Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Visst kommer PS5 pro framöver..

PS5 pro

Det vore ju extremt dumt av Sony, men det har inte hindrat företag förut. Vet inte ens vad en Pro-modell skulle göra? Vilken hårdvara har AMD som faktiskt skulle kunna göra någon verklig skillnad utan att priset höjs till 20 000kr?

Vad skulle vi få ut av den bättre hårdvaran? Den skulle fortfarande vara för klen för 4K60 med RT, fortfarande för klen för 4K120 utan RT. I bästa fall kanske vissa utvecklare skulle lyckas med 4K60 utan uppskalning, men även det känns tveksamt när utvecklare får ytterligare en SKU att optimera för.

Ska utvecklare plötsligt få ännu fler versioner att utveckla så att det blir ännu sämre optimerat, alldeles lagom till det börjar bli dags att sluta göra versioner till PS4 och Xbox One? Ska spelare behöva känna sig blåsta när återförsäljare alldeles nyligen började ha PS5 i lager?

Det är nog väldigt få som faktiskt vill ha en PS5 Pro i dagsläget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat något liknande denna: https://www.amazon.com/NexiGo-Controller-Accessories-Recharge...

Jag tycker att PS5-kontrollerna har för dåligt batteri. Spelar man några timmar en gång och glömmer att stoppa i kabeln så är risken stor att batterit tar slut under nästa session. Jag hatar att ha en kabel inkopplad medan jag spelar så ett litet laddningsbart batteripack vore super.

Det finns i USA men hittar inget liknande på Amazon i Sverige.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det någon som har hittat något liknande denna: https://www.amazon.com/NexiGo-Controller-Accessories-Recharge...

Jag tycker att PS5-kontrollerna har för dåligt batteri. Spelar man några timmar en gång och glömmer att stoppa i kabeln så är risken stor att batterit tar slut under nästa session. Jag hatar att ha en kabel inkopplad medan jag spelar så ett litet laddningsbart batteripack vore super.

Det finns i USA men hittar inget liknande på Amazon i Sverige.

Jag såg att den fanns hos aliexpress för 217kr, vet dock inte hur bra den är. Är också intresserad av en då batteritiden som du säger är dålig

SEK 216.77 50%OFF | Battery Charger USB Charging Dock Docking For Sony PS5 Playstation Play Station PS 5 PS5 Controller Gamepad Control Accessories
https://a.aliexpress.com/_mNY4SgG

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Det var väl inte så länge sedan det var max 1 köp per kund? Nu sänker man priset och sätter max 6 köp per kund! Börjar det bli för många på lagret?

https://www.webhallen.com/se/product/354736-Playstation-5-Konsol-PS5-God-of-War-Ragnarok

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det vore ju extremt dumt av Sony, men det har inte hindrat företag förut. Vet inte ens vad en Pro-modell skulle göra? Vilken hårdvara har AMD som faktiskt skulle kunna göra någon verklig skillnad utan att priset höjs till 20 000kr?

Vad skulle vi få ut av den bättre hårdvaran? Den skulle fortfarande vara för klen för 4K60 med RT, fortfarande för klen för 4K120 utan RT. I bästa fall kanske vissa utvecklare skulle lyckas med 4K60 utan uppskalning, men även det känns tveksamt när utvecklare får ytterligare en SKU att optimera för.

Ska utvecklare plötsligt få ännu fler versioner att utveckla så att det blir ännu sämre optimerat, alldeles lagom till det börjar bli dags att sluta göra versioner till PS4 och Xbox One? Ska spelare behöva känna sig blåsta när återförsäljare alldeles nyligen började ha PS5 i lager?

Det är nog väldigt få som faktiskt vill ha en PS5 Pro i dagsläget.

Precis, räcker med att dom lägger ner förra generationen helt och hållet och fokuserar 100 % på nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det vore ju extremt dumt av Sony, men det har inte hindrat företag förut. Vet inte ens vad en Pro-modell skulle göra? Vilken hårdvara har AMD som faktiskt skulle kunna göra någon verklig skillnad utan att priset höjs till 20 000kr?

Vad skulle vi få ut av den bättre hårdvaran? Den skulle fortfarande vara för klen för 4K60 med RT, fortfarande för klen för 4K120 utan RT. I bästa fall kanske vissa utvecklare skulle lyckas med 4K60 utan uppskalning, men även det känns tveksamt när utvecklare får ytterligare en SKU att optimera för.

Ska utvecklare plötsligt få ännu fler versioner att utveckla så att det blir ännu sämre optimerat, alldeles lagom till det börjar bli dags att sluta göra versioner till PS4 och Xbox One? Ska spelare behöva känna sig blåsta när återförsäljare alldeles nyligen började ha PS5 i lager?

Det är nog väldigt få som faktiskt vill ha en PS5 Pro i dagsläget.

Jag kommer att beställa en direkt ifall det utannonseras, men det är förmodligen inte en mainstream produkt, precis som PS4 Pro. Vart PS4 ägarna blåsta när PS4 Pro lanserades? Jag är ganska säker på att standardmodellen sålde bra även efter Pro släpptes då, många bryr sig helt enkelt inte om prestanda segmentet.
Förmodligen så släpps den i så fall inte förens tidigast nästa år och RDNA4 är ju satt som tidigast i slutet av detta år så jag tror helt klart att det finns mycket prestanda att komma med utan att priset ökar markant. Skulle tro att skalningstekniken hinner bli bättre tills dess också så VRR upp till 120FPS med ganska bra grafikinställningar är nog möjligt.

Jag tror inte att det blir så besvärligt att optimera för en till hårdvara, det är ju knappast som med PC där det finns väldigt stor variation. Redan idag så finns det ju ofta olika grafikinställningar och 120FPS eller en kombination av Quality samt Perfomance borde inte vara för avancerat att tillföra bland dessa. Spelutvecklare som inte vill lägga ner för mycket tid på optimering behöver ju bara öppna upp FPS till 120FPS, finns ju redan idag spel som är öppna.

Har man köpt en ny 4K120Hz tv senaste åren så vill man såklart ha hårdvara som pallar med det och det finns ju tid för standardmodellen av PS5 att sjunka i pris vilket skapar utrymme för Pro. Skulle då gissa att den kostar upp till 50% mer än vad standard gör då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon löst gåtorna och vet vilka spel som gäller i Playstation stars denna månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon löst gåtorna och vet vilka spel som gäller i Playstation stars denna månaden?

#19987853

Permalänk
Medlem

Från ganska trovärdiga (tror jag) Tom Henderson: Exclusive - Sony’s Next Playstation Handheld

https://t.co/1EjiC0CHby

Kodnamnet Q Lite kommer vara en handhållen konsol som använder sig av Remote Play för att spela över internet till sin PS5 Konsol. Den liknar en Dualsense, har haptic feedback och en 8” skärm.

Henderson säger även att Sony siktar på PS5 Pro för en Holiday 2024 release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Från ganska trovärdiga (tror jag) Tom Henderson: Exclusive - Sony’s Next Playstation Handheld

https://t.co/1EjiC0CHby

Kodnamnet Q Lite kommer vara en handhållen konsol som använder sig av Remote Play för att spela över internet till sin PS5 Konsol. Den liknar en Dualsense, har haptic feedback och en 8” skärm.

Henderson säger även att Sony siktar på PS5 Pro för en Holiday 2024 release.

En del av mig tänker att Q4 -24 är för tidigt för en PS5 pro. Men så började jag fundera på när PS4 och PS4 Pro kom. Tydligen kom PS4 nov -13 och PS4 Pro nov-16.

Så det kanske inte är helt uppåt väggarna att en uppgradering kommer 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En del av mig tänker att Q4 -24 är för tidigt för en PS5 pro. Men så började jag fundera på när PS4 och PS4 Pro kom. Tydligen kom PS4 nov -13 och PS4 Pro nov-16.

Så det kanske inte är helt uppåt väggarna att en uppgradering kommer 2024.

Den stora skillnaden är att PS4 fanns i lager under hela 3-årsperioden, medan PS5 i princip inte fanns i lager någonstans dom första två åren. Utöver det så kostar PS5 mer än vad PS4 Pro gjorde vid release (även inräknat inflation) och PS5 Pro blir förstås än dyrare om den kommer.

PS4 Pro gjorde även skillnaden att man kunde spela spel i 4K, medan PS5 Pro troligen inte kan tillföra speciellt mycket i form av skillnad. PS5 Pro kommer inte kunna spela dagens spel i 8K och kommer inte kunna nå 4K120 heller.

Uppgraderingen lär vara mycket mindre jämfört med PS4 till PS4 Pro.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

NetonNet har lite nya priser som inte listas, bla
PS5 Wanted: Dead - 99 kr
PS5 MX vs ATV Legends - 99 kr sålt slut på webben
PS5 Call of Duty: Vanguard - 199 kr
PS5 Horizon Forbidden West - 199 kr
PS5 ONE PIECE ODYSSEY - 199 kr
PS5 Atomic Heart - 299 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Menade alltså playstation stars. Men löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Menade alltså playstation stars. Men löste det.

ajfan, lästa lite snabbt, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den stora skillnaden är att PS4 fanns i lager under hela 3-årsperioden, medan PS5 i princip inte fanns i lager någonstans dom första två åren. Utöver det så kostar PS5 mer än vad PS4 Pro gjorde vid release (även inräknat inflation) och PS5 Pro blir förstås än dyrare om den kommer.

PS4 Pro gjorde även skillnaden att man kunde spela spel i 4K, medan PS5 Pro troligen inte kan tillföra speciellt mycket i form av skillnad. PS5 Pro kommer inte kunna spela dagens spel i 8K och kommer inte kunna nå 4K120 heller.

Uppgraderingen lär vara mycket mindre jämfört med PS4 till PS4 Pro.

Vad gör tillgängligheten för någon skillnad i sammanhanget?

Inget konstigt ifall premium kostar mer, Pro var aldrig tänkt som mainstream. Har man ekonomi som tillåter att utnyttja dess features så har man troligen råd att betala 2000Kr mer än standard användaren ifall man är intresserad.

Jag tror att det blir rätt stor skillnad emellan RDNA 2 och 4, speciellt om man räknar in skalningsteknik. Komponentbristen är ju i stort sätt över nu med vilket kan påverka priserna framöver en hel del. Och det är ju som sagt 1.5 år kvar tills dess så det kan hända rätt mycket. Spel behöver inte heller nå 60FPS, det finns VRR idag så att allt över 60 är intressant.

Även om det inte känns så, så hinner det hända rätt mycket på 4 år. CPU, GPU, lagringsenhet och RAM går ju framåt både i hastighet och pris. 1TB lagring kostar mindre än hälften av vad den gjorde när PS5 släpptes, bara som exempel på prisutvecklingen när det kommer till totala komponentkostnaden i konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad gör tillgängligheten för någon skillnad i sammanhanget?

Inget konstigt ifall premium kostar mer, Pro var aldrig tänkt som mainstream. Har man ekonomi som tillåter att utnyttja dess features så har man troligen råd att betala 2000Kr mer än standard användaren ifall man är intresserad.

Jag tror att det blir rätt stor skillnad emellan RDNA 2 och 4, speciellt om man räknar in skalningsteknik. Komponentbristen är ju i stort sätt över nu med vilket kan påverka priserna framöver en hel del. Och det är ju som sagt 1.5 år kvar tills dess så det kan hända rätt mycket. Spel behöver inte heller nå 60FPS, det finns VRR idag så att allt över 60 är intressant.

Även om det inte känns så, så hinner det hända rätt mycket på 4 år. CPU, GPU, lagringsenhet och RAM går ju framåt både i hastighet och pris. 1TB lagring kostar mindre än hälften av vad den gjorde när PS5 släpptes, bara som exempel på prisutvecklingen när det kommer till totala komponentkostnaden i konsolen.

Finns dock 1 väsentlig skillnad mellan när ps4 PRO släpptes och nu. Det var ett stort teknikskifte på tv-fronten där 4K slog igenom och då kunde man tillgodose detta med en uppdaterad konsol.

Att de skulle släppa en PRO medel nu men enbart ”kraftfullare” hårdvara som feature tror jag inte riktigt på. Målgruppen som älskar grafiskprestanda håller sig ganska hårt till pc, så skulle gissa att marknaden för en konsol som säkert skulle kosta ~10K är alldeles för liten.

Permalänk
Medlem

Amazon matchar
Sony PlayStation®5: Horizon Forbidden West Standard Edition
199 kr 289 kr nu
https://www.amazon.se/Sony-PlayStation%C2%AE5-Horizon-Forbidd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Finns dock 1 väsentlig skillnad mellan när ps4 PRO släpptes och nu. Det var ett stort teknikskifte på tv-fronten där 4K slog igenom och då kunde man tillgodose detta med en uppdaterad konsol.

Att de skulle släppa en PRO medel nu men enbart ”kraftfullare” hårdvara som feature tror jag inte riktigt på. Målgruppen som älskar grafiskprestanda håller sig ganska hårt till pc, så skulle gissa att marknaden för en konsol som säkert skulle kosta ~10K är alldeles för liten.

Som sagt så är inte PS Pro mainstream, vilket inte heller 4:ans Pro var. Om 1.5 år så sitter nog rätt många på tv-apparater som är kraftfullare än vad PS5 klarar av, vilket också är något som Sony säljer.

Det finns ändå ett glapp emellan krånglig PC för 25000 och PS5 Pro som passar bra till din nya eller halvnya TV för förmodligen under 8000Kr. Skulle gissa på att den kostar 50% mer än vanliga i så fall och den vanliga är säkert nere i runt 5K tills dess. Det bör vara betydligt billigare att tillverka PS5 framöver, både tack vare Slim och att lagringsenheterna har mer än halverats i pris redan nu.

Många kritiker verkar vara inne på hur det ser ut idag, det kommer förmodligen hinna ske rätt mycket innan slutet av nästa år när PS5 hunnit bli 4 år. Kan också bli intressant att se hur bra PS5 pallar med UE5 framöver och många har vant sig vid 60FPS.

Jag menar då alltså att PS5 tickar på som vanligt för mainstream och funkar helt ok medans PS5 Pro är just precis som det låter riktad till entusiasterna eller de som inte har en så tajt plånbok. Inget konstigt med det och PS4 Pro sålde säkert "bara" till ca 20% av PS4 ägarna, vilket ändå är klart värt det.

Permalänk
Medlem

Tror inte 8k hoppas på lika fort som 4k men nog kommer folk vilja ha mer prestanda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Amazon matchar
Sony PlayStation®5: Horizon Forbidden West Standard Edition
199 kr 289 kr nu
https://www.amazon.se/Sony-PlayStation%C2%AE5-Horizon-Forbidd...

Du vet väl om att det är gratis ps5 upgrade om man köper ps4 versionen? Den säljs för 99kr hos NoN

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Du vet väl om att det är gratis ps5 upgrade om man köper ps4 versionen? Den säljs för 99kr hos NoN

Lägger ingen värdering i det. Tipsar bara om lägsta pris...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den stora skillnaden är att PS4 fanns i lager under hela 3-årsperioden, medan PS5 i princip inte fanns i lager någonstans dom första två åren. Utöver det så kostar PS5 mer än vad PS4 Pro gjorde vid release (även inräknat inflation) och PS5 Pro blir förstås än dyrare om den kommer.

PS4 Pro gjorde även skillnaden att man kunde spela spel i 4K, medan PS5 Pro troligen inte kan tillföra speciellt mycket i form av skillnad. PS5 Pro kommer inte kunna spela dagens spel i 8K och kommer inte kunna nå 4K120 heller.

Uppgraderingen lär vara mycket mindre jämfört med PS4 till PS4 Pro.

Finns mycket innan/mellan 4K120 och 8K enligt mig. Att kunna närma sig 4K 60fps med Raytracing tex och slippa det låsta 30fps i allt vore ett stort steg mot high end PC så gärna en Pro. Passa på att introducera Dolby vision och atmos vore perfekt nu när xbox licenser troligen går mot sitt slut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Om 1.5 år så sitter nog rätt många på tv-apparater som är kraftfullare än vad PS5 klarar av, vilket också är något som Sony säljer.

Det har väl de flesta redan?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Finns mycket innan/mellan 4K120 och 8K enligt mig. Att kunna närma sig 4K 60fps med Raytracing tex och slippa det låsta 30fps i allt vore ett stort steg mot high end PC så gärna en Pro. Passa på att introducera Dolby vision och atmos vore perfekt nu när xbox licenser troligen går mot sitt slut.

Skrivet av Fearnox:

Många kritiker verkar vara inne på hur det ser ut idag, det kommer förmodligen hinna ske rätt mycket innan slutet av nästa år när PS5 hunnit bli 4 år. Kan också bli intressant att se hur bra PS5 pallar med UE5 framöver och många har vant sig vid 60FPS.

Jag skulle också vilja bli av med 30fps-lägen helt och hållet men det kommer tyvärr inte hända. Utvecklare kommer vara fortsatt kassa på optimering och har ändå Xbox Series S att tänka på (som har sämre hårdvara än förra generationens Xbox One X).

Sony kommer inte lägga till Dolby Atmos för spel då dom har investerat i sitt egna (och sämre) 3D Tempest.

Visst finns det annat än 4K120 eller 8K. Hårdvaran är dock inte tillräckligt kraftfull för att kunna nå 4K60 med RT varken idag eller om två år. Den eventuella PS5 Pro som det ryktas om skulle använda hårdvara från ungefär idag ifall den skulle släppas Q4 2024 och det finns ingen hårdvara från AMD idag som skulle lyckas med något som gör stor skillnad utan ett rejält stort kliv upp i pris och strömkrav samt värme.

PS5 når inte upp till 4K60 idag, så att lägga till RT samtidigt som man ökar kraven till 4K60 är inte på kartan utöver i enstaka spel Spider-Man Remastered har ju ett 1080p-1440p läge med RT och 60fps, men det spelet är från förra generationen och extremt optimerat.

Det blir förstås mycket svårare att marknadsföra PS5 Pro jämfört med PS4 Pro där ett stort försäljningsargument var att kunna spela i 4K jämfört med 1080p. Argumentet för PS5 Pro skulle vara "snäppet snyggare, knappt märkbart för dom flesta" eller "med VRR kan du nå lite högre fps med samma upplösning" eller något i den stilen.

Det är högst troligt att jag personligen skulle köpa PS5 Pro då jag gärna tar en liten ökning av fps, men Sony vill förstås sälja fler än en handfull konsoler.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Argumentet för PS5 Pro skulle vara "snäppet snyggare, knappt märkbart för dom flesta" eller "med VRR kan du nå lite högre fps med samma upplösning" eller något i den stilen.

Sicken slogan!

Visa signatur

Konsolgubbe