Permalänk

hitman 3 stängs av

jag har en sproilans ny dator, datorn klarar av spelet utan några som helst problem, alla drivrutiner är up to date, allt annat är uppgraderat med, men ändå så tycks spelet krasha efter ett tags spelande, typ 10-15 min, ingen ruta som berättar att något gick fel utan spelet fryser sig i typ 1-2 sekunder och sedan direkt till skrivbordet.

jag har googlat efter nån lösning och den primära lösningen verkar vara att ta bort överklockningar, men jag har inget överklockat.
minns att hitman 2 då och då även kunda krasha på min förra dator, precis på samma sätt, den hade en överklockad cpu, men krashningarna skedde väldigt sällan, kunde sitta i timmar att lira det utan problem och en krash kunde nån gång, väldigt sällan. hända.

har någon samma problem och som har en lösning?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Överhettning cpu eller grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har en sproilans ny dator, datorn klarar av spelet utan några som helst problem, alla drivrutiner är up to date, allt annat är uppgraderat med, men ändå så tycks spelet krasha efter ett tags spelande, typ 10-15 min, ingen ruta som berättar att något gick fel utan spelet fryser sig i typ 1-2 sekunder och sedan direkt till skrivbordet.

jag har googlat efter nån lösning och den primära lösningen verkar vara att ta bort överklockningar, men jag har inget överklockat.
minns att hitman 2 då och då även kunda krasha på min förra dator, precis på samma sätt, den hade en överklockad cpu, men krashningarna skedde väldigt sällan, kunde sitta i timmar att lira det utan problem och en krash kunde nån gång, väldigt sällan. hända.

har någon samma problem och som har en lösning?

har du provat köra DDU och sen prova lite äldre drivrutiner till grafikkortet? prova med en 1-2 tidigare versioner och funkar inte det ta en från typ ett halvår tillbaka.

Tycker efter en snabb googling att Hitman 3 snarare är extremt känsligt när det kommer till gpu drivrutiner, så börja där.

Kan det vara som så att du kör utan v-sync? i sånt fall prova sätt igång v-sync och begränsa fpsen, tydligen något funkat för vissa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Överhettning cpu eller grafikkort?

Skrivet av norrby89:

har du provat köra DDU och sen prova lite äldre drivrutiner till grafikkortet? prova med en 1-2 tidigare versioner och funkar inte det ta en från typ ett halvår tillbaka.

Tycker efter en snabb googling att Hitman 3 snarare är extremt känsligt när det kommer till gpu drivrutiner, så börja där.

Kan det vara som så att du kör utan v-sync? i sånt fall prova sätt igång v-sync och begränsa fpsen, tydligen något funkat för vissa.

felet verkar vara alvarligt.
första dagen jag använde datorn så kunde jag installera och spela andra spel utan problem, nu kan jag inte ens installera då som det verkar när CPUn hamnar under press, så crashar datorn och det blir en omstart. hitman 3 som förut bara hängde sig och hoppade till skrivbordet crashar nu och en omstart utav datorn, andra spel som funkade klockrent de 2 senaste dagarna kan jag spela i nån minut sen hoppar det direkt till skrivbordet.

tycker det är så konstigt, eftersom polaren som byggde och testade den testade att köra den under hård stress/press utan fail, samt att jag under första dagen kunde installera och spela utan problem.
allt verkar ju funka fint, GPU, CPU, minnen osv, så inget är sönder tror jag.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

felet verkar vara alvarligt.
första dagen jag använde datorn så kunde jag installera och spela andra spel utan problem, nu kan jag inte ens installera då som det verkar när CPUn hamnar under press, så crashar datorn och det blir en omstart. hitman 3 som förut bara hängde sig och hoppade till skrivbordet crashar nu och en omstart utav datorn, andra spel som funkade klockrent de 2 senaste dagarna kan jag spela i nån minut sen hoppar det direkt till skrivbordet.

tycker det är så konstigt, eftersom polaren som byggde och testade den testade att köra den under hård stress/press utan fail, samt att jag under första dagen kunde installera och spela utan problem.
allt verkar ju funka fint, GPU, CPU, minnen osv, så inget är sönder tror jag.

vad är det för komponenter i datorn? låter som minnen eller drivrutiner.

Kan va värt att ta en titt på tempraturer på allt, det gör du lättast genom att ladda ner HWmonitor där kan du se tempraturere på mer eller mindre allt.

Sen om det nu är som så att allt crashar direkt så fort du belastar cpun finns det två saker att prova
sätt på/av XMP/EXPO
installera om windows (just detta löser så otroligt mycket mer fel än vad man tror)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

vad är det för komponenter i datorn? låter som minnen eller drivrutiner.

Kan va värt att ta en titt på tempraturer på allt, det gör du lättast genom att ladda ner HWmonitor där kan du se tempraturere på mer eller mindre allt.

Sen om det nu är som så att allt crashar direkt så fort du belastar cpun finns det två saker att prova
sätt på/av XMP/EXPO
installera om windows (just detta löser så otroligt mycket mer fel än vad man tror)

ryzen 7 7700x
rtx 4090

kör med coretemp och den visar att min ligger på 46 och max ligger på 60, och då gör jag alltså inget, mer än skriver här

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tycker du först ska boota upp med memtest och köra det, kan du utesluta att det är fel på minnen.

Efter det
Stresstesta cpu
Stresstesta gpu
Stresstesta cpu + gpu

Permalänk
Medlem

Prova annars ominstallera windows helt.

Permalänk
Medlem

Jag läste nånstans att spelet har problem med implementationen av DLSS, något om en minnesläcka. Ta bort DLSS och raytracing och se om det blir nån ändring.

Permalänk
Skrivet av BeardedRobot:

Jag läste nånstans att spelet har problem med implementationen av DLSS, något om en minnesläcka. Ta bort DLSS och raytracing och se om det blir nån ändring.

har också läst det i mitt sökande efter en lösning.
har även googlat på hur man stänger av ray tracing och DLSS och alla svar säger att jag ska gå in i grafik inställningarna och simpelt bara stänga av, så jag går in i inställningarna men hittar vare sig ray tracing eller DLSS, det verkar vara inbyggt i spelet, vara på automatiskt på nått sätt, jag kan inte stänga av det i spelet eller i launchern.

du råkar inte veta hur man stänger av det?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kollat i Event Viewer om det finns något som indikerar vad krascherna kan bero på?

Permalänk
Medlem

Om du har GeForce Experience kan du ställa in dlss etc innan du startar spelet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Kollat i Event Viewer om det finns något som indikerar vad krascherna kan bero på?

jag gjorde som du sa och jag tröck på en utav loggarna från då min dator senast kraschade, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska leta efter här.
de flesta utav felen jag ser här har samma händelse-ID, så jag antar att krascherna hände pga samma fel, men jag hittar ingen direkt info om vad felet är, vad som orsakade felet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag gjorde som du sa och jag tröck på en utav loggarna från då min dator senast kraschade, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska leta efter här.
de flesta utav felen jag ser här har samma händelse-ID, så jag antar att krascherna hände pga samma fel, men jag hittar ingen direkt info om vad felet är, vad som orsakade felet

Posta felet du hittar så finns det nog folk som kan förstå problemet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Posta felet du hittar så finns det nog folk som kan förstå problemet

jo jo, självklart, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska posta, vad i all text som är problemet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jo jo, självklart, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska posta, vad i all text som är problemet

Ta en bild så börjar vi där.

Permalänk
Officiell jultomte

Har du senaste versionen av BIOS?
Edit: Also, kör du Windows 10 eller 11?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Har du senaste versionen av BIOS?
Edit: Also, kör du Windows 10 eller 11?

beta versionen utav den senaste BIOS anses vara riskabelt att installera, så jag sitter och väntar på att slut versionen ska släppas.
jag kör win 11

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av mangemani:

beta versionen utav den senaste BIOS anses vara riskabelt att installera, så jag sitter och väntar på att slut versionen ska släppas.
jag kör win 11

Läste att Windows 11 verkar vara den gemensamma faktorn i 99% av fallen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset