Google förenklar fildelning mellan Android och Windows

Permalänk
Melding Plague

Google förenklar fildelning mellan Android och Windows

Nearby Share för Windows har nu släppts som beta och gör det enkelt att skicka filer till och från Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Nedlagt om 3... 2.... 1... /s

Men seriöst, trådlös överföring från Android till dator via smb var inte helt enkelt att hitta ett bra alternativ. Körde tidigare ES File Manager eller vad den hette men har raderats från appbutik en sedan många år tillbaks pga tveksam utvecklare. Kör idag Cx File Explorer som fungerar acceptabelt.

Blir att testa, om det blir tillgängt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

"Brukar du skicka filer mellan telefon och dator?"
Innan jag röstar, räknas gammal hederlig USB-överföring som att "skicka filer"?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FP94AD:

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

Hade det varit smidigare hade jag nog uppskattat en sådan funktion för att snabbt dra över en bild eller liknande. Nu har jag inte Android längre, så det blir oftare att jag typ skickar något till mig själv över Slack eller liknande.

Permalänk
Medlem

Var många år sen man skickade en fil på det sättet till datorn, och var då via bluetooth. Och redan det var lika enkelt som det dom förespråkar här. Förutom att det troligen är mer säkert än detta Nearby Share, därför det inte godkänts i EU känns det som....

Idag så synkas filer via nextcloud så finns inget behov. Tar man t ex ett foto så är det redan synkat när man loggat in på datorn och vill titta/redigera.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

händer ibland att jag behöver det, någon PDF manual man laddat ner på datorn eller telefonen, kunna skicka någon bild från sin telefon till en dator, skulle kunna vara smidigt, varit tillräckligt ofta att funktionen har saknats.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

Antagligen 99% bilder. Klart att det går att använda tjänsterna du nämner, men ganska tråkigt att hålla på med sladden varje gång om man inte vill använda dem. Hoppas väl att denna funktion stödjer någon sorts automation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Brukar du skicka filer mellan telefon och dator?

Ja, men indirekt, via molnet.

Permalänk
Medlem

Var bättre för med IR. Mobil mot mobil och vips så var det klart.

Permalänk
Medlem

Via dropbox/drive och sånt kanske, aldrig annars. Mest telefonen som dumpar sina bilder och videos ut från enheten, andra hållet behövs inte alls för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Blir att testa, om det blir tillgängt.

Jag använder oftast ADB för överföring till och från datorn om jag är hemma. I annat fall studsar jag filer via en lokal server hemma med SFTP, men definitivt inte lika smidigt som detta verkar vara.

För att testa använde jag en VPN för att ladda ner installationsfilen. Laddade upp den nedan, signerad av Google, ifall någon vill testa. Deras installationsprogram påminner mycket om det för Chrome, så den laddar i sin tur ner filerna. I det steget finns ingen regionscheck.

https://www.mediafire.com/file/78cti9xud3zk1uk/BetterTogether...

Det känns som att regionsbegränsningen är artificiell (kanske inte fått ett godkännande från Legal rörande GDPR eller liknande) eftersom programmet har svensk översättning. Just på min stationära dator har jag inte skruvat fast antennen till Bluetooth (eftersom jag inte använder WiFi på den), så den brukar ha svårt att göra mer än skanna efter enheter. Anslutningar brukar inte fungera. Sannolikt var det därför som denna inte heller lyckades i slutändan, även om mobilen såg datorn och överföringen kunde påbörjas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör FX File Explorer och kopplar upp mig mot min Linux server via SFTP eller lokalt via SAMBA om jag behöver hämta eller skicka filer från telefonen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Säger bara KDE Connect. Kan skicka filer enkelt till datorn (eller vice versa) över det trådlösa nätverket, kan svara på SMS, synka mobilens notiser, använda som fjärrkontroll, m.m. (på Linux dock, men det ska finnas beta för Windows)

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Keeper of Traditions

Ganska meningslöst med alla molntjänster som finns idag...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja, i Linux-miljö blir ju din telefon en extern enhet via USB eller extern klient på trådlöst nätverk.

Varför man ska göra det i Windows vet jag inte, men finns en hel del att gotta sig med i Linux på android-telefoner. Extra bildskärm exempelvis.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

Bilder tagna med telefon till datorn via USB-kabel, för att lägga upp på SweClockers till exempel.
Ibland kan det behöva skickas en kopia på en faktura eller fraktsedel, då är det smidigare att plåta den än att forska fram en scanner. Säkerhetskopia av semesterbilder till datorn kan vara bra ibland också.
Nej, jag ogillar googlemolnet, där får man inte sortera sina filer själv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

I arbetet sker det kanske en gång i veckan att jag överför filer från mobil till dator via USB och på fritiden använder jag Onedrive de få gånger det behövs.

Permalänk
Medlem

Ja, hur ska jag annars få musik till mobilen eller foton till datorn.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta även kommer fungera med Android/Google TV.

Permalänk
Medlem

Körde tidigare AirDroid mellan mobil och PC.

Numera skickar jag främst filer via AirDrop, då jag mest har Apple-prylar hemma. Ska något skickas till Windows, så får det numera gå via mail.

Händer även att jag tar till USB ibland för större filmer från telefonen (iPhone)

Anser mig ha bättre kontroll på filformat om jag skickar filer direkt från min iPhone/iPad än går via någon tjänst som försämrar bildkvaliteten.

FX File Explorer är en annan klassiker som återfinns på alla mina Android-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Var bättre för med IR. Mobil mot mobil och vips så var det klart.

Du tänker som Apples AirDrop? Hade extern IR-sändare/mottagare till datorn på den tiden. Smidigt för att byta tema på T68:an

Permalänk
Medlem

Då och då.
Men ej direkt mellan mobil och dator, utan då går jag via NASen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har varken wifi eller bluetooth på datorn så skulle inte hjälpa mig i all fall. Brukar använda USB eller Slack om saker måste föras över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

Foton och video från telefonens kamera, samt musikfiler från datorn till telefonen. Vill absolut inte att mina egna foton ska hamna på något moln jag inte kontrollerar, och musik ska vara lokal, inte strömmas från tjänster med massa avtal, betalningar och låtar som kommer och går huxflux på grund av märkliga upphosvrättsavtal mellan två eller fler företag och artister.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag fotar mycket med telefonen och använder i arbetet.
Idag tycker jag det smidigaste är att share:a bilden med Gmail, direkt backa ur mailet så den sparas som draft, och sedan ladda hem bilden från Gmail i webläsaren från draftmailet.
Rätt smidigt, men detta kanske blir ännu smidigare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

...alltså "skickar" du filer mellan datorn och telefonen, men du använder molnet som mellanhand.

Att kunna göra det direkt utan att först behöva ladda upp filen i molnet vore smidigt. Jag är dock inte övertygad av denna google-tjänst.

Ge mig "svep med fingret på ena skärmen i riktning mot en annan skärm och filen dyker upp där automagiskt" á la tekniken i t.ex The Expanse, och vi börjar snacka!

Permalänk
Medlem

Fungerar jättebra efter att ha laddad ner programmet med hjälp av en VPN. Programmet är på svenska och allt. Undrar varför det inte "är tillgängligt"

Permalänk
Medlem

Ja gillar inte att lagra filer på moln eller annan tredjepart. Så jag brukar skicka bilder/filer via mobil och PC ibland. Brukar dock bara köra BT.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

De medlemmar som svarat att de skickar filer, vad är det för typ av filer man skickar?
Jag har inte haft behovet att skicka filer mellan dator och telefon när man kan använda Drive, Google Photos etc etc.

Har en huawei dator och tfn som kan koppla upp sig mot varandra, enkelt att bara dra över filer/bilder mellan enheterna, typ som windows phone app i windows som knappt fungerar, man kan styra tfn via datorn/ta emot samtal via dator osv.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom