Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska ni ha. Tråden verkar vara för avancerat för mig.
Inga på jula är 300x200.

Det här fästet har jag till min 42" C2.

Det bygger väldigt lite ut från väggen och har justerskruvar så att om man av någon anledning klantat sig och inte fått TVn helt horizontalt så går den att justera i efterhand med TVn upphängd.

Permalänk
Medlem

Köpte detta fäste till C2 42" som jag är nöjd med:
Multibrackets fäste
Hade som krav att den skulle gå att tilta en del bak då jag alltid har mina skärmar så.
Var inte så enkelt att hitta TV fästen som kunde det.
Finns hos lite olika återförsäljare, betalade 820kr ink frakt från computersalg.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

När jag ansluter 2 olika datorer till samma LG C2 42'', vilket är snabbaste sättet att växla fram och tillbaka mellan datorerna (HDMI 1 och HDMI 2)?

Permalänk

Göra en genväg till båda hdmi på fjärrkontrollen ? Tex knapp 1 för hdmi 1 och knapp 2 för hdmi 2 kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

När jag ansluter 2 olika datorer till samma LG C2 42'', vilket är snabbaste sättet att växla fram och tillbaka mellan datorerna (HDMI 1 och HDMI 2)?

Kör LGTV Companion för att följa windows power states så TVn fungerar som en monitor.

Då har du även tillgång till "commandline arguments" för LG APIn och kan skapa tangentbords-genvägar eller scripts för att tex växla HDMI så som du är ute efter.

Permalänk
Medlem

På vilket smidigt sätt kan man slå av och på Eye care(reducera blått ljus) funktionen?

Hade velat kunna hålla inne typ 8 för att toggla av och på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Göra en genväg till båda hdmi på fjärrkontrollen ? Tex knapp 1 för hdmi 1 och knapp 2 för hdmi 2 kanske

Hittar inget i manualen om att skapa genvägar på fjärrkontrollen

Skrivet av weenan:

Kör LGTV Companion, då kan du skapa tangentbords-genvägar eller scripts för att växla HDMI

Det fungerar bra.

_________________________________________

Jag antar att det inte finns något trick för att splitta skärmen i 2 delar och se 2 datorer (HDMI 1 och HDMI 2) samtidigt?
Jag gissar att det också är omöjligt att ansluta mus/tangentbord till TVn:s USB och sedan få dem att fungera på den aktiva PC:n. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Hittar inget i manualen om att skapa genvägar på fjärrkontrollen

Håll inne knappen "0" för att öppna upp "Quick Access" menyn där du kan knyta genvägar till fjärrkontrollen.

Skrivet av Balint:

Jag antar att det inte finns något trick för att splitta skärmen i 2 delar och se 2 datorer (HDMI 1 och HDMI 2) samtidigt?
Jag gissar att det också är omöjligt att ansluta mus/tangentbord till TVn:s USB och sedan få dem att fungera på den aktiva PC:n. Eller?

Nej tror inte det. Det ska finnas "multiview" men tror inte du kan splitta till två HDMI och "pip" är nog inte rikitig vad du är ute efter.

Vill du dela tangentbord och mus mellan datorerna får du nog skaffa en KVM-Switch.

Permalänk
Bildexpert 📺

2023-modellerna ska tydligen får PbP-funktion för att visa två HDMI-källor samtidigt. Oklart hur mycket det kommer att fungera i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

2019 Shielden har även den i grunden SoC från 2015 därav ingen HDR YouTube.

Jo det var en pik mot Nvidia, att din tv (B7) klarar HDR men inte shielden

Permalänk
Medlem

Tror ni att 42"-varianten kommer att säljas igen till "bra pris" igen innan sommaren, eller ska man lika gärna vänta på nästa generation och dess första rea?

Sugen på att köpa en till datorn för att få en fet bild, sätta på en höj-och-sänkbar arm och spela igenom högen med spel man köpt men aldrig avslutat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tror ni att 42"-varianten kommer att säljas igen till "bra pris" igen innan sommaren, eller ska man lika gärna vänta på nästa generation och dess första rea?

Sugen på att köpa en till datorn för att få en fet bild, sätta på en höj-och-sänkbar arm och spela igenom högen med spel man köpt men aldrig avslutat...

Om med bra pris menas att den går ner till 8990:- igen så finns det säkert en möjlighet att det kommer framtida reor under våren och sommaren. Har ingen spåkula tillgänglig så svårt att sia om men sätt en bevakning på önskat prisspann på Prisjakt är en varm rekommendation så missar du inget om / när rean kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tror ni att 42"-varianten kommer att säljas igen till "bra pris" igen innan sommaren, eller ska man lika gärna vänta på nästa generation och dess första rea?

Sugen på att köpa en till datorn för att få en fet bild, sätta på en höj-och-sänkbar arm och spela igenom högen med spel man köpt men aldrig avslutat...

Skrivet av Pamudas:

@Levan

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nämen titta, när man talar om trollen. Tack för tipset

---

Angående arm har någon testat att hänga denna på en M VESA Gas Lift Arm Single? Står att den ska klara 10 kg, och TV:n utan stöd + en lite rejälare adapter landar på exakt 10 kg.

Antar att, om den är väldesignad, har en viss säkerhetsmarginal.. men verklighet och antaganden är ju inte alltid överensstämmande. Har en sådan arm sedan tidigare, och den känns rätt rejäl... förutom att tilten är helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Samma pris på 42" C2 hos Elgiganten 8990kr - om man nu hellre skulle vilja köpa där.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en LG CX 55. Av intresse tittade jag nyligen för att se om några döda pixlar uppkommit efter två år, och ja, visst hade det gjort det. Tänkte inte så mycket mer på det då jag ändå inte kan se det på mitt avstånd.

Nu tittade jag nyss igen och märkte då att när jag visar rött, grönt och blått individuellt så fungerar pixlarna, men när jag visar vitt så tycker jag mig antingen urskilja varje färg var för sig på just den pixeln eller så är det grannpixlarna som visar sina kanter.

Någon som vet varför det är på det viset? Har vit färg sina egna pixlar?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har vit färg sina egna pixlar?

Ja, LG har så kallad WOLED. Vit, röd, grön, blå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Bildexpert 📺

Vitt = R+G+B vilket är grundläggande formeln.

Den vita subpixeln hos WOLED används inte för vitt, utan för att addera mer ljusenergi till helheten.

Permalänk
Medlem

Hej hallå alla ni som verkligen förstår er på OLED, HDR, samt en spelkonsol.

Närmare bestämt har jag en "LG OLED C1 '55" från 2021. Länkar till den här nedan. Sen har jag ett PS5. Rent generellt är upplevelsen grymt bra, över förväntan. Men i en rad olika spel och så finner jag mig ofta helt förvirrad och osäker på vilka "Settings" jag ska köra med för att få ut max från både TV och PS5. Skulle väldigt gärna vilja ha nån form av "Allt-i-Allo" inställning. Måste man skaffa typ "AutoCal" och sånt för bild kalibrering?

Kanske värt att nämna jag föredrar "Performance" över "Resolution" och har det valt på PS5:an.

Tack på förhand!

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled55c15la

Visa signatur

Self-proclaimed Audiophile! Hopplöst förälskad i electronica, EDM & framförallt bass som är närvarande och genuin.

"Bad sound kills good Music" - hifiklubben

Permalänk

Hum finns det inget sätt och få kanalerna från Telias tv box att synas när man trycker på guide på tv dosan ? Hade vart smidigt och slippa använda Telia kontrollen om man inte måste 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julluhub:

Hej hallå alla ni som verkligen förstår er på OLED, HDR, samt en spelkonsol.

Närmare bestämt har jag en "LG OLED C1 '55" från 2021. Länkar till den här nedan. Sen har jag ett PS5. Rent generellt är upplevelsen grymt bra, över förväntan. Men i en rad olika spel och så finner jag mig ofta helt förvirrad och osäker på vilka "Settings" jag ska köra med för att få ut max från både TV och PS5. Skulle väldigt gärna vilja ha nån form av "Allt-i-Allo" inställning. Måste man skaffa typ "AutoCal" och sånt för bild kalibrering?

Kanske värt att nämna jag föredrar "Performance" över "Resolution" och har det valt på PS5:an.

Tack på förhand!

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled55c15la

Den tvn är ganska bra bild på direkt från fabrik, slå av allt med AI, kör game-mode, njut

Permalänk

Tänkte att jag skulle köpa en C2 nu när jag är utan tv men hoppades på en prissänkning till 17-18k men istället så blir jag nu erbjuden att köpa en C3 för 17-18k, är den lika bra eller har dom enligt experterna bantat bort/ner något eller är detta bara en specifik modell som säljs som saknar både det ena och det andra : https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c36lc

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk

Det är ju årets modell... Skulle gissa att den är bättre än c2 varför annars släppa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Tänkte att jag skulle köpa en C2 nu när jag är utan tv men hoppades på en prissänkning till 17-18k men istället så blir jag nu erbjuden att köpa en C3 för 17-18k, är den lika bra eller har dom enligt experterna bantat bort/ner något eller är detta bara en specifik modell som säljs som saknar både det ena och det andra : https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c36lc

C3 är bättre men vi snackar om väldigt små skillnader, främst processorn. Vid liknande pris är ju C3 det självklara valet. 👍🏻

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Hej är denna en bra tv att köpa? Vad tror ni eller ska man gå upp ännu mer i pris?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lg-65-b1-4k-oled-tv-...

Permalänk

Hur hänger en C2/C3 på väggen jämfört med en G2/G3 ?
Kommer att vägghänga min tv så funderar på att vänta på en prissänkning på G2 istället för att köpa C3an.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Hej är denna en bra tv att köpa? Vad tror ni eller ska man gå upp ännu mer i pris?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lg-65-b1-4k-oled-tv-...

Det är en utmärkt TV från LGs 2021-serie! B1 har många av de funktioner som C1-modellen har.
Mer info i guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

TV är från Elgigantens Outlet så beror nog om du kan hämta den på plats i Västervik eller bor i närheten (Vilket du verkar göra).

Betänk att du får en ny 65" C3 (2023) modell för cirka 17k skickad från LG enligt tips i fyndtråden start idag:
#20068907

Om det är värt cirka 5000kr extra för en helt ny TV samt 2år nyare (och något bättre) modell kan du bara själv avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Hej är denna en bra tv att köpa? Vad tror ni eller ska man gå upp ännu mer i pris?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lg-65-b1-4k-oled-tv-...

B1 är en bra TV men det är också en 2021 modell som känns lite för dyr i dagsläget. C3 har en bättre processor, ljusstarkare panel, lättare design och är bättre kalibrerad ur kartong, samt en del mindre förbättringar.

För outlet modellen skiljer det 5k, annars 4k. Är det outlet priset man jämför med är nog B1 det bättre valet om man känner att nyss nämnda fördelar inte känns viktiga. Vid 13000kr hade jag istället klivit upp till C3 (17000kr via Benify) utan tvekan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

B1 är en bra TV men det är också en 2021 modell som känns lite för dyr i dagsläget. C3 har en bättre processor, ljusstarkare panel, lättare design och är bättre kalibrerad ur kartong, samt en del mindre förbättringar.

För outlet modellen skiljer det 5k, annars 4k. Är det outlet priset man jämför med är nog B1 det bättre valet om man känner att nyss nämnda fördelar inte känns viktiga. Vid 13000kr hade jag istället klivit upp till C3 (17000kr via Benify) utan tvekan.

Vad är Benify och hur fixar man de kostar det något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vad är Benify och hur fixar man de kostar det något?

Ett rabatthäfte för en engångskostnad på 150kr. Koden finns dock redan postad i Dagens Fynd-tråden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT