Veckans fråga: Överklockar du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Överklockar du?

Försöker du klämma ut så många extra hertz som möjligt i dina komponenter, eller är handpåläggning avskräckande? Avslöja dina överklockningsvanor i veckans fråga!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä. Prestandaökningen är för liten för att det ska vara värt det numer. Beror såklart på vad man har för komponenter.
Sänker däremot gärna spänningen på grafikkortet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Just nu är det väl undervoltning som gäller, både på 5800X3D och mitt 3070Ti. Ger både svalare/tystare system och mer prestanda.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem

Nya grejer
Nej, det ger för lite numera.

Gamla grejer
Självklart!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Mer inne på att undervolta och låta chippets egen hantering dra upp klockfrekvensen om det finns plats, men just grafikkortets minne brukar jag dra upp en bit. AMDs drivrutiner har ju numer knappar som gör all testningen åt en, så då var det bara att göra det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, undervoltar istället. Tycker det borde finnas med som val faktiskt.
Slutade överklocka GPU efter GTX 1070 och CPU för väldigt länge sedan.

Edit: Eller förresten. Har överklockat mitt RAM, kör två 3000 MHz-stickor och två 3200 MHz-stickor i 3200 MHz, med lägre timings än spec (CL14 på RAM speccat för CL15 resp CL16).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Undervoltar mitt 5800X3D med Kombo Strike i BIOS. När jag tidigare hade en Radeon VII så undervoltade jag även den får att få temperaturen under kontroll.

Permalänk
Medlem

nope, undervolt på CPU/GPU dock OC och lägre timings på RAM.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Japp, men det är minst lika mycket för nöjet som höjd prestanda. Överklockar processor och minne rätt mycket, blir lite mindre med grafikkort men en del också.

Permalänk
Discokungen

Nu är det lite meningslöst när komponenterna alltid ligger så nära max att det inte riktigt går att få ut mer prestanda med överklockning pga strömbudget. Undervoltning är lite mer lönt då de klockar högre av sig själva i det läget, men skulle ändå inte säga att det är överklockning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Endast överklockat RAM-minnet, då jag betalade extra för b-die dual rank och det känns som bortkastade pengar om jag låter de va på XMP. Inte orkat hålla på med CO och PBO mer än att det senare är aktiverat (motherboard limits, men med EDC till 140 för att undvika 1.425V buggen).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

2500k gjorde jag det me, men inte nu med nya delarna

Permalänk
Medlem

Precis som många nämner är det åt andra hållet. Det är energiförbrukningen och tempen man vill få ner med bibehållen prestanda. Behöver knappast maxa en cpu nuförtiden för egen del.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart. Skulle inte hålla på med datorer om det inte gick överklocka. Tycker det är ologiskt att lämna gratis extra prestanda på bordet. Grafikkort, processor, minne, SSD, skärm, och säkert mer som jag inte kommer på nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Senast jag överklockade var 4770K (som även var deliddad). Med moderna processorer som redan boostar till den övre gränsen av vad temperatur och strömbudget tillåter känns det rätt meningslöst. Ser man bara till att ha bra kylning får man ut nära max prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Lite lätt OC med UV på CPU samt GPU och givetvis XMP på RAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, hittills i alla fall då alla CPUer jag köpt har sett stora fördelar.

GPU nja, kan vara kul att testa men sen blir det bara ännu varmare och eländigt för ganska lite praktisk nytta i mitt fall.

Men köper jag en CPU sen som inte tjänar så värst mycket på att gå över spec så kommer jag väl känna att det blir lite struntsamma och kanske inte röra den.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag har överklockade saker men jag har också 6700K och 1070 så det är inte nya modeller direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är klart. Skulle inte hålla på med datorer om det inte gick överklocka. Tycker det är ologiskt att lämna gratis extra prestanda på bordet. Grafikkort, processor, minne, SSD, skärm, och säkert mer som jag inte kommer på nu.

Låter spännande med överklockning av SSD. Hur gör du då?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Satt gärna och överklockade på äldre delar. Varje gång man hjälpte polarna med sina paket under åren så satte jag mig direkt och överklockade åt dom.

Nuförtiden... Njae. Mer mot andra hållet att undervolta lite. Mer fokus på att datorn ska vara sval och tyst. Vill knappt höra ett sus.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

"Det var bättre förr" stämmer faktiskt mycket bra in på överklockningspotentialen i CPU/GPU
Dagens CPUer/GPUer är klockade mycket närmre "max" att det oftast inte är värt besväret

Intressant är dock att fler och fler verkar ha hoppat på undervoltning, får nog ta en titt på det
Att "pilla" är kul...

Permalänk
Medlem

Inte på nuvarande CPU eller RAM (om man inte räknar XMP som överklockning men det gör inte jag). På föregående dator överklockade jag CPU. Det var en 4670k CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ryzen Master, och MSI Afterburner, men det är knappast några större vinster vi pratar om här. Största vinsten är Curve Optimizer, men det ger inte mer FPS primärt. Jag räknar med UV som en överklockning ändå, kanske inte tekniskt korrekt, men tror vi klumpar ihop det många av oss ändå. Och det ger stora vinster då många nya CPUer tillåts gå ganska långt i värme och elkonsumtion. Optimera här ger ganska stora fördelar för framförallt senaste AMD-generationen

Så för alla som i tråden säger att OC inte ger så mycket idag, det är ju inte en lögn... Men att säga att nya fabriksfärdiga CPUer är 100% optimerade när de landar i datorn är en överdrift

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

Permalänk
Medlem

Inte längre, kanske för 10-15 år sedan att det var lönt och då överklockade jag alltid. Nu tycker jag att både cpu och grafikkort är extremt väloptimerade vad gäller kompromiss prestanda/värme. Idag vill jag hellre ha lägre strömförbrukning, tystare och svalare än 5% mer prestanda.

Permalänk
Inaktiv

På CPUer har jag alltid gjort det tidigare men känns som om det inte ger någon vinst längre (Dock avlägsnar jag alltid powerlimit).

På GPUer undviker jag överklockning eftersom jag inte gillar att ha extra mjukvara installerad (t.ex. Afterburner).

Edit. Och före någon skriver att AMD har det inbyggt i sin software för grafikkort så måste jag säga att det har fungerar uruselt med alla AMD kort jag haft. Programmet krånglar, inställningar återställs efter omstart etc. etc.

Permalänk
Medlem

Överklockar genom undervoltning av både cpu o gpu. Sen drar jag även ned power limits tills datorn blir i princip helt tyst under load.
Trimmar även minnestimings men lämnar frekvensen på stock då det inte ger så mkt + antagligen högre soc-voltage. Att bara aktivera XMP gav onödigt hög soc-voltage så undervoltade den med. I slutändan får jag lite bättre än stock prestanda med ~15% mindre strömförbrukning.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej, jag förväntar mig att moderna delar ska klocka sig optimalt automatiskt, manuell överklockning har mer eller mindre blivit helt irrelevant och ointressant i takt med teknikutveckling och att tillverkarna anger ärligare hastigheter och inte bara tillverkar e4n och samma krets sen skiter i att kolla vad den presterar och klistrar på en hittepåfrekvens.
Överklockning var intressant förr när man kunde få stora vinster och det och det oftast krävde hårdvarumodfikationer, dagens "pilla i bios" är nått man förväta sig ska ske automatisk och dessutom är det svintråkigt att hålla på med jämfört med att såga upp cpun för att montera en "goldfinger" eller löda om bryggor på en del Intel eller byta oscillatorer.

Hårdvara var rolig men mjukvaruklockande är trist och nått som ska ske automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Överklockar genom undervoltning av både cpu o gpu. Sen drar jag även ned power limits tills datorn blir i princip helt tyst under load.
Trimmar även minnestimings men lämnar ... I slutändan får jag lite bättre än stock prestanda med ~15% mindre strömförbrukning.

Gör motsvarande på min laptop här mha ThrottleStop och får jämnare och längre boost på köpet.

Permalänk
Medlem

Funderar på att undervolta men inte fått tummen ur ännu och testat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Undervoltar alltid CPU. Ger en bra prestanda ökning. Så tekniskt sett en överklockning

Med min 13980hx i laptopen gick jag från en poäng på 31500 i Cinebench r23 till över 34000

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|