket viktiga att de kom fram snabbt, och jag fick en hel del 100kr koder från Amazon som plåster på såren.
Till slut löste sig problemet, och Bring har nu de senaste 6 månader inte haft en enda misslyckad leverans.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Hur mycket tror du Apple betalar bolagsskatt i Sverige? Att ha en hög bolagsskatt gör ju att företag använder ALLA tillgängliga medel för att skatteplanera. Dvs att de i längden inte kan konkurrera då skattelagarna är vad de är. Sen får du tänka att alla medarbetare betalar skatt.

Sverige har inte hög bolagsskatt, det är skatt på arbete och konsumtion (moms) som Sverige ligger högt på.

Permalänk
Medlem

Otroligt trist att höra att den USAnska überkapitalismen tar över mer o mer. Jag hoppas ni Amazon-konsumenter känner åtminstone lite skam som stödjer såna här ruttna företag.

Permalänk
Medlem

Rör inte Amazon ens med tång.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Om paketet inte kommer fram efter 3dagar efter beräknat datum får man pengarna tillbaka eller att de skickar på nytt utan kostnad. Det händer rätt så ofta med bring. Skulle säga att kanske 1/4 paket kommer för sent med bring. Så flera beställningar har varit gratis, andra har jag fått 2 till priset av en. När jag beställde datorprylar skickade jag faktiskt tillbaka "andra beställningen" för jag hade inte samvete att behålla grejerna.

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i Amazon som företag. Har beställt 3-4 gånger därifrån och inte fått paketet någon gång.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vissa saker är svårt/omöjligt att hitta någon annan stans. Så då kan det bli ett köp, men annars väljer jag alltid en annan återförsäljare. Tycker deras sida är oerhört rörig, oklart vad Amazon själva säljer och vad som säljs av andra, mycket kan inte levereras till Sverige och levereras av typ UPS vilket är osmidigt jämfört med PostNord etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Skulle testa svenska Amazon för skojs skull så skulle beställa in några små skylthållare till jobbet. Alltså en liten träkub med en kort stålvajer och ”krokodilklämma” högst upp. Tror det var typ 12-15st för ett par hundra spänn. Okej pris tänkte jag och vad kan gå fel?

1. Kuberna färgade av sig
2. Kuberna vägde ingenting så en laminerad liten skylt på 10x7cm gjorde att konstruktionen föll framåt hela tiden.

Hann inte lägga någon större vikt vid att leta upp nya just vid det tillfället så tog häftmassa och la under. Därefter utvecklade jag den undermåliga produkten ännu mer med metallbrickor jag limmade under för extra vikt.

En skitprodukt gör väl inget kanske folk tänker. Men nej, så tänker inte jag. Jag drar mig för att handla på marknadsplatser så nu adderar jag bara Amazon Sverige till den gedigna listan ”butiker” jag inte kommer handla från mer.

Amazon Sverige
CDON
Elgiganten (online)
Aliexpress/wish/shein/alltannatkinesiskt
Fyndiq

En hel drös med andra också i och för sig men de med just marknadsplatser aktar jag mig för i allra högsta grad.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

har hållit koll på ett par hörlurar på prisjakt ett tag nu, kostar ca 4k på de flesta ställne, alltid legat nästan 10% billigare hos amazon, kommer aldrig handla där

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Köper typ reservdelar och annat som svenska åf tar överpriser för om de ens har det hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det må vara. Men det ställer också högre krav på dom som företag genom att dom säljer dessa produkter som dom lagerför. Skulle inte bli ett dugg förvånad om Amazon säljer direkt livsfarliga el- produkter eller skyddsutrustning som ej skyddar en från det den ska skydda mot. Om Jula eller Rusta med fler skulle göra detta så blir det av helt annan karaktär i form av att någon myndighet kommer och slår företaget på fingrarna och ger dom böter. Så ska jag köpa en gas mask så köps den ej från Amazon eller Wish eller Aliexpress. Eller om jag ska köpa en jordfelsbrytare så blir det inte heller från dessa företag. Mellanhand eller ej. Gasmask så köper jag bara Sundström, oavsett privat eller om jag skulle rekommendera andra. Sen att det säkert går att köpa en gasmask som har PP3 som partikelfilter för någon 20.a så får denne göra det och tro att denne har gjort en dunder succe istället för 495 som jag köpte min på Bauhaus.

*Kollar argt på vår easee elbilsladdare som är designad i norge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

*Kollar argt på vår easee elbilsladdare som är designad i norge

Enligt försäkringsbolagen så ska det vara ok för dog. Men dom manar till försiktighet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köper typ reservdelar och annat som svenska åf tar överpriser för om de ens har det hemma.

Samma här, främst produkter som inte finns hos andra alternativt att dom tar överpriser.

Det som är nice är att dom ligger i topp på snabba leveranser. Saker som finns i lager går ofta iväg samma dag, och oftast har man dom 1-2 dagar senare. Sen är det relativt låg nivå för fri frakt.

Permalänk
Medlem

Handlat en del på svenska amazon. Snabb leverans, överlag låga priser och svensk telefon/mail-support om något skulle gå fel. Sen är det ju lite kul att man kan hitta allt mellan himmel och jord där!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Sen kommer konkurrensen tillbaka om priserna höjs pga det. Det är fint.

Som marknaden för grafikkort då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns det någon annan som faktiskt väver in någon form av etik vid sina inköp, eller är jag ensam om det?

Vägrar handla från Amazon av förklarliga skäl

Antar att du då utvärderar personalpolitik och etik hos alla andra du köper från och blir såldes nyfiken på vilka vi borde handla från istället där vi kan vara säkra på att det inte finns motsvarande problem?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Amazon prime där bland annat prime video ingår? Jag har haft det en månad nu och jag tycker mer om det än Netflix. Just nu tittar jag bland annat på The expanse som är en mycket bra sci-fi serie. Jag har även lagt till över 40 intressanta filmer på My stuff. Helt enkelt en suverän tjänst.

Permalänk
Medlem

Skulle utöka minnet i en märkesdator så jag ville bara ha 8GB DDR4 3200 MHz 1.2V. På de flesta svenska butikerna hittar man bara gamingminnen och överprisat bling bling med lysdioder. Kollade Amazon och de hade vanliga standardminnen till bra pris.

Det är oftast sådant jag köper på Amazon. Prisvärda standardprodukter utan krusiduller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad sägs om Amazon prime där bland annat prime video ingår? Jag har haft det en månad nu och jag tycker mer om det än Netflix. Just nu tittar jag bland annat på The expanse som är en mycket bra sci-fi serie. Jag har även lagt till över 40 intressanta filmer på My stuff. Helt enkelt en suverän tjänst.

Gillar man Star Trek så har de ju Star Trek -Picard där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

...Från ett ännu större multinationellt megaföretag eller en svensk startup?

Eller menar du som Nvidia satt prisnivå som ökat konkurrensen?

Jag tror att utrotat motstånd förblir utrotat, lite som svenska jordbruket (diesel, elkostnader, kunder som väljer lågprismärken)

Skrivet av MrByte:

Som marknaden för grafikkort då...

Nvidia och Amazon är inte riktigt samma typ av företag, Amazon är en marknadsplats. Nvidia säljer produkter som hamnar på den här marknadsplatsen. Jag kan gå in i mer detalj varför jämförelsen inte riktigt är relevant men jag nöjer mig här med att konstatera att vi faktiskt såg samma fenomen när priserna för dedikerade GPUer var höga, Intel ville vara med och leka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Enligt försäkringsbolagen så ska det vara ok för dog. Men dom manar till försiktighet.

Ja men segt att de failat med jfb beskrivning och IP rating. En elektrisk produkt avsedd för utomhus med fel IP rating är ju inte seriöst.

Det jag menar är att trots att man köper hederliga "nordiska" produkter är det ingen garanti att det är bra skit.

Permalänk
Medlem

Amazon är bojkottat sedan start för mig.

Deras sätt att hantera sina medarbetare och försöka fula sig till max på klassiskt amerikanskt vis.

Sedan också för jag vill främja de "lokala" återförsäljarna vi har här i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Äh dom är billiga och jag betalar med min plånbok

Presis, för mat på bordet är det viktigaste, och då finns inte tid att leka världens samvete!
Det kan vi gott överlåta, till dessa låtsas filosofer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Har inga egna erfarenheter av det än. Men supporten har varit bäst i klass so far.
Inet och Webhallen har ju inte imponerat vid mina service eller reklamationsärenden iaf, däremot DustinHome har varit riktigt grymma!

Inet har good garanti/reklamation i min erfarenhet. Dustin skickar dig vidare till tillverkaren och rör inte garanti själva i min erfarenhet.
Inte köpt mycket från Dustin sedan den erfarenheten.

Inet har fixat ett flertalet produkter som gått sönder inte fungerat som de skulle för mig på garanti, eller pengar tillbaka.
Dock så skall de alltid kontrollera produkten själv först så man får vänta tills de gjort sin egna kontroll.

Amazon har jag inte använt reklamation/garanti på än så vet inte hur det fungerar där.
Har köpt ett antal produkter där som inte säljs i Sverige annars.
De har som oftast snabb leverans men det kan bli lite tokigt när man beställer och de skickar produkten från 2-3 lager i olika EU länder.

Fått saker skickade från Frankrike, Italien, Tyskland etc.

Permalänk
Medlem

Handlar en hel del på Amazon, men mest för att det knappt finns på svenska marknaden eller är svindyrt här.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar att du då utvärderar personalpolitik och etik hos alla andra du köper från och blir såldes nyfiken på vilka vi borde handla från istället där vi kan vara säkra på att det inte finns motsvarande problem?

Jag tror att han menar att han vill försöka ta ansvar som konsument när det går att göra det. De största företagen är de som påverkar mest samhället och samtidigt är det de som är lättaste att kolla upp som konsument om intresset finns.
Amazon är känd för att vägra betala skatt, vägra dela med sig info om vad de betalar, stoppar sina anställda från att gå med facket om det går att förbjuda det osv.
Amazon dödar många små och mindre små företag med aggressiva priser och höjer sina priser när konkurrensen har gått i konkurs.
Den konkurrensen i fråga betalar ofta mycket skatt i sina respektive länder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Har Prime video och har köpt någon enstaka grej på amazon men annars försöker jag hålla mig därifrån för mina normala köp det är bara specialvaror som de har
För mig är det inte ens intressant vad amazon har för pris när jag är på prisjakt och prisjämför.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men segt att de failat med jfb beskrivning och IP rating. En elektrisk produkt avsedd för utomhus med fel IP rating är ju inte seriöst.

Det jag menar är att trots att man köper hederliga "nordiska" produkter är det ingen garanti att det är bra skit.

Det konstigaste med easee är att dem klarar jfb test man kör när man installerar dem och dem 16 vi har i föreningen klarar väder och vind galant... Mycket bättre än dem ip65 uttag vi hade innan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Otroligt trist att höra att den USAnska überkapitalismen tar över mer o mer. Jag hoppas ni Amazon-konsumenter känner åtminstone lite skam som stödjer såna här ruttna företag.

Tänk om alla blev så upprörda som dig när det verkligen gäller, som om man motarbetade på samma sätt företag/länder vars grundläggande ideologi har medverkat direkt till massmord på miljontals människor.
Då hade man verkligen kunnat förändra något till det bättre.
Nu är det mest en reaktion som liknar följa john utan någon egentlig tanke bakom.

Permalänk
Medlem

Bra priser, snabb frakt och en support som oerhört snabbt och effektivt löser problem man haft med sina ordrar gör de överlägsna. Inte förvånande att de växer.

Kommer definitivt fortsätta handla på Amazon.