Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer gamingmus?

Permalänk
Medlem

Det blir inget köp om den inte är trådlös, men det absolut viktigaste för mig är batteritiden. Hade nästan hellre använt mig av en bluetooth-mus än att hålla på och krångla med laddning varje dag. Kör idag med en Razer Basilisk X Hyperspeed men när den ger sig blir det nog att prova på en Logitech G305. Båda håller knappt 10 dagar på ett uppladdningsbart AA-batteri (eller ett AAA-batteri för att få ner vikten).

Permalänk
Inaktiv

Trådlös, lätt och ingen RGB.

Edit. Egentligen skulle jag vilja ha USB-C också men det verkar vara för mycket begärt.

Permalänk
Avstängd

Köpte precis roccat burst pro. Lätt o inte för stor. Det man kan önska som förbättring är att den vore tystare.
Egentligen så vill jag även ha extra knapp som lillfingret kan trycka på..

Edit: Skulle egentligen enkelt gå att ha t.ex. 4st tum-knappar istället för 2.

I windows så föredrar jag Roccat Kain Aimo 120 för den är tystare

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Grepp > Knappar (ska vara två för tummen) > Pris.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag föredrar lätta ergonomiska möss. Trådlösa möss är jag inte helt såld på än, jag börjar bli less på alla enheter man ständigt måste ladda batterier i. Om inte batterier är lätta att byta när de slits ut över tid så är även livslängden sämre på trådlösa möss. Drömmen hade varit en lösning där man kunde köra trådlös mus utan batterier, en musmatta med sladd som läser av musen eller liknande.

En sak som är viktig för mig är layouten på sidoknappar, tyvärr är jag inte jätteförtjust i standardlayouten som nästan alla möss kör med. Skönaste layouten på tumknappar jag använt är t.ex. musen HP Voodoo DNA, det är bara att rulla tummen lite upp eller ner för att trycka på knapparna, utan att släppa trycket från musen:

Permalänk
Avstängd

Hållbarhet är prio ett, men passform och lullull är viktigt också.

Efter lite forskande köpte jag en Roccat Kone XP, då Roccat sägs ha väldigt hållbara scrollhjul, vilket brukar ge upp först för mig.
Jag grämde mig lite efter beställning att den kanske var lite dyr, men den är helt makalöst fantastisk.
Absolut perfekt i alla kategorier.
Dedikerad profilknapp, sidoscroll och switch för altfunktioner på resten av knappuppsättningen. Alla knappar fullt konfigurerbara.
Superskön passform för hyggligt stora händer, inte alldeles för många knappar, men ändå fler än jag behöver för MMO.
Absolut bästa FPS-musen jag någonsin haft då den är kvick och träffsäker så in i bomben. På FPS-profilen har jag två stycken sniperknappar vid tummen för olika DPI, samt två lediga för extrafunktioner.

Ett plus är att den är en väldigt bra nattlampa om har konstant strömsatt USB och drar igång RGB-styrkan på max.

Enda nackdelen jag kan komma på överhuvudtaget är att den är svår att fotografera i ett mörkt rum, då det ser ut som ett foto på en bit plutonium.
Men det kan också anses som en fjäder i hatten.
RGB:n på den är minst sagt unik, även om den hade kunnat vara en liten aning mer uniform.

Permalänk
Medlem

Antal knappar.

Jag använder ett 60% tangentbord, och en MMO-mus. På musen har jag profiler fördelade över NumPad, Home/del/piltangenterna osv, och några profiler med makron för produktivitet.

Jag föredrar att använda tangentbordet till så mycket som möjligt, men tycker att 60% är bekvämast att skriva på. Att kunna avlasta mindre ofta använda funktioner till musen är smidigt. Lite fler tryck för att byta till rätt profil, men samma knapp kan göra många saker.

Muskelminnet sitter bra nu.

Permalänk
Medlem

Valde sensor för att det ska vara så snabb uppdatering som möjligt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tillräckligt många knappar för WoW och att den ligger rätt i handen är viktigast. Efter det trådlöst.

Permalänk
Medlem

Infinite scroll/hyper scroll eller no deal.

Permalänk
Medlem

Att den är vettig.

lift off distance som är rätt
Pads med bra glid och tjocklek så undersidan av musen inte skrapar mot musmattan
Scrollhjul som har tillräckligt med friktion att det snurrar av fingret
Scrollhjul som inte kan "fastna" på toppen av varje scroll
Fler knappar, behövs fler än fram och bakåt

Permalänk
Medlem

Valde alt. trådlös men passform och prestanda är lika viktigt.

Kör Logitech G305 både hemma och på kontoret och har gjort så i några år nu. Grym mus både för gaming och jobb/vardag. Skulle något av exemplaren gå sönder skulle jag med största sannolikhet skaffa en ny G305.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Att namnet börjar på MX51 och slutar på 8

Permalänk
Medlem

Trådlös, lätt och bra passform.
Kör nu med en Logitech Pro X Superlight som jag är extremt nöjd med

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Passform och ergonomi. Med mina megahänder och palmgrip så har jag INTE råd att vara kräsen!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Passform, trådlöst och batteritid (minst 100 timmar, annars ointressant) => G502 X Lightspeed för mig. Var länge en inbiten MX518 användare men äntligen hittade jag ett alternativ som funkar va gäller passform (inte perfekt men inget störningsmoment heller).

Sen man gått över till trådlöst (med bra batteritid ~150 h) så är svårt att gå tillbaka till trådat, gillar speciellt hur lätt det är att ta med musen, enkelt när den behövs tvättas.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Passform, ergonomi, antal knappar.

Fortfarande inte hittat något bättre än Mionix Naos (Pro, för närvarande).

Vad gäller antal knappar så syftar jag på mitt baskrav; det måste finnas en forward- och en back-knapp, vilket de allra flesta möss har. Fler knappar utöver dessa två har jag dock inget behov av.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Väntar ännu på en premium vertikal gaming mus. Kör en MX Vertical just nu som kompromiss.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Passform absolut! Och trådlös slipper sladdar samt vilken tillverkare är viktigt! jag föredrar Logitech
Är sjukt nöjd med min Logitech G903 lightspeed trådlös

Permalänk
Medlem

PBT! Trött på blanka möss!

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Trådlös, stor (palm grip) och många knappar (moba/mmorpg)
Kört med razer naga sen den kom ut

Permalänk
Medlem

Brytarna!!!
Och då menar jag INTE det nedre som är saxat från AOC´s sida.

Citat:

De robusta knapparna klarar upp till 50 miljoner klick, vilket gör den till en långvarig följeslagare.

Dvs inte 50m brytarna som körs extremt långt utanför brytarens tillverkares spec att det är löjligt.
Vilket får till följd att dessa 50m brytare i dom allra flesta fall kommer att hålla kortare tid än motsvarande 10m/20m brytare från samma tillverkare.

Den enda anledningen att dessa används är så att dom kan skicka ut högre siffror i sin reklam för 50m är ju högre än 20m.
För mer info se denna tråd ang detta ganska stora problem inom mus världen.
#18812067

Skrivet av grizzly666:

Som en del av er redan vet om många möss idag har ett stort problem med deras design/val av brytare till knappar på musen.
För mer info finns denna extremt bra förklarande med välgrundade fakta video.
https://youtu.be/v5BhECVlKJA
Lång som fan men för mig så sa det woosh och den var över, dvs bra/intressant/med bra fakta gorde att längden inte spelade så stor roll.

Men kortfattat så handlar det om att tillverkarna (reklamavdelningen) av möss väljer en viss omron brytare främst så dom kan stoltsera med ett större nummer i reklamen.
Och det är då Omron D2FC-F (50m) det handlar om 50m=50.000.000.
Det är en brytare som enligt omrons egna spec är till för att som MINST användas med 5v och 100mA och upp till betydligt högre volt/mA.
MEN i dom flesta fall så används dom med runt 3,3v och under 1mA JA nästan halva volten och under 100 gånger lägre mA vilket KOMMER att ge kontakt problem mycket/mycket tidigare än Omron speccat den för.
Dvs den kommer att ha ljusår lägre livstid.

Videon tar främst upp logitech och alla deras möss med denna brytare som tex G502 (och en smått använd mx518 ) som i övrigt är en jävligt bra mus för ganska lite stålar (när dom kommer på en rea titt som tätt).
Men dom flesta om inte alla andra mustillverkare som använder samma omron 50m brytare har troligen samma problem, det som kan skilja är att andra tillverkare kan köra brytaren med högre volt och/eller mA vilket gör att dom då kommer fungera längre än i en logitech mus.

Men detta är mycket troligen ett problem som kommer att dyka upp MYCKET inom en snar framtid då möss med denna brytare är relativt nya men har börjat bli mer o mer populära och mer o mer tillverkare släpper möss med dessa.

Äldre möss kördes oftas i 5v istället för dagens som troligen oftas körs i 3,3v men även i högre mA.
Utöver det så användes oftas brytare som är mer avsedda för möss som har samma 5v men bara 1mA som minsta krav och tex bara 20m istället för 50m (dessa finns dock ej i 50m utförande så dom kan då ej säga 50m i reklamen).
50m brytarna är ganska nya.
Detta gör att dessa brytare även om man tar bort högre volt/mA är mer lämpliga för dagens möss.

Tex så började min G502 att släppa vänster knapp tryck efter ca 4mån, men märkte inte av det så mycket, sen efter 5-6mån så var det ganska irriterande.
Det var då inte att jag fick dubbelklick (som jag haft andra möss som utvecklat) men att trycket registreras men sen slutar att vara nedtryckt efter allt ifrån direkt till ett par sekunder, skit kul när man ska flytta fönster/markera en area i spel/etc.

Skruvade isär och bytte brytaren mot en huano från min zowie fk1 (den jag var mest benägen att slakta) som ej går att använda för scrollhjuls problem.
Den funkar än efter ca 6mån och 6-12mån när den användes i zowie musen.

Detta är nåt som behöver komma upp i ljuset så mustillverkare slutar använda brytare med höga livstids nummer för reklamens skull som sen visar sig inte ens hålla en tiondel av det nummer.
Är ju även nåt som swec bör ta upp och skriva ett par artiklar om enligt mig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

G502X är sjuk, kommer köpa en till och lägga i garderoben utifall något skulle hända med denna, det första som ger sig lär vara batteriet. Älskar de optiska/mekaniska brytarna!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

+Brytare
+Motverka Handsvett !

Permalänk
Medlem

Tillräckligt med knappar för WoW och bra knapplayout, så man inte bara har en numpad för endast tummen.

Reparerar våra gamla Steelseries WoW Legendary och Cataclysm än så länge, med nya brytare och encoders, i väntan på något som ens kommer i närheten av de perfekta knapplayouterna...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Passform/performance är ju såklart viktigast, allt annat är sekundärt. 🤷

Permalänk
Medlem

Den måste vara ambidextrous iom jag växlar mellan höger och vänster hand, det är absolut viktigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tillräckligt med knappar för WoW och bra knapplayout, så man inte bara har en numpad för endast tummen.

Reparerar våra gamla Steelseries WoW Legendary och Cataclysm än så länge, med nya brytare och encoders, i väntan på något som ens kommer i närheten av de perfekta knapplayouterna...

Haha herregud vilken throwback! Japp WoW Cata musen var riktigt najs, dock var den jäkligt klumpig. Bytte till en Razer Naga efter ett par år och där kan man verkligen snacka om en WoW mus. 12 knappar vid tummen var perfekt, speciellt i MoP när det var så otroligt mycket knappar att trycka.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Haha herregud vilken throwback! Japp WoW Cata musen var riktigt najs, dock var den jäkligt klumpig. Bytte till en Razer Naga efter ett par år och där kan man verkligen snacka om en WoW mus. 12 knappar vid tummen var perfekt, speciellt i MoP när det var så otroligt mycket knappar att trycka.

Jag har provat på numpad-layouter också, men det blir bara helt knäppt i huvudet att tummen ska ha så många. Kanske går att vänja sig om man måste, men jag har nog spelat för mycket gitarr i mina dagar, så jag vill sprida ut användandet på fler fingrar

Jag älskar mest knapparna bredvid hjulet på min Legendary samt att den har en faktiskt väl fungerande ringfingerknapp.
Den är mer som en MX518 eller liknande i storlek också, så den ligger perfekt i handen och är snabb att flytta runt, men frun har stora händer så hon behöver något i storlek med sin Cataclysm. Jag tycker också den är alldeles för slö och klumpig XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX