Hur är det att ha processor som drar 200+ watt? (seriös fråga)

Permalänk

Hur är det att ha processor som drar 200+ watt? (seriös fråga)

Hej!

När jag läser att t.ex. core i7-13700K drar upp till 253 Watt så undrar jag men hur klarar sockel, moderkort , VRM mm denna värmen ? Hur varmt blir det i lådan? I rummet?

Givetvis utnyttjas toppeffekten inte hela tiden men jag antar att om man spelar krävande spel eller annan användning som belastar mycket dras väl hög effekt kontinuerligt.

Kan nån som är ägare beskriva?

Seriös fråga då jag funderar på en core i7 eller i9 men funderar på hur värmen ska hanteras. I nuläget har jag en cpu på 125 Watt och tycker det är mycket.

Permalänk
Medlem

Enligt signaturen så har du en 300W+ GPU, exakt så känns det att ha en 250-300W CPU, värme är värme, sen kanske VRM ger ifrån sig lite extra men är i det stora hela inte så mycket för ett rum.

Sockel och VRM är byggda för det om de har stöd för CPU:n.

Permalänk

Hett

Skrivet av GuuFi:

Enligt signaturen så har du en 300W+ GPU, exakt så känns det att ha en 250-300W CPU, värme är värme, sen kanske VRM ger ifrån sig lite extra men är i det stora hela inte så mycket för ett rum.

Sockel och VRM är byggda för det om de har stöd för CPU:n.

Vi pratar alltså om i runda slängar ~700 Watt som ska ut i rummet (CPU+GPU+chipset+RAM+diskar etc). Jag antar att twitch-streamarna blir alltmer avklädda i en nära framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Hej!

När jag läser att t.ex. core i7-13700K drar upp till 253 Watt så undrar jag men hur klarar sockel, moderkort , VRM mm denna värmen ? Hur varmt blir det i lådan? I rummet?

Givetvis utnyttjas toppeffekten inte hela tiden men jag antar att om man spelar krävande spel eller annan användning som belastar mycket dras väl hög effekt kontinuerligt.

Kan nån som är ägare beskriva?

Seriös fråga då jag funderar på en core i7 eller i9 men funderar på hur värmen ska hanteras. I nuläget har jag en cpu på 125 Watt och tycker det är mycket.

En ny modern cpu, typ i7/i9 drar ca 100W i spel.
Då moderna spel inte nyttjar alla kärnor så drar den väldigt lite.

AMD drar oftast likvärdigt även om deras tdp är lägre.

AMD gpuer drar dock mer än Nvidia i snitt i high end segmentet.

Att få bort 700W värme gör man lättast av att öppna ett fönster alt stäng av värmen i rummet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Sötast
Skrivet av Adlersparre:

Vi pratar alltså om i runda slängar ~700 Watt som ska ut i rummet (CPU+GPU+chipset+RAM+diskar etc). Jag antar att twitch-streamarna blir alltmer avklädda i en nära framtid.

AMD äter marknadsandelar snabbt, intel är desperata och kokar sina processorer fullständigt.

AM5 med Ryzen7X00 serien har jämförbar prestanda, vissa cpuer något snabbare än intel och vissa något långsammare.

Detta till 1/3 av effektförbrukningen.

Ser ingen anledning till att välja intel i dagsläget, såvida man inte är någon som köper produkt efter färg, isåfall kan man ju kyla sina processorer med vatten eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Hej!

När jag läser att t.ex. core i7-13700K drar upp till 253 Watt så undrar jag men hur klarar sockel, moderkort , VRM mm denna värmen ? Hur varmt blir det i lådan? I rummet?

Givetvis utnyttjas toppeffekten inte hela tiden men jag antar att om man spelar krävande spel eller annan användning som belastar mycket dras väl hög effekt kontinuerligt.

Kan nån som är ägare beskriva?

Seriös fråga då jag funderar på en core i7 eller i9 men funderar på hur värmen ska hanteras. I nuläget har jag en cpu på 125 Watt och tycker det är mycket.

Största problemet är ju att du "måste" dimensionera kylningen efter det.
I princip kan du glömma luftkylning, och många AIO's går även bort.
I alla fall om du föredrar att inte köra mot temp max hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Vi pratar alltså om i runda slängar ~700 Watt som ska ut i rummet (CPU+GPU+chipset+RAM+diskar etc). Jag antar att twitch-streamarna blir alltmer avklädda i en nära framtid.

Om det är ett GTX 970 så finns det inte en chans att datorn kommer dra ens i närheten av några 700W, i synnerhet inte under spelande. Ett GTX 970 drar typ 170W (ish) och processorn kommer inte vara i närheten av några 250W heller utan snittar på runt 120W vid gaming och då pratar vi en 13900K.

Hur mycket ström processorn drar är för i stort sett alla gamers vårt minsta bekymmer utan det är grafikkortet som är den stora boven i dramat och som faktiskt kan dra rätt mycket ström och då också generera en hel del värme i rummet som datorn står i. Trots det så går det ganska lätt att komma till rätt rimliga nivåer även med de mest strömkrävande komponenterna om man undervoltar lite.

Men om du går från en FX processor och ett GTX 970 så gissar jag att du inte har dom högsta kraven i världen och även dagens i3or skulle vara några hundra procent bättre än den CPU du har idag och för gemene gamer finns rätt liten anledning att köpa något kraftfullare än typ en i5 13400 och sen para ihop det med ett RTX 3070 typ, det är ändå en gryyymt fin dator för allt utom 4K på höga grafikinställningar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om det är ett GTX 970 så finns det inte en chans att datorn kommer dra ens i närheten av några 700W, i synnerhet inte under spelande. Ett GTX 970 drar typ 170W (ish) och processorn kommer inte vara i närheten av några 250W heller utan snittar på runt 120W vid gaming och då pratar vi en 13900K.

Hur mycket ström processorn drar är för i stort sett alla gamers vårt minsta bekymmer utan det är grafikkortet som är den stora boven i dramat och som faktiskt kan dra rätt mycket ström och då också generera en hel del värme i rummet som datorn står i. Trots det så går det ganska lätt att komma till rätt rimliga nivåer även med de mest strömkrävande komponenterna om man undervoltar lite.

Men om du går från en FX processor och ett GTX 970 så gissar jag att du inte har dom högsta kraven i världen och även dagens i3or skulle vara några hundra procent bättre än den CPU du har idag och för gemene gamer finns rätt liten anledning att köpa något kraftfullare än typ en i5 13400 och sen para ihop det med ett RTX 3070 typ, det är ändå en gryyymt fin dator för allt utom 4K på höga grafikinställningar.

Intressant att du räknar med medelvärden, det hoppas jag på. <<Enligt din sign har du en rejäl maskin med 850 w psu. Hur varmt blir det i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Intressant att du räknar med medelvärden, det hoppas jag på. <<Enligt din sign har du en rejäl maskin med 850 w psu. Hur varmt blir det i rummet?

Om jag kör något väldigt grafikkrävande så blir det absolut varmt, i synnerhet på sommaren. Därav kör jag nästan alltid min CPU kraftigt undervoltad och underklockad på sommaren och likaså med grafikkortet. Men för det mesta är det inget jätteproblem, men jag är å andra sidan ingen stor gamer och spelar sällan mer än ett par timmar åt gången.

Det ska väl dock sägas, med dagens hårdvara så drar delarna mer ström ju bättre kylning man ger dom eftersom såväl processorer som grafikkort försöker nå högre klockfrekvenser och då drar mer ström så länge som de har utrymme utan att överhetta. Att då som jag köra en 420mm radiator + en 360mm radiator gör bara att systemet drar extra mycket ström om man inte ser till att korrigera det manuellt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Har en i7-13700K och AIO är ett måste. Har en deepcool ls520 SE 240mm, extremt prisvärd och underskattad AIO som klarar att hålla i7an runt 80 grader under stress test på CPU. Rummet pratar vi inte om.

Nej jk, idag trodde jag att jag hade haft elementet på max hela dagen för de va 30 grader i rummet men de va pga att jag spelade ett tag på datorn i gsk krävande spel. Har inte haft den sålänge så märke först idag haha.

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 13700KF. Nu vet jag inte hur krävande spel som Assassins Creed odysey, Red dead redemption 2, Witcher 3 eller One man sky anses vara, men i de spelen är det sällan de drar full effekt som sagt.
Processorn blir inte överdrivet varm heller i medel. Visst toppar den kring 80 grader några sekunder åt gången, mest ligger den runt 55 grader enligt afterburner som syns i spelet.

Jag har luftkylt med Noctua U12A. Nu har jag iofs en hyfsad låda, Fractal design torrent compact, men temperaturen inne i lådan eller moderkortet är sällan över 35 grader (runt 20 grader i rummet) och då har jag de två 180mm frontfläktarna låsta på dryga 300 varv i minuten satta att varva upp om innanmätet når 45 grader, vilket den aldrig gjort hittills. Vi får se om det blir en varm sommar då innetemperaturen kommer ligga på runt 25 grader i min lägenhet då kanske det ändras?

Kontentan är att jag inte oroar mig för värmen i lådan, moderkortet eller CPU med denna processor.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Hej!

När jag läser att t.ex. core i7-13700K drar upp till 253 Watt så undrar jag men hur klarar sockel, moderkort , VRM mm denna värmen ? Hur varmt blir det i lådan? I rummet?

Givetvis utnyttjas toppeffekten inte hela tiden men jag antar att om man spelar krävande spel eller annan användning som belastar mycket dras väl hög effekt kontinuerligt.

Kan nån som är ägare beskriva?

Seriös fråga då jag funderar på en core i7 eller i9 men funderar på hur värmen ska hanteras. I nuläget har jag en cpu på 125 Watt och tycker det är mycket.

Det är en intressant frågeställning då det börjar röra sig om så löjliga mängder watt nu.
Jag kör prylarna i signatur och rumstemperaturen ökar markant kan jag säga.
På vintern kör jag med halvöppen altandörr för att jämna ut det lite, och på sommaren är AC obligatoriskt.
Kylaren kan precis klara av att kyla processorn, den är riktigt svår på så viss.
Men det vägs upp av att den är ett riktigt monster.
Går utan problem upp till 5,5 GHz men då ligger den också runt 80-85°.
Elförbrukning kunde jag inte bry mig mindre om då hushållsel ingår i hyran.

Permalänk

Original så fungerar nog de flesta kylare bra men med överklockning så är de annat. Ska bygga en ny dator själv och fungerar på någon K processor då dom är gjorda för överklockning om jag förstått de rätt. De utan k är vanliga? De flesta Noctua kylare ska nog fungera bra. De finns väll kylpastor som kyler bättre med?

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Det är en intressant frågeställning då det börjar röra sig om så löjliga mängder watt nu.
Jag kör prylarna i signatur och rumstemperaturen ökar markant kan jag säga.
På vintern kör jag med halvöppen altandörr för att jämna ut det lite, och på sommaren är AC obligatoriskt.
Kylaren kan precis klara av att kyla processorn, den är riktigt svår på så viss.
Men det vägs upp av att den är ett riktigt monster.
Går utan problem upp till 5,5 GHz men då ligger den också runt 80-85°.
Elförbrukning kunde jag inte bry mig mindre om då hushållsel ingår i hyran.

Ja sammanlagt blir det "värmeelement-effekt" . Ljudnivån med alla fläktar har jag "löst" med att ställa in den i garderoben. Jag tror jag ska börja använda det som torkskåp för tvätten...

Permalänk

Hur kan den bli så varm? Spelande? Min Dell T3500 som fungerar utan cpu fläkt på kylaren men de sitter som sagt 2st 120mm industri fläktar bakom. Brukar gå på 24grader med 30 grader i rummet. Men min 2.40ghz cpu förbrukar max 85W. Den kan dock gå upp i 2.93ghz i Windows 8.1. 2.60ghz ska vara max i manualen.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och spelar The Last of us. IOFS väldigt onormalt last på ett spel, men oavsett. Bara processoren ligger på 190-210w, i tillägg ligger 4090 på 360w emellanåt. Runt 600w bara i spelet och bara cpu och gpu. Rätt illa. Men det är kallt ute, och strömmen är billig just nu här så då kan man använda pc som element.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

AMD äter marknadsandelar snabbt, intel är desperata och kokar sina processorer fullständigt.

AM5 med Ryzen7X00 serien har jämförbar prestanda, vissa cpuer något snabbare än intel och vissa något långsammare.

Detta till 1/3 av effektförbrukningen.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.youtube.com/watch?v=nj4gn7od0jY

Ser ingen anledning till att välja intel i dagsläget, såvida man inte är någon som köper produkt efter färg, isåfall kan man ju kyla sina processorer med vatten eller nåt

Varför tog du inte ett speltest istället för Prime95?

"Ser ingen anledning att välja Intel"
13600KF kostar 3700 kr och presterar som en 7900X i det mesta och snabbare i spel som dessutom kostar 5000 kr (var ju bra mycket mer vid släppet). Varför välja Ryzen om man gör mer än att spela och inte vill lägga mer än runt 3.5 på en processor?

13600K drar 20 watt mer i Peak Power och hela 5 watt mer i Gaming hos Pauls Hardware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Hej!

När jag läser att t.ex. core i7-13700K drar upp till 253 Watt så undrar jag men hur klarar sockel, moderkort , VRM mm denna värmen ? Hur varmt blir det i lådan? I rummet?

Givetvis utnyttjas toppeffekten inte hela tiden men jag antar att om man spelar krävande spel eller annan användning som belastar mycket dras väl hög effekt kontinuerligt.

Kan nån som är ägare beskriva?

Seriös fråga då jag funderar på en core i7 eller i9 men funderar på hur värmen ska hanteras. I nuläget har jag en cpu på 125 Watt och tycker det är mycket.

Jag har en 13700K och kyler den med en 360 mm AIO kylare. Jag har trimmat inställningarna i BIOS så att den maxar 180 W. Precis som du skriver är det sällan den maxar effekten några längre stunder. Men har testat så att den är stabil vid full belastning och längre stunder.

Jag skulle vilja påstå att det inte är någon större skillnad jämfört med någon annan dator som jag haft. Förutom att den är snabbare då så den behöver inte jobba för fullt så länge. Nu spelar jag inte mycket spel men tror inte den skulle gå så hårt då. Däremot har jag testat mjukvarukomprimering i av1 videoformat och med högre kvalitetsinställningar går det att få den att jobba hårt och länge. Javisst fläktarna brusar något mera och temperaturen går upp till 90 grader men något annat särskilt händer inte. Den jobbar på som den ska. Moderkortet är byggt för att tåla detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag har en 13700K och kyler den med en 360 mm AIO kylare. Jag har trimmat inställningarna i BIOS så att den maxar 180 W. Precis som du skriver är det sällan den maxar effekten några längre stunder. Men har testat så att den är stabil vid full belastning och längre stunder.

Jag skulle vilja påstå att det inte är någon större skillnad jämfört med någon annan dator som jag haft. Förutom att den är snabbare då så den behöver inte jobba för fullt så länge. Nu spelar jag inte mycket spel men tror inte den skulle gå så hårt då. Däremot har jag testat mjukvarukomprimering i av1 videoformat och med högre kvalitetsinställningar går det att få den att jobba hårt och länge. Javisst fläktarna brusar något mera och temperaturen går upp till 90 grader men något annat särskilt händer inte. Den jobbar på som den ska. Moderkortet är byggt för att tåla detta.

Min 13600K maxar 162w i Cinebench R23, kyld med en D15S som endast har en fläkt, utan contact frame, i ett Meshify 2 C med tillhörande 2 fläktar fram.

Detta med en ökning på 100mhz på varje Pcore och 100mhz på varje Ecore och en enda inställning rörd i Bios gällande VID och det är SVID behaviour som är satt på Best Case. Och den håller sig i max clock hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Min 13600K maxar 162w i Cinebench R23, kyld med en D15S som endast har en fläkt, utan contact frame, i ett Meshify 2 C med tillhörande 2 fläktar fram.
https://i.imgur.com/EXg2FZU.png
Detta med en ökning på 100mhz på varje Pcore och 100mhz på varje Ecore och en enda inställning rörd i Bios gällande VID och det är SVID behaviour som är satt på Best Case. Och den håller sig i max clock hela tiden.

Låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

AMD äter marknadsandelar snabbt, intel är desperata och kokar sina processorer fullständigt.

AM5 med Ryzen7X00 serien har jämförbar prestanda, vissa cpuer något snabbare än intel och vissa något långsammare.

Detta till 1/3 av effektförbrukningen.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.youtube.com/watch?v=nj4gn7od0jY

Mja, inte riktigt rättvist att bara jämföra med X3D CPU:erna då de ju är effektbegränsade jämfört med vanliga X-serien...
AMD är fortfarande strömsnålare, men på vanliga X-serien är skillnaden är mycket mindre, då även AMD där pressar upp klockfrekvenser och strömmatning rätt rejält så de käkar en hel del Watt de också!... (7700x-7950x)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.