Samsung skruvar ned minnesproduktionen efter katastrofkvartal

Permalänk
Melding Plague

Samsung skruvar ned minnesproduktionen efter katastrofkvartal

Den sydkoreanska jätten följer efter konkurrenterna på minnesmarknaden, när räkenskaperna nu pekar mot sämsta rörelseresultatet sedan 2009.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag "tappat" 100 miljarder så hade jag också gjort justeringar.

Permalänk
Medlem

Så det var rörelseresultat den här gången…

Anledningar till att billiga minnen blir dyrare:
❌Översvämning
❌Kryptominers
❌Corona
✅Rörelseresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

❌Översvämning
❌Kryptominers
❌Corona
✅Rörelseresultat

du glömde jordbävning, brand, meteorit nedslag, ransomware och förkylning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

❌Översvämning
❌Kryptominers
❌Corona
✅Rörelseresultat

Du glömde strömavbrott, jordbävning och brand.

Permalänk

Hur kan det gått så här dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inkompetens i högsta grad. Ganska mycket sådant på Samsung när man kollar allt de gör.

Permalänk
Medlem

Nästan så man skulle förbeställa DDR5-minne inför nästa bygge typ 2024-2025. Med min tur kommer det kosta över 9000 för 32 GB DDR5 då.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nästan så man skulle förbeställa DDR5-minne inför nästa bygge typ 2024-2025. Med min tur kommer det kosta över 9000 för 32 GB DDR5 då.

Beställ gärna, med din tur så finns det snorbilliga minnen att köpa till nästa bygge för oss andra 2024-2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

❌Översvämning
❌Kryptominers
❌Corona
✅Rörelseresultat

Nu kanske konspirationsteoretikerna lägger ned men det är nog för mycket begärt

Permalänk
Medlem

Mängden tappade folk här på Wintendoklubben alltså...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inkompetens i högsta grad. Ganska mycket sådant på Samsung när man kollar allt de gör.

Fast de har gjort plus sen 2009. Så även den här gång. Låter ju inte helt inkompetent.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vad har dom gått mest back på då? TV? Smartphones/surfplattor? Komponeneter som RAM-minnen?

För mig känns det som att saker som smartphones, surfplattor, lapotops och TV-apparater är något jag köper allt mer sällan numera. Uppgraderar mestadels datorn, men det gick 5 år även för den då jag gjorde det nyss.
Dom blir inte "obsoleta" lika snabbt som för tex 8-10 år sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Efterfrågan på elektronik är i källaren världen över? Är inte svårare än så.
Bolagen ställde om till att vinst och efterfrågeökningen från Corona med allt det innebar skulle fortsätta förevigt. Istället kom inflation och löneminskningar så nu står hela industrin med nya fabriker som är "tomma".

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Efterfrågan på elektronik är i källaren världen över? Är inte svårare än så.
Bolagen ställde om till att vinst och efterfrågeökningen från Corona med allt det innebar skulle fortsätta förevigt. Istället kom inflation och löneminskningar så nu står hela industrin med nya fabriker som är "tomma".

Uppenbart är det ju inga problem för varken AMD eller Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad har dom gått mest back på då? TV? Smartphones/surfplattor? Komponeneter som RAM-minnen?

För mig känns det som att saker som smartphones, surfplattor, lapotops och TV-apparater är något jag köper allt mer sällan numera. Uppgraderar mestadels datorn, men det gick 5 år även för den då jag gjorde det nyss.
Dom blir inte "obsoleta" lika snabbt som för tex 8-10 år sen!

Det är minnesmarknaden som har en rejäl överkapacitet. BBC har en mycket bra artikel, lite bra citat nedan:

https://www.bbc.com/news/business-65210190

"Samsung faces a double whammy of DRAM and NAND [memory chips] losing money and needing to update the process technology their [factories] use due to falling behind over the last couple of years," said Dylan Patel, chief analyst at SemiAnalysis.

"We expect this inventory 'digestion' phase to complete its course over the next 3-6 months. At that point, the end markets will have worked through their inventory and returned to a more normal purchasing pattern," said Peter Hanbury.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kollade snabbt upp AMD och de tappade bara 51% av försäljningen till konsumenter förra kvartalet (Y/Y). Vet inte om det är "inga problem".

Nvidia är inget konsumentbolag längre, datacenter etc som driver deras vinst men kolla gärna upp själv hur det går för dem på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kollade snabbt upp AMD och de tappade bara 51% av försäljningen till konsumenter förra kvartalet (Y/Y). Vet inte om det är "inga problem".

Och det är i ”värde” inte ”volym”.

Citat:

Nvidia är inget konsumentbolag längre, datacenter etc som driver deras vinst men kolla gärna upp själv hur det går för dem på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Och det är i ”värde” inte ”volym”.

Sant, var visst bara tapp på 34% volymmässigt på CPU (Intel+AMD)med förväntad fortsatt nedgång framöver. Där AMD dock går starkt och lär fortsätta är Enterprise-marknaden.

För Intel var tappet 36% för clients och 33% för business där AMD lär stått för en stor del av tappet när det gäller det senare.

Mobilförsäljning ned 18% i volym (~70 miljoner telefoner) och 9% i revenue vilket lär vara viktigare för Samsung då många fler enheter säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Sant, var visst bara tapp på 34% volymmässigt på CPU (Intel+AMD)med förväntad fortsatt nedgång framöver. Där AMD dock går starkt och lär fortsätta är Enterprise-marknaden.

För Intel var tappet 36% för clients och 33% för business där AMD lär stått för en stor del av tappet när det gäller det senare.

Mobilförsäljning ned 18% i volym (~70 miljoner telefoner) och 9% i revenue vilket lär vara viktigare för Samsung då många fler enheter säljs.

Sant. Revenue vs. Volume förhållandet torde vara det omvända för GPU:er, men det är svårt att veta säkert eftersom bra data på volym saknas där. Att hela den nya generationen kort i RTX4 och RX7 serierna ännu inte lyckats masa sig upp i 1% på Steam sammanlagt t.ex. säger ju inte så mycket om hur gamla generationens kort sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Självklart! De har redan skruvat ner på produktionen och ökat priser på sina produkter.
Så att det går bra för dem.

(Sarkasm) & (dyster verklighet)

Permalänk
Medlem

Lågkonjunktur gonna lågkonjunktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sant. Revenue vs. Volume förhållandet torde vara det omvända för GPU:er, men det är svårt att veta säkert eftersom bra data på volym saknas där. Att hela den nya generationen kort i RTX4 och RX7 serierna ännu inte lyckats masa sig upp i 1% på Steam sammanlagt t.ex. säger ju inte så mycket om hur gamla generationens kort sålt.

Tapp på 35% volymmässigt för GPU:er är estimatet. "Lyx-segmentet" lär stå för en större andel i fallande marknad så inkomsterna är nog inte ned lika mycket men spelar nog mindre roll när det gäller mängden minne som går åt.

https://wccftech.com/pc-gpu-shipments-declined-38-in-q4-2022-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Lågkonjunktur gonna lågkonjunktura.

I kombination med att folk köpte elektronikdelar som galningar under Covid.
Just nu så är ju inte behovet speciellt stort för många "nyuppgraderade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är minnesmarknaden som har en rejäl överkapacitet. BBC har en mycket bra artikel, lite bra citat nedan:

https://www.bbc.com/news/business-65210190

"Samsung faces a double whammy of DRAM and NAND [memory chips] losing money and needing to update the process technology their [factories] use due to falling behind over the last couple of years," said Dylan Patel, chief analyst at SemiAnalysis.

"We expect this inventory 'digestion' phase to complete its course over the next 3-6 months. At that point, the end markets will have worked through their inventory and returned to a more normal purchasing pattern," said Peter Hanbury.

Ok.
Inte så stort tapp ändå. " operating profits fell 600 billion won (£366m) in January-March, from 14 trillion won the previous year."
600 billion av 14 trillion är ju bara drygt 4% tapp.

Förresten förvirrande först med "profits och 600 billion won i samma mening. Visste inte att valutan hette "won" utan trodde det var "vunnen" (vinst) först. Hehe! (såg ju att det stod £366m i parentes sen)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Samsung står för nästan 20 procent av Sydkoreas BNP, så just inkompetenes kanske inte är en helt passande beskrivning.

Permalänk
Avstängd

Mig gör det inget.
Jag är en stenåldersmänniska som tänkte skaffa 128GB DDR4 nästa månad, och de priserna lär ligga där de ligger.
Tänker inte heller uppgradera förrän jag får 512GB eller mer, quad channel minst, för högst 20 timmars lön.
Precis som priset på den här beställningen.

Får se om marknaden lyckas pricka en sådan siffra innan slutet på DDR5.
Annars väntar jag gärna tills man får 1TB RAM för en överkomlig peng.

DDR5 ska visserligen klara 512GB per sticka, men det vette stackarn om konsumentplattformarna kommer klara av dessa.
Och det är absolut inget jag vill betala för i dagsläget heller, även om fåfängefaktorn skulle bli skyhög.
Å andra sidan, historiskt sett så har priset på minne i snitt sjunkit med 90% var 5,8:e år.
Alltså, eftersom man i dagsläget kan köpa 128GB 3200MHz DDR4 (om än av ett lite dubiöst märke) för 2876:- så lär vi i början av 2028 se 512GB stickor för runt 1150:- styck, om inte dessa tiders spurt i AI accelererar utvecklingen ytterligare.

Nu när jag tänker efter tror jag att jag ska vänta något år med att köpa speldator till ungarna.
Hujedamig vilket fräs det kommer vara i framtidens grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Mig gör det inget.
Jag är en stenåldersmänniska som tänkte skaffa 128GB DDR4 nästa månad, och de priserna lär ligga där de ligger.
Tänker inte heller uppgradera förrän jag får 512GB eller mer, quad channel minst, för högst 20 timmars lön.
Precis som priset på den här beställningen.

Får se om marknaden lyckas pricka en sådan siffra innan slutet på DDR5.
Annars väntar jag gärna tills man får 1TB RAM för en överkomlig peng.

DDR5 ska visserligen klara 512GB per sticka, men det vette stackarn om konsumentplattformarna kommer klara av dessa.
Och det är absolut inget jag vill betala för i dagsläget heller, även om fåfängefaktorn skulle bli skyhög.
Å andra sidan, historiskt sett så har priset på minne i snitt sjunkit med 90% var 5,8:e år.
Alltså, eftersom man i dagsläget kan köpa 128GB 3200MHz DDR4 (om än av ett lite dubiöst märke) för 2876:- så lär vi i början av 2028 se 512GB stickor för runt 1150:- styck, om inte dessa tiders spurt i AI accelererar utvecklingen ytterligare.

Nu när jag tänker efter tror jag att jag ska vänta något år med att köpa speldator till ungarna.
Hujedamig vilket fräs det kommer vara i framtidens grejor.

Får man fråga vad du använder eller tänker använda allt minne till?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maweric:

Får man fråga vad du använder eller tänker använda allt minne till?

RAMdisk, eventuellt något enstaka fotogrammetriprojekt, och ren och skär fåfänga.
Jag hoppas verkligen att det kan komma till god användning för någon kul Opensource AI som släpps också, men det känns som att GPU:n begränsar mest där då det bara är ett stackars 2070 än så länge.

Sist, men inte minst, så har jag höga förhoppningar på Cities Skylines 2.
I bästa fall har jag då en burk som kan simulera städer av groteska proportioner.
I värsta fall så är den bara aningen mer framtidssäkrad, i nåt år till.

Om inte annat blir det en lite schysstare dator att ge till syrran när jag byter rigg.