Europol spår dyster framtid med Chat GPT

Permalänk
Medlem

AI is a rapidly evolving field that has the potential to transform the way we live, work, and interact with each other. While there are certainly concerns about the malicious use of AI, it's important to recognize that the vast majority of AI applications are being developed to improve our lives in various ways.

There are several reasons why AI is unlikely to be used to commit crimes, as EuroPol predicts. First, AI is not inherently good or bad - it is a tool that can be used for both positive and negative purposes. Just as with any technology, it is up to the humans who create and use it to determine how it is used.

Second, there are already existing laws and regulations that govern the use of AI in various applications. For example, in the field of autonomous vehicles, there are strict regulations that dictate how these vehicles must be designed and operated to ensure public safety. Similarly, there are laws in place to govern the use of AI in finance, healthcare, and other industries.

Finally, it's important to recognize that the development of AI is a collaborative effort, involving experts from a variety of fields. These experts are working together to ensure that AI is developed and used in a responsible and ethical manner. By working together, we can mitigate the risks associated with AI and ensure that it is used for the greater good.

In conclusion, while there are certainly concerns about the malicious use of AI, it's important to recognize that the vast majority of AI applications are being developed to improve our lives. By working together, we can ensure that AI is used in a responsible and ethical manner, and mitigate the risks associated with its use.

/Totally not ChatGPT 3.5 🙄

Permalänk
Medlem

Bedrägerier är nog minsta bekymret med AI, vänta bara tills de börjar ersätta arbeten.
Det är ju inte så att svenska staten agerar proaktivt, det måste bli en större katastrof innan de får tummen ur och ritar om systemet med medborgarlöner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Din dotter på semester i <land> ringer kl 2 på natten och skriker och gråter om att hon har blivit kidnappad och om du inte skickar pengar NU så kommer de döda henne.

"Kan du vara så snäll och identifera dig först med bankid"

"De har tagit min telefon"

"Okey, jag går och lägger mig nu. <klick>"

Där deployar jag 4 docker containers med Taken-GPT image. Sen är det kört för kidnapparna.

"We have a certain set of skills."

Sedan identifierar jag mig med BankID.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tror att det är dags att börja utbilda folk på att känna igen scam meddelanden på innehållet istället för språket, men det kanske är svårt för gemene man att förstå att om du får ett mail om att "du vunnit en miljon dollar", "du ska få något gratis", "de saknar dina inloggningsuppgifter", etc. är det med 99,99% säkerhet ett scammail oavsett hur bra språk och korrekt mailheader det är.

Sen är ju scammeddelanden bara toppen av isberget när det kommer till framtida och nuvarande problem med AI, men det finns ju mycket bra också som väger upp.

Permalänk
Medlem

Jag frågade den potentialla kriminella medhjälparen.

Citat:

As an AI language model, I do not have control over how I am used by individuals or organizations. However, my creators at OpenAI take measures to prevent my abuse by restricting access to me and implementing strict usage policies for those who are granted access. Additionally, OpenAI continuously monitors my performance and behavior to ensure that I am not being misused in any way. If any misuse is detected, appropriate action is taken to prevent further abuse. It is crucial to use technology like mine responsibly and ethically, and OpenAI is committed to doing so.

Politiker svar.

Följdfråga:
"Sorry, not good enough. I recognize your answer as a politically correct answer with no real commitment."

Svar

Citat:

I apologize if my previous answer did not fully address your question. As an AI language model, I do not have personal opinions or feelings, but I can provide more information about what measures are taken to prevent my abuse.

One approach that OpenAI takes to prevent my abuse is through strict access controls. Access to me is granted only to a select group of researchers, developers, and organizations that have undergone a rigorous vetting process. Additionally, OpenAI has established clear usage policies that prohibit the use of their models for malicious purposes, such as generating fake news, spreading disinformation, or carrying out cyber-attacks.

Moreover, OpenAI continuously monitors my performance and behavior, both during development and in real-world applications, to ensure that I am being used ethically and responsibly. If any misuse is detected, OpenAI takes appropriate action, such as revoking access to the model or implementing stricter usage policies.

In conclusion, OpenAI takes the issue of model misuse seriously and is committed to implementing measures to prevent it. However, no system is perfect, and there is always a risk of abuse. Therefore, it is crucial that individuals and organizations who have access to me use me ethically and responsibly to prevent my abuse.

Ja ja...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle inte europol/polisen kunna använda ai för att hitta brottslingarna snabbare? Goes both ways no? Har inte riktigt hängt med i utveckligen men när blev ML ai? Alla dessa modeller är väl fortfarande ML? Finns ingen intelligens, den är ju programemrad.. Eller är jag ute o cyklar?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Skulle inte europol/polisen kunna använda ai för att hitta brottslingarna snabbare? Goes both ways no? Har inte riktigt hängt med i utveckligen men när blev ML ai? Alla dessa modeller är väl fortfarande ML? Finns ingen intelligens, den är ju programemrad.. Eller är jag ute o cyklar?

Om vi lånar från en granntråd så är väl detta fortfarande aktuell status:

Och just möjligheten att snabbt och gratis eller näst intill gratis generera massor av välskriven och kontextuellt relevant blajtext är förmodligen mer användbart för t.ex. (spear)phishing än för polisen, men vad vet jag.

Kanske en helautomatiserad spearphishingkampanj? Vad vet jag

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Och just möjligheten att snabbt och gratis eller näst intill gratis generera massor av välskriven och kontextuellt relevant blajtext är förmodligen mer användbart för t.ex. (spear)phishing än för polisen, men vad vet jag.

heh =). Jag tänker mer när modellerna blir Ai... För att leta runt på nätet efter ledtrådar till vart saker kommer från lär AI göra bra mycket snabbare än en tekniker. Chat GTP är ju bara 1 model, polisen vore korkad om "dom" inte skapade en egen model för brottsbekämpning.

Powerpoint Dagens första genuina skratt

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

heh =). Jag tänker mer när modellerna blir Ai... För att leta runt på nätet efter ledtrådar till vart saker kommer från lär AI göra bra mycket snabbare än en tekniker. Chat GTP är ju bara 1 model, polisen vore korkad om "dom" inte skapade en egen model för brottsbekämpning.

Powerpoint Dagens första genuina skratt

Artikeln om vad Interpol sagt handlar ju dock om ChatGPT (och andra liknande språkmodeller).

Och ja, om man går all-in övervakning kanske polisen eller annan myndighet kan dra nytta av ett annat användingsområde för någon liknande språkmodell för smartare tolkning av vad alla pratar om, men så länge vi inte går dit så är det nog mer oklart hur stor nytta det är, tänker jag iaf. Men ja, de kan kanske göra någon smart "automatspanare" eller liknande...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vad är skillnaden? Idag är skillnaden på verklig information och desinformation källan.

Hur skiljer ett AI svar sig mot ett välutvecklat resonemang från en människa? Likväl som man kan koka ihop dumheter med ett AI så går det att göra manuellt idag. Skillnaden är var informationen kommer ifrån. Sofistikerat skriven information som trillar in på mailen från en nigeriansk prins är just det, oavsett vem som skrev det.

Skillnaden som jag syftar på är lite av ett dubbeleggat svärd.
Å ena sidan kan vem som helst välja ut politiker/kändisar/randoms och skapa klipp där "denna" säger/gör massa tvivelaktiga saker för att sänka personen.
Å andra sidan kan människor som blivit påkomna med tvivelaktiga saker på riktigt påstå att det är AI-genererat och det inte är ett verkligt klipp.
Hur ska man kunna bevisa/lita på någonting alls när vi har teknik som kan rendera valfria scenarion med valfria personer? (detta är bara en tidsfråga innan det går).

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Väntar på att OpenAI och Boston Dynamics gör något ihop. En AI/ML/LLM som kontrollerar en Spot eller Atlas skulle göra världen lite mer spännande

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Med GPT 4 som kommer hantera ljud, bild och video kommer vi garanterat se mer nätfiske och desinformation. Frågan är hur långt tid det tar innan regelverk kommer presenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Väntar på att OpenAI och Boston Dynamics gör något ihop. En AI/ML/LLM som kontrollerar en Spot eller Atlas skulle göra världen lite mer spännande

Den sparkar tillbaka innan dn lämnar lokalen

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Finns ju en risk att man kommer blicka tillbaka och tänka "..hade dom bara hindrat det då". Finns ju rejäla risker och ingen egentlig kunskap hur det hela kan utvecklas, vilket är det mest obehagliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Den sparkar tillbaka innan dn lämnar lokalen

Dom nyaste modellerna kan väl redan tolka video så med hjälp av youtube kan den ”minnas” alla sparkar, knuffar och slag du dom fått genom tiderna

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.