Permalänk
Medlem

Noctua fläkt med extern strömkälla?

Tjena!
Det är en sak som jag inte verkligen inte blir klok på!!
Jag har en 12v transformator från en gammal extern hårddisk som jag har klippt kontakten på och lött fast en sån förlängningskabel med 4-pin kontakt som kommer med Noctua fläktar.
Jag har 2 fläktar liggandes och ska använda en av dem i ett projekt och helst Noctua fläkten.
Kopplar jag in Noctua NF-A15 PWM 4-pin som egentligen är avsedd som CPU fläkt så är den helt död. Kopplar jag istället in en Fractal Design Dynamic GP-14 3-pin så fungerar den som tänkt.
Varför vill inte Noctua fläkten snurra?? Båda är ju 12v och den är inte trasig då den fungerar om jag kopplar in den i datorn.
I Noctua fläktens kontakt så är kablarnas färger svart, gul, grön och blå.
Gul 12v och svart jord och de sitter såklart i rätt ordning i kontakten och de enda som jag trodde ska användas. Inte ska jag väl behöva göra nåt med med de andra som är grön och blå som är för PWM och RPM?
Någon som har någon aning?

Permalänk
Medlem

Kopplar du en 4-pins hona på en 3-pins hane så används inte den blåa,väl? Borde väl kunna funka utan PWN.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det här är nu löst. Tack LightVsDawn.
Jag matade PWM kabeln med 5v 5mA och nu snurrar Noctua fläkten!