Samsung skruvar ned minnesproduktion – bromsar prisfall

Permalänk
Melding Plague

Samsung skruvar ned minnesproduktion – bromsar prisfall

Samsungs besked om att för första gången sedan 1996 skruva ned minnesproduktionen ger omedelbar effekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nånting nånting brand nånting översvämning…

Permalänk
Sötast

Det måste vara rätt nice att vara företag på en marknad där man helt enkelt kan ändra tillverkningstakt och fortfarande tjäna pengar.

"Nej, vi slösar lite väl mycket kisel just nu grabbar.... vi sänker takten med 60%, säger upp lite personal och höjer priserna och går med samma vinst ändå"

Permalänk

Monopolliknande strukturer är alltid hälsosamma.. japp...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det måste vara rätt nice att vara företag på en marknad där man helt enkelt kan ändra tillverkningstakt och fortfarande tjäna pengar.

Låter väl ändå som en sund företagsstrategi.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det måste vara rätt nice att vara företag på en marknad där man helt enkelt kan ändra tillverkningstakt och fortfarande tjäna pengar.

"Nej, vi slösar lite väl mycket kisel just nu grabbar.... vi sänker takten med 60%, säger upp lite personal och höjer priserna och går med samma vinst ändå"

Bra för miljön.

Permalänk
Medlem

Skräll!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Tyckte det var hyfsat väntat eftersom Samsung är en stor aktör

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Var väl bra att man köpte både SSDs och DDR5 minnen nyligen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nånting nånting brand nånting översvämning…

Skrivet av medbor:

Så det var rörelseresultat den här gången…

Anledningar till att billiga minnen blir dyrare:
❌Översvämning
❌Kryptominers
❌Corona
✅Rörelseresultat

Minnet är kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Låter väl ändå som en sund företagsstrategi.

Är lite tråkigt att profit över allt och alla, till och med mänsklighetens hälsa och överlevnad, ses som en vedertagen sund företagsstrategi och hyllas av folk som något positivt. Nu är jag inte någon expert, men jag tänker inte överge hoppet att någonstans i framtiden så kommer företag som drivs med lite mer hjärta och samvete vinna i längden. Otroligt naivt av mig, jag vet

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Hade varit som att flyga uppe i himmelen om det hade gällt grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Bra för miljön.

Ja allt för miljön 😂 . En ram skatt vore väl ändå 2023?
Suck…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är lite tråkigt att profit över allt och alla, till och med mänsklighetens hälsa och överlevnad, ses som en vedertagen sund företagsstrategi och hyllas av folk som något positivt. Nu är jag inte någon expert, men jag tänker inte överge hoppet att någonstans i framtiden så kommer företag som drivs med lite mer hjärta och samvete vinna i längden. Otroligt naivt av mig, jag vet

Den som uppfann elektriciteten ville att det skulle bli gratis för alla så jag tror många har goda syften i sig

Permalänk
Medlem

Det avtar SOM väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det måste vara rätt nice att vara företag på en marknad där man helt enkelt kan ändra tillverkningstakt och fortfarande tjäna pengar.

"Nej, vi slösar lite väl mycket kisel just nu grabbar.... vi sänker takten med 60%, säger upp lite personal och höjer priserna och går med samma vinst ändå"

Det gäller väl alla marknader? Om tillgången är mycket högre än efterfrågan så kan man ju inte fortsätta pumpa ut produkter, då tvingas man till slut sälja till förlust. Det har ju som artikeln nämner hänt tidigare att minnestillverkare gått i konkurs p.g.a. en övermättad DRAM-marknad. Så även om vi vill ha billiga minnen så är det nog långsiktigt bättre för alla att priserna inte kraschar helt, för det leder bara till att de stora tillverkarna blir ännu större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är lite tråkigt att profit över allt och alla, till och med mänsklighetens hälsa och överlevnad, ses som en vedertagen sund företagsstrategi och hyllas av folk som något positivt. Nu är jag inte någon expert, men jag tänker inte överge hoppet att någonstans i framtiden så kommer företag som drivs med lite mer hjärta och samvete vinna i längden. Otroligt naivt av mig, jag vet

Nog för att jag gillar bra priser om jag ska köpa något.
Men hur har låga priser på RAM någon större inverkan på mänsklighetens hälsa och överlevnad ?

Vet inte om jag kan ge några exempel utan att någon moderator blir grinig.
Men spontant känns det som att priser på elektronik är bland de mindre viktiga aspekterna när det kommer till människors hälsa och överlevnad.
Jag kan inte komma på något fall där dödsorsaken har varit höga RAM priser.

Permalänk
Medlem

tänk om detta bara är en strategi för att konkurrera ut sina konkurrenter... dom fortsätter att massproducera i smyg för att bygga upp ett större lager, för att sedan mass sälja när alla andra börjar producera för att dumpa priset så det inte blir lönsamt att tillverka dram längre..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nog för att jag gillar bra priser om jag ska köpa något.
Men hur har låga priser på RAM någon större inverkan på mänsklighetens hälsa och överlevnad ?

Vet inte om jag kan ge några exempel utan att någon moderator blir grinig.
Men spontant känns det som att priser på elektronik är bland de mindre viktiga aspekterna när det kommer till människors hälsa och överlevnad.
Jag kan inte komma på något fall där dödsorsaken har varit höga RAM priser.

Har inte så mycket att säga om det där, annat än att mitt inlägg var menat som en hjärtesuck kring företags profit-över-allt-strategier rent allmännt. Fast även om jag nu hade kommenterat om specifikt Samsungs utspel så känns det våldsamt överdrivet att komma med en kommentar som "jag kan inte komma på något fall där dödsorsaken har varit höga RAM priser". Lite sådär medvetet provocerande, nästan

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Alltså sweclockers kommenterfält fortsätter briljera
Foliehats/konspirationsteorier att företag eldar upp sina egna fabriker mm.

Att företag drar ner på sin produktion för att deras lager är för stora är tydligen ren ondska.
De ska som en välgörenhet tillverka minnen med förlust helst gratis!

Nää läste nån tråd om att sweclockers har gått ner sig och det fasen väldigt många bittra på det här forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså sweclockers kommenterfält fortsätter briljera
Foliehats/konspirationsteorier att företag eldar upp sina egna fabriker mm.

Att företag drar ner på sin produktion för att deras lager är för stora är tydligen ren ondska.
De ska som en välgörenhet tillverka minnen med förlust helst gratis!

Nää läste nån tråd om att sweclockers har gått ner sig och det fasen väldigt många bittra på det här forumet.

Njah, det är väl snarare att folk förstår i högre grad att de blir manipulerade. Ta bara gårdagens info om att ICA förmodligen har hållit på med olaglig kartellbildning. När målet är vinster så finns det inte mycket etik att snacka om.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså sweclockers kommenterfält fortsätter briljera
Foliehats/konspirationsteorier att företag eldar upp sina egna fabriker mm.

Att företag drar ner på sin produktion för att deras lager är för stora är tydligen ren ondska.
De ska som en välgörenhet tillverka minnen med förlust helst gratis!

Nää läste nån tråd om att sweclockers har gått ner sig och det fasen väldigt många bittra på det här forumet.

Anledningen är väll ändå att det inte bara finns teorier utan även verkliga konspirationer och speciellt inom teknik/medicin/utveckling i stort. Det allt som oftast "nytt avslöjande företag X & Y bildar kartell för att uppnå Z", det är att konspirera.

Att försvara giriga företag som inte har ett ekonomiskt behov att kapa produktion mer än maximera vinster för ett dåligt rörelseresultat är rättså fanboyigt och elitistiskt, det finns faktiskt dom som inte har 999999bitcoins och en programmerar "SweC-lön" på 645900;-/månad som också vill kunna få en dator till vettigt pris där RAM är en del av helheten.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Njah, det är väl snarare att folk förstår i högre grad att de blir manipulerade. Ta bara gårdagens info om att ICA förmodligen har hållit på med olaglig kartellbildning. När målet är vinster så finns det inte mycket etik att snacka om.

Skrivet av Napster91:

Anledningen är väll ändå att det inte bara finns teorier utan även verkliga konspirationer och speciellt inom teknik/medicin/utveckling i stort. Det allt som oftast "nytt avslöjande företag X & Y bildar kartell för att uppnå Z", det är att konspirera.

Att försvara giriga företag som inte har ett ekonomiskt behov att kapa produktion mer än maximera vinster för ett dåligt rörelseresultat är rättså fanboyigt och elitistiskt, det finns faktiskt dom som inte har 999999bitcoins och en programmerar "SweC-lön" på 645900;-/månad som också vill kunna få en dator till vettigt pris där RAM är en del av helheten.

16gb 3600mzh minne kostar 500kr Nån har utvecklat, tillverkat och skeppat för 500kr!!

Och ni skriker kartell, elitism och fanboy?! Lägg ner. Det är inte fult att tjäna pengar och nån marginal ska man få ha för mödan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det gäller väl alla marknader? Om tillgången är mycket högre än efterfrågan så kan man ju inte fortsätta pumpa ut produkter, då tvingas man till slut sälja till förlust. Det har ju som artikeln nämner hänt tidigare att minnestillverkare gått i konkurs p.g.a. en övermättad DRAM-marknad. Så även om vi vill ha billiga minnen så är det nog långsiktigt bättre för alla att priserna inte kraschar helt, för det leder bara till att de stora tillverkarna blir ännu större.

Jag tycker väl varken bu eller bä i det här, då minnespriserna inte är så hauseade som GPU-priser. Det är inte där kostnaden springer iväg vid ett bygge, om man håller sig från extremminnen.

Tycker du har helt rätt i fet mesta. Börjar man närma sig gränsen för vad man kan sänka priset till, och ändå sjunker försäljningen, ja då måste man bromsa tillverkningen.
Se på Tesla, stora marginaler, så minskar försäljningen boostar man med sänkningar. Andra tillverkare kan inte sänka i samma utsträckning och tvingas bromsa tillverkningen istället för att inte bygga lager.
Då tillverkningskostnaden hos konkurenter är för hög, då funkar den strategin.
I samsungs fall är nog inte tillverkningskostnadens skillnad så stor och konkurrenterna få, och då är det inte värt att priskriga, och det är väl där hela kritiken kring monopol och karteller kommer in.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrS1monsson:

16gb 3600mzh minne kostar 500kr Nån har utvecklat, tillverkat och skeppat för 500kr!!

Och ni skriker kartell, elitism och fanboy?! Lägg ner. Det är inte fult att tjäna pengar och nån marginal ska man få ha för mödan..

Betyder inte att det alltid sker, men väldigt ofta och inom många branscher så tjänas det pengar på riktigt fula sätt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

16gb 3600mzh minne kostar 500kr Nån har utvecklat, tillverkat och skeppat för 500kr!!

Och ni skriker kartell, elitism och fanboy?! Lägg ner. Det är inte fult att tjäna pengar och nån marginal ska man få ha för mödan..

Absolut ska det finnas någon form av marginal och vinst. Men ännu en gång, att kapa tillgängligheten och på det sättet försöka styra priset är inget man ska få cred eller uppbackning för s.k. "möda". Corona priser och onormal efterfrågan lever inte kvar för alltid, även om alla stackars företag önskar det.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Absolut ska det finnas någon form av marginal och vinst. Men ännu en gång, att kapa tillgängligheten och på det sättet försöka styra priset är inget man ska få cred eller uppbackning för s.k. "möda". Corona priser och onormal efterfrågan lever inte kvar för alltid, även om alla stackars företag önskar det.

Okej låt mig förklara.

Efterfrågan går ner. Tillverkarna sänker priserna för att höja efterfrågan. Funkar inte så de sänker lite till. Tillslut är vi på 500kr för 16gb men efterfrågan kommer inte. De hittar alltså inga kunder. De kan inte sänka mer för då går dom med förlust. Då tvingas de sänka volymerna för de kan inte tillverka massa minnen när det inte finns några köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Okej låt mig förklara.

Efterfrågan går ner. Tillverkarna sänker priserna för att höja efterfrågan. Funkar inte så de sänker lite till. Tillslut är vi på 500kr för 16gb men efterfrågan kommer inte. De hittar alltså inga kunder. De kan inte sänka mer för då går dom med förlust. Då tvingas de sänka volymerna för de kan inte tillverka massa minnen när det inte finns några köpare.

Efterfrågan går ner för det är dyrt. Vare sig företag och dess lakejer tycker det eller inte. Hade privatpersoners marginal tillåtit hade alla haft 128gb+, även prebuild från elgiganten. Kan ett företag inte vara konkurrenskraftigt får det väll lägga ner helt enkelt. Att tycka synd om företag som på detta sättet, kapar tillgänglighet för att få upp priset, istället för att lansera en bra produkt som sticker ut från mängden? Det gör inte jag iaf, dom kan gott vara utan kunder. Alt göra om och rätt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså sweclockers kommenterfält fortsätter briljera
Foliehats/konspirationsteorier att företag eldar upp sina egna fabriker mm.

Att företag drar ner på sin produktion för att deras lager är för stora är tydligen ren ondska.
De ska som en välgörenhet tillverka minnen med förlust helst gratis!

Nää läste nån tråd om att sweclockers har gått ner sig och det fasen väldigt många bittra på det här forumet.

Den där helt absurda myten om att företag skulle förstöra sina prouktionsanlägganingar för att "tjäna" mer pengar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Har inte så mycket att säga om det där, annat än att mitt inlägg var menat som en hjärtesuck kring företags profit-över-allt-strategier rent allmännt.

Mjo, men i så fall är det väl värre i andra ändan?
Företag som försämrar/ger sina anställa dåliga arbetsvillkor för att spara pengar.

Exempelvis om företag gör nerskärningar och säger upp personal.
Dels är det vanligtvis dåligt för de som blir av med jobben. Vissa har lättare att få nytt jobb, andra har svårare. Olika länders sociala skyddsnät skiljer sig åt osv.
Sen kan de ge ökade krav och stress på de som är kvar.

Eller ställen där det inte är så noga med arbetsmiljölagar och sånt.
Folk som har fysiskt tunga jobb och sliter ut sig i förtid eller kanske andas in ångor från kemikalier o dyl som inte är hälsosamt.

Den typ av problem som slutkund inte behöver känna till eller märka av.
Jag tror att den typen av problematik kan ge mer lidande än att slutkund får betala mer för en vara eller tjänst än vad de tycker att det borde kosta.