Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Ny Gamingstation, budget 15k

Hej allesammans

Jag har bestämt mig för att köpa en ny gamingburk efter många år(Den gamla burken med gtx 670+2500k har tjänat mig väl).

Har tagit fram ett paket som jag gärna tar input på.

- Chassin har jag inte superbra koll på. Finns det bättre förslag i samma prisklass? Storlek på chassi spelar ingen större roll, men vill gärna att det är ett relativt välkylt system. Vad gäller estetik föredrar jag en burk utan fönster och massa RGB.

- Val av nätaggregat.... 750 W bör räcka gott och väl tänker jag.

- Vad gäller grafik/CPU känns denna kombo rätt prisvärd för gaming. R5 5600 hade sannolikt räckt, men känns mer framtidssäkert att gå 8/16 istället för 6/12.

-SSD och RAM. Har egentligen bara kollat på specs här, är det stor skillnad mellan olika tillverkare?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett väldigt stabilt bygge för pengarna. Kanske värt att lägga till ca 200 kr för en PSU med tio års garanti och ATX 3.0-stöd dock?

https://www.computersalg.se/i/9220604/msi-mpg-a850g

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

älskar detta bygget.
jag bytte bara till en annan psu för att spara lite pengar. Dom är lika bra.
upgraderade till 3600mhz med amd så kan snabbare ram vara bra. samt en lite bättre ssd. älskar crucial p3. men p3 plus är mycket bättre som bottdrive. Och så du bara vet så kommer moderkortet inte med wifi

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Det ser ut som ett väldigt stabilt bygge för pengarna. Kanske värt att lägga till ca 200 kr för en PSU med tio års garanti och ATX 3.0-stöd dock?

https://www.computersalg.se/i/9220604/msi-mpg-a850g

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

10-års garanti låter intressant. ATX 3.0 känner jag inte till, är det en standard som ska införas och på så sätt är bra för att säkra för framtiden?

Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/llycv.png

älskar detta bygget.
jag bytte bara till en annan psu för att spara lite pengar. Dom är lika bra.
upgraderade till 3600mhz med amd så kan snabbare ram vara bra. samt en lite bättre ssd. älskar crucial p3. men p3 plus är mycket bättre som bottdrive. Och så du bara vet så kommer moderkortet inte med wifi

Tack för förslagen. Har inte superbra koll på SSDs men låter som att den här snabbare. Hade funderingar på att lägga ut lite och köpa en 2TB istället, har du något bra förslag för en prisvärd 2TB-modell för att använda som boot drive?

En fråga som jag kom på nu är om ni tror att detta chassi med 2 stock fläktar räcker? Verkar inte finnas något hål i sidopanelen, så luft kommer sannolikt åka in fram, ut endast bak och på toppen. Tänker främst på grafikkortet, då det känns som CPU-kylaren räcker gott och väl för en 5700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

10-års garanti låter intressant. ATX 3.0 känner jag inte till, är det en standard som ska införas och på så sätt är bra för att säkra för framtiden?

Förenklat kan man säga att PSU:n klarar av att leverera upp till 600 W genom endast en kabel och det klarar även av högre spikar i strömförbrukningen jämfört med tidigare versioner.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Tack för förslagen. Har inte superbra koll på SSDs men låter som att den här snabbare. Hade funderingar på att lägga ut lite och köpa en 2TB istället, har du något bra förslag för en prisvärd 2TB-modell för att använda som boot drive?

En fråga som jag kom på nu är om ni tror att detta chassi med 2 stock fläktar räcker? Verkar inte finnas något hål i sidopanelen, så luft kommer sannolikt åka in fram, ut endast bak och på toppen. Tänker främst på grafikkortet, då det känns som CPU-kylaren räcker gott och väl för en 5700X.

Atx 3.0 är exakt det. En ny standard som kan vara bra i framtiden.

För bra 2tb ssd. Så kan du antingen skaffa en Crucial p3 plus eller Corsair MP600 Core XT 2Tb. Då är corsair bättre och nog den jag hade valt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Tack förslagen, kollat igenom lite recensioner och erbjudanden som finns och kommit fram till det som jag tänker köra på.

La till en 850W PSU för att ha marginal samt var den rätt prisvärd. Sen valde jag Be quiet framför fractal design då den hade fått bra reviews och kändes mer prisvärd. Det blir lite tightare med plats för GPU, men såg att kortet är 34 cm och chassit tillåer upp till 37 cm så det borde ju funka.

Permalänk
Medlem

Gigabyte hade lite problem med sina nätagg för nått år sedan där de inte kunde hantera spikar och ibland smälte/brann upp. Just nätagg är en komponent där det är värt 100 kr extra för att få tag på ett evga/Corsair/seasonic nätagg så vet du att du får kvalite. Annars ser jag ett prisvärt bygge!

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Gigabyte hade lite problem med sina nätagg för nått år sedan där de inte kunde hantera spikar och ibland smälte/brann upp. Just nätagg är en komponent där det är värt 100 kr extra för att få tag på ett evga/Corsair/seasonic nätagg så vet du att du får kvalite. Annars ser jag ett prisvärt bygge!

Yes, håller med. MSI-agget blir kanske 250 kr dyrare med cashback men då får man även dubbel garantitid, ATX 3.0 och semi-passiv drift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har du en till. Jag la till Wi-Fi på moderkortet och en bättre psu. Samt en lite billigare kyllare men inget märkvärdigt. Och 3600mhz ram som är på stor rea. Bara 750kr för 32gb rgb ram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Jag har ett Focus och tycker att det är ett väldigt trevligt chassi faktiskt. Kanske underskattat till och med. Två fläktar som sitter bakom meshfronten följer med. De ger att bra inflöde. Det finns även plats för tre utblås, två i top och ett bak. Sätter du in en 120 mm ut längst bak så är du hemma skulle jag säga.

Bjuder på en inspirationsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Jag har ett Focus och tycker att det är ett väldigt trevligt chassi faktiskt. Kanske underskattat till och med. Två fläktar som sitter bakom meshfronten följer med. De ger att bra inflöde. Det finns även plats för tre utblås, två i top och ett bak. Sätter du in en 120 mm ut längst bak så är du hemma skulle jag säga.

https://i.imgur.com/0gX7VCQ.jpg

Bjuder på en inspirationsbild.

Nice. Gammal hederlig Corsair PSU, har en i samma årgång fast HX850W(med blå text )
Bara går och går........

TS borde lägga ett par hundringar till på PSU, av en slump så blev det just corsair :
https://www.webhallen.com/se/product/359044-Corsair-RM850e-20...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S