LACP mellan switch och dator (är det möjligt)?

Permalänk

LACP mellan switch och dator (är det möjligt)?

Jag har en HP Procurve 1810-24G vilket är en 24 port gbit switch med möjlighet att köra LACP (Link aggregation).
Jag har även en 1810-48G vilket är samma switch fast med 48 portar och 4 SFP.
48 portar switchen är tanken att ha till att arrangera LAN party med som backbone.
Jag har även några Procurve 2650 där jag har konfigurerat med LACP mellan dess 2 gbit portar och backbone.

Jag har undrat en tid nu om det går och vad som krävs för att köra LACP mellan en dator/server och switch.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Du kan väl köpa ett nic med fler än 1 port, finns flera med upp till 4 portar.
Sedan kopplar du bara dessa till portarna på switchen, aktiverar bond

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Du kan väl köpa ett nic med fler än 1 port, finns flera med upp till 4 portar.
Sedan kopplar du bara dessa till portarna på switchen, aktiverar bond

Jag tror att det är lite svårare än så.
När det gäller switcharna jag har så måste switcharna i vardera ände stödja LACP samt att man måste konfigurera detta i switcharna.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Huhh? Nu hänger jag inte med dig.
Varför börjar du prata om flera switchar, när du pratade om dator till switch.
I switchen aktiverar du bond och väljer vilka portar som ska ingå i gruppen.

Hur din nätverksstruktur ser ut i övrigt har ingen som hellst betydelse för själva bond:en.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Huhh? Nu hänger jag inte med dig.
Varför börjar du prata om flera switchar, när du pratade om dator till switch.
I switchen aktiverar du bond och väljer vilka portar som ska ingå i gruppen.

Hur din nätverksstruktur ser ut i övrigt har ingen som hellst betydelse för själva bond:en.

Var lite otydlig. Ska försöka att förklara.
När man konfigurerar 2 switchar för en LACP så måste båda switcharna stödja det.
Jag misstänker att det kan vara samma sak med nätverkskortet i datorn. Eller är det på mjukvaran det hänger på?
Den dator jag hade tänkt att experimentera på har 2 nätverksportar på moderkortet. Och datorn kör Windows 10 Pro.

Du nämner "bound". Är det nån form av "Trunk" du menar då?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det är främst bara en fråga om mjukvarustöd - både för switchar och datorer. Men för switchar så är ju mjukvaran inbyggd.
Linux vet jag har inbyggt stöd för att kunna sätta upp link-aggregation. Server versionerna av Windows har det säkert också. Osäker på hur det är med vanliga Windows.

Permalänk
Medlem

Ja mjukvaran i datorn måste stödja det. Antingen nätverkskortets egen mjukvara/drivutin, eller i operativsystemet. I Windows server finns det stöd. Nog inga problem i linux heller

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det är främst bara en fråga om mjukvarustöd - både för switchar och datorer. Men för switchar så är ju mjukvaran inbyggd.
Linux vet jag har inbyggt stöd för att kunna sätta upp link-aggregation. Server versionerna av Windows har det säkert också. Osäker på hur det är med vanliga Windows.

Skrivet av jocke92:

Ja mjukvaran i datorn måste stödja det. Antingen nätverkskortets egen mjukvara/drivutin, eller i operativsystemet. I Windows server finns det stöd. Nog inga problem i linux heller

Jag har Windows 10 Pro installerad på datorn. Jag använder den för lite olika saker. Jag renderar en del videos i Adobe premier pro, NAS och har den även kopplad till TV:n för att kunna kolla på film och serier. Jag har kört Debian på den men då kan jag inte rendera videos i Premier pro.
Får kolla om Windows server kan funka.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det är möjligt, och ganska vanligt att använda LACP mot servers i data centers.

Link aggregation group (LAG), NIC teaming, bonding, har många namn (i switchar kan det kallas Port Channel), och bygger på att flera fysiska portar aggregeras till en logisk port. Vanligtvis används det för port/kabel-redundans men kan också användas för högre hastighet.

En server brukar anslutas till två redundanta switchar som kör MLAG (multi-chassis LAG) och synkar state mellan varandra. Servern konfigureras med en vanlig LAG.

LACP används för att dynamiskt sätta upp en LAG, men också för att monitorera enskild länk genom att skicka keep-alives med 30 ("slow") eller 1 ("fast") sekunder mellanrum. Det går också att sätta upp en statisk LAG utan LACP.

Enligt denna länk verkar det gå i Windows 10: https://woshub.com/configure-nic-teaming-windows/

Mer info kring olika mode i Linux om av intresse: https://access.redhat.com/documentation/en-us/red_hat_enterpr...

Permalänk
Skrivet av alch:

Det är möjligt, och ganska vanligt att använda LACP mot servers i data centers.

Link aggregation group (LAG), NIC teaming, bonding, har många namn (i switchar kan det kallas Port Channel), och bygger på att flera fysiska portar aggregeras till en logisk port. Vanligtvis används det för port/kabel-redundans men kan också användas för högre hastighet.

En server brukar anslutas till två redundanta switchar som kör MLAG (multi-chassis LAG) och synkar state mellan varandra. Servern konfigureras med en vanlig LAG.

LACP används för att dynamiskt sätta upp en LAG, men också för att monitorera enskild länk genom att skicka keep-alives med 30 ("slow") eller 1 ("fast") sekunder mellanrum. Det går också att sätta upp en statisk LAG utan LACP.

Enligt denna länk verkar det gå i Windows 10: https://woshub.com/configure-nic-teaming-windows/

Mer info kring olika mode i Linux om av intresse: https://access.redhat.com/documentation/en-us/red_hat_enterpr...

Tack för länkarna.
Jag har läst lite på Dells hemsida att funktionen var borttagen från version 1909.
Men jag skall absolut kolla närmare på länken du skickade.
Förhoppningsvis så funkar det och jag slipper köpa en windows 2022 licens eller installera Linux på den.
Servern är fullt fungerande och jag har bland annat en FTP server på den samt utdelningar av mappar över nätverket för mina gameplays. Jag laddar upp vissa av dom på Youtube. Men det är många jag endå sparar då jag har börjat att göra "shorts" på youtube i 1920x1080 och 1080x1920.
FTP:n är främst för kompisen som jag lirar en del Battlefield 4 med, som även han spelar in sina gameplays (han har det ganska jobbigt nu då det har hänt lite jobbiga saker runt honom. Så jag gör vad jag kan för att hjälpa honom och kämpa vidare).
Jag lånar ut 2 tb till honom (1 tb på 2 olika diskar). Så dom tar en del plats. Jag spelar in i 1920x1080 60fps med 30mbit/s bitrate.

Sen så hittade jag något på reddit om något som heter SMB Multichannel. Men det verkar ha en begränsning. Laddar jag upp något till servern via nätverksdelning så får man ut max 1gb/s. Men om kompisen samtidigt laddar upp något via FTP så används båda nätverkskorten. Även om han maxar min fiberansluting på 500/500 mbit/s.
Det kan vara en annan lösning, men jag ser helst att man kör med LACP.

Hårdvaran är rätt gammal i servern (min gamla seldator), men fungerar just nu för mina behov. Moderkortet stödjer hårddiskar upp till 3tb.
CPU: Phenom ll x4 955 Black Edition 3,2 ghz
MB: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
GPU*: Nvidia Geforce GTX 750
RAM: 16GB DDR3 1600mhz
System SSD: 128GB
PSU**: Corsair 650W 80+ Gold
LAN 1: Realtek 8111C/DL chip (10/100/1000 Mbit) inbyggt på moderkortet.
LAN 2: Realtek 8111C/DL chip (10/100/1000 Mbit) inbyggt på moderkortet.

* När jag hade systemet som speldator så körde jag med dubbla AMD Radeon HD 5850 i crossfire.
** Hade tidigare ett 1300W nätagg som för tillfället sitter i grannens speldator. Kommer dock inte ihåg vilket det var.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz