Fyra av fem Nvidia-användare aktiverar ray tracing och DLSS

Permalänk
Melding Plague

Fyra av fem Nvidia-användare aktiverar ray tracing och DLSS

Nvidia själva säger sig se "en ny standard för gaming" och publicerar data över hur många som använder DLSS och ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jo men hur många använder det dagligen? Att slå på och testa hade nog många gjort.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jamen självklart, varför skulle man inte vilja ha finare grafik när man väl lagt massa pengar på ett nytt o dyrt grafikkort?

Permalänk

Rtx suger ju hårt med ett 3070 kort, sjuka fps drops

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag använder det nästan alltid i spel som stödjer det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Rätt onödigt om man inte använder Ray Tracing, varför skulle man köpa ett kort med en funktion och inte använda den. Använder ray tracing i alla spel som tillåter det på mitt 3090, och är fpsen lägre än vad jag vill ha den så slår jag på DLSS och ser hur pass mycket grafiken tar skada och bedömer om DLSS är värt det eller inte.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jää, kör med det det aktiverat när det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag använder det på alla spel som stöds.
Även om den sista uppdateringen på Cyberpunk 2077 va lite väl mäktig.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har ett 2080 RT funkar bra för mig i Cyberpunk 2077 med DLSS i kvalitet-läge. Däremot blev resultatet inte speciellt bra i Dying Light 2 och Hogwarts Legacy så där är det avslaget i dessa nu men jag tänker att testa dessa igen med RT när jag får hem det nybeställda 4070.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Har nu ett kort som stödjer det. Klart jag kör med det.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Jag använder det oftast förutsatt att DLSS inte ger grafikfel/problem.
Med nuvarande kort låter jag i regel alltid raytracing vara aktiverat och på någon av de högsta nivåerna men på mitt gamla 3070 så var det istället i regel alltid avstängt då kortet ändå inte orkade göra något vettigt med det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag använder kroniskt DLSS om det finns. Och RT om det finss. Likaså FG.
Fast som skrevs ovan, cyberpunk overdrive uppdateringen var rätt tungrodd. Får väl iofs typ 80-120 fps med DLSS3+FG men input lag blir inget vidare. Dessutom ser det inte lika snyggt ut med path tracing aktiverat så jag kör vanlig RT bara..

Permalänk
Medlem

Om jag får välja mellan 4k i 144fps och 4k i 40fps så behöver jag inte fundera särskilt länge. Helt klart inte värt en verklighetstrogen reflektion som passerar mitt fokus i ett par sekunder. När hårdvaran kommer ikapp mjukvaran så lär det ändras men inte innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag använder kroniskt DLSS om det finns. Och RT om det finss. Likaså FG.
Fast som skrevs ovan, cyberpunk overdrive uppdateringen var rätt tungrodd. Får väl iofs typ 80-120 fps med DLSS3+FG men input lag blir inget vidare. Dessutom ser det inte lika snyggt ut med path tracing aktiverat så jag kör vanlig RT bara..

Hur då inte lika snyggt ut med path raytracing aktiverat? Det är ju det som gör spelet snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur då inte lika snyggt ut med path raytracing aktiverat? Det är ju det som gör spelet snyggare.

Har du testat?
Jo vissa saker blir snyggare men för det mesta tycker jag saker ser mer matta, fuzziga och konstiga ut. Svårt att sätta fingret på det men det ser då inte bättre ut över lag.

Permalänk
Medlem

Näe vi Alla vill ha 10 000 fps och Pong grafik 🙄
Självklart RT - holy grail!

Men fan att nVidia alltid snålar med minne - 16 GB är ett måste nu!

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag spelar spel som har stöd för något av det, med det sagt så i de spelen där det finns så är det oftast avstängt då det sällan ger mer än det tar. DLSS tål jag inte pga hur bilden blir med det igång.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Testpilot

Alltså den stora grejen med RTX-serien är (för egen del) just DLSS och hur bra det fungerar även på instegskort som RTX 2060/3060, det är gratis prestanda utan nämnvärd (om någon) förlust när det kommer till bildkvalitén.

Däremot RT-delen i RTX är något jag inte ens rör med endast ett RTX 3070, helt enkelt inte värt den enorma prestandaförlust detta medför på instegs- eller mellanklassens grafikkort. Det är till och med så att det RTX 3090 Ti som sitter i testriggen har problem att bibehålla skapliga bildrutor med RT påslaget i många spel, detta i för det mesta 1440p men definitivt i 4K UHD uppkopplad mot TV:n.

Statistiken ser säkert väldigt fin ut för investerare när Nvidia presenterar att 80%+ använder dessa funktioner, men precis som tidigare kommentarer ställer jag mig kritisk till hur många som faktiskt använder RT-funktionaliteten mer än att testa på. Och om de kör med det påslaget merparten av tiden så är jag nyfiken på vilket grafikkort de faktiskt använder, för jag betvivlar starkt att det är på de modeller som man faktiskt säljer i stora volymer.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om RTX än. Höjer hellre de vanliga inställningarna högre och får mer fps.
(har ett 3080 10GB)

Permalänk
Medlem

Slår man inte på strålspårning och testar ens, så är man nog ignorant nog att inte bry sig om prisvärdhet heller.
Finns det någon jämförelse med hur många som har AMD som har slagit på strålspårning?

Jag är inget fan av strålspårning, när jag testat ser jag i princip ingen skillnad, jag prioriterar hellre högre upplösning och frekvens.
Har man redan 4k & 120+Hz kanske det kan vara intressant, men inte innan.
Stigspårning däremot, då kan vi börja snacka, man kan nästan känna värmen från solstrålarna med det igång.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ni som använder dlss ni vet väl att ni kan uppdatera dlss filerna i spel mappen för respektive spel. Finns senaste på techpowerup.com blir lite förbättringar varje gång.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Slår man inte på strålspårning och testar ens, så är man nog ignorant nog att inte bry sig om prisvärdhet heller.
Finns det någon jämförelse med hur många som har AMD som har slagit på strålspårning?

Jag är inget fan av strålspårning, när jag testat ser jag i princip ingen skillnad, jag prioriterar hellre högre upplösning och frekvens.
Har man redan 4k & 120+Hz kanske det kan vara intressant, men inte innan.
Stigspårning däremot, då kan vi börja snacka, man kan nästan känna värmen från solstrålarna med det igång.

Det är väl inte svårt att föreställa sig att långt färre med amd kort kör med raytracing på? Så illa som de presterar med RT. Folk som köper amd, särskilt toppmodellerna, väljer ju aktivt bort raytracing. Det ingår i köpet så att säga. Tar man det beslutet, att köpa amd kort, då är man inget fan av raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Ni som använder dlss ni vet väl att ni kan uppdatera dlss filerna i spel mappen för respektive spel. Finns senaste på techpowerup.com blir lite förbättringar varje gång.

Nej, visste inte det. Får kolla närmare på det. Vad innebär det i praktiken?

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Skrivet av Eismannen:

Nej, visste inte det. Får kolla närmare på det. Vad innebär det i praktiken?

kan annars rekommendera DLSS Swapper, man får helt enkelt den senaste versionen av DLSS med alla förbättringar.

https://github.com/beeradmoore/dlss-swapper

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad den 20procenten gör? Varför köpte man ett 4000 kort, produktionsmedia?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Antar att det är samma som DLSS swapper?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jamen självklart, varför skulle man inte vilja ha finare grafik när man väl lagt massa pengar på ett nytt o dyrt grafikkort?

För att få högre FPS?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att testa RT för att se hur det ser ut eller presterar. Men det är ju en helt annan sak att köra med det på i alla lägen. DLSS däremot är ju bra grejer som gör mycket gott för många spel, speciellt i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det är väl inte svårt att föreställa sig att långt färre med amd kort kör med raytracing på? Så illa som de presterar med RT. Folk som köper amd, särskilt toppmodellerna, väljer ju aktivt bort raytracing. Det ingår i köpet så att säga. Tar man det beslutet, att köpa amd kort, då är man inget fan av raytracing.

Troligen är det så, men det vore intressant med en siffra, är det 40% eller 80% av AMD-GPU-brukare som har det av.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Troligen är det så, men det vore intressant med en siffra, är det 40% eller 80% av AMD-GPU-brukare som har det av.

Ja det är en bra fråga förstås. Men gissar att amd inte publicerar denna info även om de kanske vet.