Permalänk
Medlem

Hjulfäste till kontorstolar/gamingstolar

Har köpt en ny stol, en MSI Mag CH130.
Hade tänkt köpa golvskydd till, men slog mig att mjukare gummidäck hade varit skönare.
Är det samma standard på fästena hos alla stoltillverkare? Eller får man försöka leta reda på vilka som passar?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Brukar vara en 11mm tapp på dem om jag minns rätt. Men det säkraste är väl att ta loss ett hjul och mäta. Det ska bara vara att dra loss dem

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

11x22mm är standard men Ikea tex har 10x22mm.

Ta bort ett hjul och mät vetja.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det fastnar smuts och annat, så även gummihjul sliter på mjuka golv.
Golvskydd är det bättre alternativet.

Som sagt tidigare är det 10 eller 11mm tapp, 11 är vanligast.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

och om du väljer golvskydd, köp en mjuk matta och inte en i hårdplast, då dessa repar golvet

__
Floorpad kallas det, kom på det nu någon timma senare

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om inlineshjul till kontorstolar, fungerar på alla underlag och sliter inte lika mycket, rullar bättre med!
https://www.hjh-office.se/5x-rolo-skate-11mm-75mm-stol-paa-hj...

Permalänk
Medlem

Grymt, tack för info, tänkte att det var olika fästen eftersom tappen ser så olika ut på många av dessa hjul, testade byta till några från min DxRacer, fungerade utmärkt.

Bra tips @moonblase, var just det jag ville minnas, hade en i hårdplast för länge sen, vid en flytt så såg jag hur det såg ut under och körde på mjukar ehjul istället.
Får överväga en matta!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Har hört mycket gott om inlineshjul till kontorstolar, fungerar på alla underlag och sliter inte lika mycket, rullar bättre med!
https://www.hjh-office.se/5x-rolo-skate-11mm-75mm-stol-paa-hj...

Exakt så jag tänkte, något sånt jag har till min DxRacer, köpte på MaxGaming för x antal år sen minns jag.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”