Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google förenklar fildelning mellan Android och Windows

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Fungerar jättebra efter att ha laddad ner programmet med hjälp av en VPN. Programmet är på svenska och allt. Undrar varför det inte "är tillgängligt"

Säkert nått GDPR-trams under betan. Typ telemetri som skickas till USA.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ganska meningslöst med alla molntjänster som finns idag...

När jag startar datorn så ansluts den automatiskt till windows och man kan skicka och ta emot sms/mms prata i telefon föra över filer osv.
Kör med android ja.
Det är rätt smidigt att svara på sms med datorn än att dra upp mobilen hela tiden

Permalänk
Medlem

själv kör jag Syncthing för mina bilder. Låter den kicka igång när jag laddar mobilen för annars drar det rätt mycket batteri.

Permalänk
Medlem

Jag "skickar" filer ifrån mina telefoner mha FolderSync. Sista gången jag kopplade en mobil till en dator för att ladda över filer var bra några år sedan

Permalänk
Medlem

Jag använder KDEconnect för filöverföring, skicka sms från datorn, skicka text som jag klippt ut,använda datorns tangentbord för telefonen eller surfplattan osv.
Det fungerar med flera olika OS t.ex Windows, Linux.
Jag tror inte Nearby Share tillför något nytt.

Jag använder även Syncthing för att komma åt mina filer samt pass (passwordstore)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gummybearkiller:

När jag startar datorn så ansluts den automatiskt till windows och man kan skicka och ta emot sms/mms prata i telefon föra över filer osv.
Kör med android ja.
Det är rätt smidigt att svara på sms med datorn än att dra upp mobilen hela tiden

Okej..?

Trodde det diskuterades filöverföring, snarare än gamla meddelandetjänster

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ganska meningslöst med alla molntjänster som finns idag...

Men man vill ju inte alltid skicka sina filer till främmande.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FattarNiInte:

Men man vill ju inte alltid skicka sina filer till främmande.

Nej det vore ju synd om någon såg dina kattbilder...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skickar mina filer mellan telefon och dator via usb-kabel. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Använder USB då jag för över bilder då jag ändå inte brukar ha telefonen uppkopplad mot nätverket.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag fotar mycket med telefonen och använder i arbetet.
Idag tycker jag det smidigaste är att share:a bilden med Gmail, direkt backa ur mailet så den sparas som draft, och sedan ladda hem bilden från Gmail i webläsaren från draftmailet.
Rätt smidigt, men detta kanske blir ännu smidigare.

Haha, jag gör likadant som du. Man fotar en bild med mobilen och behöver den på datorn - mailar sig själv.

Permalänk
Medlem

Klassisk Google att inte lansera i Sverige. Lika klassiskt som att lägga ner alla nya projekt.

Permalänk
Medlem

Sedan jag bytte till Mobian har jag använt SFTP för filöverföring.

I och med att telefonen då också utnyttjar USB-gadget får den ett nätverkskort över USB med kabeln ansluten, så om jag använder mDNS för att ansluta mot dess hostname istället för IP-adressen kan jag bara ansluta kabeln först om jag vill att det ska gå snabbare. Samma genväg i Dolphin (filutforskaren i KDE Plasma) för både via USB eller WiFi.

Saknar inte allt bök med MTP och serverstudsande som jag hade i Android.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

OneDrive och Synology Drive använder jag nu och det är inte så krångligt. Men fler alternativ skadar ju aldrig. Dock synd att det gäller oss än.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Klassisk Google att inte lansera i Sverige. Lika klassiskt som att lägga ner alla nya projekt.

Ja, de har för vana att inte lansera saker i Sverige tyvärr, även när tjänsten i fråga redan tillsynes 100% är redo för vårt land, så även denna gång.

Samma sak är det ju med Google Assistant på Wear OS 3.x, där den egentligen verkar ha fullt stöd för alla språk som Google Assistant på telefonen har, men ändå officiellt är begränsad till ett fåtal regioner. Den både skriver och pratar på svenska utan problem, och växlar även sömlöst över mellan svenska och engelska beroende på vilket språk man ställer frågan på.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

kör telefonlänk med Windows datorer, tycker det är väldigt smidigt när man för filer mellan enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Sist jag skickade något från telefon till dator så valde jag att istället för att hämta sladden att installera en ftp-server och ansluta till. funka smidigt. gick fort. nu har det gått ett tag. men verkar fortfarande smidigare med ftp-server om man ändå måste installera nån moln-app som gärna vill skicka notiser i tid och otid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Haha, jag gör likadant som du. Man fotar en bild med mobilen och behöver den på datorn - mailar sig själv.

Jag mailade förut, men det är ännu lättare att låta bli.
Väljer man dela och sedan med gmail så öppnas Gmail-appen med ett mail redo med bild som attachment. Backar du då så sparas det mailet som draft. Behöver inte skriva eller göra annat än att klicka bakåt när Gmail öppnas.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, med MyPhoneExplorer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ja, via molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

"Brukar du skicka filer mellan telefon och dator?"
Innan jag röstar, räknas gammal hederlig USB-överföring som att "skicka filer"?

@alundberg
väntar fortfarande på svar innan jag röstar