Permalänk
Medlem

Temperatur cinebench

Hej!

Byggde ihop min första dator på 10år häromdagen och tyckte det skulle vara roligt att testa och se vad den klarar i cinebench då det verkar poppis. Kör med en 13600KF, MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 och Dark Rock Pro 4.

Fick drygt 23.300 poäng och tempen på CPU gick upp till 100c direkt, är detta normalt? I idle har jag temp mellan 34-39c, har inte testat under spel ännu.

Permalänk
Medlem

Måste vara något galet med kontakt mellan kylare och cpu. Det skall vara 15-20 grader mindre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Om moderkortet har funktioner som låser upp power limit som standard så är detta fullt normalt.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/23.ht...

med cpu'n "upplåst" så landar dom även upp mot 100c i laster som denna. så prova något spel, landar du runt 70-80c så är det fullt normalt och någon funktion på moderkortet låter cpun köra på lite extra

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

min MSI bräda hade upplåst strömbudget med factory default, detta kommer göra att den throttlar. intel 13 gen kan bli väldigt varma med upplåst strömbudget.

din score är däremot rätt "normal" 23 - 24 verkar dom ligga på i CB23 (bara kikat lite snabbt nyss på 2 reviews)
Såg ut att toppa 180w, så det vore intressant att se vad din förbrukning hamnar på. Sedan är Vcore av intresse för fortsatt felsökning.

jag ser det som 2 alternativ:
1. Bios ställer upp vcore och sätter strömbudget till 4000w som den gjorde för mig med min 13700k. Stock så ville dom att den skulle gå med 1.42v i cinebench vilket är galet högt utan överklockning... jobbade ner denna till 1.27v.
2. dålig kontakt mellan IHS och cold plate på kylaren.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla!

Skrivet av norrby89:

Om moderkortet har funktioner som låser upp power limit som standard så är detta fullt normalt.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/23.ht...

med cpu'n "upplåst" så landar dom även upp mot 100c i laster som denna. så prova något spel, landar du runt 70-80c så är det fullt normalt och någon funktion på moderkortet låter cpun köra på lite extra

Skrivet av MrWhizeguy:

min MSI bräda hade upplåst strömbudget med factory default, detta kommer göra att den throttlar. intel 13 gen kan bli väldigt varma med upplåst strömbudget.

din score är däremot rätt "normal" 23 - 24 verkar dom ligga på i CB23 (bara kikat lite snabbt nyss på 2 reviews)
Såg ut att toppa 180w, så det vore intressant att se vad din förbrukning hamnar på. Sedan är Vcore av intresse för fortsatt felsökning.

jag ser det som 2 alternativ:
1. Bios ställer upp vcore och sätter strömbudget till 4000w som den gjorde för mig med min 13700k. Stock så ville dom att den skulle gå med 1.42v i cinebench vilket är galet högt utan överklockning... jobbade ner denna till 1.27v.
2. dålig kontakt mellan IHS och cold plate på kylaren.

Det kanske är något med att den skickar för mycket ström till CPU:n, hittade denna på reddit:
https://linustechtips.com/topic/1464508-i5-13600k-hitting-100...

Verkar som att MSI har något som heter CPU Lite Load och att den är satt till 12 som default och Intel rekommenderar <9.
Sitter på jobbet just nu, så får testa när jag kommer hem. Återkommer med testresultat

Edit: Kom också på nu att en inställning i BIOS som heter "CPU Cooler Tuning" är satt till "Water cooler" som sätter ca 4000w medans det finns ett alternativ för "Tower cooler" på cirka 180W, kanske kan vara något också?

Permalänk
Medlem

Har byggt 3 datorer med 13600KF med olika moderkort på sistone och ja, det verkar som att olika moderkort gör olika. Processorn ska få ca 180-190W när den kör en lång load men några moderkort gillar att lägga på mer. Min kompis moderkort matade på 250 W som standard, och jag ser på din screenshot att den fick ca 220 W. Så gå in i BIOS och se om du hittar något som heter Long Duration/ Short Duration eller PL1/PL2 och ändra båda till ~180W (eller ännu lägre om du vill).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Tack för svaren alla!

Det kanske är något med att den skickar för mycket ström till CPU:n, hittade denna på reddit:
https://linustechtips.com/topic/1464508-i5-13600k-hitting-100...

https://i.postimg.cc/KK4y8xmq/Screenshot-2023-04-14-at-09-54-48.png

Verkar som att MSI har något som heter CPU Lite Load och att den är satt till 12 som default och Intel rekommenderar <9.
Sitter på jobbet just nu, så får testa när jag kommer hem. Återkommer med testresultat

Edit: Kom också på nu att en inställning i BIOS som heter "CPU Cooler Tuning" är satt till "Water cooler" som sätter ca 4000w medans det finns ett alternativ för "Tower cooler" på cirka 180W, kanske kan vara något också?

Ja precis som vi båda skrev, du har en funktion på moderkortet som låser upp dess strömbudget som förmodligen är satt på max från början.

gissar på att det är just "CPU cooler tuning" som är den funktionen, prova sätt den på tower cooler så borde du få aningen sämre resultat men bättre tempraturer.

Skulle dock testa använda datorn normalt först, finns en chans att det är just cinebench och liknande laster som ger dig såna tempraturer, medans i spel kan det funka felfritt och med okej tempraturer. I sånt fall kan du bara köra på så länge du inte tänkt använda datorn till någon form av rendering eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har byggt 3 datorer med 13600KF med olika moderkort på sistone och ja, det verkar som att olika moderkort gör olika. Processorn ska få ca 180-190W när den kör en lång load men några moderkort gillar att lägga på mer. Min kompis moderkort matade på 250 W som standard, och jag ser på din screenshot att den fick ca 220 W. Så gå in i BIOS och se om du hittar något som heter Long Duration/ Short Duration eller PL1/PL2 och ändra båda till ~180W (eller ännu lägre om du vill).

Skrivet av norrby89:

Ja precis som vi båda skrev, du har en funktion på moderkortet som låser upp dess strömbudget som förmodligen är satt på max från början.

gissar på att det är just "CPU cooler tuning" som är den funktionen, prova sätt den på tower cooler så borde du få aningen sämre resultat men bättre tempraturer.

Skulle dock testa använda datorn normalt först, finns en chans att det är just cinebench och liknande laster som ger dig såna tempraturer, medans i spel kan det funka felfritt och med okej tempraturer. I sånt fall kan du bara köra på så länge du inte tänkt använda datorn till någon form av rendering eller liknande.

Yes! Ska testa lite spel senare och se vad temperaturen ligger på, spelar bara på datorn så är ju det som spelar roll, men vill inte att den ska bli för varm i onödan. Som ni båda säger så är det för mycket ström. Som sagt, återkommer med testresultat senare när jag kommit hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Tack för svaren alla!

Det kanske är något med att den skickar för mycket ström till CPU:n, hittade denna på reddit:
https://linustechtips.com/topic/1464508-i5-13600k-hitting-100...

https://i.postimg.cc/KK4y8xmq/Screenshot-2023-04-14-at-09-54-48.png

Verkar som att MSI har något som heter CPU Lite Load och att den är satt till 12 som default och Intel rekommenderar <9.
Sitter på jobbet just nu, så får testa när jag kommer hem. Återkommer med testresultat

Edit: Kom också på nu att en inställning i BIOS som heter "CPU Cooler Tuning" är satt till "Water cooler" som sätter ca 4000w medans det finns ett alternativ för "Tower cooler" på cirka 180W, kanske kan vara något också?

japp, den är mer human att ställa in. då BÖR den skala ner v.core något. personligen hade jag sett över v core först för att slippa att cpun clockar ner sig vid ex rendering etc. Om du bara spelar så funkar det såklart bra att låsa den till 180w då den aldrig kommer över det i spel

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att ändra "CPU Lite load" i BIOS. Testade både 9 (som är rekommenderat av intel) och 5, nu har jag den på 5 och temperaturen i idle pendlar mellan 27-31c och i cinebench så gick den mellan 76-81c och fick även bättre score än både 12 (som va default) och 9

Score på 12 va runt 23.300
Score på 9 va 23.650
Score på 5 va 23.761

Så fick BRA mycket bättre temps både i idle och full load!

Tack för hjälpen alla

Permalänk
Medlem

Hej,
är det någon som vet vad liknande funktion som "CPU Lite Load" heter på ett ASUS mobo?
Jag sitter på Asus ROG Strix z790-F Gaming wifi kort och skulle vilja testa om jag kan komma ner lite i temp när jag kör cinebench.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Dom har inte samma, men du kan försöka undervolta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Nu har jag testat att ändra "CPU Lite load" i BIOS. Testade både 9 (som är rekommenderat av intel) och 5, nu har jag den på 5 och temperaturen i idle pendlar mellan 27-31c och i cinebench så gick den mellan 76-81c och fick även bättre score än både 12 (som va default) och 9

Score på 12 va runt 23.300
Score på 9 va 23.650
Score på 5 va 23.761

Så fick BRA mycket bättre temps både i idle och full load!

Tack för hjälpen alla

Har EXAKT samma moderkort som dig och samma CPU också, märkte att min stod på 12 också, kör nu på 9 men ska testa att sänka till 5-6 som du kör, om den är stabil på 5 så är det ju grymt!

Visa signatur

Citera för snabbare svar.